Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@00:48:17 GMT

فارس من| خسارت سرمازدگی در 14 استان کِی جبران می‌شود؟+ فیلم

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۲۶۸۱

فارس من| خسارت سرمازدگی در 14 استان کِی جبران می‌شود؟+ فیلم

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، فروردین‌ماه امسال از سرمازدگی محصولات باغی در ۱۴ استان کشور ازجمله استان‌های کرمان، یزد، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، اردبیل، همدان، مرکزی، قم، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان خبر داد (اینجا بخوانید).

آن زمان، گفته شد که در پی سرمازدگی محصولات باغی در سال جاری و البته صرفاً بر اساس برآوردهای اولیه، بالغ بر ۴۵۰ هزار هکتار از باغات کشور دچار سرمازدگی شده‌اند؛ البته میزان خسارت وارده در محصولات و استان‌های مختلف، متفاوت اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقط در اقلام با ارزش‌افزوده بالا، نظیر پسته، بادام، گردو و انگور عددهای اعلام‌شده از خسارت‌های ناشی از سرمازدگی بسیار قابل‌تأمل بود.

بر اساس همین برآوردهای اولیه، بیش از ۵۰۰ هزار تن و حدود ۲۰۲ هزار هکتار از باغات پسته دچار سرمازدگی شده بود؛ به‌طور میانگین در محصول بادام تقریباً ۶۶ هزار هکتار، در انگور تقریباً ۴۷ هزار هکتار، در گردو تقریباً ۲۰ هزار هکتار از باغات کشور در استان‌های مختلف دچار خسارت و سرمازدگی شدند.

در استان سمنان نیز خسارت‌های بسیاری هر ساله از سرمازدگی روی دست باغداران می‌ماند که همواره در جبران آنها، گلایه‌های فراوانی از زبان باغداران شنیده می‌شود.

سرمازدگی محصولات باغی در مجن در شرق استان سمنان امسال هم همچون برخی سال‌های گذشته، باغداران این منطقه را متضرر ساخته است و البته در برخی شهرهای دیگر در شمال و شرق استان نیز شاهد این خسارت‌ها بوده‌ایم؛ ضررهایی که هنوز مشخص نیست چه زمانی قرار است جبران شود.

بخشی از خسارت‌های سرمازدگی در مجن را در فیلم زیر ببینید:

خسارت بیش از ۴۰۰ میلیارد تومانی؛ فقط برای یک استان!

بیشترین خسارت ناشی از سرمازدگی به محصولات باغی در شرق استان سمنان ثبت شده است و امروز عمده گلایه‌ها بابت تأخیر در جبران خسارت‌ها نیز از باغداران همین مناطق شنیده می‌شود.

به گفته مسؤولان امر و بنا بر مستندات و گزارش‌های میدانی ارسال‌شده از سوی مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان سمنان، حجم برآورد اولیه خسارت‌های سرمازدگی در این استان در سال جاری، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال گذشته افزایش سه برابری را نشان می‌دهد!

در استان سمنان  خسارت‌های بسیاری هر ساله از سرمازدگی روی دست باغداران می‌ماند و گلایه‌های فراوانی از زبان باغداران شنیده می‌شود

سرمازدگی به باغ‌های کشاورزی در شهرستان‌های میامی، شاهرود، دامغان، مهدی‌شهر، سمنان، سرخه و آرادان خسارت زد و باغ‌های زردآلو و بادام و ... در استان سمنان دچار سرمازدگی شدند.

خدابخش عرب، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان 28 فروردین‌ماه امسال گفته بود: میزان خسارت واردشده به باغ‌ها حدود پنج هزار هکتار با بیش از ۵۰ درصد همچنین خسارت زراعی حدود ۲۴ هزار هکتار بیش از ۱۰ درصد است.

عرب افزود: خسارت سرمازدگی در هفت شهرستان استان سمنان در مدت‌زمان تقریبی هشت روز در ایام تعطیلات نوروز اتفاق افتاده که بر اثر آن محصولات باغی ازجمله زردآلو و بادام با متوسط ۵۰ درصد خسارت اولیه دچار ضرر شده است (اینجا بیشتر بخوانید).

باغداران: ضرر ما فقط از دست رفتن «محصول» نیست!

در همین حال، شماری از باغداران خسارت‌دیده از سرمازدگی در شرق استان سمنان، حرف‌های جالبی دارند. آن‌ها می‌گویند: ضرر ما فقط از دست رفتن «محصول» نیست؛ بلکه در سایر بخش‌ها نیز متضرر شده‌ایم!

یکی از باغداران درباره از دست رفتن هزینه‌هایی می‌گوید که قبل از وقوع سرمازدگی، برای بسته‌بندی و حمل محصولاتشان پیش‌بینی کرده بودند.

وی تصریح می‌کند: تعداد زیادی «سبد» برای حمل محصولات امسال به‌صورت نقد و اقساط خریداری کرده‌ایم که الآن دیگر به هیچ کارمان نمی‌آید و از طرفی، محلی برای نگهداری آن برای سال بعد نداریم.

این باغدار ادامه می‌دهد: اکنون مجبوریم سبدهای خریداری‌شده را به قیمت پایین‌تری بفروشیم و علاوه بر ضرر آسیب‌دیدگی محصولات باغی، در این بخش هم متضرر شده‌ایم.

یک باغدار دیگر هم می‌گوید: از زمانی که آماده‌سازی زمین‌ها را انجام می‌دهیم تا زمان برداشت محصول، هزینه‌های زیادی روی دست باغداران می‌ماند.

وی تصریح می‌کند: هزینه‌های تسطیح و آماده‌سازی زمین، در کنار خرید انواع کودها و سموم گران‌قیمت موردنیاز درختان، همه و همه روی دست باغداران مانده است.

این باغدار می‌گوید: هزینه ما فقط از دست رفتن محصولاتمان نیست. در نظر بگیرید که در منطقه مجن، برای باغ‌ها آب کم است یا اصلاً نیست؛ با این حال، مجبوریم آب را از سایر باغداران و کشاورزان به قیمت بسیار بالایی خریداری کنیم و آنها هم قیمت آب کشاورزی را به فلک رسانده‌اند.

امروز عمده گلایه‌ها بابت تأخیر در جبران خسارت‌ها شنیده می‌شود

وی ادامه می‌دهد: امسال خیلی از باغداران دنبال آب می‌گشتند؛ اما خبری از آب نبود و آخر کار هم به هزاران خواهش و تمنا، آب را ساعتی پنج میلیون تومان به ما دادند و وقتی افرادی هستند که رحمی ندارند، چه می‌توان گفت؟! این‌ها همه ضررهای باغداران است که باید جبران شود.

به گزارش فارس؛ با این حال، خیلی واضح است که این‌ها، همه بخشی از مصائب و هزینه‌های از دست رفته باغداران است؛ در کنار آن، عمده‌ترین زیان، به از دست دادن بخشی از درختان به‌واسطه سرمازدگی شدید مربوط می‌شود که البته هنوز معلوم نیست چه زمانی قرار است خسارت‌های باغداران متضرر جبران شود.

برای جبران خسارت‌ها چه کرده‌اید؟

با گذشت چندین ماه از بروز سرمازدگی در استان‌های مختلف کشور ازجمله استان سمنان، باغداران هنوز گلایه‌هایی در زمینه جبران خسارت‌ها دارند که باید شنیده و رفع شود.

برخی باغداران می‌گویند: با وجود بیمه باغ‌ها، هر بار کارشناسان صندوق بیمه محصولات کشاورزی در استان سمنان می‌آیند و می‌روند و هنوز خبری از جبران خسارت‌های سرمازدگی نیست.

آن‌ها عقیده دارند: با وجود اینکه به نوبت بعدی داشت درختان در باغ‌ها و انجام مراحل پیشینی تولید محصول نزدیک می‌شویم، باید خسارت‌های سرمازدگی زودتر پرداخت شود؛ چراکه باغداران درآمد دیگری جز فروش محصولاتشان نداشته‌اند که آن هم از دست رفته است.

اما پیگیری‌های چندباره خبرنگار فارس برای گفت‌وگو با مدیران صندوق بیمه محصولات کشاورزی در استان سمنان، متأسفانه بی‌نتیجه ماند و هنوز مشخص نیست این صندوق در استان سمنان بالأخره قرار است چه زمانی خسارت‌ها را به‌طور کامل جبران کند.

باغداران: ضرر ما فقط از دست رفتن «محصول» نیست؛ بلکه در سایر بخش‌ها نیز متضرر شده‌ایم!

از طرفی، برومندی، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی درباره حمایت از باغداران خسارت‌دیده می‌گوید: وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای از دولت درخواست کرده تا تسهیلات ارزان‌قیمت قرض‌الحسنه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی قرار گیرد و بتوانیم به خسارت‌دیدگان تسهیلات بانکی پرداخت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: دنبال این هستیم تا یارانه‌ای را از دولت برای باغدارانی که تسهیلاتی را به‌منظور تولید دریافت کرده‌اند و بدهی‌هایی به بانک‌های کشاورزی یا سایر بانک‌ها دارند بگیریم؛ به‌گونه‌ای که بتوان سود و تسهیلات این بدهی‌ها را به کشاورزان پرداخت و اصل تسهیلات را تمدید و به سال‌های بعد موکول و استمهال کرد.

به‌هرحال، مسؤولان وزارت جهادی مدعی هستند که صندوق بیمه محصولات کشاورزی، موضوع سرمازدگی را در دستور کار قرار داده و در حال تأمین اعتبارات است تا با پرداخت هرچه سریع‌تر خسارت‌ها، بتواند بخشی از ضررهای کشاورزان را پرداخت کند و این امر باید تسریع شود.

به گزارش فارس، شماری از مردم هم در سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، موضوعی درباره «خسارات تاکستان‌های شاهرود» مطرح کرده‌اند.

آن‌ها با انتشار مطالبه‌ای در سامانه «فارس من» تصریح کردند که «تاکستان‌های شاهرود چند سالی است خسارت می‌بینند و کسی هم پیگیر نیست. لطفاً پیگیری کنید.

انتهای پیام/2249/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: رونق تولید بانک کشاورزی صندوق بیمه محصولات کشاورزی گلایه کشاورزان از جهاد کشاورزی خسارت سرمازدگی خسارت های سرمازدگی روی دست باغداران محصولات باغی استان سمنان جبران خسارت ها جهاد کشاورزی شنیده می شود هزار هکتار شرق استان گلایه ها ضرر شده باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۲۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنارک گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، بارندگی شدید دو روز اخیر، بیش از پنج هزار میلیارد ریال به تأسیسات و زیربناهای بخش کشاورزی، مرغداری‌ها، باغات و مزارع، بندسارها و آب‌بندها خسارت زد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، عیسی قاضی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای اولیه، بارندگی شدید دو روز اخیر، بیش از پنج هزار میلیارد ریال به تأسیسات و زیربناهای بخش کشاورزی، مرغداری‌ها، باغات و مزارع، بند سارها و آب‌بندها خسارت زد.

وی ادامه داد: سیلاب به سه هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت سورگوم و ماش، پنج واحد مرغداری با ۸۰ هزار قطعه مرغ و جوجه، بیش از ۶۰۰ بندسار و ۱۰ آب بند آسیب جدی وارد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کنارک تصریح کرد: با توجه به سرریزشدن سد کهیر و آب‌گرفتگی، مسدود شدن راه‌های روستایی و هجوم سیلاب به باغات میوه‌های گرمسیری و واحدهای دامداری سبک و سنگین، احتمال افزایش میزان خسارت وارده وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اداره جهاد کشاورزی با تمام امکانات، آماده خدمت‌رسانی به بهره‌برداران است.

کد خبر 745507

دیگر خبرها

  • خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی
  • گروه۷: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند
  • هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان
  • هشت‌هزار مگاوات برق برای جبران ناترازی وارد مدار شده است
  • هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه
  • خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک
  • خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد
  • ساخت ۲۲ هزار مسکن ملی در شهرهای یزد/رشد ۳ برابری مقاوم‌سازی روستا
  • سرنوشت تلخ لوکادیا در اسپانیا | همه چیز عوض شد
  • جبران خسارت ۳۴۰ میلیون ریالی شاکی پرونده خدمات آسانسوردر ارومیه