Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین مهدی صفری روز شنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنقتی خراسان شمالی اظهار داشت: این استان در گذشته با کشور ترکمنستان روابط تجاری خوبی داشت و در سال‌های اخیر کاهش یافته اما دوباره رونق گرفته است که ایجاد بازارچه مرزی پرسه سو نیز می تواند تبادل تجاری بین دو منطقه را گسترش دهد.

وی افزود: رییس جمهور در سفر اخیر خود به استان بر ایجاد بازارچه مرزی تاکید داشت و با توجه به اینکه پنج نوبت با رییس جمهور این کشور ملاقات داشت این موضوع را هم پیگیر بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار ایرنا خراسان شمالی با ۳۰۱ کیلومتر مرز با ترکمنستان بازارچه مرزی یا گمرک برای تبادلات اقتصادی ندارد که مردم و مدیران ارشد و تجار خراسان شمالی بر این باورند که برای ارتقای اقتصادی استان لازم است تا تلاش ها بیشتری انجام شود. 

البته طرح ایجاد بازارچه مرزی "پرسه سو" در بخش مرزی راز و جرگلان بجنورد مصوبه هیات وزیران در سال ۸۳ بود اما  به دلیل موقعیت راهبردی این معبر تجاری برای شکوفایی اقتصاد منطقه، لازم است تا پیگیری ها دو چندان شود.

رونق صادرات با اولویت همسایگان 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: تلاش می کنیم تا صادرات را با اولویت کشورهای همسایه توسعه دهیم که اخیرا نیز رفت و آمد ها به این کشور ها افزایش یافته و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

صفری بر رفع موانع ترانزیت در کشور نیز تاکید کرد و گفت: اگر این موانع برداشته شود تا ۶۰ میلیارد دلار ارزآوری خواهیم داشت و به همین دلیل باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم و در این خصوص تلاش خواهیم کرد تا کریدورهایی از روسیه، آسیای مرکزی و هند را ایجاد کنیم.

وی بر فراوری مواد اولیه دارو نیز تاکید کرد و افزود: در این خصوص باید تکنولوژی را وارد کشور کنیم که اگر این مهم انجام شود ارز آوری خواهیم داشت که هم اینک بین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار مواد اولیه داروهای شیمیایی را وارد می کنیم که می توانیم بیش از ۸۰ درصد آن را در داخل کشور فراهم کنیم.

صفری بر افزایش صادرات کشور تاکید کرد و افزود: تلاش می شود هم اینک کالاهایی را به کشور های دیگر صادر کنیم که با تهاتر کالهای مورد نیاز کشور را نیز تامین خواهیم کرد که کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و آفریقا در این خصوص هماهنگی هایی نیز انجام شده است.

صادرات کالاهای دانش بنیان 

وی بر صادرات کالاهای دانش بنیان نیز تاکید کرد و افزود: در این زمینه باید باید بازار های هدف را شناسایی کنیم که برخی از کشورها در این رابطه بسیار خوب عمل کرده اند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به تولیدات استان خراسان شمالی در حوزه کشاورزی اشاره ای کرد و افزود: روس ها هشت ماه از سال را گوجه فرنگی وارد می کنند که در این خصوص ۴۰۰ میلیون دلار فقط از لهستان وارد می کنند که باید تلاش کنید سهمی در این بازار داشته باشید.

صفری افزود: این استان در تولید صیفی جات ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد که باید به بخش صادرات آن وارد شود که هماهنگی های لازم را در این خصوص نیز با کشورهای وارد کننده خواهیم داشت.

وی گفت: هم اینک مجوزهای یبرخی از کالاهای مورد نیاز چین را نیز دریافت کرده ایم که در زمینه سیب انجام شده است که این استان می تواند در این زمینه نیز وارد عمل شود.

منبع: ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خراسان شمالی ایران ایجاد بازارچه مرزی خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۶۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان

به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان و محمد اسحاق دار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان طی مکالمه تلفنی در خصوص روند رو به رشد روابط تهران و اسلام آباد و برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه پاکستان در این گفتگو، با استقبال و ابراز خرسندی از سفر حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به پاکستان، این سفر را نقطه تحولی در روابط دو کشور همسایه و مسلمان توصیف کرد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفتگو با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات دولت جمهوری اسلامی پاکستان برای انجام سفر رئیس جمهور محترم کشورمان به اسلام آباد، بر علقه و علاقه دیرینه و اشتراکات مختلف فرهنگی و اجتماعی و دینی بین دو کشور به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند در روابط فی مابین تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد خوشبختانه هماهنگی‌ها و توافقات بسیار خوبی بین بخش‌های مختلف در دولت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان جهت ارتقای روابط تهران و اسلام آباد و در راستای خدمت به منافع دو کشور صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • بلینکن وارد چین شد
  • هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود
  • اسپانیا: به رسمیت شناختن کشور فلسطین برای ثبات خاورمیانه مهم است
  • شیوه‌نامه کنگره «شهدای غریب در اسارت» تدوین شد
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان