Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز _شنبه یازدهم تیرماه_ دو زمین‌لرزه ۶.۱ریشتری مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند و درپی وقوع زلزله و پس‌لرزه‌ها در هرمزگان، شمار فوتی‌ها تاکنون به پنج نفر و مصدومان به ۱۱۱ نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بامداد _شنبه یازدهم تیرماه_ دو زمین‌لرزه ۶.۱ ریشتری مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند. مرکز هر دو زلزله حوالی کنگ، بندر خمیر و جزیره قشم بوده که با بندرعباس حدود ۱۱۰ کیلومتر فاصله داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای امدادی از ساعات نخست حادثه در مناطق زلزله‌زده حضور یافته‌اند و آواربرداری و توزیع اقلام مورد نیاز خانواده‌ها در حال انجام است.

اسکان اضطراری بیش از ۶۵۰۰ زلزله‌زده هرمزگانی

یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، درخصوص اقدامات جمعیت هلال‌احمر در زمین‌لرزه هرمزگان، اظهار کرد: اعزام تیم‌های ارزیاب از شهرستان‌های بندر لنگه و بندرعباس برای ارزیابی، فراخوان اعضای سامانه مدیریت پاسخگویی اضطراری سازمان و استان هرمزگان و استان‌های معین، تشکیل جلسه پاسخ اضطراری به حوادث و سوانح در محل EOC سازمان امداد و نجات و استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر و اعلام آماده‌باش کامل به استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس، سیستان بلوچستان و بوشهر از جمله نخستین اقداماتی بود که پس از وقوع زمین لرزه انجام شد.

وی افزود: برقراری ارتباط بی‌سیم با مناطق آسیب‌دیده به علت قطع شدن تلفن همراه، برقراری ارتباط با مسئولان محلی و خانه‌های هلال در نقاط روستایی توسط جمعیت هلال‌احمر، فراخوان مسئولان خانه‌های هلال برای ارزیابی روستاها توسط جمعیت هلال‌احمر و هماهنگی اعزام سه فروند بالگرد برای انتقال تیم‌ها از جمله اقداماتی بود که در همان دقایق اولیه وقوع زمین لرزه انجام شد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: هماهنگی ارسال اقلام امدادی و زیستی از شعب جنوب استان فارس به مناطق آسیب دیده، اعزام دو تیم سگ‌های زنده‌یاب از استان فارس و دو تیم آنست استان هرمزگان، استقرار ۱۸ تیم عملیاتی در مناطق متأثر از زلزله، ارسال اقلام اسکان اضطراری از ستاد استان به منطقه تحت آسیب، اعزام تیم‌های حمایت روانی، برپایی کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج فارس شهرستان بندرعباس و هماهنگی ارسال اقلام امدادی از استان‌های معین نیز بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه انجام شد.

وی ادامه داد: در مجموع ۲۶ تیم از استان هرمزگان، ۱۱ تیم از استان فارس و دو تیم از استان بوشهر به کانون زمین لرزه اعزام شدند و همچنین تا این لحظه دو هزار دستگاه چادر، چهار هزار تخته موکت، ۷۵۰۰ تخته پتو، ۲۶۲۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، یک دستگاه چادر راپ‌هال، پنج هزار کیلوگرم نایلون پوششی به مناطق زلزله زده ارسال شده است.

سلیمانی تصریح کرد: ۱۵۱۷ خانوار که شامل ۶۵۴۸ نفر می‌شدند در محل‌های تعیین شده اسکان اضطراری داده شده و تمامی اقلام مورد نیاز در اختیار آنها قرار گرفته است. هلال‌احمر تا آخرین لحظه در کنار تأثیر دیدگان از زلزله خواهد بود تا تمام نیازهای آنها را برطرف کند.

توزیع بیش از هزار تخته چادر در مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان

مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان، اظهار کرد: از ساعات اولیه وقوع زمین‌لرزه تاکنون، یک هزار و ۵۰۰ تخته چادر در بیست روستای زلزله‌زده استان توزیع شده است.

وی افزود: در این مناطق ۶۰۰ تخته موکت، ۷۰۰ بسته غذای ۷۲ ساعته، یک هزار قرص نان و آب معدنی نیز درحال توزیع است. جمعیت هلال‌احمر هرمزگان با ۳۹ گروه امدادی شامل ۱۶۰ نفر، کار امدادرسانی در مناطق زلزله زده غرب هرمزگان را برعهده دارند.

کمک مربیان رشته‌های برق و تأسیسات به زلزله زدگان بندرلنگه و خمیر

رضا علیزاده سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان، ضمن عرض تسلیت به مردم سایه خوش و با قدردانی از اقدام مربیان و کارکنان در همراهی با مردم زلزله زده و مشارکت در امور فنی و تاسیساتی و برق، اظهار کرد: ستاد بحران اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با تشکیل و اعزام سه تیم فنی و پشتیبانی متشکل از مربی و نیروی پشتیبانی و تدارکات به زلزله زدگان امدادرسانی می‌کند.

وی افزود: تیم‌های فنی و حرفه‌ای امور لوله کشی، تعمیر و نصب کولر، برق‌رسانی و کمک به زلزله زدگان روستای سایه خوش را به کمک تجهیزاتی که دارند انجام می‌دهند.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ادامه داد: پس از وقوع زلزله فوری تیمی از نزدیک‌ترین مرکز به کانون زلزله از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بندرلنگه و خمیر به روستای سایه خوش اعزام شدند. مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی بندر لنگه، بندر خمیر، بستک، بندرعباس، میناب و اداره کل در کمک‌رسانی پیش‌قدم بوده‌اند و با تمام توان و تخصص خود به هم استانی‌های خود یاری رساندند. این کمک‌رسانی با انجام نیازس نجی ادامه دارد. تیم بیست نفره به صورت شیفتی کمک‌رسانی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری هلال‌احمر و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان نیز ۵۵ محموله چادر امدادی و بسته‌های دستکش کار با کامیونت و راننده این اداره کل دیروز (یازدهم تیرماه اولین روز زلزله) به زلزله زدگان رسانده شد.

تعداد مصدومان زلزله غرب هرمزگان به ۱۱۱ نفر رسید

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، اظهار کرد: تعداد مصدومان زلزله بامداد شنبه سایه خوش و چند روستای دیگر غرب هرمزگان به ۱۱۱ نفر افزایش یافت. از این تعداد ۱۰۱ نفر با دریافت خدمات درمانی از مراکز درمانی مرخص شده‌اند.

وی افزود: ۱۰ نفر از مصدومان هنوز در بیمارستان‌های بندرلنگه و بندرعباس بستری هستند که حال هیچکدام وخیم نیست. تعداد جانباختگان بدون تغییر و همان پنج نفر اعلام شده قبلی است که از این تعداد سه نفر مرد و دو نفر زن هستند.

ظرفیت‌های وزارت دفاع برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان بسیج شوند

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی دستوری به نماینده ارشد وزارت دفاع در استان هرمزگان دستور همکاری و در اختیار گذاشتن ظرفیت‌های وزارت دفاع برای کمک به آسیب دیدگان زلزله استان را با محوریت ستاد بحران استان صادر و تاکید کرد: با هماهنگی کامل و هم‌افزایی ستاد بحران مستقر در هرمزگان، برای کاهش نگرانی و آلام مردم شریف هرمزگان بشتابند و اقدامات را گزارش کنند.

تا کاهش مشکلات مردم در میدان می‌مانیم

مهدی دوستی استاندار هرمزگان درخصوص آخرین اقدام‌های انجام شده برای مردم زلزله زده غرب هرمزگان، اظهار کرد: امدادرسانی به روستاهای سایه خوش و برکه سفلین بخش مهران بندرلنگه از ساعت دو بامداد روز گذشته یازدهم تیرماه که شاهد زلزله بودیم، آغاز شده است و خوشبختانه تمامی افراد در میدان هستند تا بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات مردم را کم کنیم.

وی افزود: شب گذشته نصب کولر برای چادرها پیگیری شد که بتوانیم دما را برای افراد درگیر زلزله پایین‌تر بیاوریم و این روند ادامه خواهد داشت تا مردم بتوانند وضعیت را بهتر تحمل کنند. چادر بزرگی برای اسکان مردم آماده شده است و شاید لازم باشد با این شرایط گرما برای چادرها در زمان ظهر دو کولر داده شود و اگر مقدار فعلی جوابگو نباشد کولرهایی از مدارس و سالن‌های ورزشی به این منطقه ارسال می‌کنیم.

