Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@23:56:45 GMT

به کعبه دست نزنید!

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۵۰۱۵

به کعبه دست نزنید!

عربستان اگر چه حج را پس از دو سال با کمترین محدودیت برگزار کرده، اما کعبه هم‌چنان از دسترس زائران دور است.

به گزارش ایسنا، دورتا دور کعبه، دیوار حائلی به طول یک‌ونیم متر و با قطر ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر، در سه متری کعبه کشیده شده است، طوری‌که امکان دست زدن به خانه خدا و یا ورود به «حجر اسماعیل» وجود ندارد، اما فاصله به گونه‌ای نیست که مانع شرعی برای طواف ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد این محدودیت در راستای پروتکل‌های بهداشتی کووید به اجرا گذاشته شده است. در دو سال گذشته که حج با شمار محدودی از زائران مقیم عربستان برگزار شد، نیز این دیوار حائل ایجاد شده بود.

از دیگر تغییراتی که امسال در مسجدالحرام مشاهده می‌شود، هدایت زائران محرم‌شده به صحنِ مَطاف و نیم طبقه اول مسجد است. سایر زائران توسط پلیس به طبقه دوم و سوم راهنمایی می‌شوند. طبیعی است چون فقط آقایان لباس احرام بر تن دارند و لباس احرام بانوان مشخص نیست، ورود بانوان به مسجدالحرام بدون محدودیت و مشکل صورت می‌گیرد، برای همین در صحن اصلی مسجدالحرام و در اطراف کعبه، تقریبا ۶۰ درصد جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند.

این ترکیب جمعیتی، اما در سعی صفا و مروه (منطقه مسعی) برعکس است و بانوان ۴۰ درصد و مردان ۶۰ درصد جمعیت حاضر را تشکیل داده‌اند، به نوعی می‌توان گفت حیاط مسجدالحرام در غرق بانوان است. این طرح که برای نخستین‌بار در جریان حج اجرا می‌شود، با استقبال زائران مواجه شده؛ چرا که حیاط مسجد خلوت و طواف کعبه آسان‌تر شده است.

عربستان امسال به حدود یک میلیون زائر کمتر از ۶۵ سال که واکسیناسیون کرونا را کامل انجام داده‌اند، اجازه حضور در مناسک حج را داده است، با این وجود طبق مدیریت زائران در صحن مسجدالحرام پیش‌بینی می‌شود همانند دوره‌های گذشته تراکم جمعیت اتفاق نیفتد. با این حال برای بسیاری از زائران که این روزها در مکه هستند سوال شده که آیا پس از انجام اعمال حج و عید قربان که پوشش زائران تغییر می‌کند، ‌ همچنان محدودیت ورود با لباس احرام وجود دارد؟

اما در شهر مدینه و در مسجدالنبی و قبرستان بقیع که حجاج پس از دو سال محدودیت، اجازه ورود گرفته‌اند، ورود و خروج زائران بدون تغییر خاصی همانند گذشته انجام می‌شود. فقط بخش‌هایی از مسجد با بلوک نیوجرسی جدا شده که سبب نارضایتی برخی زائران شده است.

ورود به بخش روضه مسجدالنبی ـ محلی که مزار پیامبر (ص) قرار دارد و با ازدحام جمعیت روبرو است، نیز با ثبت‌نام در برنامه نرم‌افزاری امکان‌پذیر شده است. پس از ثبت‌نام، هر فرد فقط یک‌بار می‌تواند به روضه رضوان مسجدالنبی وارد شود. ثبت‌نام زائران ایرانی معمولا توسط مدیر کاروان انجام می‌شود. با این حال در روزهای گذشته گزارش‌هایی از معطلی طولانی‌مدت زائران ایرانی در منطقه روضه رضوان داده شده و جانشین نماینده ولی فقیه در حج نیز از سازمان حج و زیارت خواسته که این مشکل را در مذاکره با مقامات عربستانی برطرف کند.

حیاط مسجد شجره، ‌ مکانی که زائران پیش از ورود به شهر مکه در آن محل محرم می‌شوند، نیز به گفته زائران ایرانی فرش نشده و با دیوار شیشه‌ای مسدود شده است و ایرانی‌ها که به خاطر مسأله سجده در این بخش نماز می‌گزاردند، اکنون با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌اند.

مناسک اصلی حج از ۱۶ تا ۲۱ تیرماه برگزار می‌شود و زائران به‌زودی شهر مکه را برای ادامه اعمال حج در منطقه منا و مشعر، ترک خواهند کرد.

تماشاخانه ببینید| ماجرای ضرب و شتم دختر زاهدانی چه بود؟ ببینید| برخورد بار کامیون با ماشین سواری در چین فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۵۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت تردد در محور امرآباد- شانق در اراک + تصویر

به علت بارش باران و بروز سیلاب تردد در محور امرآباد - شانق شهرستان اراک دچار محدودیت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، از روز گذشته بارش‌های پراکنده در استان مرکزی آغاز شده به طوری که در اکثر شهرهای استان مرکزی شاهد بارش نزولات آسمانی بهاری بودیم، در اراک نیز در ساعاتی از روز بارش به صورت باران بوده و البته در مناطق اطراف اراک قدری این روند بارش شدیدتر بود.

این در حالی است که در بخش معصومیه و محدوده امرآباد و شانق در شهرستان اراک بارش شدید باران باعث بروز سیلاب در محور ترددی این بخش و در نتیجه بروز محدودیت تردد در محور امرآباد - شانق شهرستان اراک به علت وقوع سیلاب بعد از بارش سنگین باران شد.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، تردد از محور امرآباد - شانق به علت وقوع سیلاب امکان پذیر نبوده و درحال حاضر راهداران اداره کل راهداری اقدام به بستن راه و ممانعت از هرگونه تردد در این محور مواصلاتی به علت بارش باران و بروز سیلاب کرده‌اند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • مخالفت جدی منچستریونایتد با محدودیت مالی در لیگ برتر
  • چگونه با وجود محدودیت ها در گوگل تبلیغ کنیم؟
  • طرح زوج و فرد در تهران حذف می شود | محدودیت جدید برای موتورسیکلت‌ها در اطراف بازار
  • جزئیات طرح جدید ترافیک تهران | طرح جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود
  • حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک تهران | طرح جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود
  • سنای آمریکا لایحه محدودیت «تیک تاک» را تصویب کرد
  • زوج و فرد از طرح ترافیک پایتخت حذف شد
  • محدودیت تردد در محور امرآباد- شانق در اراک + تصویر
  • ورود نخستین گروه عمره گزاران ایرانی به مدینه
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان