Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@14:36:03 GMT

بروز رسانی و آموزش فرصتی برای صیانت از صنایع دستی

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۰۳۳۷

بروز رسانی و آموزش فرصتی برای صیانت از صنایع دستی

ایسنا/آذربایجان غربی صنایع دستی آذربایجان غربی به قدری غنی، متنوع و جذاب است که می‌توان از آن به عنوان یک منبع عظیم برای تولید ثروت بهره برد.

هنرهای این استان، پس از گذشت قرون و اعصار متمادی ، هم‌اکنون به اوج پختگی و بالندگی رسیده و ذوق و نبوغ شگرف هنری را در آثار و صنایع دستی شاهد هستیم.

ضرورت آموزش شیوه‌های به‌روز کسب و کار 

مهراد کاسب، یک هنرمند و فعال در عرصه گلیم و فرش بر لزوم آموزش شیوه‌های نوین کسب و کار و متناسب با نیاز روز به هنرمندان تاکید کرد و گفت: هنرهای دستی به‌خودی خود جذاب هستند، ولی برای اینکه بین نسل جدید هم نیاز و کشش ایجاد شود، باید ضمن حفظ اصالت هنرها به شکلی به‌روز و متناسب با نیاز جوانان آنها را تولید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه به عنوان مثال از بافتنی گلیم می‌توان علاوه بر زیرانداز محصولاتی نظیر جامدادی، کفش، کیف مجلسی، کیف مدرسه، کیف قرآن، مبلمان، سبد گل، زیرلیوانی، و ده‌ها محصول زیبا و متنوع تولید کرد، گفت: همه این‌ها در گروی آموزش و توانمندسازی تولیدکننده‌هاست.

صیانت از صنایع دستی در عصر حاضر موضوعی حیاتی است

ساسان زرآفرید، مربی صنایع دستی و محقق در گفت‌ و گو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما به مقوله یادگیری و آموزش هنرهای دست و دست‌سازه‌ها به عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده و راهی برای پرکردن اوقات فراغت نگاه می‌شود، گرچه این نوع نگرش در جای خود صحیح است، ولی کافی و کامل نیست.

وی با بیان اینکه در عصر و دوره‌ای زندگی می‌کنیم، که پدیده‌هایی مانند جهانی شدن، ظهور فضای مجازی به وضوح مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری ملل دنیا را در نوردیده است، گفت: به همین دلیل اصالت جوامع بشری در حوزه‌های مختلف تا اندازه زیادی کم‌رنگ شده است.

این محقق بر ضرورت تلاش برای حفظ و صیانت از حریم و موجودیت هنرهای سنتی و صنایع دستی تاکید کرد و افزود: تنها از آموزش و انتقال نسل‌به‌نسل هنرهای مختلف می‌توانیم، فرهنگ اصیل و تمدن دیرپای‌مان را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه اگر آذربایجان غربی را یکی از کانون‌های موثر در رشد هنر، فرهنگ، تمدن، معنویت، تاریخ و خلاقیت اعلام کنیم، سخن گزافه نگفته‌ایم، خاطرنشان کرد: ولی صرف بیان تئوری و ذکر مناقب کافی نیست، بلکه برای مانوس شدن و یادگیری این هنرهای اصیل توسط نسل جدید نیز باید گام‌های بلندی برداشته شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت برای هنرمندان در آذربایجان غربی

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در آذربایجان غربی بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در زمینه‌های مختلف شامل نساجی سنتی، رودوزی‌های سنتی، بافته‌های داری، پوشاک سنتی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، صنایع دستی فلزی، هنرهای روی چوب، صنایع دستی روی شیشه و دیگر پیشه‌های سنتی وابسته به صنایع دستی مثل رنگ‌رزی گیاهی، نخ‌ریسی سنتی، رفوگری و غیره فعال است.

وی با بیان اینکه محصولات متنوعی در این رشته‌های هنری به شیوه بسیار زیبا و کاربردی توسط هنرمندان استان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در این استان بالغ بر ۲۰ هزار صنعتگر و هنرمند صنایع دستی فعالیت دارند که تولیدات چوبی و نازک‌کاری ارومیه جزء شاخص‌ترین صنایع دستی ایران به شمار می‌رود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی بیان کرد: یکی از اهداف کلان حوزه صنایع دستی به منظور توسعه و ترویج آن، آموزش رشته‌های صنایع دستی برای متقاضیان و علاقمندان در سطح استان است. 

