Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، فوتبال ایران چند سالی است که درگیر یک معضل جدید شده و آن هم چیزی نیست جز «آپشن» قرارداد. ظاهر قضیه، برای بازیکن و باشگاه دو سر برد است. طرفین قرارداد، مواردی را علاوه بر نکات اصلی به مفاد قرارداد اضافه می کنند که به وسیله آن، بازیکن در صورت برآورده کردن شروطی که در قرارداد تحت عنوان آپشن ذکر شده، دریافتی های دیگری هم به جز مبلغ خالص قراردادش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این طریق، بازیکن برای داشتن درآمد بیشتر، با انگیزه ای دو چندان در جهت منافع باشگاه تلاش می کند و هر دو طرف در این میان به سود خوبی می رسند اما مشکل اینجاست که طی سالیان اخیر در فوتبال ایران به قدری مقوله آپشن گسترده و فراگیر شده که دیگر حتی اصل قرارداد را هم تحت الشعاع خود قرار می دهد و جز بدهی های کلان برای باشگاه ها نتیجه دیگری ندارد.

حال این روزها سازمان لیگ برای قراردادهای بازیکنان سقف اعلام کرده که علاوه بر قرارداد، که این سقف شامل آپشن‌های بازیکنان هم می شود. گفته می‌شود سقف ۱۴، ۱۲ و ۷ میلیاردی برای قرارداد ها به نسبت شرایط بازیکنان در نظر گرفته شده، خبر جدید این است که برای آپشن های قرارداد هم سقف پیش‌بینی شده و آپشن بازیکنان نباید بیشتر از ۲۰ درصد رقم قرارداد آنها باشد.

در واقع اگر بازیکنی که ملی‌پوش نیست در سقف (۷ میلیارد تومان) قرارداد ببندد، حداکثر مبلغ آپشنی که به او تعلق خواهد گرفت، ۱/۴ میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد قرارداد خواهد بود که عدد قرارداد او را به ۸/۴ میلیارد تومان خواهد رساند و از نظر قانونی باشگاه تعهدی بیش از این به بازیکن نخواهد داشت؛ تازه اگر این بازیکن به اصطلاح بتواند همه آپشن های پیش‌بینی شده را بزند.

در جدیدترین خبری که درباره آپشن قراردادها در فصل جدید مطرح شده؛ دادن کارانه به بازیکنان است. یکی از باشگاه‌های صنعتی و مطرح لیگ برتر در قرارداد بازیکنانش کارانه اضافه کرده که به ازای هربار حضور در تمرینات، مبلغی به قرارداد بازیکنان اضافه خواهد شد.

پیش از این و در سال های قبل و نه چندان دور،شایعه شده بود که باشگاه پرسپولیس در قرارداد بازیکنان خود آپشن گرفتن ماشین به عنوان بخشی از دستمزد فصل گنجانده بود. وقتی بعضی از بازیکنان جدید پرسپولیس پیش از شروع فصل یازدهم قرار بود با این باشگاه عقد قرارداد کنند، برای دور زدن قانون سقف قراردادها، از باشگاه خواسته‌های عجیبی داشتند و در صورت عدم توافق بر سر افزایش موردی در قراردادشان، مسئولان باشگاه را به جدایی از تیم تهدید کردند. مدیران وقت باشگاه پرسپولیس نیز به اجبار به این نتیجه رسیدند که بهتر است به جای بخشی از پول، به بازیکنان اتومبیل بدهند؛ اتومبیل‌هایی که پلاک نداشت و در پارکینگ منزل بازیکنان سال ها خاک خورد و در نهایت بعد از چند سال با شرایط خاصی موفق شدند آنها را به فروش برسانند.

همچنین در باشگاه استقلال هم شیخ دیاباته آپشن‌های عجیبی در قراردادش دیده می شد. در قرارداد مهاجم خارجی آبی ها آپشن قهرمانی، پاس گل، صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا، مشارکت در گلزنی، بازی کردن بیش از ۱۵ دقیقه و .... جزو آپشن های عجیب این بازیکن بود.

حالا سازمان لیگ تصمیم دارد نظارت بیشتری روی این آپشن ها داشته باشد تا علاوه بر جلوگیری از ریخت و پاش های زیاد باشگاه‌ها و ایجاد بدهی‌های سرسام آور، مقابل دستمزدهای نجومی بازیکنان را هم بگیرد. گرچه این قانون ۱۰ سال پیش هم اعمال شده بود اما همان زمان راه‌های دور زدن این قانون به سرعت پیدا شد و به نظر می رسد این اتفاق شدنی نباشد.

سقف قرارداد و دادن آپشن در فوتبال ایران تقریبا یک امر نشدنی است! خیلی از کسانی که حالا دارند این قوانین را وضع می کنند به خوبی می دانند که کدام بازیکن در سال های قبل خودرو گرفته و کدام یک فلان مغازه را در یکی از مهمترین برج های تجاری تهران برداشته است.

اصغر باقریان: سقف قرارداد شدنی نیست

اصغر باقریان مدیرعامل پیشین سپاهان درباره افزایش نجومی قیمت بازیکنان فوتبال در ایران گفت: هر جا ساختار نداشته باشد، همه چیز احتمال خواهد داشت. جایی باید درباره قانون و ضابطه صحبت کنیم که کل آن سازمان یا نهاد قانونمند باشد و بتوانیم به آن رجوع کنیم. کجای فوتبال ما قانونمند است که در بحث افزایش قراردادها باید درست رفتار شود؟ به جز شکل ظاهری برگزاری مسابقات دیگر چارچوبی نداریم. حتی یک لیگ آماتور هم قانون دارد و ربطی به شکل حرفه‌ای یا آماتور لیگ ندارد. فوتبال در کشورهای مختلف در بدترین شرایط هم ساختارهای قانونمندتری دارد. هر کسی نمی‌تواند هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد. مثلا درست است بازیکنی مثل ام‌باپه در پاری سن ژرمن ماند اما فقط در قالب یک چارچوب توانست رفتار کند چون قراردادها تحت پوشش یک سری نهادهای رسمی است و برخی مسائل اجازه هر نوع رفتاری را نمی‌دهد. قانون همه چیز را تعیین می‌کند و اگر رعایت نشد مرجع رسیدگی دارد.

مدیرعامل پیشین باشگاه سپاهان در ادامه گفت: افزایش قرارداد نجومی اگر هم غیرطبیعی باشد، باید با یک میزان سنجیده شود. این یک مساله طبیعی است و برای نحوه ارتباطات باید چارچوب تعیین شود. فوتبال ما تحت پوشش کدام قانون است؟ قانون مدنی و قانون تجاری رعایت نمی‌شود. باید قانون مدون داشت تا اگر خارج از آن برخورد شد، یک مرجع مشخص به آن رسیدگی کند. اکنون قانون سقف قرارداد مطابق با چه چیزی تصویب شده است؟

او درباره قانون سقف قرارداد بازیکنان فوتبال ایران گفت: خودمان را نباید گول بزنیم. قانون سقف قرارداد شدنی نیست و فقط توانایی خرید بازیکن توسط باشگاه‌هایی که نفوذ کم‌تری دارند را محدود می‌کند. باشگاه‌های دیگر به راحتی می‌توانند این قانون را دور بزنند. کسانی که می‌خواهند مدیرعامل شوند، کسانی که می‌خواهند فوتبال بازی کنند یا باشگاه داری کنند، باید در قالب یک قانون رفتار کنند و اگر قانون درستی وجود نداشته باشد، چنین شرایطی به وجود می‌آید.

منبع: خبر آنلاین

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فوتبال قانون سقف قرارداد قرارداد بازیکنان فوتبال ایران باشگاه ها آپشن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۲۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون جدید برای توپ جمع‌کن‌ها؛ خبری از گل مشهور اوریگی نخواهد بود

بازیکنان فوتبال برای رعایت رقابت عادلانه، باید شخصا توپ را از کنار زمین بردارند. 

طرفداری | سران فوتبال انگلیس برای ایجاد رقابتی عادلانه بین تیم‌ها، قوانین جدیدای برای توپ جمع‌کن‌ها در نظر گرفته‌اند. 

به گزارش تلگراف؛ به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد سود ناعادلانه تیم‌های میزبان از محل دریافت توپ وجود داشت، از توپ جمع‌کن‌های لیگ برتر انگلیس خواسته شده است دیگر با بازیکنان همکاری نکنند. بر اساس قوانین جدید، بازیکنان اکنون به جای دریافت توپ، باید خودشان آن را از محوطه نزدیک به کنار زمین بردارند. طبق کتابچه راهنمای لیگ برتر، توپ جمع‌کن‌ها دیگر حتی اجازه ندارند در طول بازی در کنار این جایگاه‌های مخصوص بایستند. این تغییر به این معنی است که دیگر شاهد گلی شبیه به گل دیووک اوریگی در بازی مشهور لیورپول مقابل بارسلونا در سال 2019 نخواهیم بود. جایی که ترنت الکساندر آرنولد با دریافت توپ از مرد جوان کنار زمین، به سرعت کرنر را آغاز کرد تا قرمزها به گل برسند. به‌عنوان بخشی از این تغییر، اکنون چهار توپ اضافی در کنار زمین قرار خواهد داشت. وظیفه توپ جمع‌کن‌ها این است که توپ‌ها را به جایگاه‌های خالی اضافه کنند. 

توپ جمع‌کنی که به سرعت مقدمات کرنر آرنولد را فراهم کرد.

 

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • رکورد قیمت حواله خودروهای جانبازان در ۱۴۰۳ / ۱۳ میلیارد بده مرسدس ۲۲ میلیاردی بگیر!
  • قانون جدید برای توپ جمع‌کن‌ها؛ خبری از گل مشهور اوریگی نخواهد بود
  • پایان قرارداد ۲۴بازیکن استقلال و پرسپولیس در پایان فصل؛ زمین سوخته مدیران دولتی درانتظار خریداران سرخابی!
  • فسخ قرارداد بازیکن لیگ برتری به‌خاطر بیماری
  • جزییات بیماری هپاتیت بازیکن اکوادوری استقلال خوزستان
  • مدیرعامل استقلال خوزستان: هپاتیت چاوز قابل کنترل بود
  • ۵۹ دستگاه وسیله نقلیه بدون پلاک در مهاباد توقیف شد
  • توقیف ۵۹ دستگاه وسیله نقلیه بدون پلاک در مهاباد
  • دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟
  • بازیکنان پرسپولیس از بادامکی سراغ پول را گرفتند