Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان بااشاره به کاهش منابع آبی ناشی از روند نزولی بارندگی‌ها در این استان بر ضرورت رعایت صرفه‌جویی در مصرف آب برای عبور از تابستان گرم و سخت امسال تاکید کرد.

محمد طاهری در نشست خبری با رسانه ها اظهار کرد: راه‌های متعددی برای کاهش مصرف آب شرب وجود دارد که با رعایت آنها از سوی شهروندان می‌توان میزان مصرف را در دوران پیک تا حد زیادی کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص مهمترین و موثرترین روش‌های کاهش مصرف آب گفت: حدود ۴۰ روش برای کاهش مصرف آب وجود دارد که با عمل به آنها می توان شرکت آبفا را در مدیریت مصرف آب شرب کمک کرد.

وی از بهره‌گیری از تجهیزات کاهنده مصرف به عنوان یکی از موثرترین روش‌ها در کاهش مصرف آب نام برد و گفت: بنا بر پژوهش‌های انجام شده استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف و از جمله سردوش‌ها و سرشیرها و...می‌تواند میزان مصرف آب در این بخش‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش دهد که رقم بسیار بالایی است.

طاهری از استفاده از سایبان و ترمستات در کولرهای آبی به عنوان دیگر روش موثر در کاهش مصرف آب یاد کرد و افزود: استفاده همزمان از سایبان و ترمستات در کولرهای آبی می‌تواند ۲۸ درصد مصرف آبی در کولرها را کاهش دهد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان ادامه داد: هر کولر آبی در دوران پیک مصرف به طور شبانه‌روز ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌کنند و استفاده از سایبان و ترمستات می‌تواند بیش از یک چهارم این مصرف روزانه را کاهش دهد.

وی بر لزوم استفاده درست از آب در دسترس کنونی تاکید و خاطرنشان کرد: پژوهش‌های انجام شده در کشور نشان می‌دهد که چنانچه شهروندان هنگام شستن ضروف به جای اینکه شیر آب را به صورت مستمر باز بگذارند، از روش خیساندن ضروف قبل از شست و شوی نهایی استفاده و در هنگام شستن نیز شیرآب را تا آخر باز نکنند، این روند می‌تواند به ذخیره‌سازی ۸۰۰ تا ۲۰۰۰لیتر  آب در هر ماه کمک کند.

این مدیر مسوول با اشاره به استفاده عموم شهروندان از دستگاه‌های لباسشویی و ضرف‌شویی توصیه کرد: به منظور صرفه‌جویی بیشتر در منابع آبی، شهروندان با ظرفیت کامل از این دستگاه‌ها استفاده کنند تا از آب مصرفی حداکثر استفاده را ببرند.

طاهری ادامه داد: استفاده از ظرفیت کامل دستگاه‌های لباسشویی و ضرف‌شویی می‌تواند در هر هفته به ذخیره‌سازی ۳۰۰ تا ۸۰۰ لیتر آب کمک کند.

وی از آبیاری گل‌ها ، باغچه‌ها و فضاهای سبز به عنوان یکی دیگر از عوامل استفاده بی رویه از آب نام برد و تاکید کرد: توصیه ما به عموم شهروندان این است که آبیاری باغچه‌ها و فضاهای سبز را به ساعات شب موکول کنند. ضمن اینکه از کاشت چمن به دلیل نیاز بالای آبی جدا خودداری کنند.

طاهری اضافه کرد: تنها با تغییر زمان آبیاری از روز به شب هر شهروند می‌تواند به ذخیره‌سازی چهار مترمکعب آب شرب در هر ماه کمک کند.

کاهش آبدهی ۲ منبع آبی اصلی شهر سمنان

وی صرفه‌جویی۲۰  تا ۳۰درصدی را لازمه عبور از تابستان سخت پیش رو برشمرد و اظهار کرد: اانتظار می‌رود که رسانه‌ها آفای استان را در این راستا یاری دهند.

وی با اشاره به کمبود منابع آبی در استان افزود: همانطور که پیشتر نیز عنوان کرده‌ایم امسال تابستان سختی پیش روی ما است و عبور از این تابستان مستلزم همراهی و همکاری شهروندان است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با اشاره به کاهش دبی چشمه روزیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آبی شهر سمنان افزود: سال گذشته در تیرماه میزان دبی این چشمه ۵۴۰لیتر بر ثانیه بوده و این در حالی است که این میزان در حال حاضر به ۳۴۵ لیتربرثانیه رسیده و این دبی در روزهای و ماه های آینده نیز کاهش خواهد یافت.

عضو شورای سازگاری با کم‌آبی افزود: میزان آبدهی قنات گل رودبار به عنوان دیگر منبع مهم آبی سمنان نیز کاهش یافته و از ۱۶۰ لیتر برثانیه در تیرماه گذشته امروز به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه رسیده است

وی تاکید کرد: دو منبع آبی با کیفیت: قنات گل رودبار و چشمه روزیه به تنهایی ۷۰درصد آب شهر سمنان را تامین می‌کنند و مابقی آن از محل منابع زیرزمینی و چاه‌ها تامین می‌شود.

لزوم رفع کسری آب در شاهرود

طاهری افزود: نیاز آبی شهر سمنان ۹۸۵ لیتر برثانیه است و در حال حاضر توان تولید ما ۸۴۰ لیتر برثانیه است و حدودا ۱۶۰ لیتر برثانیه کسری آب در مرکز استان داریم. علاوه بر این در شهر شاهرود نیز با کسری آب مواجه‌ایم.

طاهری در پاسخ به پرسش ایسنا در ارتباط با وعده سرپرست فرمانداری شاهرود در خصوص تامین این کسری از سد کالپوش در چند روز اخیر اظهار کرد: مسوولیت تامین منابع آبی با آب منطقه ای استان است اما واقعیت این است که ما در شهر شاهرود با کسری مخازن مواجه‌ایم و برای بهره‌مندی شهروندان شاهرودی از منابع آبی پایدار باید این کمبود به هر طریقی که ممکن است مرتفع شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ادامه داد: برای تامین کسری آب در استان نیازمند منابع جدید آبی هستیم و مسوولان ذی‌ربط باید برای مهم چاره‌جویی کنند.

وی با اشاره به مشکل فشار آب در طبقات بالا گفت: مرتفع‌سازها موظفند برای طبقات بالا تاسیسات فشار و مخزن آبی را تامین و تعبیه کنند.

طاهری از شهروندانی که اقدام به نصب پمپ می کنند خواست: بعد از کنتور اقدام به ایجاد مخزن آبی کنند و به هیچ عنوان بالافاصله بعد از کنتور اقدام به نصب پمپ نکنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آبفا آب فاضلاب مدیرعامل آب و فاضلاب استان لیتر برثانیه کاهش مصرف آب کسری آب منابع آبی شهر سمنان صرفه جویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۵۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند

فارس- مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز از صرفه جویی ۲۵۰ مگاواتی در توزیع برق شیراز با نصب کنتورهای هوشمند در این کلانشهر خبر داد.

محمد رضا سلاحی با اشاره به ابلاغ 180 برنامه عملیاتی شرکت توانیر برای گذر موفق از پیک تابستان 1403 گفت: توسعه اتوماسیون و هوشمندسازی به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم ماموریت‌های ابلاغی شرکت توانیر یکی از کلید واژه‌های مهم در کنترل پیک بار مصرف است که در تامین پایدار برق، رشد بهره وری، افزایش ضریب اطمینان و ایمنی، مدیریت بار، کاهش هزینه نقش بسزایی دارد.

وی در گفتگو با تسنیم گفت: با هدف ارتقای شاخص قابلیت اطمینان شبکه، با اختصاص اعتبارات ویژه، اقدامات شاخصی در نصب کنتورهای هوشمند، طرح‌های هوشمندسازی و کنترل‌پذیری شبکه توزیع اجرایی شده است.

وی گفت از سال 1401 تاکنون با نصب 200 کلید فرمان پذیر در شبکه‌های برق این شرکت، هوشمندسازی در شبکه‌های برق این شرکت رشد ده برابری داشته است.

منبع: قدس آنلاین تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی
  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند
  • بارش باران در اقصی نقاط استان سمنان/ جاده ها لغزنده هستند