Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، سندیکای صنایع کنسرو کشور در نامه‌ای که به امضای ۱۱۴شرکت و واحد تولیدی عضو این سندیکا رسیده، از معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد تظیم بازار خواستند با توجه به تغییرات هزینه تولید محصولات کنسروی، قیمت ۲ محصول تعزیراتی این صنعت مورد تجدید نظر قرار گیرد.  

در بخشی از این نامه که رونوشت آن در اختیار همشهری قرار گرفته، ده‌ها شرکت تولیدکننده محصولات غذایی و کنسروی ضمن اعلام آمادگی برای ارائه «مستندات و ادله متقن» در زمینه هزینه‌های تولید در جلسات کارشناسی، درخواست کرده‌اند ۲محصول رب گوجه فرنگی و کنسرو تن‌ماهی «از شمول قیمت‌گذاری پیشینی خارج یا دست‌کم در کوتاهترین زمان اجازه افزایش قیمت منطقی برای آنها صادر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

اعضای سندیکای صنایع کنسرو در بخشی از این نامه با اشاره به تبعات تثبیت قیمت این اقلام بدون درنظر گرفتن رشد هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده، تداوم وضع موجود را موجب «بر هم خوردن تعادل بازار، نادیده گرفتن اصل عرضه و تقاضا، زیان تولید کننده، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری، کمبود کالا در بازار و کاهش کیفیت محصولات تولیدی» دانسته‌اند.

گزارش‌های میدانی و همچنین اظهارات فعالان بازار حاکی از آن است که در ۲ ماه گذشته عرضه این دو محصول به بازار دچار اختلال بوده و بعضی از شرکت‌ها از تولید یا عرضه محصول خودداری کرده‌اند.

مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد در بسیاری از فروشگاه‌ها از برندهای شناخته‌شده خبری نیست و با کم‌شدن تعداد قوطی‌های رب شرکتی در سوپرماکت‌ها بخشی از تقاضای مصرف به سمت رب‌های خانگی رفته و باعث افزایش شدید قیمت این محصولات تا کیلویی ۱۰۰هزار تومان شده است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با همشهری با تأیید کاهش عرضه رب در فروشگاه‌ها، این مشکل را ناشی از بلاتکلیفی شرکت‌های تولیدکننده در زمینه قیمت این محصول عنوان کرد.

محمد میررضوی گفت: با وجود ارائه آنالیز قیمت مواداولیه تولید رب گوجه‌فرنگی و کنسرو تن‌ماهی  به سازمان حمایت برای تعیین قیمت جدید، این سازمان ۲ ماه است که تولیدکنندگان را در بلاتکیلفی گذاشته و قیمت‌های جدید را اعلام نمی‌کند، این در حالی است که قیمت تمامی آیتم‌های تأثیرگذار در تولید طی یک‌سال اخیر به‌شدت رشد داشته و عرضه محصول با قیمت قبل برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

جزئیات هزینه تولید ۲محصول

خرداد ماه برخی خبرگزاری‌ها از موافقت سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۵درصدی قیمت تن‌ماهی خبر دادند اما دبیر سندیکای صنایع کنسرو این موضوع را تکذیب و اعلام کرد برای تن‌ماهی از سوی سازمان حمایت سقف قیمت تعیین شده و فروش بالاتر از این سقف ممنوع است.

به‌گفته میررضوی این سقف برای انواع ساده ۳۵هزار تومان تعیین شده است. در بخشی از نامه سندیکای صنایع کنسرو در زمینه هزینه تولید ۲محصول تن‌ماهی  و رب آمده است که با توجه به سقف قیمت تعیین شده برای تن‌ماهی، قیمت تولیدکننده این محصول باید ۲۷.۶۶۰تومان باشد، حال آنکه با توجه به افزایش قیمت مواداولیه، نهاده‌ها و هزینه‌های تولید از جمله رشد ۵۰ درصدی بهای ماهی تن، قیمت تمام‌شده این محصول در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۲۹.۵۰۰تومان است.

در خصوص کنسرو رب گوجه فرنگی نیز این سندیکا بر این اعتقاد است که با درنظر گرفتن قیمت کنونی مواداولیه و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، باید قیمت تولیدکننده ۴۳هزار تومان و قیمت مصرف‌کننده ۵۴.۹۰۰تومان درج شود، در حالی‌که نرخ کنونی تولیدکننده ۳۱.۵۰۰تومان و قیمت برای مصرف‌کننده ۳۹.۸۰۰تومان است.

البته به‌نظر می‌رسد قیمت اعلام‌شده میانگین قیمت رب گوجه فرنگی در بازار باشد چراکه قیمت تولیدات برخی برندها که هم‌اکنون در بازار نایاب هم هستند بیش از ۴۰ هزار تومان برای قوطی‌های ۸۰۰گرمی است.

سندیکای صنایع کنسرو پیش از این نیز با توجه به اصلاح نرخ ارز و تغییر قیمت روغن برای صنایع از افزایش قیمت کنسروهای مبتنی بر روغن خبر داده و افزایش بهای کنسرو تن ماهی را تا حدود ۵۰هزار تومان برآورد کرده بودند.

با توجه به افزایش ۵۰ درصدی قیمت خرید ماهی تن، به‌نظر می‌رسد با وجود افزایش هزینه در تمامی محصولات دارای روغن، بیشترین تغییرات قیمت شامل حال کنسرو تن ماهی باشد، این درحالی است که دی‌ماه سال گذشته تن ماهی و رب گوجه فرنگی به‌عنوان دو محصول تعزیراتی مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شدند.

توصیه مقام معظم رهبری

تولیدکنندگان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اقتصادی کشور، امکان کنترل و تثبیت قیمت مواداولیه تولید وجود ندارد در این نامه از دولت خواسته‌اند با عنایت به توصیه مقام معظم رهبری، به جای حضور مستقیم و جزئیات امر تولید، هدایت، نظارت و حمایت از تولید و بهبود محیط کسب‌وکار را مدنظر قرار دهد تا در نهایت، حمایت از مصرف‌کننده نه از راه‌ افزایش فشار بر تولیدکنندگان بلکه از مسیر مهار تورم و افزایش قدرت خرید مردم تحقق یابد.

شرکت‌های تولیدی مهرام، صنایع غذایی بهروز، شرکت شیلانه، کشت و صنعت روژین‌تاک، شرکت زرین صنعت خوشبخت، صنایع غذایی قدس خراسان، کشت و صنعت شاداب خراسان، شرکت دریان‌دشت، صنایع غذایی چین‌چین، شرکت صنایع غذایی سمیه، صنایع غذایی همدانیان به همراه شرکت‌های تولیدی دیگری از قبیل اروم‌ادا، طبیعت، بهدیس، مائده، خوشگوار، شنگر، ماهوند خراسان، بهشاد، کدبانو، کنسروسازی یاران، صنایع غذایی مشکات و ده‌ها واحد تولیدی دیگر فعال در زمینه صنایع غذایی دیگر از امضاکنندگان این نامه هستند.

کد خبر 687590 برچسب‌ها سازمان‌ حمایت از مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان گوجه‌ فرنگی ماهی روغن قیمت - تنظیم بازار سازمان تعزیرات کالاهای اساسی گرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گوجه فرنگی ماهی روغن قیمت تنظیم بازار سازمان تعزیرات کالاهای اساسی گرانی سندیکای صنایع کنسرو کنسرو تن ماهی رب گوجه فرنگی صنایع غذایی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۳۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه استفاده از دانش‌‌بنیان در تولیدات دامی همدان ضرورت دارد، گفت: امسال صنایع کوچک روستایی در استان توسعه می‌یابد. - اخبار استانها -

رضا بهراملو در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار‌ داشت: استفاده از علوم کاربردی و پژوهش‌های تحقیقاتی بر پایه دانش‌بنیان و استفاده از آنها در زمینه‌های اصلاح دام، افزایش تولید دام و غیره می‌تواند یکی از عوامل مهم در جهش تولید در استان همدان باشد.

وی با اشاره به گستردگی جهاد کشاورزی و مسئولیت آن در تولیدات موادغذایی که دام، محصولات زراعی و باغی، مراتع، تولید گوشت و غیره را شامل می شود، افزود: در استان همدان باید از عدد تکراری تولید سالانه محصولات کشاورزی فاصله بگیریم و به تولید 5 میلیون تن محصول سالم و با کیفیت دست یابیم.

رئیس جهاد‌کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه توسعه صنایع کوچک روستایی نیز از برنامه‌های دیگر امسال است بیان کرد: در این حوزه استقبال همه جانبه وجود دارد و باید عملیاتی شود به نحوی که روستاهای استان مولد و صنایع کوچک روستایی راه‌اندازی شود.

بهراملو تاکید کرد: با این طرح راه‌اندازی دامداری‌های کوچک روستایی 50 راسی، کشت گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی با بعد خانگی، تولید نان کامل، گلخانه‌های کوچک مقیاس 300 مترمربعی و ایجاد صنایع لبنی روستایی با مشارکت مردم، روستاییان و کشاورزان در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه هدف جهاد کشاورزی افزایش سرمایه دامی برای وابسته نبودن به دیگر کشورها است، تاکید کرد: در تلاش هستیم با برنامه ریزی و همراهی بانک‌ها مشکلات مربوط به ارائه تسهیلات کم بهره به دامداران را مرتفع و با سوق دادن دانش‌بنیان‌ها به سمت فعالیت در حوزه دامداری کیفیت تولیدات دامی استان را افزایش دهیم.

رئیس جهاد‌ کشاورزی استان همدان همچنین با بیان اینکه بیش از 960 واحد دامداری سنگین در استان همدان فعال هستند که 378 مورد آنها شیری و مابقی آن گوشتی است، گفت: استان همدان نیز با برخورداری از آب و هوا، مراتع و چراگاه‌ها و شرایط جغرافیایی مطلوب، دارای زمینه‌های بسیار مناسبی برای فعالیت در این زمینه است که همت علاقمندان در کنار حمایت و همکاری مسئولان را می‌طلبد.

بهراملو در پایان تاکید کرد: استفاده از روش‌های نوین پرورش دام، اصلاح نژاد، بهبود تغذیه دام‌ها و ثبت مشخصات در رکوردگیری گاوهای شیری به منظور شناسایی دام‌های برتر از نظر ژنتیکی، از جمله اقدامات سودآور در عرصه دامپروری است که می‌توان با پرداختن به آن اقتصاد این بخش را تقویت و درآمدزایی روستاییان را افزایش داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • قیمت ماکارونی سر به فلک کشید!
  • توزیع بیش از ۲۴ تن اقلام اساسی طرح تنظیم بازار در سپیدان
  • کلاس های چهره به چهره صاحبان صنایع با دانشجویان برگزار می شود
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟
  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی