Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-24@14:43:10 GMT

ترانزیت برای دولت مهمتر از صادرات نفت

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۸۹۴۴

ترانزیت برای دولت مهمتر از صادرات نفت

فعال صنعت حمل و نقل گفت: با اتصال چابهار به راه آهن سراسری و نیز تکمیل راه آهن رشت-آستارا می توانیم کریدور شمال-جنوب را فعال کنیم و به کانال سوئز خشک منطقه تبدیل شویم.

به گزارش ایران اکونومیست، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه ۸ تیر ماه در اجلاس ۵ کشور حاشیه خزر که با حضور رؤسای جمهور این کشورها در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، بر افزایش همکاری‌های تجاری و حمل و نقلی این کشورها تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور: کشورهای حاشیه خزر از زیرساخت‌های ترانزیتی ایران استفاده کنند

رئیس جمهور در این اجلاس خطاب به رؤسای جمهور ۴ کشور دیگر حاشیه خزر گفت: «در دوره اخیر و با رفع محدودیت‌های ناشی از پاندمی‌کرونا شاهد افزایش چشمگیر تعاملات سیاسی و اقتصادی بین ایران و کشورهای ساحلی دریای خزر بوده‌ایم. جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های مناسب خود آماده است زمینه ترانزیت و دسترسی کشورهای ساحلی دریای خزر به دیگر کشورها و مناطق به خصوص بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان را از طریق قلمرو خود فراهم نماید.»

معاون وزیر صمت: راه اندازی کشتیرانی کانتینری یخچالی برای اولین بار در خزر

علیرضا پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در یادداشتی در فضای مجازی از راه اندازی کشتیرانی کانتینری یخچالی میان ایران و روسیه خبر داد.

پیمان پاک نوشت: «با پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت، سفارت ایران در مسکو و کشتیرانی خزر، برای نخستین بار امکان ارسال کانتینر یخچالی از بنادر ایران به بندر ماخاچ قلعه روسیه و مسیر حمل دریایی به این بندر مهیا شد.
این مسیر یکی از جایگزین‌های جدی برای مسیرهای پر زحمت فعلی خواهد بود.»

 

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل: الان بهترین زمان برای تقویت ترانزیت است

حسن دوست حقی در گفتگو با ایران اکونومیست درباره تأثیر برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در فعال سازی کریدور شمال- جنوب اظهار داشت: ما باید دقت کنیم که ساختار لجستیکی کشور از ابتدا به خوبی طراحی نشده بود و می‌بینیم که به راه اندازی شرکت‌های بزرگ مقیاس حمل و نقل که قابل رقابت با کشورهای همسایه و منطقه باشد منتج نشده است.

وی افزود: ما در کشور می‌توانیم شرکت‌های بزرگ مقیاس حمل و نقلی داشته باشیم که از جابجایی کالا در منطقه سهم داشته باشد؛ این اتفاق نقش بزرگی در اشتغال خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های سراسری حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به برگزاری چندین اجلاس مهم در ۱۰ ماهه دوم سیزدهم با حضور رئیس جمهور گفت: با توجه به تحریم‌های روسیه بعد از جنگ اوکراین از سوی اروپا و موقعیت خاص منطقه و نیاز این کشور به عبور کالاهای خود از مسیر ایران می‌توانیم کریدور شمال- جنوب را فعال‌تر کنیم.

شرکت رئیس جمهور در اجلاس شانگهای در راستای احیای جاده ابریشم بود

وی اهمیت ترانزیت برای دولت سیزدهم را یادآور شد و افزود: حضور رئیس جمهور در ماه‌های نخست فعالیت خود در اجلاس شانگهای نشانه توجه دولت به احیای جاده ابریشم است.

دوست حقی خاطرنشان کرد: ولی این موضوع باید با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری شود چون معمولاً یک بازه دو تا سه ساله در کشورمان برای تغییر قوانین و مقررات و اجرای آنها زمان می‌برد که اگر این اتفاق بیفتد از رقابت در منطقه جا می‌مانیم. بنابراین باید هر چه سریع‌تر مقررات مربوطه تدوین و ابلاغ شود.

راه آهن رشت-آستارا؛ فاکتور ارزآوری ترانزیت از روس‌ها

فعال صنعت حمل و نقل یکی از الزامات دستیابی به موقعیت محسوب در ترانزیت منطقه را فراهم کردن فرصت سرمایه گذاری برای شرکت‌های بزرگ مقیاس حمل و نقل دانست و تصریح کرد: همچنین حلقه مفقوده زیرساخت ریلی کریدور شمال- جنوب شامل قطعه رشت – آستارا که راه آهن ایران را به آذربایجان و روسیه متصل می‌کند اصلی ترین اولویت دولت برای توسعه زیرساخت‌های شبکه ریلی و فعال کردن این کریدور است.

وی با اشاره به نیاز کشورهای حاشیه خزر برای اتصال به خلیج فارس و دریای عمان گفت: در صورت اتصال راه آهن چابهار – زاهدان و همچنین قطع رشت – آستارا، بنادر شمالی خصوصاً انزلی و امیرآباد به دو بندر شهید رجایی و چابهار متصل می‌شوند و عملاً به «کانال سوئز خشک» منطقه تبدیل می‌شویم.

به گزارش ایران اکونومیست، پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان بر تکمیل زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای و آزادراهی برای فعال کردن کریدور شمال-جنوب و استفاده از فرصت تحریم روسیه در پی جنگ اوکراین از سوی اروپایی‌ها تأکید کرده بودند.

این در حالی است که هدف گذاری درآمد ترانزیتی کشور ۵۰ میلیارد دلار در سال است که برای دستیابی به آن، صرف تکمیل زیرساخت‌ها کفایت نمی‌کند و باید فرآیندهای مربوط به ترانزیت نیز بهینه شود.

در جلسه کارگروه ترانزیت کشور نیز که هفته گذشته به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی در خصوص فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت کالا و انرژی از کشور ارائه و اعلام شد ظرفیت ترانزیتی کشور قابلیت درآمد ۲۰ میلیارد دلار در سال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد.

در این جلسه ضمن تأکید بر اینکه «با تلاش جدی و اصلاح برخی رویه‌ها، افزایش ترانزیت در سال جاری قابل تحقق است» مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز از توسعه ترانزیت به عنوان امری پردرآمد و اشتغالزا برای کشور یاد کرد و گفت: اگر ظرفیت‌های ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت می‌تواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود.

 

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: کریدور شمالجنوب ، ترانزیت کالا ، ترانزیت ریلی ، کشورهای حاشیه خزر ، کشتیرانی دریای خزر ، علیرضا پیمان پاک ، کریدور شرق به غرب ، محمد مخبر ، معاون اول رئیس جمهور

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ترانزیت کالا ترانزیت ریلی کشورهای حاشیه خزر کشتیرانی دریای خزر علیرضا پیمان پاک کریدور شرق به غرب محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور کشورهای حاشیه خزر کریدور شمال رئیس جمهور زیرساخت ها حمل و نقل راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۸۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد تغییر نام دانشگاه «فنی حرفه‌ای» به «مهارت» قابل پیگیری است

سید محمد حسینی در مراسم اختتامیه نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران که با همت دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور استادان، پژوهشگران و فعالان صنعتی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اینکه ۱۴۰۳ اولین سال اجرای برنامه هفتم است و دولت در تدوین آن به مهارت آموزی اهتمام ویژه‌ای داشت، گفت: برگزاری این کنفرانس می‌تواند اهمیت مهارت افزایی و آموزش حرفه‌های شغلی را به گفتمان غالب در جامعه و بین خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان و رسانه‌ها تبدیل کند. دولت نیز آمادگی دارد لوایح لازم در این زمینه را تدوین و به مجلس تقدیم کند تا اهداف مدنظر در برنامه هفتم محقق شود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری است، افزود: هیچ کشوری بدون نیروی متبحر نمی‌تواند از منابع و ذخایر مادی خود استفاده کند همچنان که برخی کشور‌ها به‌رغم برخورداری از منابع زیرزمینی غنی، به‌خاطر کمبود سرمایه انسانی توانمند و متعهد، تحت سلطه قدرت‌های جهانی هستند، لذا غلبه بر مشکلات و تسریع در پیشرفت کشور قبل از هر چیز نیازمند نیروی ماهر و توانمند است که بایستی جوانان را به یادگیری مهارت‌های شغلی ترغیب کرد تا در جامعه نقش‌آفرین و مؤثر باشند و در جهت رفع نیاز‌ها و مشکلات اقتصادی گام بردارند.

حسینی تاکید کرد: امام راحل روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و «ما می‌توانیم» را در جامعه احیا کردند که یک نمونه از نتایج ملموس آن عملیات وعده صادق توسط نیرو‌های غیور مسلح کشور است که با موفقیت به اجرا در آمد درحالیکه برخی کشور‌های غربی با بسیج همه امکانات خود در دفاع از رژیم صهیونیستی، موفقیت آمیز بودن عملیات ایران را باور نداشتند و مدعی بودند که موشک‌های ایران نمی‌تواند از سپر دفاعی و پدافندی چند لایه آنها عبور کند، اما غلبه بر این دیواره‌ها نشان داد که جوانان و نخبگان ما از چنان استعدادی برخوردار هستند که هیچ مانعی نمی‌تواند برنامه آنها را متوقف کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از جوانان از استعداد شگرفی برخوردار هستند و در همه حوزه‌ها می‌توانند منشاء کار‌های بزرگ باشند از اقدامات انجام شده برای مهارت آموزی به سربازان وظیفه در پادگان‌ها نیز تجلیل کرد و گفت: این کار باعث می‌شود که دوران سربازی برای جوانان پرجاذبه و مفید باشد.

حسینی تاکید کرد: بر اساس قاعده عقلی «حکم الامثال فیما یجوز و فیما لایجوز واحد» ملتی که بتواند در یک عرصه موفقیت و دستاورد بزرگ داشته باشد در سایر حوزه‌ها نیز این قابلیت و امکان را دارد بنابر این ما که در عرصه نظامی، علمی و هسته‌ای توانسته‌ایم با اتکا به توان عناصر نخبه و انقلابی به دستاورد‌های بزرگی دست پیدا کنیم در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی نیز می‌توانیم پیشرفت‌های چشم گیری را رقم بزنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت مردمی آیت‌الله رئیسی با احصای نظام مسائل کشور و تدوین سند تحول و برنامه هفتم راهکار‌های عملیاتی برای غلبه بر مشکلات را درنظر گرفته است و بر این مبنا گام به گام در حال رفع موانع و بهبود شرایط است.

وی با اشاره به نیاز کشور به مشاغل و حرفه‌های متنوع گفت: درگذشته غالبا در دانشگاه‌ها تاکید بر مباحث نظری بود و به حرفه‌آموزی کم توجهی وجود داشت، اما در این دوره با توجه به نیاز کشور به نیرو‌های ماهر در حرفه‌ها و مشاغل گوناگون، مهارت‌افزایی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است و دولت با حمایت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، افزایش اعتبارات و کمک به تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز آموزشی، مصمم است گام‌های بلندی در این زمینه بردارد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاه باید نیرو‌های متخصصی تربیت کند که در آینده نقش آفرین باشند و تلاش اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جهت تحقق شعار «ارزش‌مدار، کارآفرین و ثروت‌ساز» باشد البته دانشگاه‌ها باید در کنار ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی، تقویت ایمان و پایبندی به اصول و ارزش‌ها را نیز وظیفه خود بدانند.

حسینی افزود: از طرف دیگر فرهنگ‌سازی در جامعه و بین خانواده‌ها برای سوق دادن فرزندان به سمت مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است تا فرهنگ کار در جامعه نهادینه شود.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال‌های اخیر با حمایت دولت مردمی گام‌های بلندی به سمت مهارت‌افزایی برداشته است و جوانان گرایش و اقبال بیشتری برای تحصیل در این دانشگاه پیدا کرده‌اند، چون اشتغال به کار آنان در آینده تقریباً تضمین شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه‌های صنعتی اظهارداشت: دانشگاه‌های فنی و هنرستان‌ها اگر در کنار کارخانه‌ها و مراکز صنعتی و معدنی و پارک‌های علمی و فناوری باشند می‌توانند از تجهیزات و امکانات آنها برای آموزش عملی دانشجویان و دانش آموزان بهره ببرند همچنان که دانشگاه‌های علوم پزشکی از دسترسی به بیمارستان‌ها برای آموزش دانشجویان بیشترین استفاده را به عمل می‌آورند.

حسینی همچنین با اشاره به مطالبه اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای مبنی بر تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت و تاسیس شهر مشاغل و پارک‌های مهارت و صنایع خلاقه، این پیشنهاد‌ها را موجه و قابل پیگیری دانست.

در پایان این مراسم با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از برگزیدگان کنفرانس، پژوهشگران برتر، حامیان دانشگاه و کنفرانس و نیز پیشکسوتان دانشگاه از جمله پروفسور حسن کی‌پور تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • پیشنهاد تغییر نام دانشگاه «فنی حرفه‌ای» به «مهارت» قابل پیگیری است
  • تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات
  • بخشی از حق‌آبه ایران از هیرمند پرداخت شد
  • ۵۰۰میلیون دلار پروژه توسط متخصصان ایرانی در سریلانکا اجرا شده است
  • استقبال گرم از رئیس‌جمهور در پاکستان چه معنایی دارد؟!
  • قدردانی شهباز شریف از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر | کنایه رئیسی؛ ممکن است برخی همکاری‌های دو کشور را نپسندند
  • طلسم صادرات گاز به پاکستان شکسته خواهد شد؟
  • رئیسی: روابط ایران و پاکستان را در همه سطوح ارتقا می‌دهیم
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان
  • پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار میزان مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان