Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@06:54:34 GMT

حضور یک گونه غیر بومی در شمال خلیج‌فارس

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۳۲۶۸

حضور یک گونه غیر بومی در شمال خلیج‌فارس

محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی طی مطالعه‌ای،‌ حضور یک ‏گونه صدف «اویستر» کوچک در شمال خلیج فارس را گزارش کرده‌اند‎. به گفته آنها حضور این صدف غیربومی می‌تواند زیست‌بوم سایر موجودات آبزی این منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمزه غفاری، پژوهشگر پسادکتری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اعلام این خبر گفت: گونه‌های غیربومی‎ و مهاجم‎ ‎دو مفهوم آشنا و مهم برای مطالعات پژوهشگران حوزه بوم‌شناسی و محیط‌زیست ‏هستند؛ شناخت دقیق و داشتن اطلاعات از آثار محیط‌زیستی این موجودات، برای حفاظت از زیست‌بوم موجودات بومی ضروری ‏است‎ .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‎در محیط زیست، چرخه‌ای از روابط بین گیاهان و جانوران با هم و با عناصر محیطی آن منطقه شکل گرفته و نوعی تعادل ‏را در ‏جمعیت گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری برقرار کرده است.‎

وی تصریح کرد: پیشرفت فناوری در صنعت حمل و نقل باعث شده که انسان بیش از ‏پیش بتواند در کمترین زمان و به راحتی از کشوری به ‏کشور دیگر یا از قاره ای به قاره دیگر سفر کند. این امر موجب شده انسان‌ها به عمد یا غیرعمد گونه‌های گیاهی یا جانوری ‏را در این سفرها با خود از منطقه‌ای به منطقه دیگر جابجا کنند‎.‎ انسان با جابجایی بدون مطالعه و کاشتن و رها کردن گیاهان و حیوانات در مناطق جدید باعث بر هم خوردن تعادل آنها و ‏در بسیاری ‏موارد از بین رفتن و انقراض سایر گونه‌های بومی محیط شده است‎.‎

انتقال گونه‌ها به خارج از محدوده بومی ‏آنها پس از تخریب زیستگاه به عنوان دومین تهدید برای تنوع زیستی مناطق بومی ‏در نظر گرفته می‌شود‎ ‎و دولت‌ها در سراسر دنیا هزینه‌های هنگفتی را برای مقابله با تاثیرات اقتصادی گونه‌های مهاجم ‏هزینه می‌کنند‎.‎ معرفی گونه‌های جدید؛ به‌ویژه در منطقه ای که گونه‌های معرفی‌شده گونه غالب را شکل می‌دهند، آن منطقه را ‏دچار ‏تغییرات اساسی می‌کند. در دریاها نیز برخی جانوران با اهداف آبزی پروری یا از طریق چسبیدن به بدنه کشتی‌ها به ‏سایر ‏نقاط منتقل می شوند‎.‎ صدف‌های «اویستر» نیز از این طریق به نقاط مختلف معرفی شده‌اند.

حالا محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طی مطالعه‌ای با موضوع شناسایی اویسترهای منطقه خلیج فارس،‌ حضور یک ‏گونه اویستر کوچک غیربومی در شمال این منطقه و بندر امام خمینی‌(ره) را گزارش کرده‌اند‎.

دکتر غفاری گفت: یافته‌های این محققان نشان داد فراوانی نوعی اویستر که از جنس اویستر کراستریا (Crassostrea) است در منطقه بندر امام خمینی زیاد است، ولی محققان در مورد گونه دقیق آن نتوانستند به نتیجه قطعی برسند و این امر به مطالعات بیشتر و تحقیقات به روش‌های مولکولی نیاز دارد.

وی افزود: تعداد زیاد این گونه غیربومی اویستر خلیج فارس، در ‏بندر امام خمینی (ره) و کمتر در سایر محل‌های نمونه‌برداری می‌تواند ناشی از فعالیت‌های انسانی یا آب توازن کشتی‌ها (آبی که در مخازن کشتی‌ها پس از تخلیه بار آنها برای حفظ تعادل بارگیری می‌شود) باشد و در صورت تبدیل شدن به گونه تهاجمی سبب کمبود ‏فضای سکونت برای سایر گونه‌ها شود. بررسی و گزارش کارکنان بندر ‏از تسلط و نرخ رشد بالای این گونه در منطقه، این فرض را تقویت می‌کند که بندر امام خمینی (ره) منبع معرفی این ‏گونه ‏به سایر نقاط شمال خلیج فارس است‎.‎ اویسترهای غیربومی، می‌توانند سبب تغییراتی مهم در محیط جدید شوند. آنها زیستگاه را ایجاد و اصلاح می‌کنند، منجر ‏به رقابت برای فضا با دیگر گونه ها شده، به عنوان ناقلِ دیگر گونه‌های خارجی عمل کرده و تنوع زیستی را تهدید کنند.‏

صدف غیربومیِ شناسایی شده در این پژوهش می‌تواند نمونه‌ای از ‏افزایش روزافزون تهاجمات زیستی به واسطه ‏فعالیت‌های انسانی در سواحل شمالی خلیج فارس باشد. بنابراین، سیاست‌ها و برنامه‌های منطقه‌ای و جهانی برای ‏مدیریت ‏گونه‌های مهاجم دریایی باید اجرا شود تا با کمترین هزینه، پتانسیل تهاجم به حداقل برسد. همچنین این گونه ممکن ‏است در ‏سایر مناطق ساحلی خلیج فارس پراکنش داشته باشد که نیاز به بررسی دارد.‏ آثار آتی گسترش اویسترها در سواحل ‏خلیج فارس به ‏دلیل تغییرات آب و هوایی بر لزوم پایش برای شناسایی هرگونه تهاجم احتمالی تاکید دارد.‏ این مطالعه با همکاری اساتید دانشگاه شهید بهشتی و با حمایت مالی معاونت بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت‌های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی از سال ۹۸ با هدف شناسایی اویسترها در سواحل شمالی خلیج فارس انجام شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، نتایج این مطالعه در نشریه جانورشناسی تطبیقی ‏Zoologischer Anzeiger‏ نیز منتشر شده ‏است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گونه غیر بومی خليج فارس پژوهشگاه اقيانوس شناسي پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی بندر امام خمینی خلیج فارس گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۳۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ناچیز ایران از بازار بانکرینگ خلیج فارس و دریای عمان!

تین نیوز

محمدجعفر عابدی نژاد گفت: اگر همه ملزومات رونق صنعت بانکرینگ را احصاء و به مزیت ها امتیاز دهیم، بهترین و اقتصادی ترین ظرفیت بانکرینگ خلیج فارس و دریای عمان به ایران تعلق می گیرد اما عملا بندر فجیره امارات بر این صنعت پرسود مسلط شده و بیش از نود درصد بازار منطقه را در اختیار دارد.​

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد آنلاین، محمدجعفر عابدی نژاد گفت: اگر همه ملزومات رونق صنعت بانکرینگ را احصاء و به مزیت ها امتیاز دهیم، بهترین و اقتصادی ترین ظرفیت بانکرینگ خلیج فارس و دریای عمان به ایران تعلق می گیرد اما عملا بندر فجیره امارات بر این صنعت پرسود مسلط شده و بیش از نود درصد بازار منطقه را در اختیار دارد.

عابدی نژاد با بررسی سیر نزولی سهم و جایگاه بانکرینگ ایران در منطقه افزود: صنعت بانکرینگ کشور در سال ۹۴ چهار میلیون تن سوخت با کیفیت به کشتی های عبوری خلیج فارس و دریای عمان عرضه کرد اما سال به سال در نتیجه اتخاذ تصمیم های غیر حمایتی دستگاه های دولتی ذیربط، نقش آفرینی ایران در بازار بانکرینگ منطقه تضعیف شد و سال گذشته به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: ایران علیرغم همه مزیت های آب و هوایی، مساعدتر بودن سواحل برای پهلوگیری و خدمات رسانی به انواع شناور و تولید سوخت مرغوب، به سختی پنج درصد بازار بانکرینگ منطقه را پوشش می دهد.​

دبیر انجمن بانکرینگ ایران، کارویژه اصلی این صنعت را تامین سوخت کشتی ها و شناورهای عبوری از دریاها و آبراهه ها ذکر کرد و گفت: بانکرینگ به عنوان صنعتی مادر، این امکان را فراهم می کند که علاوه بر سوخت رسانی، سایر خدمات مورد نیاز کشتی ها از جمله تامین و تعویض قطعات، دارویی و درمان، جابجایی خدمه، تامین آب و خوراک نیز ارائه گردد و فرصت های کار و اشتغال برای جوانان کشور پدید آید.

محمد جعفر عابدی نژاد، اشتغال صنعت بانکرینگ را ۴۰ نفر به ازای پنجاه هزار تن سوخت رسانی ذکر کرد و افزود: اگر زنجیره خدمات رسانی بانکرینگ به کشتی ها کامل باشد اشتغالزایی این صنعت دو تا پنج برابر افزایش می یابد به نحوی که به ازای هر یک میلیون تن سوخت رسانی به کشتی ها، پنج هزار شغل ایجاد می شود.​

دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران با اشاره به این که قانونگذار بر اهمیت رونق صنعت بانکرینگ در برنامه های پنج ساله پنجم، ششم و هفتم تاکید کرده است گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور، کسب سی درصد از بازار بانکرینگ منطقه هدفگذاری شده که اگر دستگاه های اجرایی ذیربط و تصمیم گیر نیز همراهی لازم را داشته باشند، دستیابی به بیش از سی درصد بازار منطقه هم قابل تحقق است.

وی یکی از مشکلات گریبانگیر فعالان بانکرینگ را عدم همکاری سازمان های ذیربط و اتخاذ تصمیم لازم برای رفع تعهد ارزی عنوان کرد و افزود: بر سر نحوه رفع تعهد ارزی بین مرجع دولتی متولی و بانک مرکزی، اختلاف نظر وجود دارد که دود آن به چشم شرکت های صنعت بانکرینگ میرود و بعضاً به تمدید نشدن کارت بازرگانی شرکت ارائه دهنده بانکرینگ، تعطیلی و عدم فعالیت آن شرکت و خسارات جبران ناپذیر به صنعت بانکرینگ کشور منجر می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • انتقال ۷۷۴ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس
  • انتقال بیش از ۷۷۴ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس
  • سهم ناچیز ایران از بازار بانکرینگ خلیج فارس و دریای عمان!
  • افزایش تولید نفت ایران در خلیج فارس
  • افزایش ۹ درصدی تولید سالانه در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس
  • رشد 23 درصدی ارزش صادرات منطقه ویژه خلیج فارس
  • ارتقا سازمان در گرو ارتقا مستمر منابع انسانی است
  • بارش برف و باران و تگرگ از جنوب تا شمال کشور | شدت بارش‌ها در این استان‌هاست
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات منطقه ویژه خلیج فارس
  • افزایش ۹ درصدی تولید محصولات فلزی و معدنی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس