Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین،  برداشت گندم از ۱۲۸ هکتار مزارع سازمان موقوفات ملک آغاز شده و پیش بینی می شود حاصل آن، برداشت هزار تن گندم باشد. نیمی از این گندم های برداشت شده برای تولید آرد مصرف خواهد شد و باقی آن برای توسعه دانش بنیان صنعت بذر در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
دکتر سلمان سالاری در گفت‌وگو با آستان نیوز در این باره گفت: امسال قرار است نیمی از گندم برداشت شده از اراضی این سازمان در چرخه تولید بذر گواهی شده و کارخانه‌های فرآوری بذر استفاده شود و این طرح با همکاری موسسه بذر و نهال رضوی که فعالیت‌های دانش بنیان و به روز در حوزه بذر دارد، صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
او ادامه داد: ۵۰ درصد بذرهای باقی مانده نیز برای تولید آرد و بهره‌برداری در صنعت نان به کارخانه آرد رضوی تحویل داده می‌شود.
  تحویل بذرهای تایید شده برای استفاده سایر کشاورزان کشور
مدیرعامل سازمان موقوفات ملک درباره بذرهایی که برای تولید بذر گواهی شده استفاده می‌شود، گفت: پس از بوجار و جدا کردن بذرهای شکسته و لاغر، بذرهای درجه یک و مورد تایید محققان و ناظران موسسه تحقیقات کشاورزی خراسان و موسسه بذر و نهال رضوی، جدا شده و در مسیر اخذ گواهی قرار می گیرد. 
او افزود: در واقع در کارخانه هر گونه ضایعات کمی و کیفی از بذرها جداسازی می‌شود تا پس از رسیدن به خلوص صددرصدی و طی کردن مرحله ضد عفونی، در چرخه مصارف بذر کشاورزان در سطح کشور توزیع شود.
  برآورد برداشت ۱۰۰۰ تن گندم
سالاری درباره سطح زیر کشت امسال نیز گفت: در سال زراعی جاری ۱۲۸ هکتار از مزارع سازمان موقوفات ملک به کشت گندم اختصاص یافته و برآورد می‌شود هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود. 
وی ادامه داد: از مجموع مساحت زیر کشت گندم، ۵۸ هکتار مربوط به مزارع شهرستان چناران است که پیش‌بینی می‌شود ۴۵۵ تن گندم با طبقه بذری گواهی شده تولید شود، همچنین ۷۰ هکتار از مزارع شهرستان فریمان به کشت گندم با طبقه بذری گواهی شده اختصاص داده شد که تناژ برداشتی برآورد شده برای برداشت از این سطح ۵۵۰ تن است.
او افزود: این بذرها علاوه‌ بر این‌که از نظر عملکرد تولید در مزرعه، از میانگین قابل قبولی برخوردارند، در مواجهه با تنش رطوبت و بیماری‌های گیاهی نیز مقاومت بالایی دارد، ضمن این‌که از نظر خواص غذایی نیز در مقایسه با سایر بذرها دارای پروتئین بیشتری است.  
  توسعه فناوری تولید بذر
سالاری با اشاره به استفاده از بذرهای ارقام سیروان و پیشگام در سال زراعی جاری خاطرنشان کرد: این بذرها در طبقه بذرهای مادر قرار دارند و آستان قدس رضوی با توجه به رسالت سازمانی خود تلاش کرده در کنار بخش‌های تحقیقاتی کشور و یا شرکت‌های فرآوری تولید بذر که صلاحیت فنی و علمی آن‌ها مورد تایید موسسه تحقیقات کشاورزی است، قرار بگیرد و از منابع آب و خاک در اختیار موقوفه، برای توسعه تکنولوژی بذر کشور نقش موثری را ایفا کند. 
او ادامه داد: با توجه به توسعه فناوری روز دنیا و از طرفی وجود زیرساخت‌هایی همچون آزمایشگاه تخصصی بذر در موسسه بذر و نهال رضوی، اجرای چنین پروژه‌هایی با ماهیت دانش‌بنیانی در آستان قدس رضوی می‌تواند با سرعت و سهولت بیشتری اجرا شود و سازمان موقوفات ملک همواره داوطلبانه آمادگی اجرای فعالیت‌های دانش‌بنیانی از این دست را دارد. انتهای پیام منبع: آستان نیوز

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دانش بنیان بذر موقوفات سازمان موقوفات ملک تولید بذر گواهی شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۱۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از اولین موتور شش سیلندر ایران ساخت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور و در پژوهشگاه شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.  

روح الله دهقانی، معاون علمی، فد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در این مراسم،  با اشاره به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در طراحی، تولید و بهینه‌سازی قوای محرکه گفت: قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در بسیاری از انواع خودروها، متناسب با نیاز صنایع راهبردی کشور کاربرد دارد.

وی افزود: این یک نیاز کاملاً راهبردی است که کشور اهمیت آن را دریافته و شرکت‌های مختلف در مسیر بومی سازی و تولید آن گام برداشته‌اد.

دهقانی ادامه داد: یک شرکت دانش‌بنیان توانمند کشور، متشکل از چندین متخصص و عضو هیئت علمی برترین دانشگاه‌های ایران و سارسر جهان در مسیر بومی سازی این موتور گام برداشته و امروز به موفقیتی چشمگیر دست یافته‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد و گفت: بالغ بر ۴۰ نفر از برجسته‌ترین دانشگاهیان مطرح در عرصه ملی و بین‌المللی، تشکیل شد و با طرح‌ریزی یک برنامه عمیق چهار ساله در مسیر اکتساب فناوری‌های یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین موتور‌های شش سیلندر گام گذاشتند و به لطف خدا امروز موفق شدند که نمونه بومی‌سازی شده این موتور را با کیفیتی بالا و منطبق با روزآمدترین استانداردها، طراحی، تولید و آزمون کنند.  

دهقانی مهم‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان را اثبات توانمندی کشور در توسعه فناوری ساخت انواع قوای محرکه متناسب با نیاز کشور و نیز امکان توسعه و بهینه‌سازی آن‎ها دانست و افزود: امروز توانمندی تولید موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴۰۰۰ سی‌سی که موتوری راهبردی بوده و دارای کاربری‌های متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانش‌بنیان به اثبات رسیده است. 

وی ادامه داد: امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به راه افتاده، با قوت ادامه پیدا کند و به زودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربری‌های خاص خود نظاره‌گر باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که فناوری‌های موتور، جزء کلیدی‌ترین دانش فنی و تولید محصولات فناورانه حوزه حمل و نقل و به طور خاص ساخت انواع قوای محرکه، اشاره کرد و ادامه داد: معاونت علمی به عنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفته و در دیگر حمایت‌ها که از جنس دانشی است مانند دسترسی به فناوری‌های خاص دنیا، همراه این مجموعه دانش‌بنیان بوده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: به طور میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود  ۱۰ هزار خودرو است و با در نظر گرفتن نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰ هزار عدد نیز می‌رسد و پژوهشگاه شهید رضایی با ورود به توسعه دانش فنی بومی قوای محرکه، مطالعه و کار بر روی خودرو‌های تاکتیکی و آفرود را آغاز کرد.

دهقانی درباره این پروژه تازه افتتاح شده، توضیح داد: در این پروژه، ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاورد ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت موتور مبنای ۴هزار سی‌سی شش سیلندر، برای بومی سازی انتخاب و پس از یک کار تحقیقاتی و فناورانه  چهار ساله، نخستین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد.

وی افزود: متخصصان در این پروژه موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست پیدا کنند و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شد.

دهقانی به اقدامات انجام‌شده توسط این تیم تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: از اقدامات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی و فناور پروژه موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی می‌توان به طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرون، شبیه سازی، طراحی سیستم راهگاهی و قالب‌های بلوک چدنی، طراحی ساخت محور بلوک موتور، ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای اولین بار در کشور از جمله این اقدامات است.

وی در همین راستا ادامه داد: ساخت میل لنگ موتور خورجینی با استحکام تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال، ساخت میل بادامک موتور خورجینی و ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالورژی نیز از جمله دیگر اقدامات این تیم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • نقش آفرینی مراکز نوآوری در حفظ و ترویج قانون جهش تولید دانش‌بنیان
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • صدور نخستین سند اعیانی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در البرز
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات