Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-03-28@19:21:01 GMT

◄ سرانجام ارزی شدن پرواز خارجی ها چه می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۰۸۱۲

◄ سرانجام ارزی شدن پرواز خارجی ها چه می شود؟

تین نیوز

در شرایطی که از هفته گذشته نرخ بلیت هواپیما برای مسافران خارجی ارزی شد، مخالفت‌های بسیاری از سوی دستگاه‌های مختلف و فعالان حوزه گردشگری با این تصمیم صورت گرفت. هم اکنون نیز مجلس وعده بررسی این موضوع را داده است و مشخص نیست آیا نرخ ارزی برای پرواز خارجی‌ها باقی می‌ماند یا لغو می‌شود؟

به گزارش تین نیوز، نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی از پنجم تیرماه برای مسافران خارجی به صورت ارزی محاسبه شده و بر اساس این تصمیم که از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی اتخاذ و سپس از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به تایید رسید، قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی برای پروازهای کمتر از یک ساعت ۱۰۰ دلار و برای پروازهای بیشتر از یک ساعت ۱۵۰ دلار اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان وزارت میراث فرهنگی  و گردشگری و وزارت امور خارجه در مکاتباتی جداگانه و اظهارنظرهایی متعدد مخالفت خود را با اتخاذ این تصمیم ابراز کردند. چرا که به اعتقاد آن‌ها این تصمیم می‌تواند تبعات بسیاری برای گردشگری ایران و حتی صنعت هوانوردی داشته باشند. فعالان و مسئولان حوزه گردشگری می‌گویند، یکی از مهمترین مزیت‌های ایران در حوزه گردشگری ارزان بودن هزینه سفر است که با این تصمیم مسلما گردشگری در ایران نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

حسن خوشخو –معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری- در این باره به ایسنا گفت: در این مورد دو رویکرد وجود دارد یکی این‌که سوخت یارانه‌ای که به شرکت‌های هواپیمایی داده می‌شود، بهتر است به شهروندان ایرانی اختصاص پیدا کند و در کشورهای دیگر نیز اینگونه است که خدمات و کالایی که به شهروندانشان می‌دهند نرخ متفاوتی نسبت به مسافران و گردشگران دارد. دومین رویکرد این است که پیش از اجرای این تصمیم چارترکننده‌ها عمده سود از محل فروش بلیت هواپیما را به جیب می‌زدند به عنوان مثال مسافرانی که از عراق وارد کشور می‌شوند پکیجی را که شامل هزینه پرواز، هتل و غیره است را خریداری می‌کنند و بررسی‌های سازمان هواپیمایی نشان می‌دهد که سود این پکیج به جیب یکسری چارترکننده می‌رود و در واقع آن‌ها از سوبسید یارانه‌ای استفاده می‌کنند، اما در این تصمیم مقرر شد تا در قبال ارزی شدن نرخ بلیت هواپیما برای اتباع و مسافران خارجی، ایرلاین‌ها اجازه دو نرخی کردن آن را نداشته باشند و تنها ملزم به عرضه بلیت هواپیما در سایت‌های خودشان هستند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مسافران ایرانی که به هنگام خرید بلیت هواپیما ملزم به ارائه کد ملی و مسافران خارجی ملزم به ارائه شماره گذرنامه هستند و شرکت‌های هواپیمایی براساس این تصمیم جدید باید یک نسخه از گذرنامه مسافران خارجی را آرشیو کنند تا دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان نظارتی بتواند مراحل فروش بلیت هواپیما به نرخ ارزی به اتباع و مسافران خارجی را راستی‌آزمایی کند.

خوشخو همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت امور خارجه به صورت جداگانه از سازمان هواپیمایی کشوری درخواست لغو این تصمیم را داشته‌اند، آیا با توجه به آن، ارزی شدن نرخ بلیت هواپیما ملغی خواهد شد، اعلام کرد: دستگاه‌های مختلفی به مساله نرخ‌گذاری ارزی قیمت بلیت هواپیما برای اتباع و مسافران خارجی ورود کردند و این دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و گردشگری براساس نقشی که درحوزه گردشگری ایفا می‌کنند نظراتی ارائه کردند که برای ما قابل احترام است اما از نظر قانونی شورای عالی هواپیمایی تنها جایگاهی است که می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند و این موضوع درجلسه آتی شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پیشنهادات این دستگاه‌ها نیز مطرح می‌شود.

