Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با سالروز پانزدهمین سال تأسیس پرس‌تی‌وی مراسمی با حضور پیمان جبلی رئیس صدا و سیما و احمد نوروزی معاون برون مرزی سازمان برگزار شد. علیرضا خدابخشی معاون سیاسی صداوسیما، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، زینب مهنا همسر نادر طالب‌زاده و محسن برمهانی معاون سیما از دیگر حاضران در مراسم بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت واقعیت‌ها از زبانِ معاون برون‌مرزی/ محدودیت‌ها، تحریم‌ها و مخاطبانی که اضافه شدند

احمد نوروزی معاون برون مرزی صداوسیما در ابتدا با مرور فعالیت‌های شبکه پرس‌تی‌وی گفت: در ابتدای راه‌اندازی  این شبکه انگلیسی‌زبان ما شاهد شرایطی بودیم که روایت عمومی از موضوعات در اختیار رسانه‌های جریان اصلی و رسانه‌هایی با بُرد گسترده‌ و وسیع‌تر فعالیت داشتند و برای ارائه روایت‌های جایگزین، رسانه‌ای وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: در آن شرایط شبکه العالم راه افتاد و روایتی جایگزین شکل گرفت. پرس‌تی‌وی هم دیگر شبکه‌ای بود که راه‌اندازی شد و کمک کرد تا روایتی جایگزین نسبت به رسانه‌های جریان اصلی شکل بگیرد. حتی باعث شد رسانه‌های جریان اصلی هم برخی از این روایت‌ها را پوشش دهند.

نوروزی تصریح کرد: رسانه‌ای که توانست پیشتاز صنعت تلویزیونی باشد، پرس‌تی‌وی بود و این باعث شد تعداد رسانه‌هایی که وارد این حوزه شوند بیشتر شود. الهام بخشی پرس‌تی‌وی به نظرم تا سال‌ها ادامه داشت. در گذر سال‌ها محدودیت‌هایی برای پرس‌تی‌وی خلق شد و شاید تا حدودی از اینکه پرس‌تی‌وی پیشروی روایت‌های ثانویه باشد، فاصله گرفتیم.

معاون برون‌مرزی صداوسیما یادآور شد: اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها قرار نیست همیشه همان شکل که وضع می‌شود تأثیرگذار هم باشد. طراحی اولیه بر این است که کشور هدف را از مسیر خود کنار بزنند و باعث شوند از مسیر خود عدول کند، اما افزایش تحریم و محدودیت باعث شد پرس‌تی‌وی به سمتی حرکت کند که با کنار زدن آن‌ها تأثیرگذاری‌اش را به اثبات برساند.

وی اضافه کرد: حالا تلویزیون‌های دیگری هم اضافه شده‌اند که روایتگری ثانویه را برعهده دارند اما خلأیی همچنان به نام روایتگری سوم وجود داشت. پرس‌تی‌وی اخیراً آنتن خود را به فلسطین اختصاص داد. خاطرم هست همان زمان روزنامه‌نگاران آمریکایی توییت می‌زدند که اخبار لحظه به لحظه را از پرس‌تی‌وی ببینید.

معاون برون‌مرزی صداوسیما با اشاره به اهداف پرس‌تی‌وی گفت: ایده اولیه راه‌اندازی پرس‌تی‌وی این بود که از موضوعات جهانی و برای مخاطب جهانی روایتی جایگزین ارایه شود و به مرور به این رسیدیم که روایتی ایرانی از موضوعات ایران، منطقه و جهان ارائه کنیم. طبیعتاً مخاطب هم همین را می‌خواهد.

وی با اشاره به افزایش محدودیت‌ها اضافه کرد: زمانی می‌توانستیم روی هر ماهواره‌ای دسترسی داشته باشیم خبرنگاران ما در هر جایی حضور داشته باشند اما الان خیلی از دسترسی‌های ما قطع شده و با توجه به حاکمیت گسترده‌ای که روی وب اعمال می‌شود تلاش می‌شود پیام‌های ما انتشار پیدا نکند. بالغ بر ۸ بار صفحه پرس‌تی‌وی از یوتیوب پاک شده است.

تجلیل از همسر نادر طالب‌زاده 

وی در پایان سخنانش گفت: محدودیت‌ها نشان می‌دهد مسیری که به جلو می‌رود درست و دقیق است و به همان میزان اجازه انتشار نگاه جایگزین را نمی‌دهند. کارهای پیچیده‌ای در حال انجام است که ماهانه چند ده میلیون به مخاطب برون‌مرزی اضافه کرده است.

