Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@06:22:04 GMT

«جهاد تبیین» فرصتی برای هویت‌بخشی به زنان است

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۰۳۹۴

«جهاد تبیین» فرصتی برای هویت‌بخشی به زنان است

به گزارش خبرنگار مهر، عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در نشست اعضای هیئت اندیشه‌ورز قرآنی استان خراسان رضوی با اشاره به آیاتی از سوره «الرحمن» گفت: خداوند در ابتدای این سوره از قرآن کریم می‌فرماید: «الرَّحْمَنُ (۱) عَلَّمَ الْقُرْآنَ (۲) خَلَقَ الْإِنْسَانَ (۳) عَلَّمَهُ الْبَیَان (۴)»؛ یعنی درواقع اولین چیزی که خداوند بعد از خلقت انسان به وجودش در بشر افتخار کرده، «بیان» است و این بیان داشتن انسان این‌قدر مهم بوده که خیلی از فلاسفه، مرز انسانیت و حیوانیت را همین نطق و بیان دانسته‌اند و انسان را حیوان ناطق برشمرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اظهار کرد: خداوند به این‌که انسان صاحب بیان است، به خودش افتخار می‌کند و جالب این است که در ابتدای آیه می‌فرماید: «عَلَّمَ الْقُرْآنَ»؛ یعنی تعلیم قرآن، مقدم بر بیان داشتن است. یک تعریف دیگر این است که قبل از این‌که بیانی شکل بگیرد، باید تعلیم محقق شود و از جهت دیگر می‌شود، این‌طور معنا کرد که هرچه در فضای قرآن بیشتر ورود کنیم، رسالت تبیینی بیشتری داریم.

سعیدی‌نژاد با اشاره به دو شاخصه جدی در بانوان افزود: یکی از شاخص‌ها، سخنوری و سخن‌ورزی ویژه بانوان و دیگری محبت‌ورزی آن‌هاست. بنابراین وظیفه و رسالت بانوان در تبیین قرآنی، این‌جا جدی می‌شود. بانوان قرآنی رسالت سنگینی در تبیین دارند، زیرا خداوند هم به جهت فهم قرآنی آن‌ها رسالتی بر عهده آنها گذاشته و هم به جهت ظرفیت‌های انسانی زنانه آن‌ها، لذا زن قابلیت بالایی برای سخن گفتن دارد. شاید خیلی وقت‌ها ما آسیب‌ها را در این حوزه دیده‌ایم که فضای زنانه ما به خیلی از مشکلات و فاصله‌گذاری‌ها می‌رسند، اما این قابلیتی که می‌تواند منشأ آسیب باشد، در عین حال منشأ خیلی از خیرات و برکات نیز می‌تواند باشد. امروز در دنیایی قرار داریم که به قول فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی «جنگ، جنگ روایت‌هاست» در این جنگ، دشمن، روایت خود را از واقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود به جامعه ما القا می‌کند و در چنین شرایطی رسالتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ما تعریف کردند، بحث جهاد تبیین است که می‌فرمایند: «جهاد تبیین، امری ضروری، قطعی و واجب فوری است» در این زمینه، همه ما مورد خطاب ایشان هستیم و قرآنی‌ها رسالت ویژه‌ای در جهاد تبیین دارند.

وی با تأکید بر اینکه باید راهکار ورود بانوان صاحب‌سخن به عرصه تبیین ظرفیت‌ها مشخص شود، گفت: مقام معظم رهبری، فرمان جهاد تبیین را تنها به مبلغات و قشر خاص کنشگر تبلیغ نگفته‌اند، بلکه روی سخن ایشان با عموم مردم است. امروز کشور ما با حوادث و بحران‌های جدی مواجه است. اگر بیانیه گام دوم را خوانده باشید، مقام معظم رهبری در این بیانیه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را تعریف می‌کنند. این بیانیه پر از ایجاد امید و فرصت است. همچنین ایشان به این نکته اشاره می‌کنند که «ما در استفاده نکردن از ظرفیت‌ها اول هستیم» کافیست ظرفیت‌هایمان را ببینیم.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: دشمن می‌خواهد مردم ایران ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خود را نبینند. در چنین شرایطی احتیاج داریم، قشری از افرادی که با جریان‌های انقلابی ارتباط دارند و صرفاً گوششان به رادیو و رسانه‌های بیگانه نیست، رسالت تبیینی خود را باور کنند و برای این کار آماده شوند. شما قرآنیان که از ابتدا رسالت تبیینی را به عنوان مربی قرآن داشته‌اید، امروز صرفاً وظیفه‌تان تبیین نیست، امروز رسالت شما اقامه تبیین است، یعنی کمک کنید دیگران اهل تبیین شوند. امروز مخاطب شما نباید صرفاً گیرنده پیام باشد، بلکه باید برای خودش رسالت تبیینی قائل شود و شما باید مربی تبیین باشید و به نظر می‌رسد امروز با قابلیتی که در سازمان دارالقرآن و شبکه هیئت اندیشه‌ورز داریم، می‌توانیم شبکه‌ای از مربیان تبیین‌گر داشته باشیم که خودشان می‌توانند شبکه‌های مردمی تبیین‌گر شکل دهند.

وی با بیان این‌که فضای قرآنی‌ها، فضای صاحب فکر، منسجم و صاحب تراز است، اظهار کرد: شما قشر فرهیختگان در این فضای معمول قشرهای مذهبی مسئولیت ویژه دارید، چون ظرفیت شما ویژه است. یکی از ابعاد تبیینی، استفاده از زبان قرآن است. قرآن می‌تواند زبان مشترک برای اقشار مختلف باشد. قرآن می‌تواند فهمی که جامعه ما نیاز دارد را به جامعه ارزانی بدارد.

«جهاد تبیین»، مسیری برای هویت‌بخشی به جامعه بانوان

سعیدی‌نژاد بیان کرد: امروز انقلاب اسلامی در مجرای سنت‌های مختلف الهی قرار گرفته است که باید برای جامعه بیان شود. چرا باید صرفاً شاخص‌هایی که تمدن غربی در مجموع اساسنامه‌ها و بیانیه‌های خودش تعیین کرده، تراز فکری جامعه را مشخص کند؟ غرب برای این‌که بتواند کشورها را کنترل کند و نگاه خود به انسان را در جامعه رواج دهد، شاخص‌هایی را تعریف کرده مثل شاخص برای رشد زنان که به نظر جذاب می‌رسد، اما در نهایت به نفع زنان نیست، چون خانواده را ندیده است. زن را خارج از خانواده و عاطفه مادری تعریف کرده، شاخص معرفی کرده تا بتواند دنیا را کنترل کند و بنابراین تراز تعریف می‌کند و می‌گوید هر کشوری به این شاخص‌ها رسید، کشور توسعه‌یافته است.

وی با بیان این‌که الگوی ایرانی اسلامی الگوی توسعه نیست، بلکه الگوی پیشرفت است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «امروز اگر بخواهیم همه مقاصد و آمال کشور، مردم و دولت را در یک مفهوم خلاصه کنیم، آن مفهوم پیشرفت ایرانی اسلامی است.»؛ یعنی یک گفتمان در برابر گفتمان توسعه شکل داده‌اند. در چنین صحنه‌ای، شاخص‌های رشد جامعه اسلامی را باید از قرآن استخراج کنیم و در رابطه با این‌که امروز باید به دنبال اشتغال بانوان باشیم یا خیر؟ مادری و خانواده کجای برنامه‌ریزی ما قرار داشته باشد؟ باید نگاه قرآنی بیاید و تعریفی برای جامعه ارائه دهد. شما قرآنیان رسالت سنگینی دارید و در این تراز هستید، کافیست جایگاهی که دارید را باور کنید و برای آن آماده شوید.

وی تصریح کرد: «جهاد تبیین»، مسیری برای هویت‌بخشی به جامعه بانوان است برای این‌که خود را پیدا کنند. قبل از این‌که زنان بتوانند در مسیر جهاد تبیین به انقلاب اسلامی خدمت کنند درواقع جهاد تبیین مهمترین فرصت برای هویت‌بخشی به زنان است، چون مهم‌ترین بسترهای اثرگذاری جهاد تبیین در مناسبات و ارتباطات معمول زندگی زنان است. امروز در تبلیغ، مسأله اول، ایجاد انس است. در تبلیغ مؤثر باید بیش از این‌که زبان باشید، گوش باشید. کافیست زنان انقلابی ما امروز رسالت خود را درک کنند.

سعیدی‌نژاد در پایان در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی تاکنون در اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه بانوان صورت گرفته، گفت: اگر بخواهیم در موضوع عفاف و حجاب درست عمل کنیم، باید ناظر به انواع مخاطبین که در صحنه هستند، برنامه‌ریزی‌های مختلف داشته باشیم، لذا ما مخاطب راهبردی و اثرگذار انتخاب کرده‌ایم که قشر نوجوان است و امروز به صورت خاص در سازمان تبلیغات برنامه‌های مفصلی برای دختران نوجوان در نظر گرفته‌ایم، زیرا کار بر روی دختر نوجوان به نوعی باعث می‌شود هم چهره امروز جامعه تغییر کند و هم فردای جامعه تأمین شود. در این راستا مجموعه برنامه‌هایی در فضای دختران نوجوان تدارک دیده شده و جریانی هم از طریق حوزه‌های علمیه و هم از طریق ارتباط‌گیری با مدارس دخترانه پی‌گیری می‌کنیم و متناسب با زیست‌بوم مناطق مختلف جشنواره‌های متنوع تدارک دیده شده و در نظر داریم یک جریان تربیتی جدی در اتصال حوزه‌ها برای کار در مدارس ایجاد کنیم که بعد از برگزاری جشنواره هم ادامه پیدا کند.

کد خبر 5529197 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری قرآن کریم ایران قرآن آیت الله خامنه ای جهاد تبیین انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری مشهد سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت های قرآنی قرآن کریم قرآن انقلاب اسلامی ایران سازمان تبلیغات اسلامی نشست علمی ماه ذی الحجة انقلاب هیات مذهبی شهادت امام جواد ع تهران آیت الله مصباح یزدی آیت الله خامنه ای جهاد تبیین برای هویت بخشی سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی رسالت تبیینی جهاد تبیین سعیدی نژاد ظرفیت ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۰۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حسین اکبریان صبح چهارشنبه در آئین اختتامیه دومین جشنواره قاصد آب با اشاره به اینکه شعار سال ۱۴۰۳ آبفای استان اصفهان «خدمت نوین جهادی، توسعه مشارکت و سرمایه انسانی» است که بر این اساس فعالیت‌های این شرکت شکل می‌گیرد، اظهار داشت: در سال گذشته طرح ملی جهاد آبرسانی در سه شهرستان نائین، فریدونشهر و سمیرم با مبلغ قراردادی بالغ بر یک هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال، به پیشرفت ۴۸ درصدی رسیده که آبرسانی پایدار به ۹۷ روستا را در پی دارد.

وی با اشاره به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به دنبال تاکید رئیس جمهوری محترم بر ادامه اجرای پروژه تصفیه خانه آب خوانسار و تصفیه خانه فاضلاب چادگان، افزود: پیش بینی می‌شود فاز اول تصفیه خانه آب خوانسار تا تابستان سال ۱۴۰۳ افتتاح شود و بخش سازه‌ای تصفیه خانه فاضلاب چادگان نیز به پیشرفت ۸۷ درصدی رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه این شرکت در سال گذشته موفق به بومی سازی دانش نوین بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب شد، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ متر نوسازی شبکه فاضلاب در اصفهان به روش نوین بدون ترانشه به روش CIPP، برای نخستین بار در صنعت آبفای کشور در اصفهان اجرا شد.

اکبریان ادامه داد: مرکز کنترل و پایش تأسیسات فاضلاب آبفای استان اصفهان با هدف پایش عملیات فرایند تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه‌های فاضلاب شمال، جنوب، شرق اصفهان و منطقه مبارکه و همچنین سیستم مانیتورینگ و سامانه نظارت تصویری هوشمند تصفیه خانه آب اصفهان افتتاح شد.‌

بهره برداری ۱۷ پروژه آبرسانی شهری و روستایی در اصفهان

وی با بیان اینکه ۱۷ پروژه آبرسانی شهری و روستایی آبفای استان اصفهان در دهه مبارک فجر با هزینه اجرایی یک‌هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد، اضافه کرد: ۱۸ طرح آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز با هزینه‌ای بالغ بر یک‌هزار و یکصد میلیارد ریال در هفته دولت کلنگ زنی و بهره بردای شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون عملیات ارتقای تصفیه خانه فاضلاب فولادشهر به عنوان یکی از قدیمی ترین تصفیه خانه‌ها در استان اصفهان به پایان رسیده است، گفت: مدول دوم آن با ظرفیت یکصد هزار نفری به روش لجن فعال و لاگون هوادهی با حذف ازت و فسفر در اوایل سال ۱۴۰۳ در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

اکبریان در اقدامی دیگر عملیات آبرسانی به مجتمع ۱۹ روستایی سعید آباد، با هدف تأمین آب شرب روستاییان از تصفیه خانه آب گلپایگان آغاز شده است که با اجرای این عملیات بیش از ۶ هزار ۶۷۸ نفر از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند و آبرسانی سیار به ۴۹ روستای منطقه تیران نیز حذف شده است.

وی با بیان اینکه پروژه آبرسانی به هسته مرکزی شهر اصفهان پس از اجرای ۳۵۰۰ متر عملیات لوله گذاری در مرکز شهر تکمیل شد، اظهار داشت: با اجرای این عملیات مشکل افت فشار آب به ویژه در فصل تابستان در حدفاصل خیابان‌های آتشگاه تا صمدیه، طالقانی، مسجد سید و اتصال آن به خیابان آیت الله کاشانی، آتشگاه، کهندژ، خیابان جدید بهستان و خیابان صاحب روضات شهر اصفهان رفع شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: اخذ تسهیلات ماده ۵۶ از بانک ملی، برای ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر گلپایگان به عنوان یکی از طرح‌های مصوب سفر ریاست محترم جمهور و انعقاد قرارداد مشارکت آبفای استان اصفهان و بانک ملت برای تأمین منابع مالی پروژه‌های آب و فاضلاب از دیگر فعالیت‌های مهم آبفای استان اصفهان به شمار می‌آید.

اکبریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکصد شهر و ۹۶۳ روستا در استان اصفهان تحت پوشش خدمات شرکت آبفا قرار دارد و در ۱۱ ماهه سال جاری شاهد اصلاح و توسعه ۴۳۱ کیلومتر شبکه آب، ۱۱۸ کیلومتر شبکه فاضلاب، واگذاری ۲۰ هزار فقره انشعاب آب و ۱۳ هزار و ۶۱۶ فقره انشعاب فاضلاب در استان بوده ایم.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون ۸۵۱ باب مخزن با حجم بالغ بر یک میلیون و ۷۰ هزار متر مکعب با هدف ارتقا سطح کیفیت آب شرب شستشو و گند زدایی شد و بیش از ۳۰ هزارکنتور خراب در آبفای استان اصفهان با هدف کاهش هدررفت آب و رضایت مشترکین تعویض گردید؛ همچنین یک‌هزار و ۷۸۰ فقره انشعاب غیر مجاز در ده ماهه سال جاری در سطح استان اصفهان کشف شد که ۱۳۹۰ فقره انشعاب آب و ۳۹۰ فقره انشعاب فاضلاب را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه پویش شهروند مروج نیز برای نخستین بار در آبفای استان اصفهان کلید خورد، خاطرنشان کرد: تحقق اهداف محرومیت زدایی در طرح جهاد آبرسانی و حذف آبرسانی سیار در استان یکی از اولویت‌های اصلی در برنامه‌های سال ۱۴۰۳ است، همچنین طرح جهاد مخزن سازی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله خیران در دستور کار شرکت قرار دارد و پروژه‌های در دست اجرا نیز با قوت پیگیری خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه به برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: به طور قطع هوش مصنوعی نقش پررنگ‌تری در بخش‌های مختلف شرکت خواهد داشت و اجرای طرح داده کاوی نیز از اولویت‌های دیگر شرکت است.

اکبریان، پیش بینی برنامه عملیاتی مناسب جهت بهره مندی از تسهیلات ماده ۵۶، بازنگری در فرایندها و بروز رسانی مدیریت انبارها، ارتقا تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در حوزه فاضلاب، رصد زمان رسیدگی به حوادث و شناسایی مشکلات و کاهش زمان رسیدگی به حوادث، توزیع عادلانه امکانات رفاهی و بهره مندی از سامانه‌های نرم افزاری را از جمله برنامه‌های ابفای استان برشمرد و افزود: تدوین برنامه جامع استراتژیک شرکت در راستای بهبود بهره وری، افزایش سود آوری، روابط بهتر با مشترکین، جذب و حفظ پرسنل مستعد، بهبود کارایی و تصمیم گیری بهتر، جانشین پروری در دستور کار این شرکت در سال جاری است.

وی اضافه کرد: پیگیری اخذ سند مالکیت املاک فاقد سند شرکت و خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در حوزه بحران سایر مواردی است که در سال ۱۴۰۳ در دستور کار شرکت قرار دارد.

کد خبر 6080850

دیگر خبرها

  • تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند
  • اطلاعیه شماره ۲ فراجا در خصوص طرح نور
  • سیلی مدافعان امنیت به اسرائیل خرسندی ملت را به دنبال داشت
  • طرح ملی سفیران بصیرت در کرمان
  • ضرورت تبیین ابعاد پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی توسط جامعه نخبگانی
  • پرداختن به نقش زنان در جبهه مصداق جهاد تبیین است
  • حجاب معرف هویت اسلامی جامعه است
  • ابراز خرسندی نائب رئیس مجلس شیعیان لبنان از پاسخ مقتدرانه ایران به اسرائیل