Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان رضوی گفت: واکسیناسیون به تنهایی نمی‌تواند از ابتلای انسان به بیماری جلوگیری کند و نیازمند آموزش در استفاده از فرآورده‌های لبنی می‌باشد ضمن اینکه قاچاق دام و جا به جایی دام سبب افزایش تب مالت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، تعداد زیادی بیماری مشترک بین انسان وحیوان وجود دارد که در طول سال افراد زیادی را مبتلا می‌کند،یکی از این بیماری‌ها تب مالت است که دوران نقاهت طولانی نیز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها از شهرستان‌های مختلف خبر افزایش مبتلایان به این بیماری شنیده می‌شود که برای پیگیری آن به سراغ مسئولین امر رفته ایم.

جواد صادقی نسب، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد درباره این بیماری در گفت‌وگو با تسنیم اظهارداشت: تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می‌شود. به طور نادری باکتری عامل تب مالت می‌تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده انتقال یابد. 

وی ادامه داد: علائم تب مالت می‌تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد، معمولاً عفونت می‌تواند با آنتی بیوتیک درمان شود. ممکن است درمان چند هفته تا چند ماه به طول بیانجامد با این حال دوره‌های عود شایع است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد  تصریح کرد: این بیماری صدها هزار انسان و حیوان را در سرتاسر جهان درگیر کرده است. پرهیز از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و احتیاط کردن در برخورد با حیوانات می ‌تواند به پیشگیری از تب مالت کمک کند.

صادقی نسب افزود: علائم تب مالت می‌تواند پس از چند هفته تا چند ماه از بین رفته و مجدداً عود کند. در برخی افراد، تب مالت می‌تواند مزمن باشد و علائم تا چند سال حتی پس از درمان پایدار باقی بماند. علائم و نشانه‌های بلند مدت شامل خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره‌های ستون فقرات است.

وی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت عنوان کرد: استفاده از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه مثل شیر و پنیره پاستوریزه، جوشاندن شیر محلی به مدت 5 دقیقه بعد از جوش آمدن ، نگهداری پنیر محلی در آب نمک 17درصد به مدت 2 ماه قبل مصرف ، استفاده از ماسک قبل ورود به دامداری ، استفاده از گوشت کاملا پخته شده ، دفع بهداشتی جنین دام سقط شده با دستکش و دوشیدن شیر با دستکش از اصلی ترین راه‌های جلوگیری است.

افزایش مبتلایان به تب مالت در شهرستان‌های خراسان رضوی

مهدی ابراهیم زاده، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مه ولات در گفت‌وگو با تسنیم اظهارداشت: براساس آمار‌های ارائه شده،افزایش بیماران مبتلا به تب مالت در مه ولات بیشترین تعداد مبتلایان مربوط به شهر شادمهر، روستای سلطان آباد، چنار و احمد آباد بوده است.

وی ادامه داد: تب مالت، یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و برای مبارزه با این بیماری و شیوع آن، باید مایه کوبی به صورت مرتب انجام شود تا بخش مهمی از آلودگی کاهش یابد؛ اما به تنهایی با این روش نمی‌توان موارد تب مالت انسانی را به صفر رساند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مه ولات اعلام کرد: با توجه به افزایش موارد تب مالت در سطح شهرستان و با توجه به اینکه حرارت دادن شیر عوامل خطر را از بین می‌برد، توصیه می‌شود که همشهریان به هیچ عنوان شیر جوشیده نشده را مصرف نکنند. 

ابراهیم زاده خاطرنشان کرد: براساس آمار، سال گذشته 65 نفر در شهرستان مه ولات به بیماری تب مالت مبتلا شدند و شمار بیماران مبتلا به تب مالت در این شهرستان افزایش یافته است؛ به طوریکه در سه ماه ابتدای سال، 20 نفر به این بیماری گرفتار شدند.

واکسیناسیون دام‌ها در شهرستان گناباد ادامه داد

محمدرضا متقی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد نیز اظهارداشت: بیماری تب مالت قابل ریشه کنی نیست و امروز بسیاری از کشورها نیز درگیر آن هستند و بستگی به اهلی یا وحشی بودن دام ندارد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این بیماری بدون علائم بودن آن در دام است و فقط با سقط جنین خود را نشان می‌دهد و یا از روی آزمایش خون قابل تشخیص است.

رئیس شبکه دامپزشکی گناباد خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات این نهاد انجام واکسیناسیون است که در همین راستا بیش از 16 هزار راس دام سبک و 1000 راس دام سنگین از ابتدای سال در این شهرستان واکسینه شده اند.

متقی بیان کرد: قاچاق دام و جا به جایی دام بدون مجوزات لازم سبب شده تا این بیماری افزایش یابد و تخصیص اعتبارات لازم به حوزه دامپزشکی باعث خواهد شد اقدامات موثرتری صورت گیرد.

یک میلیون و 400 هزار دور واکسن تزریق می‌شود

محمد رضا بهروزیان، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان خراسان رضوی نیز اظهارداشت: تب مالت یک بیماری مزمن بوده که برای پیشگیری در انسان نیازمند آموزش‌های لازم می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون به تنهایی نمی‌تواند از ابتلای انسان به بیماری جلوگیری کند و نیازمند آموزش در استفاده از فرآورده‌های لبنی می‌باشد.

رئیس اداره بهداشت  و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان خراسان رضوی تصریح کرد: کانون‌های انسانی تب مالت که توسط مراکز بهداشتی اعلام می‌شود از اولویت‌های واکسیناسیون ما بوده و در جلسه ای که هفته گذشته برگزار شد در 3 ماه ابتدای سال افزایش تب مالت نداشته ایم.

نبود کشتارگاه استاندارد موجب افزایش تب مالت در "مهاباد" اردستان شده استروایتی از مصائب دامداری در استان ایلام/ خشکسالی، کمبود شدید آب و نهاده‌های دامی ا‌مان دامداران را بریدگرانی محصولات برای مصرف‌کننده؛ زیان انباشته تولید کننده/ حکایت این روزهای صنعت دامداری استان خراسان جنوبی

بهروزیان تاکید کرد: از اول سال تاکنون  حدود 550 هزار راس دام سبک و 18 هزار راس دام سنگین واکسینه شده و بیش از 20 هزار راس دام سنگین مورد خونگیری و  آزمایش  قرار گرفته‌اند .

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم یک میلیون و چهارصد هزار واکسن در سطح استان تزریق شود.

انتهای پیام/281/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس شبکه دامپزشکی فرآورده های لبنی بیماری تب مالت هزار راس دام تب مالت مه ولات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۲۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف، ضبط و معدوم سازی حدود ۱۹ تن انواع مواد خام دامی

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند، حسن توکلی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند در تشریح خبر "کشف، ضبط و معدوم سازی حدود ۱۹ تن انواع مواد خام دامی در سال ۱۴۰۲ در نهاوند" گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اسفند ماه بیش از ۶ هزار و ۵۵۲ واحد بازرسی و ضبط معدوم سازی حدود ۱۹ تن انواع مواد خام دامی از مراکز تولید، نگهداری، حمل و عرضه فرآورده های خام دامی در سطح شهرستان نهاوند صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه مواد خام دامی فاسد کشف شده شامل انواع گوشت قرمز و مرغ گرم و منجمد بوده است، افزود: هنگام بازرسی و نظارت کارشناسان بر مراکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی شهرستان، این مواد جمع‌آوری و ضبط شده است که از شهروندان عزیز درخواست می‌شود از خرید هرگونه مواد خام دامی فله‌ای و یا در بسته‌های بدون مشخصات و برچسب خودداری کنند و در هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضای محصولات توجه کنند.

توکلی در ادامه اظهار داشت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه مواد پروتئینی از ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ در سطح مراکز توزیع و عرضه انواع مواد خام دامی در شهرستان ادامه دارد. ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

وی تصریح کرد: در این طرح ۲ اکیپ ثابت و ۲ اکیپ سیار شامل کارشناسان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی از ۳۵۰ واحد مراکز تولید، توزیع، نگهداری، حمل و عرضه انواع فرآورده های خام دامی در سطح شهرستان در دو نوبت صبح و عصر به صورت مستمر بازدید و نظارت صورت می‌گیرد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند در پایان گفت: از همشهریان محترم تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مراتب را از طریق شماره تلفن ۰۸۱۳۳۴۲۹۱۲۶ یا به سامانه ۱۵۱۲ ارتباط مردمی دامپزشکی گزارش دهند.

خبرنگار: محمدحسین میرزائی

انتهای خبر/

کد خبر: 1225463 برچسب‌ها دامپزشکی

دیگر خبرها

  • با منابع طبیعی کلسیم آشنا شوید
  • ۲۹۶ هزار واکسیناسیون رایگان دام سبک و سنگین در خوشاب
  • کشف، ضبط و معدوم سازی حدود ۱۹ تن انواع مواد خام دامی
  • شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است
  • کشف فرآورده‌های نفتی قاچاق در سواحل مکران
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • افزایش ۴.۶ درصدی مصرف روزانه بنزین نسبت به سال قبل
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • کشف و معدوم‌سازی ۱۹ تن انواع مواد خام دامی در نهاوند