Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@09:08:26 GMT

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در لرستان

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۱۰۹۸

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در لرستان

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی سالاروند در خصوص ثبت تصاویر پلنگ ایرانی اظهار کرد: این فیلم توسط یکی از همیاران دلسوز محیط زیست به ثبت رسیده و پس از ارائه فیلم از طرف همیار به کارشناسان اداره مدیریت و نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان و پس از بررسی‌های‌ لازم، به‌عنوان سند حضور این گونه ارزشمند در استان لرستان، مورد تأیید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: استان لرستان به واسطه گستره‌های کوهستانی وسیع و مناطق نسبتاً بکر و دست نخورده یکی از زیستگاه‌های اصلی پلنگ در غرب کشور (گستره زاگرس) به شمار می‌رود‏، اما فعالیت‌های انسانی مانند دامپروری، کشاورزی، احداث جاده‌ها و سایر فعالیت‌های انسانی در مناطق بکر و کوهستانی، پیامدهای منفی (گاهی غیرقابل جبرانی) بر حیات‌وحش بزرگ جثه و به‌طور ویژه گونه‌ گربه‌سانان در این استان داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: دست‌یابی به برآوردی قابل اتکا از وضعیت زیستی، شرایط زیستگاهی و پراکنش آن در استان به منظور اتخاذ تصمیمات مدیریتی و حفاظتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سالاروند بیان کرد: حفاظت از جمعیت‌های گربه‌سانان بزرگ جثه مانند پلنگ (Panthera pardus saxicolor) به واسطه بزرگی جثه، تراکم پایین جمعیت، قلمروطلبی، نیازهای حیاتی ویژه، نرخ پایین زاد و ولد موفق و همچنین گستره خانگی بزرگ از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه گوشتخواران به عنوان گونه‌های چتر و شاخص در اکوسیستم‌ها به شمار می‌روند، گفت: با حفاظت از این گونه‌ها در طبیعت سایر گونه‌ها هم حفاظت می‌شوند ولی با حذف آن‌ها از طریق شکار و تخریب زیستگاه متأسفانه جمعیت برخی از گونه‌ها که از طعمه‌های اصلی پلنگ به‌شمار می‌روند افزایش یافته و همین افزایش و طغیان جمعیت، باعث برهم خوردن تعادل اکوسیستم شده و تعارض بین گوشتخواران و جوامع انسانی را به‌دنبال خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: از مردم درخواستم دارم که در حفظ زنجیره غذایی بین طعمه و طعمه‌خوار با اداره کل حفاظت محیط زیست همکاری کنند و از هر گونه تعرض به حیات‌وحش به‌خصوص گونه‌های چتر که در صورت حذف آن‌ها تبعات منفی طغیان برخی گونه‌ها مانند گراز، گرگ و ... را در پی داشته خواهد داشت، خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه تعرض با استفاده از سامانه تلفنی ۱۵۴۰ به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر 687819 منبع: تسنیم برچسب‌ها حیوانات - یوزپلنگ آسیایی محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حیوانات یوزپلنگ آسیایی محیط زیست ایران حفاظت محیط زیست گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۱۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از گله بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در این جنگل‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

وی ادامه داد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم‌نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 747472

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • کشف یک قلاده شیر از خانه یک متخلف در ساری
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد
  • تحویل ۲ بره میش وحشی به اداره محیط زیست تایباد
  • شتر مار خانواده ورامینی را غافلگیر کرد