Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین، بخشی از برنج مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین شده و حدود دو سالی است که از لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی کنار رفته و با ارز نیمایی وارد می‌شود. تغییر نرخ ارز از جمله دلایل افزایش قیمت برنج وارداتی بود و در تغییر قیمت آن از حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان تاکنون که به بیش از ۴۲ هزار تومان رسیده، موثر بوده، ولی مسایل دیگری نیز مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تازه‌ترین گزارش واردات برنج نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال از مجموع واردات کالای اساسی با شش میلیون تن به ارزش بیش از ۴.۵ میلیارد دلار، سهم برنج به ۵۸۳.۶ هزار تن به ارزش بالغ بر ۵۵۰ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که در سال گذشته از مجموع واردات ۱۹.۶ میلیارد دلاری کالاهای اساسی سهم برنج،  ۱.۵ میلیون تن به ارزش بیش از ۱.۳ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ حدود ۴۶ درصد در وزن و ۴۱ درصد در ارزش افزایش داشت.

بررسی جریان قیمت کالاها در گزارش خردادماه مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که برنج وارداتی تا ۴۷.۲ درصد نسبت به پارسال و ۹.۸ درصد در مقایسه با اردیبهشت‌ماه امسال گران شده است؛ به طوری که هر کیلو برنج خارجی درجه یک در خردادماه سال گذشته به طور متوسط حدود ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که در اردیبهشت‌ماه امسال به ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان و در خردادماه به متوسط ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده، ولی تا ۴۲ هزار تومان هم فروش رفته است.

در رابطه با وضعیت برنج ایرانی نیز این کالا در خردادماه سال گذشته به طور متوسط ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان، اردیبهشت‌ماه امسال حدود ۸۲ هزار تومان و در خردادما ۹۷ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شده و فروش آن به بالغ بر ۱۱۲ هزار تومان هم رسیده است.

بر اساس این گزارش، برنج ایرانی نسبت به اردیبهشت‌ماه ۱۸.۸ و در مقایسه با خردادماه پارسال ۱۶۴.۲ درصد گران شده است.

در آستانه ممنوعیت فصلی واردات برنج که از اول مردادماه تا پایان آبان‌ماه هر ساله اعمال می‌شود رایزنی‌های زیادی جهت لغو این ممنوعیت صورت گرفته و ظاهرا وعده‌هایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته؛ اما هنوز رسما در این رابطه اعلامی صورت نگرفته است. در سال گذشته نیز به دلیل تبعات تورمی ناشی از اعمال ممنوعیت و عدم تامین به موقع نیاز بازار، درخواست‌هایی جهت عدم اعمال این ممنوعیت وجود داشت که با آن موافقت نشد.

منبع: ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: وضعیت واردات برنج قیمت برنج ایرانی اردیبهشت ماه هزار تومان سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۴۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک

به گزارش خبرآنلاین؛ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در خردادماه ۱۴۰۰ دقیقاً دو ماه پیش از آغاز دوران ریاست‌جمهوری گفت: امکان افزایش تولید خودرو به بیش از دو میلیون دستگاه وجود دارد؛ خودرو باید از حالت انحصاری خارج و برای آن قیمت عادلانه تعیین شود.

تجارت نیوز در خبری نوشت:او در ادامه صنعت خودرو را از دغدغه‌های مهم و در عین حال قابل حل مردم به شمار آورد و با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش کمیت و کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: در کشور ما تولید خودرو داخلی به اندازه مورد نیاز نیست.

با مقایسه اختلاف قیمت کارخانه تا بازار چند خودرو ایرانی، می‌توان متوجه واقعیت‌های صنعت خودرو شد.در کمتر از سه سال و نسبت به خردادماه ۱۴۰۰، قیمت کارخانه خودرویی همچون پژو پارس LX TU۵ از ۱۴۶ میلیون تومان به ۴۰۲ میلیون تومان رسید؛ در حالی که قیمت بازار آن از ۲۶۹ میلیون تومان به رقم باورنکردنی ۸۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مورد دیگری همچون کوییک معمولی در سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۴۱ میلیون تومان از درِ کارخانه به فروش می‌رسید، اما نرخ فروش آن در بازار ۱۵۲ میلیون تومان تعیین شده بود؛ به عبارتی اختلاف ۱۱ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار. هم‌اکنون اختلاف قیمت کوییک S به ۱۴۴ میلیون تومان رسیده که به معنی افزایش ۱۳ برابری آن طی تنها سه سال است.

217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899196

دیگر خبرها

  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است
  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت
  • بیت‌کوین در آستانه رکوردی جدید / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم