Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: زلزله طبس قوی‌ترین زلزله «ثبت‌شده» در ایران است ولی بنا به تحقیقات علمی و اسناد تاریخی قوی‌ترین زلزله ایران در قرن سوم شمسی در دامغان رخ داد. این زلزله که ششمین زمین‌لرزه قوی در تاریخ مدون بشر محسوب می‌شود پرتلفات‌ترین زلزله در ایران است و حدود ۲۰۰ هزار کشته برجا گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۴۰ سال بعد از زلزله دامغان نیز زلزله‌ای قوی در اردبیل رخ داد و حدود ۱۵۰ هزار کشته داشت. البته پرتلفات‌ترین زلزله در تاریخ معاصر ایران، زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ شمسی است که ۳۷ هزار کشته و ۶۰ هزار مجروح و ۴۰۰ هزار بی‌خانمان برجا گذاشت.

زلزله‌های معروف در گذر زمان

زلزله رودبار معروف‌ترین زلزله ایران بود به‌خاطر آن همه همدلی و کمک‌رسانی از سراسر ایران. پیش از آن زلزله بوئین‌زهرا در سال ۱۳۴۱ شمسی بود که معروف‌ترین بود به‌خاطر تجلی مهربانی و همیاری ایرانیان و البته کمک‌هایی که «غلامرضا تختی» برای زلزله‌زدگان جمع کرد. حالا هم زلزله بم است که معروف‌ترین زلزله ایران است؛ زلزله‌ای ۶.۶ ریشتری که در سال ۱۳۸۲ شمسی ارگ تاریخی و۲۵۰۰ ساله بم را ویران کرد و ۳۴ هزار نفر را کشت و ۵۰ هزار مجروح داشت.

شاید بیشترین میزان کمک‌رسانی ایرانی‌ها در حوادث طبیعی نیز در همین زلزله بم بود و این‌طوری بود: «بیش از ۳ هزار ایستگاه کمک‌های مردمی در شهرهای بزرگ و کوچک ایران برپا شد و هنوز ۲۰ روز بیشتر نگذشته بود که ۳ میلیارد تومان پول جمع شد [که در آن سال‌ها ارزش بسیار بالایی داشت و رقمی حیرت‌انگیز تلقی شد] به‌همراه بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار پتو و ۲۵۱ هزار وسیله گرمازا و پخت‌وپز و ۵ میلیون قوطی کنسرو و کمپوت و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلو مواد خوراکی و ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه انواع لباس و پوشاک و ۹۷ هزار تخته فرش و موکت و زیرانداز». زنان و دختران ایرانی هم کاری کردند حیرت‌آورتر و همان چند روز اول بیش از ۷ کیلو طلا و جواهر بذل کردند برای آسایش هموطن.

ایران کشوری زلزله‌خیز است و زلزله‌ها در همین سال‌های اخیر هم زیاد رخ داده‌اند و البته معمولا خسارت کمی داشتند. با این حال برخی زلزله‌های اخیر نیز معروف و ویرانگر بودند؛ ازجمله زلزله اهر و ورزقان در سال ۱۳۹۱ و زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ و زلزله سر‌پل‌ذهاب در سال ۱۳۹۷.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ایران زلزله زمین لرزه زلزله بم زلزله طبس غلامرضا تختی خواندنی های تاریخ تاریخ معاصر ترین زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۸۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی (فیلم)

 

 

 

منبع: فارس

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان (فیلم) بارش باور نکردنی برف در سرعین اردبیل (فیلم) بارش ۴۰ سانتیمتری برف بهاری در ایران (فیلم)

دیگر خبرها

  • نحوه طبخ و سرو سیری پای توسط یک آشپز مشهور خیابانی (فیلم)
  • بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی (فیلم)
  • برقراری ۱۷ هزار تماس تلفنی با مرکز ارتباطات اورژانس
  • نوحه‌خوانی مداح مشهور عرب درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل!
  • زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری این کشور را لرزاند (فیلم)
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • تجلیل از مردی که به تاریخ شفاهی رادیو مشهور است
  • زلزله در بازار طلا و سکه/ کمر قیمت‌ها شکست
  • فرآیند جالب و دیدنی سوسیس گوشت در کارخانه مشهور کره‌ای (فیلم)
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