Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه تمام پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است گفت: عوارض آلایندگی به جای حقوق شود بلکه باید برای رفع آلودگی و سلامت مردم هزینه شود. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک ، محسن خیرمند ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به میزان تصادفات اظهار داشت: تصادفات رانندگی در سال گذشته نسبت به سال 99 افزایش داشته و سرعت متوسط رانندگی شهری در اراک و ساوه از متوسط کشوری بالاتر است، تعداد کشته‌ها در تصادفات شهری به ویژه اراک افزایشی می‌شود و در حوزه تصادفات بین شهری متاسفانه سرعت استان مرکزی به نسبت سرعت کشور بالاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با وجود اینکه استان مرکزی به لحاظ تردد سومین استان کشور محسوب می‌شود اما سرعت از متوسط کشور بالاتر است که در میزان صدمات و کشته‌ها تاثیرگذار است، در تصادفات شهری شهردار وقت اراک کار جمع‌آوری سرعتگاه‌های غیرایمن را آغاز کرد که این کار انجام شد اما هیچ زمان سرعتگاه ایمن نصب نشد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: همان نقاطی که سرعتگاه‌ها حذف شد شاهد وقوع تصادفات هستیم که یکی از این نقاط خیابان خرم، جهان‌پناه و غیره است در حالیکه محورها و توسعه شریانی‌ها بیشتر شده است.

خیرمند تصریح کرد: دوربین‌های شهری در سطح قابل قبول نیست و در زمینه مانیتورینگ، ثبت تخلفات و محل دوربین‌ها مواردی مطرح است که متاسفانه با گذشت یک سال از فعالیت شورای جدید هنوز اتفاقی در حوزه دوربین‌ها نیفتاده در حالی که در حوزه سرعت اثرگذار است.

وی ادامه داد: شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی باید نظارت داشته باشند که در سال گذشته 2 دستگاه خودرو برای ثبت تخلفات تجهیز و در اختیار پلیس قرار گرفت که به نسبت میزان گستره حوزه شهری به شدت پایین است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: در راستای ترافیک شهری اقدام جدی و مناسبی توسط شهرداری انجام نشده و در بافت مرکز شهر ابزاری برای کنترل ترافیک میانه شهر وجود نداشت در حالی که یکی از موارد کنترل جابجایی، ایجاد یا گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی است و با پیگیری‌های حوزه معاونت اجتماعی فراکارت‌ها راه‌اندازی شد.

خیرمند با اشاره به اینکه اگر سرعت از حد متعارف بالا برود باید نقاط امنی برای تردد عابر پیاده ایجاد شود که در تصادفات شهری کشته شدن قابل پذیرش نیست، گفت: ایستگاه‌های اتوبوس در خیابان‌های شلوغ و پرتردد از جمله ملک، قائم مقام، خیابان امام(ره) و غیره هستند در حالی که ایستگاه اتوبوس نباید در کانون ترافیک باشد بنابراین شهرداری در زمینه کانون شهر هیچ برنامه‌ای نداشته است.

وی افزود: در حدود دو سال گذشته درباره جابجایی میوه فروشان بازار موضوعاتی مطرح شد که جابجایی و ایجاد کانون‌های میوه فروشی و بازارچه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد در حالیکه شهرداری اعلام می‌کند در حال ساختن هستیم اما اقدام موثری انجام نشده و از طرفی با شلوغی مرکز شهر 5 عنوان از 10 عنوان اصلی اتهامی خشونت را دربر می‌گیرد و بیشترین خشونت‌های خیابانی در کانون‌های پرازدحام و ترافیک انجام می‌شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: سرقت‌های خرد در مناطق حاشیه‌ای و مناطق مسکونی یکی دیگر از جرم‌های موجود در استان است که یکی از دلایل مهم در سرقت خودرو و محتویات آن عدم وجود پارکینگ برای خودروها توسط شهرداری است به طوری که شهرداری بیش از 8 سال اقدام جدی برای تملک و احداث پارکینگ طبقاتی در مناطق مسکونی شهر نکرده و درباره همه پروژه‌هایی که اجرا می‌کند پارکینگ درنظر نگرفته که می‌توان به مجتمع آفتاب اشاره کرد.

خیرمند تصریح کرد: مکانیزاسیون شهری در اراک اتفاق نیفتاده که همین موضوع در افزایش سرقت‌های خرد تاثیرگذار است و در بازدید از پارک‌ها هیچ کدام مکانیزاسیون اتفاق نیفتاده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: سرقت‌های خردی که اتفاق می‌افتد در ضایعاتی‌ها فروخته می‌شود بنابراین ضایعاتی‌ها به عنوان یکی از موارد صنوف مزاحم آلاینده محسوب می‌شوند که در سه منطقه حاشیه‌ اراک بالغ‌بر 80 ضایعاتی بدون مجوز فعالیت می‌کنند که تاکنون شهرداری برای ایجاد فضایی جهت خروج ضایعاتی‌ها از شهر اقدام نکرده همچنین درباره سایر صنوف مزاحم و آلاینده اقدامی انجام نداده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی عنوان کرد: در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی، سرمایه اجتماعی و نشاط اجتماعی تاثیرگذار است به طوری که متاسفانه مطالبه‌گری صحیح، قانونی و به حق ترویج پیدا نکرده که با تجمعات متفاوت است بلکه مطالبه قانونی مراجعه به مرجع مربوطه است و اکنون همه سمن‌های فعال می‌توانند در حوزه فعالیتی خود به دادگستری مراجعه کرده و شکایت داشته باشند.

خیرمند ادامه داد: از نوروز امسال از 32 پارک بزرگ شهر اراک بازدیدی انجام و در موارد مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت 10 پارک فاقد سرویس بهداشتی بود و در زمینه امنیت فضای بازی حداقل 2 پارک کنار محل بازی کودکان چاهک داشت و ایمن بودن محل بازی کودکان به خیابان‌های اطراف مورد توجه قرار نگرفته بود.

وی بیان کرد: در 32 پارک ارزیابی شده ایمن‌سازی برای معلولان و جانبازان انجام نشده و تعدادی پارک محلی برای حضور معتادان شده همچنین موتور و خودرو در محل پیاده‌روی عابرپیاده تردد می‌کردند که این موارد در سامانه سجام گزارش شده بود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: در پارک بانوان چاله‌ای برای استخر حفر شده که ایمنی‌سازی نشده و باید مورد توجه قرار گیرد بنابراین در اردیبهشت ماه به شهرداری و شورای شهر فرصت یک ماهه در راستای رفع نواقص و مشکلات این 32 پارک داده شد که شهرداری باید تا 3 روز آینده خوداظهاری کند.

خیرمند با اشاره به اینکه مسئولان خادم مردم هستند و باید برای آنها کار کنند، گفت: در سال 1400 تعداد 368 گزارش ثبت شده که 60 گزارش به نتیجه مثبت منجر شد و بیشترین گزارش‌ها در حوزه منابع طبیعی، محیط زیست و آب سپس حوزه مفاسد اداری و مالی، کرونا و تخلفات اقتصادی از جمله گران‌فروشی، احتکار و غیره بود که 5 مورد از موارد احتکارات عمده استان در این زمینه کشف شد و 3 مورد تقلب بود که یک مورد درباره مخلوط کردن برنج پاکستانی و ایرانی بود که از زمان تخلیه بار توقیف شد.

وی ادامه داد: سامانه سجام به آدرس sajam.scp در راستای ارتباط مردم با معاونت اجتماعی دادگستری است که این سامانه در کشور قابل رصد است و باید توجه کرد که هویت افرادی که گزارش می‌دهند مشخص نیست.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: مسئولیت‌پذیری اجتماعی دومین شاخصه مهم در حوزه سرمایه اجتماعی است که تنها نباید منوط به مسئولیت‌های سازمانی و دولتی باشد و مردم باید در این زمینه فعال‌تر شوند که این مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سبدهای معیشتی دوران کرونا به خوبی دیده شد.

خیرمند عنوان کرد: کانون وکلا در زمینه مشاوره‌های رایگان در حوزه شهری اقدام نکرده و سازمان نظام روانشناسان و مددکاران هم اقدامی در این زمینه نداشتند بنابراین مسئولیت اجتماعی مربوط به قشرهای مختلف است که هر زمان تعلق شهری پایین باشد مردم در مورد میزان رسیدگی شهری بی‌تفاوت می‌شوند و حوزه نشاط اجتماعی استان درگیر مشکلاتی است که اگر پایین باشد خشونت در استان افزایش پیدا می‌کند بنابراین رتبه دوم استان توهین و رتبه سوم ضرب و جرح است.

وی با اشاره به وضعیت استفاده مردم از امکانات شهری گفت: یکی از راه‌های حوزه نشاط اجتماعی افزایش سرانه فضای سبز و استفاده مردم از امکانات شهری است در حالی که در اراک به این موضوع توجه نشده و برخی مناطق نسبت سرانه فضای سبز از میانگین بالاتر است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: در برخی مناطق شاهد فقر سرانه فضای سبز هستیم به طوری که از بازار تا میدان امام(ره) این موضوع مشهود است و این موضوع در میزان جرائم تاثیرگذار است بنابراین افزایش سرانه فضای سبز و استفاده مردم از امکانات شهری مورد توجه است، در حوزه نشاط تقریبا رتبه 24 کشور را داریم اما با توجه به موقعیت در زمینه آب‌وهوایی، شهرنشینی، نزدیکی به مرکز و غیره قابل پذیرش نیست.

خیرمند با اشاره به وضعیت آلودگی هوای اراک گفت: در زمینه قانون هوای پاک دستگاه متولی به عبارتی محیط زیست هنوز نمی‌داند که چند درصد دستگاه‌ها مصوبات این قانون را اجرا نکردند بنابراین زمانی که متولی این موضوع را نمی‌داند دستگاه قضا نمی‌تواند برای برخورد با مقصران اقدام کند.

وی افزود: شهرداری در این وضعیت آلودگی هوا اتوبوس‌های گازوئیلی خریداری می‌کند که مغایر با قانون هوای پاک است و در زمینه منشا آلودگی مواردی مطرح است و اکنون در زمینه خودروهای آلاینده و حذف کامیون‌ها از شهر نیز اقدام موثری در اراک انجام نشده بنابراین پیگیری‌هایی انجام شده تا کنارگذر اراک راه‌اندازی شود و کامیون‌ها خارج شوند که در این صورت تصادفات کاهش پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: برچسب هوای پاک و معاینه فنی باید بر خودروها نصب شود که شهرداری باید با نصب دوربین در معبر شهری این موضوع را انجام دهد، عوارض آلایندگی نباید خرج حقوق شود بلکه باید در حوزه رفع آلایندگی و سلامت مردم هزینه شود.

خیرمند خاطرنشان کرد: در حوزه آلودگی هوای شهری مهم‌ترین دستگاه شهرداری است و باید اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی با کیفیتی باشند که خودروهای شخصی و سوخت فسیلی حذف شود.

وی ادامه داد: همه پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است که شهردار اراک مکلف است وضعیت نظام مهندسی همه ساختمان‌های مشارکتی را برطرف کند و دغدغه ما در زمینه بناهای تاریخی با قدمت بالا است و شهرداری، میراث فرهنگی و اقاف تکلیف دارند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: مشکلات فنی در برخی انبوه‌سازی‌های شهر اراک وجود دارد که اگر این روند ادامه داشته باشد مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

خیرمند تصریح کرد: بسیاری از مجتمع‌های مسکونی استان مشکل عمده به ویژه در زمینه آسانسور دارند که علاوه‌بر آسانسور مجتمع‌های مسکونی تعدادی مجتمع اداری هم استاندارد لازم ندارند همچنین موضوعی که شهرداری باید در حوزه حادثه به جد پیگیر آن باشد این است که باید در زمینه خرید یک دستگاه نرده‌بان آتش‌نشانی اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری قبل از اعطای مجوز برای ساختمان‌های بلندمرتبه باید در ابتدا نرده‌بان خریداری کند، گفت: قراردادهایی که در مشاور املاک اتفاق می‌افتاد نقص‌های حقوقی و خلاهای بسیاری داشت این موضوع تعیین تکلیف شد که امیدواریم در شورای برنامه‌ریزی استان نتیجه نهایی ابلاغ شود.

خیرمند ادامه داد: از سال 1400 هر گونه صدور پروانه مباشرتی در دفترهای مشاور املاک ممنوع شده و قرار بود جلسه‌ای برگزار شود تا در زمینه الزام حضور مشاور حقوقی تصمیم‌گیری شود و درباره رقم ماخوذه دفترها هم مواردی تصویب و درصدها تعدیل شد.

دادگستری استان مرکزی مسائل و مشکلات حوزه صنعت و تولید را تخصصی رسیدگی می‌کند مهمترین اولویت‌ها دادگستری استان مرکزی تکریم مراجعان به دستگاه قضا است

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: دستگاه‌های فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی متعدد هستند و هماهنگی‌ها کمرنگ است، باید پیشگری ثالث مورد توجه قرار گیرد بنابراین عدم هماهنگی خیریه‌ها هم باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به موضوع ساماندهی میدان میوه و تره بار اراک گفت: میدان میوه و تره بار باید تعیین تکلیف شود و باید متولی این موضوع شهرداری باشد و هرچه زودتر در این زمینه اقدام کند، زمانی که میدان میوه و تره بار امکانات رفاهی ندارد هیچ کامیونی حاضر نیست از نقطه دوردست به این منطقه بیاد و هیچ نظارتی بر قیمت وجود ندارد در نهایت قیمت بالاتر به دست مردم می‌رسد.

خیرمند ادامه داد: در اراک در کنار مراکز رسمی توزیع و میوه فروشی، میوه‌فروش‌های سیار فعالیت می‌کنند که حدود 800 خرده فروش میوه در اراک به 400 خرده فروش کاهش پیدا کرده و فروش میوه در اطراف میدان‌های شهر با خودرو از نظر منظر شهری، بهداشتی، تصادفات و غیره مشکلاتی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/713/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مورد توجه قرار گیرد سرانه فضای سبز باید مورد توجه نظام مهندسی انجام نشده میوه فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضا محمدی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اظهار کرد: کارتن‌خواب‌ها و افراد زباله‌گرد در صورت علاقه می‌توانند توسط پیمانکاران خدمات شهری و با عنوان شغلی پاکبان در شهرداری تهران جذب شوند.

وی با بیان اینکه این افراد حداقل حقوق 11 و نیم میلیون تومان را دریافت و با مزایا تا 13 و نیم میلیون تومان افزایش خواهد یافت، افزود: همچنین این افراد بیمه هم خواهند شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، تصریح کرد: با تاکیدات شهردار تهران مبنی بر جذب نیروی کارگری از گرمخانه‌های شهر تهران در جهت حمایت از افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی جذب این افراد آغاز شده است.

محمدی گفت: متقاضیان این شغل می‌توانند به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مراجعه یا با شماره 55530120 تماس بگیرند. همچنین تاکنون حدود 70  نفر توسط پیمانکاران خدمات شهری جذب شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی قزوین رونمایی می‌شود
  • اولویت‌دهی جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری شیراز
  • جزییات اجرای پروژه های برون مرزی در حوزه برق و آب
  • صادرات خدمات فنی مهندسی حوزه آب به ۲۰ کشور در جهان
  • جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان
  • اهتمام مدیریت شهری اهواز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام
  • برای پروژه قطار شهری مشهد پیوست زیارت تهیه شود
  • بودجه سازمان سیما و منظر شهرداری قم در سال ۱۴۰۳
  • تحقق درآمدی ۸۲ درصدی شهرداری اراک در سال ۱۴۰۲