Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@09:54:43 GMT

برگزاری نکوداشت محمد قهرمان در تربت حیدریه

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۲۰۱۳

برگزاری نکوداشت محمد قهرمان در تربت حیدریه

ایسنا/خراسان رضوی مراسم نکوداشت زنده‌یاد محمد قهرمان، شاعر برجسته خراسانی، در تربت حیدریه در حال برگزاری است.

به مناسبت سالروز درگذشت زنده‌یاد محمد قهرمان، شاعر برجسته خراسانی، از روز گذشته نکوداشتی برای وی در تربت حیدریه برگزار شد که تا عصر امروز نیز ادامه خواهد شد.

برنامه این نکوداشت که همراه با پاسداشت گویش‌های خراسانی با حضور شاعران خراسان در تربت حیدریه در حال برگزاری است، کار خود را عصر جمعه، ۱۰ تیر ماه، با افتتاحیه در روستای امیرآباد آغاز کرد و صبح امروز، ۱۱ تیر نیز با بازدید از اماکن تاریخی شهرستان و گشایش نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این برنامه مراسم اصلی نکوداشت دقایقی پیش در تالار فرهنگیان این شهرستان تربت‌ حیدریه آغاز شده و اختتامیه برنامه نیز ساعت ۱۵ در همین مکان برگزار خواهد شد.

محمد قهرمان پژوهشگر، مصحح و شاعر خراسانی ۱۰ تیر سال ۱۳۰۸ در روستای امیرآباد واقع در هشت کیلومتری جنوب تربت حیدریه به دنیا آمد. در پنج سالگی مادرش و در سیزده سالگی پدرش از دست داد و پس از آن خواهر بزرگش سرپرستی او را بر عهده گرفت. سال پنجم دبیرستان در مشهد با مهدی اخوان ثالث هم‌کلاس شد و این دوستی ادامه یافت؛ سال ششم ادبی را در دبیرستان البرز تهران به پایان رساند و سپس در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در رشته قضایی ادامه تحصیل داد اما هرگز دنبال کار حقوقی نرفت و فقط به شعر پرداخت.

قهرمان از آذر ۱۳۴۰ به مدّت ۲۷ سال تا بازنشستگی به‌ عنوان کتابدار دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به فعالیت بود. علاقه وی در سرودن شعر در غزل و به‌ ویژه سبک هندی به اندازه‌ای بود که یکی از شعرای بنام غزل‌سرای هندی شد.

او زبان بومی تربت حیدریه را به خوبی می‌دانست و بسیاری از اشعار وی که به زبان محلی سروده شده، در ردیف اول شعر بومی قرار دارد. این ادیب و استاد فرزانه از سال ۱۳۳۹ در منزل شخصی‌اش انجمن ادبی به‌ صورت هفتگی برگزار کرد.

کتاب «روی جاده ابریشم شعر» وی در نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به‌ عنوان اثر برگزیده در حوزه شعر معرفی شد.

او ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ درگذشت و در مقبرةالشعرای آرامگاه فردوسی در طوس به خاک سپرده شد.

در پی فوت این شاعر خراسانی رهبری طی پیامی درگذشت او را تسلیت گفت و نوشت: با دریغ و افسوس، خبر درگذشت شاعر بزرگ خراسان آقای محمد قهرمان را دریافت کردم. خاموش شدن این چشمه‌ فیاض شعر فاخر و غزل پر نکته و آراسته، هر آشنای شعر و ادب معاصر را دچار تأسف و اندوه می‌سازد و آشنایان شعر ممتاز او و خود آن شخصیت متین و با وفا و آن ذهن مواج و ژرف‌بین و مضمون‌یاب را بسی بیشتر. قهرمان بی‌شک یکی از چهره‌های ماندگار و برجسته شعر و ادب فارسی و غزل او یادآور شاعران بزرگ سبک هندی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری محمد قهرمان نکوداشت تربت حیدریه محمد قهرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۲۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسبت بیمه‌پردازان تامین اجتماعی به بازنشسته‌ها در تربت‌حیدریه کاهش یافت

محمد شریفی‌مند گفت: مفهوم ضریب پشتیبانی در سازمان تامین اجتماعی یعنی نسبت بیمه پردازان به بازنشسته ها است، که در تربت حیدریه این شاخص با کاهش ۱۴ درصدی در سال گذشته به چهار و ۱۸ صدم درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس قانون سازمان تامین اجتماعی کشور، ضریب پیشیبانی با عدد پنج و کمتر از آن شروع بحران مالی برای سازمان خواهد بود که اکنون ضریب پشتیبانی سازمان در سطح کشور زیر عدد پنج است.

وی در ادامه گفت: پارسال شمار بیمه‌شدگان اصلی و فرعی به همراه خانواده‌هایشان در شهرستان‌های زیر پوشش این دستگاه خدماتی، با افزایش هفت و هشت صدم درصدی به ۱۴۲ هزار و ۴۴۵ نفر رسید.

شریفی‌مند همچنین افزود: تعداد بیمه‌شدگان اصلی در تربت حیدریه نیز با افزایش ۵.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل از آن به ۴۴ هزار و ۶۸۵ نفر رسید.

رییس تامین‌ اجتماعی منطقه تربت‌‎حیدریه تعداد مستمری بگیران اصلی این شهرستان در سال گذشته را با افزایش ۸.۷ درصدی نسبت به سال قبل آن ۱۰ هزار و ۶۶۱ نفر عنوان کرد و افزود: شمار بیمه‌شدگان تبعی در تربت حیدریه با رشد ۱۰ درصدی به ۸۷ هزار و ۹۹ نفر افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: حوزه تامین اجتماعی منطقه تربت‌حیدریه شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، رشتخوار و زاوه را در بر می‌گیرد.

شریفی مند ادامه داد: یکی از مزیت‌های مهم این منطقه برای بیمه‌شدگان وجود بیمارستان رازی تامین اجتماعی در تربت‌حیدریه است، زیرا دیگر شهرستان‌های واقع در نیمه جنوبی خراسان رضوی از چنین امکانی برخوردار نیستند.

به گفته وی، بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان در مراجعه به بیمارستان رازی تامین اجتماعی در تربت‌حیدریه بطور مستقیم و رایگان از تمام خدمات درمانی و دارویی این سازمان استفاده می‌کنند.

حدود ۴۰۰ هزار نفر ساکنان چهار شهرستان زاوه، مه‌ولات، رشتخوار و تربت‌حیدریه در مرکز و جنوب خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه قرار دارند.

مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • اجاره نشین بودن ۶۰ درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه
  • اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه
  • هشدار دامپزشکی تربت‌حیدریه به دامداران در خصوص مبارزه با انگل‌های خارجی
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • نکوداشت مختومقلی فراغی در ۲۷ اردیبهشت
  • نسبت بیمه‌پردازان تامین اجتماعی به بازنشسته‌ها در تربت‌حیدریه کاهش یافت
  • بهره‌مندی بیش از ۸۹ هزار نفر از خدمات آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی تربت حیدریه
  • حجم عملیات انبار نفت منطقه تربت‌حیدریه از مرز ۱.۶ میلیارد لیتر گذشت
  • یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون لیتر سوخت در منطقه تربت‌حیدریه توزیع شد
  • رکورد حجم عملیات انبار نفت منطقه تربت حیدریه از مرز یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون لیتر