این اظهارات در حالی صورت گرفت که حرمت‌الله رفیعی- رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران- تصمیم شرکت‌های هواپیمایی برای دو نرخی و ارزی کردن بلیت پروازهای داخلی را بدون اندیشه و خلق‌الساعه دانست که با نظارت سازمان هواپیمایی اتفاق افتاده است و در این‌باره به ایسنا گفت: طبق قوانین سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای داخلی باید حقوق همه ملیت‌ها را برابر بشمارند. آن‌ها اجازه ندارند براساس ملیت و خارجی بودن افراد نرخ تعیین کنند. این مقررات خیلی شفاف است و شرکت‌های هواپیمایی با دو نرخی کردن قیمت‌ها براساس ملیت مسافر، مرتکب خلاف بین‌المللی شده‌اند.

کمال علیپور- نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی- با انتقاد از نرخ گذاری ارزی بلیت هواپیما برای مسافران خارجی تاکید کرد: متاسفانه با این اقدام قیمت بلیت هواپیما در برخی از مسیرها بیش از صد درصد افزایش یافته و این وضعیت اصلا قابل قبول نیست.

وی افزود: افزایش قیمت بلیت هواپیما برای اتباع خارجی از نظر بنده کار اشتباهی است. اصلا هماهنگی هایی در این حوزه صورت نگرفته است. اینکه قیمت واقعی بلیت از گردشگر خارجی گرفته شود مشکلی با قوانین ندارد اما اینکه با عدم مدیریت این اقدام بر روی قیمت پروازهای داخلی تاثیر گذاشته و برای مردم خود کشور نیز افزایش قیمت چشم گیری را رقم بزند قابل قبول نیست.

علیپور ادامه داد: این افزایش قیمت بلیت هواپیما اصلا منطقی نیست و نوسانات شدیدی را در بازار ایجاد کرده است. بنده خودم رصدی بر قیمت بلیت ها داشتم و دیدم که قیمت برخی از مسیرها  ۱۰۰ برابر افزایش یافته است. اصلا منطقی در این کار وجود ندارد. کمیسیون عمران این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد و جلسات کمیسیون عمران برای کنترل این وضعیت ادامه خواهد داشت.

با این وضعیت باید در ادامه منتظر ماند دید چه اتفاقی درباره این تصمیم خواهد افتاد و آیا مسافران خارجی همچنان باید نرخ ارزی را برای انجام پروازهای داخلی در ایران بپردازند یا آنکه این تصمیم لغو خواهد شد؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: بلیت هواپیما مسافران گردشگری تین سازمان هواپیمایی کشوری قیمت بلیت هواپیما وزارت امور خارجه عراق میراث فرهنگی میراث فرهنگی و گردشگری حقوق مجلس شورای سازمان هواپیمایی کشوری قیمت بلیت هواپیما شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما بلیت هواپیما سازمان هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما هواپیمایی کشوری مسافران خارجی بلیت هواپیما حوزه گردشگری دستگاه ها ارزی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۰۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم ناگهانی برای موزه ها/واکنش وزارت میراث به انتقاد از گرانی!

به گزارش خبرنگار مهر، دو روز مانده به آغاز تعطیلات سال نو وب سایت‌های کاخ موزه‌های تهران نرخ جدید موزه‌هایشان را اعلام کردند. به این صورت که دیدن همه موزه‌های کاخ گلستان تا آن زمان با در نظر گرفتن ۴ ساعت ۴۷ هزار تومان بود که یک باره این رقم به ۲۵۰ هزار تومان برای هر نفر تغییر یافت.

نرخ بلیت موزه‌های کاخ سعدآباد هم اگر تا قبل از عید هر موزه ۵ هزار تومان بود الان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته و خرید کل بلیت موزه‌های این کاخ ۳۵۰ هزار تومان برای هر فرد تمام می‌شود.

قیمت بلیت موزه‌های دیگر هم که حدود ۵ تا ده هزار تومان بود نیز به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان افزایش داشت. همین موضوع مورد اعتراض بسیاری از تورگردانان، فعالان گردشگری، میراث فرهنگی و دوست داران و مردم در فضای مجازی قرار گرفت.

افزایش یک باره قیمت بلیت‌ها از این جهت مورد اعتراض قرار گرفت که بدون اطلاع قبلی و ناگهانی بود وگرنه خیلی از همین افراد قبلاً نسبت به ارزان بودن نرخ معترض بودند اما اینکه به یک باره چنین تصمیمی اجرا شود، تورگردانان را دچار مشکل می‌کند چون آنها از قبل این بلیت‌ها را با نرخ قبلی فروخته‌اند. ضمن اینکه پیش بینی برای تورهای یک روزه هم براساس همان قیمت‌های قبلی بوده است حالا چطور باید ۶ برابر شدن بلیت‌ها را به مسافران توضیح می‌دادند.

از طرفی این نرخ‌ها برای برخی از موزه‌ها به دلار هم محاسبه و اعلام شده ولی خیلی از موزه‌ها هنوز نرخ جدیدی برای گردشگران خارجی اعلام نکرده‌اند ولی موزه‌های مهم این اقدام را انجام داده‌اند مثلاً کاخ گلستان از هر گردشگر خارجی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرد.

هنوز هم این اعتراضات وجود دارد چون وزارت میراث فرهنگی بدون اطلاع قبلی نرخ بلیت‌های خود را افزایش داده است. جامعه تورگردانان ایران یکی از آن منتقدان است که در نامه‌ای اعلام کرده نرخ تورهای گردشگری ورودی را از یک سال قبل با توراپراتور خارجی می‌بندند و امکان افزایش ۵ برابری قیمت را ندارند بنابراین چنین تصمیمات ناگهانی آنها را دچار خسران می‌کند.

گرانی یک باره و ۵ برابری نرخ بلیت‌ها درحالی است که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی بارها در صحبت‌های خود گفته بود که مردم باید بتوانند از موزه‌های ایران دیدن کنند.

وی همچنین در یکی از سخنرانی‌های خود درباره اینکه با مسئول فروش بلیت یکی از موزه‌های ایران در زمانی که وزیر نبود، بر سر سخت گیری برای بازدید و فروش بلیت بحث کرده بود گفت: باید بتوانیم مردم را راغب به دیدن موزه‌ها کنیم.

ضرغامی ۲۰ اردیبهشت ماه در حاشیه جلسات هیأت دولت به خبرنگاران ضمن تاکید بر اینکه با هرگونه افزایش‌های غیرمتناسب با واقعیت گردشگری امروز مخالفیم گفت: بر اساس قانون وزارت میراث فرهنگی باید بر اساس تورم سالیانه قیمت بلیت ورودی به محوطه‌های پایگاه‌های میراث فرهنگی همچون موزه‌ها افزایش یابد، در حال حاضر این ارقام بسیار پایین است. بعد از کارشناسی‌ها با ارسال این لایحه مخالفت کردیم چراکه احساس کردیم با توجه به شعار سال تا جایی که می‌توانیم از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنیم.

ضرغامی تصریح کرد: بنابراین علیرغم آنکه هزینه‌های مرمت و نگهداری افزایش پیدا کرده و اعتبارات وزارتخانه محدود است، بر خلاف روند سال‌های گذشته قیمت بلیت ورودی موزه‌ها و مجموعه‌هایی که به وزارت میراث فرهنگی مربوط می‌شود افزایش پیدا نمی‌کند و بر اساس قیمت‌های سال گذشته خواهد بود.

درست است که ضرغامی از افزایش نرخ‌ها جلوگیری کرده اما اکنون تصمیم گرفته که یکباره تمام این چند سال اخیر را جبران کند. درحالی که بهتر بود نرخ بلیت‌ها آرام آرام افزایش می‌یافت.

اکنون پس از گذشت چند روز از عید، روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی در پی انتقادها به این افزایش نرخ ناگهانی و چند برابری افراد به خصوص در فضای مجازی چند اقدام انجام داده است. یکی اینکه کلیپ و اینفوگرافی طراحی کرده تا بگوید موزه‌های کشورهای دیگر چقدر نرخ برای بلیت خود در نظر گرفته‌اند و گردشگران ایرانی به این موزه‌ها چند دلار پرداخت می‌کنند. در حالی که این قیاس از اساس اشتباه است و نرخ بلیت هر موزه‌ای در هر کشوری براساس میزان درآمد مردم آن کشور محاسبه می‌شود.

در اقدام دیگر افزایش نرخ بلیت موزه‌های ایران را با هزینه‌هایی که هر ایرانی برای تفریح خود خرج می‌کند، مقایسه کرده و به عنوان مثال نشان می‌دهد که ایرانی‌ها برای باغ وحش ۱۰۰ هزار تومان و برای سینما ۶۰ هزار تومان به صورت حداقل هزینه می‌کنند بنابراین نرخی که برای دیدن موزه می‌کنند؛ ارزان‌ترین نرخ است چون ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان می‌پردازند.

هر چند هنوز این وزارتخانه نرخ بلیت موزه‌ها را با پفک و چیپس ۳۰ هزار تومانی مقایسه نکرده ولی مدیران آن از اینکه قیمت‌ها افزایش داشته بسیار خرسند هستند و ویدئوهایی از هجوم مردم به موزه‌ها را در فضای مجازی پخش می‌کنند تا نشان دهند این موزه‌ها همچنان مخاطبان خودشان را دارند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم در توئیتی آمار تجمیعی از ۲۵۹ موزه، پایگاه و بنای تاریخی را یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۷۵ نفر اعلام کرد.

ما مجری قانون هستیم

دانایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان درباره افزایش نرخ‌ها گفته؛ هزینه‌های نگهداری مجموعه‌های تاریخی بسیار زیاد است، به طوری که امسال فقط یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) صرف شست و شو و آفت‌زدایی باغ فین شد و بارندگی‌های اخیر نیز خسارت زیادی به برخی مکان‌های تاریخی زد که این مبلغ باید از محلی تأمین شود.

وی تاکید کرد: براساس مصوبه جدید قیمت بلیت باغ فین از ۵۰ هزار ریال به ۴۰۰ هزار ریال افزایش یافت که باعث گلایه گردشگران شده است و بهتر بود که این افزایش قیمت در طول سال انجام می‌شد.

دانایی نیا گفت: با هدف حمایت از گردشگران و جبران این افزایش قیمت، با پرداخت ورودی باغ فین، بازدید از موزه ملی کاشان و حمام باغ فین که قبلاً بلیت و تعرفه جداگانه‌ای داشت، رایگان خواهد بود.

مدیر مجموعه باغ فین کاشان نیز گفته است: بلیت مکان‌های گردشگری که در حوزه میراث فرهنگی هستند در سراسر کشور افزایش قیمت هشت برابری داشته‌اند و حتی بعضی از بناها افزایش بیشتری یافته است و ما مجری این قانون هستیم.

در نوروز خیلی‌ها در زمان مسافرت، برنامه ریزی برای اتفاقات پیش بینی نشده را می‌کنند بنابراین مسافری که مثلاً به شیراز رفته تا تخت جمشید را ببیند قطعاً با افزایش نرخ بیشتر از این هم به تخت جمشید خواهد رفت چون یا آن را ندیده یا دیگر فرصتی پیدا نمی‌کند که آن را ببیند بنابراین ترجیح می‌دهد از راه رفته برنگردد. اما در جایی مانند تهران، بازدیدکننده تهرانی برای چند بار می‌خواهد به کاخ گلستان برود و ۲۵۰ هزار تومان برای هر نفر بپردازد؟ کما اینکه تعدادی از بازدیدکنندگان این کاخ هم از راه رفته برمی گردند چون برای یک خانواده چهار نفره باید یک میلیون تومان هزینه بلیت موزه بدهد.

از طرفی برخی از افراد می‌گویند این تغییر قیمت که باید براساس قانون با نظر هیأت وزیران تغییر کند، هنوز تأیید نشده و هیچ مصوبه‌ای در کار نیست. منتها از آنجا که چند سال قبل ضرغامی مجوز افزایش هزینه را گرفته بوده، همان را برای ایام عید اعمال کرده است تا واکنش‌ها را ببیند. پس از عید هم تصمیم می‌گیرند که همان قیمت بماند یا نه.

مدیرکل موزه‌ها از ارائه اطلاعات امتناع می‌کند!

برخی دیگر می‌گویند که این مصوبه وجود دارد اما دلیلی برای مخفی نگه داشتن آن از سوی وزارت میراث فرهنگی نمی‌یابند. در این باره هادی میرزایی مدیرکل موزه‌های کشور در گفتگو با خبرنگار مهر از هر گونه پاسخ به این موضوع امتناع کرده و می‌گوید: تغییر نرخ بلیت، مصوبه دارد ولی مجاز به نمایش آن نیستیم!

عدم شفافیت وزارت میراث فرهنگی در قبال چنین اقدامی هنوز نامشخص است.

با این وجود وزارت میراث فرهنگی شرایط جدید و تسهیلاتی برای بازدید از موزه‌ها در نظر گرفته است.

گروه‌هایی که اکنون مشمول «بازدید رایگان» موزه‌ها و اماکن تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌شوند به این ترتیب اعلام شده‌اند:

۱ خانواده‌های دارای ۵ فرزند و بیشتر

۲ کودکان و نوجوانان تا ۱۲ سال

۳ پیشکسوتان، استادکاران و هنرمندان میراث فرهنگی، صنایع دستی و راهنمایان گردشگری

۴ پژوهشگران و محققان

۵ افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی

۶ تمام دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید (فقط) در ایام دهه فجر و روزهای دانش‌آموز، دانشجو و معلم

۷ اشخاصی که به منظور فرایض و آئین‌های دینی در ساعات مقرر وارد مساجد و اماکن متبرکه می‌شوند

۸ مدعوین و مهمانان رسمی دولت

۹ کارکنان سایر دستگاه‌های اجرایی

۱۰ کارکنان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان‌های وابسته به همراه خانواده آنها

گروه‌هایی که از «بلیت نیم‌بها» بهره‌مند می‌شوند نیز به این ترتیب اعلام شده‌اند:

۱ خانواده‌های دارای سه و چهار فرزند

۲ دانش‌آموزان و دانشجویان به صورت انفرادی و گروهی به همراه معلمان و سرپرستان

۳ خبرنگاران

۴ بازنشستگان به همراه افراد تحت تکفل

غیر از موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، موزه‌های شهرداری هم گران شده‌اند اما به میزان معقول تری.

پیش از این موزه‌های شهرداری تهران هم افزایش قیمتی را در بلیت‌های خود اعمال کردند اما نیمه دوم اسفند این نرخ‌ها علنی شده بود. مثلاً اعلام شد که بلیت بازدید از سکوی دید باز برج میلاد ۱۰۰ هزار تومان، برای سه طبقه ۱۸۰ هزار تومان و برای سکو، گنبد آسمان، موزه مشاهیر و موزه شهرداری ۳۰۰ هزار تومان تعیین شود.

همچنین پیشنهاد کمیسیون و شهرداری برای بلیط بازدید از خانه موزه‌ها برای بازدیدکنندگان خارجی ۱۲ هزار تومان، باغ موزه‌ها ۹ هزار تومان و خانه موزه‌ها پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماع ۸ هزار تومان و شهرداری ۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

پیشنهاد این کمیسیون و شهرداری برای نرخ بلیت بازدید از موزه‌ها برای بازدیدکنندگان داخلی ۳۰ هزار تومان، پیشنهاد کمیسیون برای باغ موزه‌ها ۲۵ هزار تومان و شهرداری ۲۴ هزار تومان و خانه موزه‌ها پیشنهاد کمیسیون ۱۰ هزار تومان و شهرداری هشت هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد.

کد خبر 6061458 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • سرگردانی مسافران هواپیمایی آتا در فرودگاه امام خمینی/ هیچ‌کس پاسخگو نیست
  • سرگردانی مسافران آتا در فرودگاه امام خمینی/ هیچ‌کس پاسخگو نیست
  • مأموریت جدید یاسین از زبان وزیر دفاع/ این جت چه ویژگی هایی دارد؟
  • تعلیق دستور مقابله با گران فروشی بلیت هواپیما
  • مصرف ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال گذشته
  • تصمیم ناگهانی برای موزه ها/واکنش وزارت میراث به انتقاد از گرانی!
  • پرواز گرگان-مشهد-گرگان برای روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته بر قرار شد
  • پرواز فوق العاده هما به فرودگاه رامسر
  • نظارت بازرسان بر عرضه بلیت‌ های نوروزی در ۹ فرودگاه بزرگ
  • سرانجام پل حافظ تهران | این پل جمع می شود یا همچنان باقی می ماند؟