نوروزی صحبت‌هایش را با یادی از حاج قاسم سلیمانی، شهدای مقاومت و نادر طالب‌زاده به پایان رساند.

* سپس نوبت به زینب مهنا همسر نادر طالب‌زاده رسید و او لحظاتی به زبانِ انگلیسی برای حاضرین در مراسم صحبت کرد. احمد نوروزی معاون برون‌مرزی صدا و سیما در ادامه از او تجلیل به عمل آورد. 

دلتنگی‌هایِ پیمان جبلی/ تمایزِ رسانه‌های جمهوری اسلامی نسبت به رقبایش!

پیمان جبلی در ابتدای سخنان خود با تقدیر و تشکر از کسانی که در این سال‌ها برای پرس‌تی‌وی زحمت کشیده‌اند به دیگر میهمانان مراسم با عرضِ یک دلتنگی صحبت‌هایش را آغاز کرد. او گفت: واقعاً دلم برای مجموعه سعادت‌آباد و برون‌مرزی رسانه ملّی تنگ شده بود، من خودم را به گونه‌ای دعوت کردم تا از ایثارها و تلاش‌های کارکنانِ پرس‌تی‌وی تشکر کنم. 

رئیس صداوسیما همچنین گفت: از افتخارات شبکه پرس‌تی‌وی میزبانی برنامه‌های آقای نادر طالب‌زاده بود. پرس‌تی‌وی به خوبی جایگاه تأثیرگذارش را در حوزه بین‌الملل و در حوزه مخاطب خودش و همچنین فضای رسانه‌ای کشور اثبات و برندش را ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: در دوره جدید تحولی رسانه ملی و تأکید بر عدالت‌گستری و هویت‌محوری چیزی جز این نیست. براساس سرفصل عدالت موظفیم عادلانه تمام ظرفیت‌ها و استعدادها را شناسایی کرده و در قاب تصویر نشان دهیم.

جبلی با اشاره به سخنی از طالب‌زاده گفت: این سخن مشهوری از آقای طالب‌زاده است که همیشه می‌گفت اگر فقط هزینه یک موشک بالستیک را خرج رسانه‌های برون‌مرزی کنید نتیجه‌اش را چند برابر خواهید دید. من اعتقاد دارم به اندازه یک گلوله، آن را درک کنیم، این تأثیرگذاری ارتقاء پیدا خواهد کرد. 

صحبت‌های کوتاه سخنگوی جدید وزارت خارجه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پانزدهمین سالگرد راه‌اندازی پرس‌تی‌وی را در سخنان کوتاهی تبریک گفت.

وی در سخنانی مطرح کرد: این شبکه نه فقط صدای بی‌صدایان است بلکه صدای همه حق‌طالبان و مظلومان است و به رغم همه تنگناها، محدودیت‌ها و شیطنت‌هایی که برایش ایجاد کرده‌اند تا مانع رسیدن این صدا به گوش افکار عمومی شوند با قوت و اقتدار کارش را انجام داد. امیدوارم با تلاش این مجموعه و مجموعه بزرگ صداوسیما این صدا با عنوان صدای بی صدایان و صدای حق طلبان و مظلومان رساتر باشد.

تجلیل‌ها با مرضیه هاشمی آغاز شد

در پایان مراسم، رئیس صداوسیما، معاون برون‌مرزی و سخنگوی وزارت خارجه روی جایگاه حاضر شدند و از بخش‌های مختلف شبکه پرس‌تی‌وی تقدیر کردند. تجلیل‌ها با مرضیه هاشمی مجری شناخته شده این شبکه تلویزیونی شروع شد و به بخش‌های نیوزروم، گویندگی، چند رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت، پخشِ شبکه، تأمین برنامه، واحد برنامه‌ها، خدمات، اداری، مالی، حراست،‌بخش‌های هنری، دفتر تهران، فنی، نظارت، مانیتورینگ، تأسیسات، آی‌تی، آرشیو، مستند،‌ارزیابی، اطلاعات و برنامه‌ریزی و روابط عمومی رسید. 

تصاویر مراسم را در ادامه ببینید:

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شبکه تلویزیونی پرس تی وی سالگرد تاسیس پرس تی وی پیمان جبلی زینب مهنا معاون برون مرزی صدا نادر طالب زاده راه اندازی محدودیت ها پرس تی رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۶۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت عظیم شعر برای برنامه‌سازی در تلویزیون

رئیس سازمان صداوسیما شب گذشته با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به لزوم اعتلای فرهنگ و ادبیات غنی ایران اسلامی را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی دوره جدید صداوسیما برشمرد.

در این دیدار صمیمانه که در مجتمع ملاصدرای سازمان صداوسیما برگزار شد مهمانان حاضر در جلسه به شعرخوانی پرداختند و دیدگاه‌هایشان را درباره موضوعات و دغدغه‌های مشترک با رئیس سازمان صداوسیما در میان گذاشتند.

این پنجمین دیدار رئیس رسانه ملی با شعرا و ادبا طی دو و نیم سال اخیر و سومین نشستی بود که زمینه گفت‌وگوی صمیمانه جبلی با آفرینشگران حوزه شعر و ادبیات را در ماه مبارک رمضان فراهم ساخت.

در ادامه مروری اجمالی بر برخی اظهارات و دغدغه‌های مطرح شده ادبا و نویسندگان در این دیدار خواهیم داشت؛ آنها از ضرورت توجه بیشتر به حوزه شعر و ادبیات گفتند، یکی از آنها پیشنهاد کرد که ساختار تشکیلاتی مستقلی در سازمان صداوسیما برای ادبیات و زبان فارسی دایر شود، برخی از پاسداری زبان فارسی گفتند، شماری دغدغه ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را در برنامه‌های مختلف تلویزیون داشتند، برخی برنامه سرزمین شعر شبکه چهار سیما را تحسین کردند و شاعری پیشنهاد کرد که برنامه‌هایی در حوزه شعر طنز دوباره ساخته شود.

اقدامات امیدوارکننده در رسانه ملی

محمدرضا سهرابی‌نژاد، شاعر که بازنشسته رادیوست با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی در رسانه ملی انجام می‌شود، اما همچنان جای کار وجود دارد گفت: شبکه‌های معاند شبهاتی در ذهن جوانان ما ایجاد می‌کنند و وظیفه صداوسیماست که این شبهات را رفع کند. برنامه‌هایی نظیر پاورقی، گاهی اوقات به مسائل سیاسی پاسخ می‌دهند. اما در مجموع اطلاع‌رسانی درباره شبهه افکنی ضدایرانی بسیار مهم است و اقدامات انجام شده در رسانه ملی امیدوارکننده است.

معرفی کمرنگ ناشران خصوصی در قاب سیما

حمید هنرجو، شاعر کودک و نوجوان نیز خواستار افزایش حمایت صداوسیما از ناشران خصوصی شد و گفت: ناشران خصوصی با انگیزه بالا وارد عرصه فرهنگ و نشر می‌شوند و به سراغ ادبا و شعرا می‌روند. جای این ناشران و معرفی آنها در قاب سیما کمرنگ است. این در حالی است که نویسنده و شاعر می‌تواند به رشد فضای فرهنگی کشور کمک کند.

سرزمین شعر و رویش شکوفه‌هایی بر پیکر شبکه چهار

محمدرضا ترکی، شاعر و استاد دانشگاه تهران نیز ضمن قدردانی بابت تولید برنامه سرزمین شعر که این روز‌ها از شبکه چهارسیما پخش می‌شود گفت: این برنامه را دنبال می‌کنم و بازخورد‌های خوبی هم از اطراف به گوشم رسیده است. این برنامه، چون شکوفه‌هایی بر پیکره شبکه چهار روییده است.

وی بر ضرورت بازطراحی و توجه ویژه به ماموریت‌ها و برنامه‌های شبکه چهار سیما گفت: برنامه سرزمین شعر مخاطب دارد و می‌تواند بهتر از این هم باشد.

دغدغه‌هایی برای نمایش سبک زندگی ایرانی اسلامی

رضا رسولی، نویسنده نیز به بیان دغدغه‌های خود پیرامون ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در رسانه ملی پرداخت و ضمن طرح انتقاد‌هایی از رویه حاکم بر سریال‌های در حال پخش از شبکه نمایش خانگی گفت: نظارت‌های ساترا بر شبکه نمایش خانگی باید تقویت شود.

وی سخنانی نیز درباره انتشارات پرسابقه سروش که از قبل انقلاب فعال بوده داشت و گفت: این انتشارات آنگونه که باید مورد توجه نیست و باید نگاه تحولی و ثبات مدیریتی دراین انتشارات حاکم شود.

لزوم توجه بیشتر به ادبیات داستانی در رسانه ملی

مهدی بوشهریان، ناشر و نویسنده نیز پیشنهادی پیرامون روند اطلاع رسانی در حوزه نشر ارائه داد و گفت: اطلاع رسانی پیرامون کتاب‌های حوزه دفاع مقدس و مانند آن به شکل مناسبی انجام می‌شود، اما جای پرداختن بیشتر به ادبیات داستانی کمرنگ است که خوب است برای آن تدبیر شود.

محمودرضا اکرامی فر، نویسنده و منتقد ادبی نیز بر ضرورت توجه بیشتر به احوال رادیو در این روزها، نکته‌ای را پیرامون توجه بیشتر به زیرنویس‌های تلویزیون و حفظ استقلال شکلی و محتوایی آنها متذکر شد.

جواد کلاته عربی، نویسنده نیز با اشاره به رسالت‌های رسانه ملی به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور اظهاراتی نسبت به در صدر نشستن برخی چهره‌ها در تلویزیون و آسیب‌های حضور سلبریتی‌ها در رسانه ملی مطرح کرد.

شعر به مثابه سرمایه ملی

حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی، شاعر نیز با بیان اینکه شعر سرمایه ملی ماست گفت: به بیش از ۸۰ کشور جهان سفرکرده‌ام و به هرکجا که می‌روم درباره شعر آنجا تحقیق اجمالی می‌کنم و متوجه شده‌ام که یک علت قدر ندانستن شعرا در کشور، وفور شعر و شاعران در کشور ماست. لازم است توجه جدی به این مقوله داشته باشیم. علاوه بر این نهضت ترجمه را هم باید جدی گرفت.

شعر و ظرفیت عظیم برنامه‌سازی در رسانه ملی

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر نیز پخش برنامه سرزمین شعر را اتفاق خجسته‌ای دانست که برای شعر در این ۴۰ سال اتفاق افتاده و مشابهش کمتر ساخته شده بود گفت: شعر ظرفیت عظیمی‌برای برنامه سازی در رسانه ملی دارد که ساده‌ترینش همان مشاعره بود. این ظرفیت عظیم را دریابید.

فائزه ساسانی‌خواه، نویسنده نیز با اشاره به مضامین سریال‌های تلویزیون در چند سال اخیر، به کاهش شمار سریال‌های خانوادگی اشاره کرد و گفت: باید روی سریال‌های خانوادگی سرمایه گذاری شود. موضوع شبکه نمایش خانگی و سریال‌های ساخته شده در آن هم جدی است. قهرمان در خلأ رشد نمی‌کند. رسانه ملی باید قهرمانان ملی را معرفی کند.

معرفی کتاب در تلویزیون بیشتر شود

عاطفه جوشقانیان، شاعر نیز بر ضرورت معرفی کتاب در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی تاکید کرد. فاطمه افشاریان، شاعر و مجری تلویزیون نیز با بیان اینکه سال گذشته ویژه برنامه باغ کتاب را از نمایشگاه کتاب تقدیم نگاه مخاطبان کردیم که بهترین ویژه برنامه نمایشگاه کتاب هم شد گفت: ما همان فرصت ۱۰ روزه را غتیمت شمردیم و استودیویی در اختیارمان بود که توانستیم به طور مبسوط به موضوع کتاب بپردازیم و برنامه بسازیم. با کمترین هزینه مجموعه‌های شعر را معرفی کردیم. برای نمایشگاه آتی هم می‌توان برنامه ریزی دقیقی انجام داد.

پیشنهاد ساخت برنامه‌ای مختص شعر طنز

عباس احمدی، شاعر طنزپرداز نیز با بیان اینکه سرزمین شعر کار خوبی است که در ایام نوروز از شبکه چهار سیما در حال پخش است، پیشنهاد کرد که برنامه‌ای مختص طنز و شعر طنز هم ساخته شود.

سینا واحد، پژوهشگر و نویسنده نیز از راهبری تلویزیون در دوران کنونی قدردانی کرد و توضیحاتی پیرامون برخی پژوهش‌هایش ارائه داد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • ظرفیت عظیم شعر برای برنامه‌سازی در تلویزیون
  • انتقال ۵ کولبر مصدوم بر اثر سقوط در ارتفاعات مرزی پاوه
  • تاسیس مرکزی جداگانه برای ترجمه قرآن تصویب نشد
  • خبر‌های رسانه، پنج شنبه ۹ فرودین
  • درخشش یک مازندرانی در جشنواره ملی کتاب و رسانه
  • بازدید سردار پاکپور از مناطق مرزی جنوب شرق + فیلم
  • از توضیح رئیس رسانه ملی درباره حواشی «پایتخت» تا درگذشت فردوس کاویانی
  • از اکران انیمیشن سینمایی «بی پلاک» برای اولین‌بار تا کنسل شدن حضور رئیس جمهور در نمایشگاه قرآن
  • اصلاح قانون تاسیس کتابخانه در نوبت بررسی است
  • رسانه پایداری گزینه‌های معاون اولی محسنی اژه‌ای را معرفی کرد