Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی صفی خانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: گرگ در چند حالت به جوامع انسانی حمله ور می شود نخست قرار گرفتن در شرایط سخت برای به دست آوردن طعمه به ویژه هنگام پوشیده شدن سطح طبیعت با برف، که با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان و فراوانی غذا این فرضیه برای حمله در این فصل رد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: هاری گرگ که این موضوع نیز با آزمایش مشخص شده و در حمله اخیر به چند نفر در روستای «میحمله علیا» شهرستان بهار نیز بلافاصله دامپزشکی اقدام به نمونه برداری از لاشه گرگ و ارسال آن به تهران و برای دریافت نتیجه هاری کرده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: تخریب لانه از دیگر علل حمله گرگ است که به ویژه در فصل زاد و ولد و هفته های اولیه تولد توله، گرگ نسبت به هر گونه رفتاری که سبب سلب آسایش توله ها شود حساس بوده و احتمال حمله زیاد است.

صفی خانی خاطرنشان کرد: همه ساله در فصل زاد و ولد گونه های حیات وحش به ویژه گرگ بیشترین حمله را به انسان دارند چرا که برخی افراد از روی سهل انگاری یا عمدی به زیستگاه و لانه گرگ نزدیک شده یا اقدام به تخریب آن می کنند.

وی از دیگر علل حمله گرگ دفن نکردن لاشه حیوانات دانست و گفت: برخی دامداران پس از تلف شدن یک حیوان اهلی نسبت به دفن آن اقدام نکرده و لاشه را در همان محل رها می کنند که در این صورت احتمال حضور گرگ در محدوده محل تردد دامداران و چوپان ها و حمله به گله و چوپان زیاد است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: مدیریت نادرست پسماندهای روستایی نیز، گونه های وحشی نظیر گرگ را برای حضور در حوالی مناطق مسکونی به منظور به دست آوردن غذا تحریک کرده و در این مواقع احتمال حمله به احشام و افراد ضعیف نظیر کودکان و افراد سالخورده افزایش می یابد.

صفی خانی تاکید کرد: با توجه به اینکه روستاییان در این فصل احشام را به همراه چوپان راهی طبیعت می کنند باید نسبت به استفاده از چوپان های تنومند، پرهیز از بکارگیری کودکان و سالخوردگان به عنوان چوپان و استفاده از سگ های نگهبان اقدام کنند.

وی بیان کرد: بر اساس تجربیات و مستندات موجود حمله گرگ در حواشی مناطق حفاظت شده به دلیل تنوع زیستی گونه های جانوری در این مناطق، برهم نخوردن چرخه حیات و زنجیره غذایی و تخریب نشدن لانه هایشان به واسطه حضور و گشت های مستمر محیط بانان طعمه در مناطق حفاظت شده بسیار کم است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد: البته در گذر زمان به علت شخم زدن بی رویه مراتع و پیشروی تا ارتفاعات، تخریب زیستگاه گونه های جانوری، از بین رفتن تدریجی حیوانات به علت کاهش وسعت محل زیست و شکار حیوانات موجود سبب شده گونه های درنده و غیراهلی به علت نیافتن طعمه وارد جوامع مسکونی شوند.

صفی خانی هرگونه رهاسازی گرگ از سوی محیط زیست و فرار گرگ از باغ وحش نزدیک غارعلیصدر را تکذیب کرد و گفت: امکان فرار گرگ از باغ وحش وجود ندارد همچنین میزان گونه های موجود در این محل پیوسته بر اساس آمارهای موجود پایش می شوند.

به گزارش ایرنا اهالی ۲ شهرستان رزن و بهار استان همدان از اوایل سال ۹۰ تاکنون چندین نوبت مورد هجوم و حمله گرگ قرار گرفته اند و ماه های گذشته نیز گزارش هایی از حمله گرگ در شهرستان ملایر هستیم.

اواسط تیرماه سال ۹۴ گرگ در سه نوبت وارد ۲ روستای تخت و ملابداغ از توابع بخش سردرود شهرستان رزن شد و در ۲ حادثه که در دو روز متوالی رخ داد گرگ از ناحیه گردن و صورت یک دختر و پسر حدود چهارساله را در این ۲ روستا زخمی کرد که با حضور به موقع اعضای خانواده گرگ متواری شد.

همچنین در سانحه سوم که برای دومین بار در روستای ملابداغ رخ داد یک قلاده گرگ قصد حمله به یک پدر و فرزند را داشت که با هیاهو و حضور همسایه‌ها گرگ پا به فرار گذاشت.

نیروی انتظامی شهرستان بهار نیز اواخر بهمن ماه سال ۹۴ جسد یک مرد ۳۰ ساله را در حواشی روستای رسول آباد (تاج آباد) کشف کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این مرد طعمه حیوانات درنده شده بود به گونه‌ای که تنها بخشی از نیم تنه بدن آن باقی مانده بود.

در مورد دیگری نیز گرگ در ۲ نوبت در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۵ اقدام به حمله به ۲ کودک خردسال در روستای عمان از توابع بخش قروه درجزین شهرستان رزن کرد.

همچنین شهریور ماه سال ۹۶ یک قلاده گرگ با حمله به گله گوسفندان در حاشیه روستای جامشلو بخش مرکزی شهرستان رزن ۲ رأس از آنها را تلف کرد.

اواخر بهمن سال ۹۹ هم ورود یک قلاده شغال به پارکینگ یک منزل مسکونی و حمله به دختر ۱۰ ماهه در روستای «حکان» از توابع بخش مرکزی شهرستان درگزین گزارش شد که این گونه با مقاومت مادر بزرگ، فشار آوردن به گلوی او و کمک همسایه ها خفه و تلف شد.

تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی ها و چهار گونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

برچسب‌ها استان همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان شهرستان بهار گرگ حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان شهرستان بهار استان همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان شهرستان بهار گرگ حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست معاون محیط زیست استان همدان شهرستان رزن حمله گرگ صفی خانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۲۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان دکتر حمید سلامتی اظهار کرد: یکی از نگرانی های اولیه مرتبط با آفرود، فرسایش و تخریب زیستگاه های طبیعی است. وسایل نقلیه قدرتمند مورد استفاده در آفرودها می توانند آسیب زیادی به اکوسیستم هایی مانند تالاب ها، مراتع و جنگل ها وارد کنند.

وی ادامه داد: فشرده سازی خاک فعالیت های آفرود معمولا باعث تراکم خاک می شود که بر سلامت و تنوع زیستی اکوسیستم ها تأثیر منفی می گذارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح کرد: هنگامی که وسایل نقلیه از زمین های حساس عبور می کنند، وزن آنها خاک را فشرده می کند و ریشه ها و جذب مواد جذب مواد مغذی را برای گیاهان سخت می کند. این خاک فشرده همچنین از نفوذ آب جلوگیری می کند که منجر به افزایش سیل و آلودگی بالقوه آب می شود.

سلامتی با اشاره به گسترش گونه های مزاحم توسط وسایل نقلیه نیز گفت: خودروها دانه‌، هاگ‌ و سایر تخم گیاهان را حمل کنند که ممکن است به لاستیک‌ها، زیرشاخه‌ها یا تجهیزات بچسبند. هنگامی که وسایل نقلیه آفرود بین مناطق مختلف حرکت می کنند، می توانند ناخودآگاه گونه های غیر بومی را به مکان هایی که قبلاً در آن جا وجود نداشتند را وارد کنند. این گونه های مهاجم اغلب با گیاهان بومی رقابت می کنند، اکوسیستم های محلی را نابود می کنند و منجر به از دست دادن گونه های گیاهان می شوند. گسترش گونه‌های مزاحم می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی بر گیاهان و جانوران بومی داشته باشد و ترکیب و عملکرد اکوسیستم‌ها را تغییر دهد.

در ادامه جلسه، علی زنگی معاون مدیرپیشگیری دادگستری کل استان افزود: حضور موتورسواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد.

وی با تاکید بر عدم حضور آفرودسواران در مناطقی که به عنوان منابع طبیعی و محیط زیست هستند، ادامه داد: افرادی که وارد این عرصه ها می شوند مشخص شوند. و نیروی انتظامی، جنگلبانان و محیط بانان کارت های شناسایی که از سوی کانون به افراد واجد شرایط تحویل داده شده است را بررسی نمایند.

سرهنگ عیسی گلبینی مفرد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در این جلسه با اشاره به موضوعات حفاظتی در عرصه های ملی گفت: مشاهده شده برخی تورها بعد از زدن کپ در عرصه های ملی اقدام به قطع درختان برای آتش و یا حتی قطع برخی درختان بابت استفاده در مصارف دیگر نیز انجام می دهند.

سرهنگ گلبینی مفرد با اشاره به تاثیرات مخرب روشن کردن آتش بر روی خاک نیز گفت : اکثر برنامه ها و تورها که شب مانی در منطقه دارند به مدت دو الی سه شب که خود به دلیل روشن ماندن آتش به مدت زیاد آسیب زیادی به خاک و موجودات داخل خاک میزند که این خسارت ها جبران ناپذیر می باشد.

مرتضی عباسی رئیس هیات موتورسواری و اتومبیل رانی استان گلستان گفت: از سال 1401 دستورالعملی صادر شده است که برای اتوکمپر، تورسافاری و تور آفرود که همه شرکتهایی که خدمات تور انجام میدهند باید از هیات مجوز بگیرند. مرتضی عباسی با بیان وجود تورهای بدون مجوز گفت: موتورسواران و آفرود سوارانی که از هیات مجوز نداشته باشند می توان با آن ها قانونی برخورد کرد.

هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی نیز مصوبات و دستورالعمل خود را برای شرکت های مسافرتی ارسال و طی نامه مکتوب با دادگستری و دادستان استان تورهای بدون مجوز را معرفی نماید.علی نوری رئیس گروه گردشگری و میراث فرهنگی نیز گفپت: با اجرای این تفریح به صورت دلبخواه و غیرمسئولانه انتقاد داریم و نتیجه آن را تخریب بیش تر منابع طبیعی و محیط زیست می دانیم.

وی در ادامه گفت: نکته قابل توجه در این رابطه، مقوله آموزش است. چراکه، درواقع افرادی که آموزش نمی‌بینند نه تنها به خود، بلکه به طبیعت هم آسیب می‌رسانند.نوری افزود:آموزش، تغییر نگرش، ایجاد حساسیت و سپردن مسوولیت در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می تواند نقش به سزایی را در کاهش تخریب و یاری رسانی در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و کمک به جنگلبانان و محیط بانان با توجه به پتانسیل عظیمی که در این گروه ها وجود دارد، ایفا کند.

در انتهای جلسه مقرر شد چند نقطه مناسب در اراضی پست و شمال استان برای ایجاد پیست از سمت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان مشخص گردد . هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی نیز مصوبات و دستورالعمل خود و لیست تورهای بدون مجوز را طی نامه مکتوب به دادگستری و دادستان استان اعلام نماید.

دیگر خبرها

  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد
  • جمع‌آوری پلاستیک‌های حاشیه ورودی شهرها و روستاهای استان تهران
  • تحویل ۲ بره میش وحشی به اداره محیط زیست تایباد
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • نفس راحت لاک‌پشت سبز در ساحل تیاب میناب