Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرشاد پرویزیان در گفت و گو با الف گفت: طی 4 دهه گذشته در همه دولت ها، با فروش نفت که درآمد مفت و راحتی بوده درآمد ایجاد شده و هیچ کس هم به سراغ مالیات گرفتن نرفته است در حالی که در همه دنیا بیشترین درآمد دولت ها از محل مالیات تولید می شود.

 وی یادآور شد: مالیات در کشور چند کارکرد دارد. اول اینکه مالیات هزینه های عمومی دولت را تامین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی هزینه کالاهای عمومی که باید تولید کند را پرداخت می کند. دوم اینکه مالیات سبب توزیع مجدد درآمد می شود؛ یعنی عامل عدالت مالیاتی. به طور کلی مالیات ستانی سبب کاهش فاصله طبقاتی و برقراری عدالت درآمد در کشور می شود اما ایا در کشورمان چنین سیستمی در نظام مالیاتی داریم؟ 

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: به طور کلی مالیات یک ابزار سیاستی محسوب می شود. یعنی دولت وقتی در اقتصاد تصمیم به دخالت می گیرد از سه نوع ابزار استفاده می کند، اول مخارج خود دولت که می تواند از آن به صورت جاری یا عمرانی سرمایه گذاری کند، دوم مالیات که درآمدهای وصولی دولت است و دیگری دخالت پولی . دو مورد اول یعنی مخارج دولت و مالیات سیاست مالی نامیده می شود. یعنی مالیات بخشی از سیاست مالی دولت برای دخالت دولت در اقتصاد و تنظیم و اجرای سیاست های اقتصادی است.

نایب رییس انجمن اقتصاددانان ایران در ادامه اظهار کرد: مشکلاتی که در نظام مالیاتی ایران دیده می شود، مختص این دولت یا دولت قبل نیست، به همه دولت ها مربوط است. به طور کلی ما در این 4 دهه نظام مدون مالیاتی نداشته ایم . البته مساله این نیست که دولتی نخواهد مالیات بگیرد، مساله این است که کسی پرداخت نمی کند و دولت ها هم ابزاری برای دریافت آن ندارند.
 
پرویزیان همچنین توضیح داد: همواره درآمد مفت و بی حساب و کتابی از فروش نفت بوده و  دولت ها با تبدیل این سرمایه و ثروت به درآمد و سپس از طریق تصعیر و تبدیل دلار به ریال و افزایش پایه پولی کالاهای مورد نیاز را تامین و در نهایت نیز ایجاد تورم کرده اند. وقتی چنین درآمد راحتی وجود دارد، چرا باید به سراغ مالیات گرفتن رفته و ایجاد نارضایتی کنند؟ هر زمان هم درآمد نفتی کاهش یافته به سراغ مالیات رفته اند در غیر این صورت ما هیچ نظام مدونی برای مالیات گیری نداریم و همین مساله سبب فرار مالیاتی شده است.

وی افزود: فرار مالیاتی فقط این نیست که شخصی شناسایی شده اما مالیات نمی دهد، فرار مالیاتی یعنی مودی شناسایی نشده است. یعنی افراد زیادی در سیستم اقتصادی کشور در حال فعالیت هستند که (ما فرض را بر فعالیت سالم می گذاریم) اما مالیات نمی دهند. طی 4 دهه گذشته در همه دولت ها، با فروش نفت که درآمد مفت و راحتی بوده درآمد ایجاد شده و هیچ کس هم به سراغ مالیات گرفتن نرفته، در حالی که در همه دنیا بیشترین درآمد دولت ها از محل مالیات تولید می شود.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: به طور کلی، نظام مالیاتی ما به جای فرد محور، پرونده محور است. اینکه دولت اکنون با ایجاد یک سامانه مالیاتی بتواند از همه فعالانی که مشخصاتشان در نظام بانکی وجود دارد مالیات اخذ کند، روند مطلوبی است. در همه جای دنیا دولت ها هر تراکنش و پولی که به حساب افراد واریز و برداشت می شود را بررسی می کنند، اگر از راه خلاف باشد، باید پاسخگو باشد و اگر هم از راه درست انجام شده باشد، باید مالیات آن را بپردازد اما در ایران بررسی حساب های بانکی ممنوع است.

منبع: الف

کلیدواژه: سراغ مالیات طور کلی دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۹۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال باشکوه مردم سمنان از رییس دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان و سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان در پیامی از اقشار مختلف مردم مؤمن و متدیّن استان سمنان خواستار استقبال گسترده مردم از رئیس جمهور و هیأت دولت شدند.

متن پیام به این شرح است:

استان پهناور و ممتاز سمنان خود را آماده می‌کند تا یکبار دیگر میزبان ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و اعضای محترم کابینه دولت سیزدهم باشد.

مردم مؤمن و ولایتمدار استان سمنان که به تعبیر رهبر فرزانه و دوراندیش انقلاب اسلامی به دینداری، دانش پژوهی، برجستگی‌های علمی و نیز هوش و استعداد بالا شناخته می‌شوند در ادوار مختلف بارها و بارها انسجام، اتحاد و همدلی خود را در دفاع از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی به جهانیان نشان داده و در مسیر نورانی شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی بویژه سه هزار شهید استان سمنان گام برداشته‌اند.

استان سمنان با وجود مردمانی فداکار و سخت‌کوش و نیز ذخایر طبیعی ارزشمند و کم‌نظیر همواره یکی از استان‌های پیشرو در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بوده که تحقق این مهم را مرهون تلاش آحاد مردم در شهرها و روستاهای مختلف و بصورت خاص فداکاری سه هزار شهید والامقام استان سمنان، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، جانبازان و آزادگان می‌دانیم.

اینک و در آستانه دومین دور از سفر استانی آیت‌الله رئیسی ریاست محترم و محبوب جمهوری اسلامی ایران به استان سمنان و دیدار رئیس و اعضای دولت سیزدهم با مردم این استان و با عنایت به افتخارآفرینی اخیر غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح در عملیات «وعده صادق» و به منظور حمایت از برنامه‌ها و همراهی با سیاست‌های دولت مردمی آیت‌الله رئیسی در جهت رفع مشکلات ملی و استانی از آحاد مردم شریف، مؤمن و متدین استان سمنان دعوت می‌کنیم با حضور گرم خود در برنامه‌های سفر ریاست محترم جمهوری به استان بار دیگر پیوند عمیق و ناگسستنی خود را با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نمایش بگذارند.

کد خبر 6081307

دیگر خبرها

  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • افزایش رفاه اجتماعی با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
  • برگشت ۶ هزار و ۷۰۰ ریال مالیات به مودیان تولیدکننده زنجانی
  • مصارف مالیات برای مردم تبیین شود/لزوم مبارزه با فرار مالیاتی
  • افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است
  • استقبال باشکوه مردم سمنان از رییس دولت سیزدهم
  • کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد
  • پرداخت چهار هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال از محل مالیات به شهرداری‌های ایلام