استاندار هرمزگان ادامه داد: تمام ارگان‌های دولتی، خیران و مردم در کمک‌رسانی همکاری لازم را دارند و اصل بر این است که به این چند ساعت اکتفا نکنیم و به کمک‌رسانی ها ادامه دهیم و حداقل دو یا سه هفته پیگیری حل مشکلات مردم باشیم.

ماشین آلات آواربرداری ارتش در راه غرب هرمزگان

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازدید از روستای زلزله زده سایه خوش، اظهار کرد: با تأمین ماشین‌آلات آواربرداری و تأمین وسایل سرمایشی در کنار مردم زلزله زده غرب هرمزگان هستیم.

وی افزود: اکنون ماشین آلات سنگین نیروی دریایی ارتش در راه مناطق زلزله زده غرب هرمزگان است. با توجه به گرمای هوا تلاش داریم بخشی از کولر موردنیاز این مناطق را تأمین کنیم. اکنون همه پای کار هستند و مراحل اولیه آواربرداری خوب بوده است و در چند روز آینده آواربرداری به صورت کامل پایان می‌یابد تا بازسازی آغاز شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به تقسیم‌بندی‌ها برای آواربرداری روستاهای زلزله زده، بخش مربوط به نیروی دریایی ارتش بلافاصله با رسیدن ماشین آلات آغاز می‌شود.

نیاز زلزله‌زدگان به مواد غذایی و وسایل سرمایشی

محمدرضا کاظم‌زاده مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به ارائه گزارشی در خصوص زلزله هرمزگان که طی روز گذشته به وقوع پیوست، اظهار کرد: به دنبال وقوع چندین زلزله با شدت‌های شش، ۶.۱، ۶.۲ و ۶.۳ ریشتر و ده‌ها پس لرزه‌ای که از ساعت دو بامداد تا ۰۳:۵۰ صبح در مناطقی از شهرستان‌های بندرلنگه و بندرخمیر اتفاق افتاد، چندین روستا تخریب شد. شدت این زمین لرزه‌ها به گونه‌ای بود که بخش عمده‌ای از استان، از غرب تا شرق و مرکز استان این زلزله احساس و منجر به خروج مردم از خانه‌ها و خوابیدن در بیرون از منزل شد.

وی افزود: بلافاصله استانداری دستور تعطیلی همه ادارات استان را صادر کرد. کانون اصلی زلزله روستای سایه خوش از توابع شهرستان بندر لنگه بود که به طور کامل این روستا تخریب شده و همچنین علاوه بر روستاهای اطراف روستای کنخ، دژگان، برکه سفلین، کلاتو، دوآب، گنایی، سایه خوش، گاومیری، چادراز و چند روستای کوچک دیگر نیز در این مناطق دچار تخریب کامل منازل شدند یا دیوارها و منازل آنها دچار آسیب شدند.

مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بررسی‌های انجام شده در این خصوص، ادامه داد: ۱۲۵ مددجوی حوزه توانبخشی و CBR و ۲۸ مددجوی حوزه امور اجتماعی در این مناطق درگیر زلزله شدند.

وی تصریح کرد: در همان ساعات اولیه صبح جلسه کمیته مدیریت بحران با حضور مدیرکل استان تشکیل شد و ضمن انجام اقدامات هماهنگی، برنامه‌ریزی لازم برای حضور تیم‌های مداخله در بحران و مداخلات روانی نیز انجام شد و علاوه بر اینکه تیم‌های محب شهرستان‌ها نیز بلافاصله بعد از بازگشایی راه‌ها در مناطق حضور پیدا کردند، ارزیابی و شناسایی میزان خسارت مددجویان در دستور کار قرار گرفت که با هماهنگی هلال احمر نسبت به تأمین چادر برای اسکان موقت زلزله‌زدگان اقدامات لازم انجام شده است.

کاظم‌زاده خاطرنشان کرد: برخی بسته‌های معیشتی و آب معدنی تهیه شده است که در اسرع وقت به مناطق ارسال خواهد شد. با توجه به اینکه منطقه اکنون گرم است، عمده‌ترین نیازهای مردم این منطقه مواد غذایی، آب معدنی، کنسرو و زیرانداز و همچنین کلمن‌های آب، وسایل سرمایشی و پنکه دستی است که با توجه به اعلام آمادگی استان‌ها و با استفاده از ظرفیت خیران و مؤسسات خیریه، به یاری خدا بتوانیم در اسرع وقت این اقلام را تهیه و به منطقه اعزام کنیم.

خدمات درمانی در مناطق زلزله‌زده در دسترس است

بهرام عین‌اللهی هرمزگان وزیر بهداشت، پس از بازدید از منطقه زلزله‌زده سایه خوش در شهرستان بندرلنگه، اظهار کرد: به دنبال زمین‌لرزه‌های بامداد امروز هرمزگان، ۹۳ نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند یا انتقال داده شدند که پنج تن فوت کردند و ۷۸ تن ترخیص شدند و ۱۰ نفر همچنان بستری هستند که پنج نفر در بیمارستان بندرلنگه و پنج نفر در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری هستند که حال یکی از آن‌ها وخیم است.

وی با بیان اینکه درمانگاه سرپایی در روستای سایه خوش کانون این زمین‌لرزه‌ها مستقر شده تا هر نوع خدمات مورد نیاز ارائه شود، افزود: مانند همه حوادث کلیه خدمات درمانی و اورژانسی ارائه شده به مردم زلزله زده رایگان بوده است.

وزیر بهداشت بیدار بودن ساکنان در هنگام وقوع زلزله و خروج سریع آنها از منازل را عامل جلوگیری از مرگ و میر فزاینده دانست و خاطرنشان کرد: خدمات بهداشتی و درمانی در دسترس است و کارکنان بهداشت و درمان و فوریت‌های پزشکی درحال خدمت‌رسانی به مردم منطقه هستند. برای ایجاد شرایط مناسب زندگی برای زلزله‌زدگان با توجه به گرمای هوا کانکس به این منطقه درحال ارسال است.

برقراری امنیت کامل در مناطق زلزله‌زده

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان، اظهار کرد: در ساعت اولیه وقوع زلزله با هماهنگی رؤسای دادگستری و دادستان حوزه‌های قضائی غرب هرمزگان، مأموران یگان‌های انتظامی و نیروی مقاومت بسیج بلافاصله در مناطق حادثه دیده حاضر شدند.

وی افزود: سازوکارهای لازم برای خدمت‌رسانی بیشتر به زلزله‌زدگان و محافظت از اموال مردم اندیشیده شده و با تدابیر اتخاذ شده، تیم‌های پلیس تخصصی به همراه تجهیزات و امکانات لازم به محل حادثه اعزام شده‌اند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان ادامه داد: درحال حاضر وضعیت تحت کنترل است و با حضور گسترده سازمان‌ها و نهادهای مرتبط عملیات جست‌وجو و امدادرسانی به زلزله‌زدگان درحال انجام است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌ها و تمهیدات ترافیکی ویژه‌ای نیز توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در محدوده‌های مورد نظر درحال اجرا است، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا تا آخرین لحظه در کنار هموطنان زلزله‌زده خواهد بود و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

آسیب دیدن ۴۸ کیلومتر شبکه برق‌رسانی در زلزله بندر خمیر و بندرلنگه

محمد کریمی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان، اظهار کرد: در زمین‌لرزه شهرستان بندرلنگه و بندر خمیر ۴۸ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف خسارت دید.

وی افزود: در این زمین‌لرزه ۳۸ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۱۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط آسیب دید. ۸۸۹ پایه شامل ۲۰۵ پایه فشار متوسط و ۶۸۴ پایه فشار ضعیف نیز دچار آسیب شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان با بیان اینکه در زلزله بندرخمیر و بندرلنگه ۵۵ دستگاه ترانسفورماتور دچار خسارت شد که خسارت‌ها مربوط به روستاهای سایه خوش، برکه سفلین، گزیر، کلاتو و هشم است، خاطرنشان کرد: میزان خسارت وارد شده به شبکه‌ها و تأسیسات توزیع برق حدود ۴۷۱ میلیارد ریال برآورد شده است. با تلاش کارکنان عملیاتی شرکت از سراسر استان برق مناطق زلزله‌زده وصل شده است.

تأمین وسایل سرمایشی مردم زلزله زده / توزیع غذای گرم ادامه دارد

مهدی دوستی استاندار هرمزگان، درخصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده هرمزگان، اظهار کرد: زلزله بامداد گذشته استان هرمزگان جلوه‌های زیبایی از همدردی، نوع دوستی و همراهی آحاد مختلف مردم را به همراه داشت که نشان داد همواره مردم ایران اسلامی کنار هم هستند و برای کمک به هم نوع خود از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه روز گذشته اقدامات اولیه با اولویت نجات مردم زیر آوار صورت گرفت، افزود: سپس فرآیند اسکان، ساماندهی اقلام خوراکی و توزیع مناسب، ایجاد آرامش و استقرار کادر پزشکی برای رسیدگی به وضعیت مصدومین نیز با اولویت صورت گرفت.

استاندار هرمزگان با اشاره به پیگیری مسئولان ارشد کشوری، سفر وزیر کشور و وزیر بهداشت و درمان به غرب استان هرمزگان، ادامه داد: سپس با همکاری تمامی نیروهای امدادی مشکل برق‌رسانی برطرف و برق روستای سایه خوش متصل شد و توانستیم به مرور سیستم سرمایشی برای چادرها تهیه و برق کولرها به جریان بیفتد.

دوستی با بیان اینکه از بامداد دیروز کانکس‌ها به مرور درحال ارسال به استان هرمزگان است و بخشی از آن نیز امروز به منطقه زلزله‌زده خواهد رسید، تصریح کرد: امید است با ارسال این کانکس‌ها بتوانیم آرامش نسبی را در مناطق زلزله‌زده ایجاد کنیم تا بتوانیم به اتمام آواربرداری و بازسازی منازل از بین رفته بپردازیم.

وی با بیان اینکه مشکل وسایل سرمایشی مردم زلزله‌زده را برطرف می‌کنیم، اضافه کرد: تا زمانی که امکان پخت و پز برای مردم فراهم شود، روزانه در سه نوبت صبح، ظهر و شب غذای گرم در بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر مازاد آب معدنی در روستای سایه خوش وجود دارد، افزود: مردم با هماهنگی جمعیت هلال احمر هرمزگان اقدام به ارسال کمک‌های خود کنند تا بتوانیم نیازهای ضروری مردم نیز برطرف شود.

ثبت ۱۲۴ زمین‌لرزه در مدت ۱۵ روز در دو بندر استان هرمزگان

محمدرضا حاتمی رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، با اشاره به انجام مطالعاتی در زمینه زمین‌لرزه‌های بندر چارک و بندر مقام استان هرمزگان در بازه زمانی خرداد تا تیرماه سال جاری، اظهار کرد: شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از بیست‌وپنجم خردادماه تا چهارم تیرماه جاری، سه زمین‌لرزه با بزرگی بیش از پنج را در استان هرمزگان ثبت کرده‌اند. از این سه زمین‌لرزه دو زمین‌لرزه در حوالی بندر چارک و یک زمین‌لرزه در حوالی بندر مقام بوده است.

وی افزود: آمار زمین‌لرزه‌های ثبت شده در مرکز لرزه‌نگاری کشور نشان می‌دهد که از ساعت ۱۰:۲۵ روز بیست‌وپنجم خرداد تا ساعت ۱۱ روز هشتم تیرماه جاری، ۱۰۰ زلزله در حوالی بندر چارک به ثبت رسیده است. همچنین از ساعت ۰۱:۳۰ روز اول تیرماه جاری تا ساعت ۱۱ روز هشتم تیرماه تعداد ۲۴ زلزله در بندر مقام به ثبت رسید.

رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زاگرس را یکی از جوان‌ترین پهنه‌های برخوردی قاره‌ای در روی زمین دانست که در اثر تصادم قاره‌ای-قاره‌ای بین صفحه عربستان و خرد قاره ایران مرکزی به وجود آمده است و ادامه داد: دماغه هرمز جایی است که مرز تغییر رفتارهای زمین ساختی و لرزه زمین‌ساختی را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: تکتونیک حال حاضر ایران نتیجه همگرایی شمالی-جنوبی بین صفحه‌های عربستان در جنوب غرب ایران در شمال شرق با نرخی در حدود ۲۲ میلی‌متر بر سال است و خلیج فارس فرونشست حاصل از این برخورد است.

حاتمی با تاکید بر اینکه استان هرمزگان از لحاظ زمین‌ساختی در دو ایالت مکران در شرق استان و زاگرس در غرب این استان قرار گرفته است، اضافه کرد: در نتیجه استان هرمزگان از لحاظ لرزه زمین‌ساخت تابع دو نوع رفتار لرزه‌ای متفاوت در شرق و غرب استان است که دماغه هرمز مرز آن محسوب می‌شود؛ جایی که زون گسلی میناب قرار دارد.

وی گفت: زمین‌لرزه‌های بیست‌وپنجم خرداد و چهارم تیرماه جاری با بزرگی ۵.۳ و ۵.۴ در انتهای بخش جنوب شرقی زاگرس رخ داده است. نزدیک‌ترین گسل به کانون زمین‌لرزه شاخه‌های جنوبی گسل پیش ژرفای زاگرس (ZFF) است که محل صفحه گسلی زمین‌لرزه‌های منطقه ساز و کار معکوس محض را نشان می‌دهد.

رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: زمین‌لرزه اول تیرماه در بندر مقام به بزرگی ۵.۲ در حوالی گسل‌های پیش ژرفای زاگرس و پیشانی کوهستان زاگرس (MFF) رخ داده است. بررسی‌های زمین‌لرزه‌های دوره دستگاهی ۱۲۰ سال اخیر از لرزه‌خیزی بالای استان هرمزگان حکایت دارد.

وی اظهار کرد: همچنین آمارها نشان می‌دهد که از سال ۱۳۷۶ تاکنون ۴۰۸۰ زمین‌لرزه در استان هرمزگان به ثبت رسیده است. داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که مهم‌ترین زمین‌لرزه تاریخی استان هرمزگان زمین‌لرزه سال ۱۴۵۷ میلادی با بزرگای تقریبی ۶.۵ در حوالی بندرعباس، زمین‌لرزه ۱۸۹۸ میلادی با بزرگای ۶.۴ در حوالی جزیره قشم و زمین‌لرزه ۱۷۰۳ میلادی با بزرگی تقریبی ۶.۸ در حوالی بندر لنگه است.

حاتمی با بیان اینکه مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران کار ثبت و تعیین محل زمین‌لرزه‌ها را از سال ۱۳۳۷ با احداث اولین ایستگاه لرزه‌نگاری در تهران آغاز کرد، افزود: هم اکنون در استان هرمزگان سه ایستگاه لرزه نگاری به مرکزیت شبکه لرزه نگاری میناب به نام‌های قلعه قاضی، جاسک و گنو فعال است. این شبکه با حمایت استانداری هرمزگان و فرمانداری میناب در سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به لرزه‌خیزی استان هرمزگان و به منظور رصد بهترین فعالیت لرزه‌ای گسل‌های استان و با هدف پوشش کامل‌تر مناطق مختلف استان، توسعه ۱۶ ایستگاه لرزه‌نگاری در استان هرمزگان به مرکزیت بندرعباس در دستور کار قرار گرفته و متناسب با منابع مالی و مساعدت‌های ملی و استانی این مهم به تدریج تحقق خواهد یافت. به گونه‌ای که در فاز اول توسعه ایستگاه‌های این شبکه، راه‌اندازی هفت ایستگاه لرزه‌نگاری جدید علاوه بر ایستگاه‌های اولیه در برنامه کاری این شبکه قرار دارد.

رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: آنچه مسلم است، برای رصد هر چه بهتر فعالیت‌های لرزه‌ای گسل‌های استان و پوشش کامل‌تر استان علاوه بر ایستگاه‌های لرزه‌نگاری اولیه، نیاز است حداقل راه‌اندازی ۹ ایستگاه دیگر در مناطق جمعیتی و با خطرپذیری بیشتر در دستور کار سنوات آتی قرار گیرد که امیدواریم با حمایت‌های استانداری هرمزگان از محل منابع مالی استانی و مدیریت بحران، این مهم به تدریج در طی سال‌های آتی محقق شود.

مبلغ وام و نحوه جبران خسارات زلزله

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در استان هرمزگان، اظهار کرد: روز شنبه به همراه وزیر کشور بازدیدی از مناطق زلزله‌زده در استان هرمزگان داشتیم که در این بازدید بر سرعت جبران خسارات و فراهم کردن شرایط برای بازگشت زلزله‌زدگان به روند عادی زندگی تاکید شد.

وی با بیان اینکه جریان برق و آب و سایر موارد در مناطق زلزله‌زده وصل است، افزود: متأسفانه پنج نفر درپی این زمین‌لرزه جان خود را از دست دادند که فوت این عزیزان را به مردم هرمزگان و به خصوص خانواده‌های این عزیزان تسلیت عرض می‌کنم. افراد مصدوم در این زلزله خوشبختانه در وضعیت رو به بهبود قرار دارند و احتمال دارد طی امروز یا فردا همه آنها از بیمارستان ترخیص شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد تا نیازهای اولیه برای اسکان زلزله‌زدگان به سرعت تأمین شود، ادامه داد: از روز شنبه کار ارزیابی خسارات برای تشکیل پرونده و جبران خسارات زلزله‌زدگان آغاز شد و این فرآیند ممکن است چند روزی به طول انجامد.

وی تصریح کرد: زلزله‌زدگان برخی نیازهای فوری و اضطراری نیز دارند که اقدامات برای تأمین آنها نیز از ساعاتی پس از وقوع زلزله آغاز شد. چندین کانکس در روز شنبه در مناطق زلزله‌زده و مجاورت منازل آسیب‌دیده نصب شد تا زلزله‌زدگان در نزدیکی منازل خود ساکن شوند. امروز نیز تعداد دیگری کانکس در مناطق زلزله‌زده نصب خواهد شد. ۱۰ منطقه وسیع در مجاورت روستاها و منازل آسیب‌دیده پیش‌بینی شده تا کانکس‌های زلزله‌زدگان در این مناطق نصب شود.

نامی در پاسخ به پرسشی درخصوص نگرانی‌های مطرح شده پیرامون احتمال گرمازدگی برخی از ساکنان این مناطق، اضافه کرد: برای این موضوع تمهیدات لازم اتخاذ شده است. برای کانکس‌ها کولر پیش‌بینی شده و چندین کولر نیز در محل نصب شده است. علاوه بر آن برخی از خانواده‌ها کولرهایشان سالم بود که با توجه به وصل جریان برق از آن استفاده می‌کنند.

وی گفت: درحال حاضر آمارهای اولیه حاکی از آسیب دیدگی ۳۸۴ واحد مسکونی در این مناطق است که برخی از آنها به طور صددرصد تخریب شده و تخریب برخی دیگر نیز به طور کامل نبوده و درصدهای مختلفی داشته است. برای این واحدها وام ۲۵۰ میلیون تومانی بدون بهره و با طول بازپرداخت طولانی و اقساط کم پرداخت خواهد شد و علاوه بر آن وام بلاعوضی نیز از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: تلاش خواهد شد تا نوسازی واحدهای آسیب‌دیده با سرعت بیشتری انجام شود و علاوه بر آن پیگیری خواهیم کرد تا با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان واحدهای قدیمی و فرسوده در این مناطق که ممکن است آسیب ندیده باشند نیز مقاوم‌سازی شوند.

وی با اشاره زلزله رخ داده در شهر بم، اظهار کرد: از نظر ما حتی یک مورد فوتی هم نباید در حوادث وجود داشته باشد اما اگر این زلزله را با زلزله بم مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که جمهوری اسلامی در مدت حدود ۲۰ سال چه اقدامات گسترده‌ای در ارتقا ایمنی منازل و سازه‌ها انجام داده است. این دو زلزله تقریباً بزرگی یکسانی داشتند و شدت زلزله بم تنها درصدی بیشتر بود اما زلزله بم حدود ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت و اینجا موارد فوتی پنج نفر بود. ما برای آن پنج نفر هم عمیقاً ناراحتیم اما ببینید از چه فاجعه‌ای جلوگیری شده است.

نامی خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد که به زودی ساکنان این مناطق که مردم صبور و قدرشناسی هستند به روند عادی زندگی بازگشته و خسارت‌های آنها جبران شود.

زلزله ۴.۲ ریشتری حوالی بندر خمیر هرمزگان را لرزاند

به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری، ساعت ۲۳:۵۹ شنبه شب زمین‌لرزه در عمق ۱۳ کیلومتری زمین و طول جغرافیایی ۵۵.۳ و عرض جغرافیایی ۲۶.۸۷ به وقوع پیوست.

شهرهای بندر خمیر، لافت و کنگ هرمزگان به ترتیب ۲۹، ۴۵ و ۴۷ کیلومتر، بندرعباس مرکز استان هرمزگان و شیراز مرکز استان فارس به ترتیب ۱۰۲ و ۴۰۹ کیلومتر با کانون زمین لرزه فاصله داشتند.

تکمیل می‌شود…

کد خبر 585685

منبع: ایمنا

کلیدواژه: زلزله هرمزگان تصاویر زلزله هرمزگان خسارات زلزله هرمزگان فیلم زلزله هرمزگان خسارات زلزله در هرمزگان مصدومان زلزله در هرمزگان تلفات زلزله در هرمزگان خسارت زلزله در هرمزگان هرمزگان استاندار هرمزگان زلزله در هرمزگان رئیس کل دادگستری استان هرمزگان وضعیت مناطق زلزله زده هرمزگان زلزله در بندر خمیر زلزله بندر خمیر زلزله 6 ریشتری در بندرخمیر زمین لرزه در بندر خمیر شهرداری بندرخمیر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای زلزله زده غرب هرمزگان ایستگاه لرزه نگاری مناطق زلزله زده نیروی دریایی ارتش استاندار هرمزگان استان هرمزگان جمعیت هلال احمر روستای سایه خوش مردم زلزله زده زلزله زدگان وقوع زمین لرزه وسایل سرمایشی اسکان اضطراری یازدهم تیرماه حوالی بندر زمین لرزه زمین لرزه شهرستان بندر مدیریت بحران کیلومتر شبکه زمین لرزه ها زمین لرزه تیرماه جاری زمین لرزه زلزله زده نشان می دهد استان فارس ماشین آلات وقوع زلزله پس از وقوع سایه خوش بندر مقام بندر لنگه آسیب دیده کمک رسانی بندر خمیر خواهد شد آب معدنی حال حاضر استان ها انجام شد کانکس ها لرزه ای قاره ای پنج نفر تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۴۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می شود

تین نیوز

سرپرست سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان از نوسازی ناوگان این سازمان در سال جاری خبر داد و گفت: در نخستین گام از نوسازی ناوگان از ابتدای هفته جاری دو دستگاه کمپرسی ده چرخ جدید به ناوگان اضافه شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، هادی اسحاقیان اظهار کرد: از اوایل سال ۱۴۰۱ با سیاست گذاری کلان انجام شده در سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان برنامه ریزی برای نوسازی ناوگان این سازمان انجام و در دو قالب ماشین آلات خدمات شهری و ماشین آلات عمرانی اقدامات لازم برای نوسازی انجام شده است.

اسحاقیان افزود: در این ارتباط چندین مناقصه برای خرید ماشین آلات مختلف در سال گذشته انجام شد و با تعیین پیمانکار، فرایند ساخت مکانیزم ها و ماشین آلات آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در اولین گام از نوسازی ناوگان نیز از ابتدای هفته جاری دو دستگاه کمپرسی ده چرخ جدید به ناوگان اضافه شد و در حال ارائه خدمات است و از این طریق توانسته ایم خدمات را با کیفیت مطلوب تری ارائه کنیم.

اسحاقیان ادامه داد: امیدواریم تا نیمه سال ۱۴۰۳، ماشین آلات و مکانیزم های جدیدی به ناوگان سازمان اضافه شود و از این طریق بتوانیم فرایند نوسازی را تقویت و کیفیت خدمات را افزایش دهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می شود
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • شهرداری‌ها خط اول خدمت به مردم هستند
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • ناوگان خدمات شهری شبستر به ماشین آلات جدید تجهیز شد
  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد
  • آیین رونمایی از ماشین آلات جدید شهرداری شبستر با ارزش ۲۰ میلیارد تومان
  • تجهیز ماشین آلات راهداری با اعتبار هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال
  • بهاباد امروز لرزید