جباری اضافه کرد: این مجموعه بنا بر رسالت خویش و به منظور فراگیر کردن، تولید صنایع دستی در تمامی شهرستان‌های استان، اقدام به برگزاری دوره‌های مختلف آموزش صنایع دستی با در نظر گرفتن پتانسیل‌های موجود و نیز رشته‌های بومی منطقه و رشته‌های اشتغالزا کرده است.

وی با بیان اینکه، در این راستا برای ساماندهی وضع موجود با حداکثر توان در زمینه تجهیز کارگاه‌های آموزشی تلاش می‌کنیم، اضافه کرد: آموزش صنایع دستی در دو قسمت دوره‌های کوتاه‌مدت و آموزش تخصصی شاغلین برگزار شده و برای متقاضیان گواهی پایان دوره صادر می‌شود و تا مرحله راه‌اندازی کارگاه و شروع به تولید و اشتغال پشتیبانی صورت می‌گیرد.

آموزش تخصصی ۱۳۰۰ نفر از شاغلین صنایع دستی و ارزیابان گمرک 

محمد عبدلی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی  در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این اداره کل در راستای توانمندسازی صنعتگران در زمینه‌های مختلف طراحی، تولید باکیفیت، بازاریابی، فروش، ارتقای سطح دانش، عرضه و فروش محصولات تولیدی اقدام به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی کرده است.

وی ادامه داد: این دوره‌ها با حضور اساتید مجرب دانشگاهی و صاحب‌نظران حوزه‌های بازرگانی و بازاریابی به صورت رایگان در مقاطع مختلف برگزار می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به آموزش شاغلین صنایع دستی در رشته‌های مختلف اعم از تجارت الکترونیک، کارآفرینی، اصول و مبانی بازاریابی داخلی و خارجی، نقش شبکه‌های اجتماعی در توسعه صنایع دستی، روانشناسی فروش و برندسازی از جمله دورهایی است که برگزار شده است.

عبدلی به برگزاری دوره‌های کنسرسیوم صادراتی، مدیریت و بازاریابی مدرن، بازاریابی بین‌المللی، مدیریت بازاریابی مدرن، اصول بازاریابی داخلی، اصول و مبانی بسته‌بندی، طراحی محصول و آموزش تخصصی شاغلین صنایع دستی در رشته‌های ریزه کاری، منبت چوب، پیکره‌تراشی و سراجی سنتی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا؛ صنایع دستی متنوع را می‌توان از مصادیق بارز میراث آبا و اجدادی برشمرد که در طول تاریخ چهره در نقاب خاک کشیده‌اند؛ بنابراین باید برای حفظ آنها اهتمام ورزید.

هنرمندان و علاقه‌مندان صنایع دستی با خلق آثاری ارزشمند تلاش می‌کنند، برگ زرین دیگری را در کتاب جاودانه هنر رقم بزنند، بنابراین باید برای آموزش، تقویت و پرورش استعدادهای‌شان اهتمام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صنایع دستی صنایع دستی آذربایجان غربی گردشگری و صنایع دستی برگزاری دوره صنایع دستی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۰۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

عباس حمزه‌ای در حاشیه برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی که در سالن جلسات اداره میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: با هدف توسعه و ترویج صنایع دستی دوره‌های آموزشی رایگان از ۱۰ اردیبهشت در خرم‌آباد و بروجرد برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: علاقمندان می‌توانند برای دوره‌های آموزشی زره بافی در خرم‌آباد و ورشوسازی در بروجرد ثبت نام کرده و به آموزش این صنایع دستی ارزشمند استان بپردازند.
معاون صنایع دستی لرستان علاقمندان برای ثبت نام رایگان این دوره‌ها می‌توانند با شماره تماس معاونت صنایع‌دستی استان لرستان مراجعه کنند.
به گفته حمزه‌ای دوره آموزشی زره بافی در محل خرم‌آباد ساختمان سابق صنایع‌دستی و دوره آموزشی ورشو سازی درمحل بروجرد، خانه ورشو سازی برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • برنامه‌ریزی برای افتتاح ۴۵ پروژه زیرساختی گردشگری
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • تاکید بر بروز رسانی دانش پژوهشگران بخش کشاورزی
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • برپایی دوره‌های آموزش صنایع دستی در استان همدان