Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@00:06:48 GMT

۶۸ درصد چاه‌های آب کشاورزی قزوین هوشمند شده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۳۹۰۴

۶۸ درصد چاه‌های آب کشاورزی قزوین هوشمند شده‌اند

به گزارش خبرنگار ایرنا، یدالله ملکی روز یکشنبه در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین و به مناسبت هفته صرفه جویی و مدیریت مصرف آب و برق، اظهار داشت: یکی از اساسی ترین چالش های کشور و استان در حال حاضر نحوه مصرف است که با توجه به اینکه کشور ما در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار گرفته، متاسفانه در اکثر زمینه ها با مصرف بی رویه روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، یکی از مهم ترین راهکارها در حوزه مصرف را فرهنگ سازی دانست و افزود: متاسفانه در سطح استان مصرف بی رویه آب در هر سه بخش خانگی، کشاورزی و صنعتی مشاهده می شود و شهروندان بایدبدانند که در حال حاضر با چه شرایط سخت و دشواری روبرو هستیم و بی گمان نمی توان انتظار داشت که برای رفع مشکل آب به طور مداوم شاهد بهره برداری از پروژه های عمرانی در این زمینه باشیم.

به گفته وی، ۹۷.۴ درصد از آب های سطح جهان غیرقابل شرب بوده و از ۲.۶ دهم آب های شیرین موجود هم تنها ۱۴ هزارم آنها را آب های زیرزمینی و دریاچه های آب شیرین برای آب شرب انسان ها به مصرف می رسد که نشان می دهد تامین آب شرب با چه دشواری هایی همراه است. 

ملکی میانگین بارش در سطح جهان را ۸۱۳ میلی متر خواند و گفت: متوسط میزان بارش در کشور ما ۲۲۰ میلی متر است که این مساله بیانگر آن است که باید در حوزه مصرف بهینه و مدیریت مصرف آب برنامه ریزی و آگاه سازی صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد از آب های موجود کشور در بخش کشاورزی به مصرف می رسد در حالی که این میزان در سطح جهان ۶۷ درصد است، یادآور شد: توزیع نامناسب بارش ،کاهش میزان بارندگی ها،افزایش سرانه مصرف آب و خشک شدن رودخانه هایی نظیر ابهررود مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده که تنها راه مقابله با آن نیز مدیریت مصرف است.

این مسوول، تامین  آب را در شرایط کم آبی از چالش های مهم برشمرد و گفت: باید تغییرات شرایط اقلیمی و کاهش کیفیت بارندگی ها،بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی، مهار آب های سطحی و آلودگی منابع آبی و در بخش مصرف آب نیز بهره وری پایین آب در حوزه کشاورزی، سطح سواد بهره برداران، الگوی نادرست، قیمت یارانه ای آب کشاورزی،عدم تفکیک آب شرب از غیرشرب از جمله مباحثی هستند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گفته وی، ۸۸ درصد از آب های موجود استان قزوین در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش خانگی و چهار درصد باقیمانده در حوزه صنعت به مصرف می رسد.

ملکی با اشاره به افت جدی آب در دشت قزوین،اظهار داشت: برای جلوگیری از فرونشست این دشت طرح های مختلفی را از جمله کاهش ۵۸۰ میلیون متر مکغبی از سوی بهره برداران منطقه، مسدود ساختن چاه های آب غیرمجاز  و کنترل در میزان برداشت ها را مورد توجه جدی قرار داده ایم که تداوم دارد.

این مسوول با بیان اینکه سال گذشته ۹۰۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در سطح استان مسدود شد که این موضوع هر روز پیگیری و رصد می شود،افزود: ۸۰ درصد از میزان برداشت های غیراضافه نیز با نصب کنتورهای هوشمند جلوگیری کرده ایم.

وی، نهضت در مسدود کردن چاه های آب غیرمجاز، آزاد سازی کانال های آبرسانی، اتمام پروژه های نیمه تمام آب، بهره برداری از سد نهب در سال جاری و آبگیری از سد بالاخانلو در سال آینده، تامین آب شرب شهرستان آبیک تا یک ماه آینده و تامین آب شرب ۱۴ شهر با هفت هزار میلیارد تومان را از جمله اقدامات مهم در دست اقدام این شرکت برشمرد.

برچسب‌ها ایرنا استان قزوین شرکت آب منطقه ای قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا استان قزوین شرکت آب منطقه ای قزوین ایرنا استان قزوین شرکت آب منطقه ای قزوین مصرف آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۳۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف زکات برای رفع مشکلات اجتماعی+ فیلم

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی رئیس شورای زکات کشور در جلسه شورای زکات استان گفت: زکات فریضه مهمی است که باید در سال جاری در راستای احیا و اجرای آن حرکت‌هایی صورت پذیرد.

وی افزود: در راستای انجام فریضه زکات، بایستی فرهنگ سازی و اعتمادسازی صورت بگیرد تا این وجه شرعی دریافت و در محل مناسب هزینه شود و ائمه جمعه و مسئولان می‌توانند با هزینه کرد صحیح آن، باعث اعتمادسازی در میان مردم شوند.

رئیس شورای زکات کشور اضافه کرد: زکات تنها بعد فقرایی ندارد بلکه می‌توان با مشکلات اجتماعی و عمرانی و اقتصادی با اولویت حل کرد. بخشی از آن برای فقرا و بخشی هم در عرصه‌های که مسائل اجتماعی دارند حل می‌شود.

وی اظهار کرد: زکات برای مردم ما هنوز در برخی از قسمت‌ها احساس ضرورت نشده در حالی که ما بسیاری از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم. بُعد مذهبی و دینی زکات را درکنار مسائل و مشکلات اجتماعی ببینم تا مردم تمایل بیشتری به این امر داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: استان قزوین به لحاظ دریافت زکات از استان‌های دیگر بهتر است، اما با آنچه که باید باشد فاصله داریم و باید در این زمینه با همراهی مسئولان استان و همت ائمه محترم جمعه، کمیته امداد در این زمینه اهتمام مضاعفی بشود تا برای خدمت به محرومان و رفع برخی مشکلات اجتمایی و اقتصادی مردم موثر واقع شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • رشد ۶ درصدی مصرف برق در صورت افزایش قابل توجه دما
  • تصاویر واقعی از گوگل پیکسل ۸A منتشر شد/ پرچمدار گوگل در رنگ‌های جدید در راه است
  • افراد ۱۴۴ بار در روز تلفن‌های خود را چک می‌کنند!
  • به زودی، بهره برداری از قطعه سوم کمربندی نسیم شمال قزوین+ فیلم
  • بهره برداری از قطعه سوم کمربندی نسیم شمال قزوین بزودی + فیلم
  • حکمرانی هوشمند بر پایه بهره وری و اثربخشی در شمیرانات اجرا می شود
  • صرفه‌جویی ۲۵۰ مگاواتی برق در شیراز با نصب کنتور‌های هوشمند
  • گام مردم در کشاورزی هوشمند/ راه میان‌بر مردمی‌سازی فناوری باز شد
  • تجهیز ۲۴۰۰ حلقه چاه به کنتور هوشمند آب و برق در استان یزد
  • مصرف زکات برای رفع مشکلات اجتماعی+ فیلم