Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری تِک اکسپلور (Tech Xplore)، پژوهشگران گروه مهندسی مکانیک دانشگاه پُستِک (POSTECH) در کره جنوبی، میکروفونی را طراحی کردند که صدا را با استفاده از مواد پلیمری در سیستم‌های میکروالکترومکانیکی (microelectro-mechanical systems) تشخیص می‌دهد.

این میکروفن کوچک و نازک در مقایسه با گوش‌های انسان، محدوده شنوایی وسیع‌تری دارد و این قابلیت را دارد که به‌آسانی به پوست متصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میکروفن‌های معمولی مبتنی‌بر سیستم میکروالکترومکانیکی در گوشی های تلفن همراه، دستگاه‌های بلوتوثی و سایر وسایل استفاده می‌شوند و ساختار دیافراگمی نازک، کوچک و پیچیده‌ای دارند. آنها از سیلیکون سفت و شکننده ساخته شده‌اند و خم‌کردنشان به شکل دلخواه مشکل است که این موضوع در توانایی میکروفن در تشخیص صدا مشکل ایجاد می‌کند.

این گروه تحقیقاتی کره جنوبی بر این محدودیت فائق آمدند، آنها با استفاده از مواد پلیمری که در مقایسه با سیلیکون منعطف‌تر است و به هر شکلی درمی‌آید، میکروفنی مبتنی بر سیستم‌های میکروالکترومکانیکی ساختند. اندازه این میکروفن یک‌چهارم ناخن است و ضخامت آن فقط چند صد میکرومتر است. می‌توان این میکروفن را روی سطوح بزرگ بدن یا حتی بر روی انگشت نصب کرد.

بر اساس این پژوهش، حساسیت شنوایی این میکروفن از گوش انسان بیشتر است و می‌تواند صداهای اطراف و صدای کاربر را بدون اختلال و اعوجاج (distortion) تشخیص دهد. ضمن اینکه می‌تواند صداهای بلند بالای ۸۵ دسی‌بل، یعنی محدوده‌ای که باعث آسیب شنوایی می‌شود و صداهای  با فرکانس پایین که انسان قادر به شنیدن آن نیست را هم تشخیص دهد.

کیفیت صدای این میکروفن با صدای گوشی‌های همراه یا میکروفن‌های استودیو قابل مقایسه است. هنگامی که حسگر صوتی روی پوست به یک برنامه دستیار صوتی تجاری (Google Assistant) متصل شد، کاربر توانست به‌آسانی جست‌وجو، ترجمه و دستگاه‌ها را کنترل کند.

حسگر صوتی جدید برنامه‌های کاربردی بالقوه‌ای برای دستگاه‌های تشخیص صدای پوشیدنی، برای اینترنت اشیا (Internet of Things، اشیا و تجهیزاتی که در محیط اطراف ما هستند و به اینترنت متصل می‌شوند) و رابط‌های انسان و ماشین دارد.

این گروه تحقیقاتی قصد دارد نوعی پوست الکترونیکی شنوایی بسازد و در آن از حسگرهای دما و فشار قابل اتصال به پوست و نمایشگرهای منعطف استفاده کند.

برچسب‌ها کره‌ جنوبی اینترنت فناوری حسگر برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره جنوبی اینترنت فناوری کره جنوبی اینترنت فناوری حسگر برگزیدگان علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۸۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، سرهنگ عیسی روشن قلب با اشاره به اجرای طرح برخورد با قاچاق و حمایت از کالا‌ها و محصولات تولید داخل کشور گفت: ماموران ایست و بازرسی شهید فیض‌اللهی رودبار در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس ۷۰۰ کیلوگرم گردوی خارجی قاچاق را کشف و ضبط کردند.
وی افزود: کارشناسان ارزش این گردو‌های قاچاق را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرده اند.
فرمانده انتظامی رودبار گفت : متهم ۳۹ ساله که کالای قاچاق را از یکی از استان‌های غربی کشور به رشت حمل می‌کرد برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

دیگر خبرها

  • خواص جکوزی برای پوست
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • کیفیت هوای تهران در ششمین روز از اردیبهشت
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • اجرای برنامه های هنری ناشنوایان در جوار آرامگاه فردوسی
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس