Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@04:28:36 GMT

باغ کتاب پنج‌ساله شد

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۵۸۹۷

باغ کتاب پنج‌ساله شد

به گزارش خبرنگار مهر، باغ کتاب تهران روز ۱۲ تیر سال ۹۶ به عنوان بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران در فضایی به وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد و امروز به پنجمین سال فعالیتش رسیده است. همین‌مساله بهانه‌ای است تا به این‌مجموعه به‌عنوان یک‌نهاد کتاب‌محور نگاهی داشته باشیم و ببینیم چه امکانات و خدماتی را در اختیار اهالی کتاب و فرهنگ می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش بازی‌های فکری و باشگاه‌های علمی این مجموعه در کنار فروشگاه کتاب کودک و لوازم‌التحریر، برای کودکان و نوجوانان خدمات زیادی ارائه می‌دهد و فروشگاه کتاب بزرگ‌سال، فروشگاه صنایع دستی، سالن‌های سینما و تئاتر، فضاهای کار اشتراکی و… نیز برای مخاطب بزرگ‌سال بسترهایی فرهنگی را تدارک دیده است.

می‌توان گفت باغ کتاب امکاناتی برای چندین ساعت وقت‌گذرانی یک خانواده در اختیار دارد و هر بلوک از ساختمان دو طبقه و چهار بلوکه این مجموعه فرهنگی به گروه سنی خاصی اختصاص داده شده است.

سرزمین فکربازیا

سرزمین فکربازیا نه تنها جایی برای بازی کردن کودکان به شمار می‌رود، بلکه فرصتی برای کشف استعداد کودکان و نوجوانان نیز به حساب می‌آید.

شهربازی روبوکیدز

شهربازی تعاملی روبوکیدز یک شهربازی رباتیک است که با ایجاد دنیای جدیدی از سرگرمی با استفاده از هوش مصنوعی در تلاش است سبک جدیدی را در تفریح و آموزش کودکان با استفاده از تکنولوژی به ارمغان آورد. در روبوکیدز، ربات حاضر در مجموعه با کودکان صحبت و با آنان ارتباط برقرار می‌کند. کودکان در روبوکیدز می‌توانند بازی‌های تعاملی و رباتیکی خاصی را انجام دهند.

باشگاه زیست‌شناسی

وقتی کودکان در حین بازی و سرگرمی مطلبی می‌آموزند، این مطلب برای همیشه در ذهنشان باقی می‌ماند، چون حاصل یک اتفاق و تجربه بوده است. باشگاه زیست‌شناسی باغ کتاب در بهار ۱۳۹۹ به این مجموعه اضافه شد. هدف این باشگاه تبدیل کردن آموزش زیست‌شناسی به سرگرمی است. در این کارگاه آموزشی با کمک ابزارآلات مناسب، کودکان و نوجوانان در کنار تفریح هرچه بیشتر با علم زیست‌شناسی به عنوان یکی از رشته‌های علوم پایه آشنا می‌شوند.

باشگاه رباتیک

باشگاه رباتیک باغ کتاب تهران فضایی علمی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان است. بازدیدکنندگان می‌توانند در کارگاه‌های باشگاه رباتیک، ساخت ربات و برنامه‌نویسی رباتیک را آموزش ببینند. باشگاه رباتیک در تیرماه سال ۱۳۹۶ در فضایی ۲۰۰ متری شروع به کار کرده و پس از گذشت یک سال از شروع به کار خود، به ۴۰۰ متر گسترش یافت.

باغ علم کودک

باغ علم کودک از دیگر بخش‌های باغ کتاب برای کودکان ۶ تا ۱۳ سال است که در آن برای آموزش مفاهیم علمی، از مالتی‌مدیای کودکانه استفاده و چهار داستان از بدن انسان، شهر، خانه، کره زمین و فضا را برای کودکان روایت می‌شود. در این بخش از نمایشگرهای سه بعدی تصاویر استفاده شده و بازدید از هر بخش از باغ علم کودک حدود دو ساعت زمان می‌برد. در این بازدید یک مربی متخصص کودکان را همراهی می‌کند و زبان ارائه آنها می‌تواند در کنار فارسی، زبان‌های فرانسه، انگلیسی یا عربی نیز باشد.

بزرگ‌ترین شهربازی علمی کشور در باغ کتاب

باغ علم نوجوان هرچند محدودیت سنی ندارد اما محیط آن برای نوجوانان مناسب‌سازی شده است. این قسمت با چهار هزار متر مربع فضایی که دارد بزرگ‌ترین شهربازی علمی کشور محسوب می‌شود و حدود ۴۰ دستگاه علمی آموزشی در سه سالن مختلف به همراه آسمان‌نما با دید ۳۶۰ درجه آسمان شب کویر وجود دارد.

پردیس تئاتر و موسیقی

کار ساخت پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فعالیت رسمی خود را آغاز نکرد. تا اینکه با بهبود شرایط و از یکم خردادماه ۱۴۰۱، این مرکز آغاز به کار کرد. بلک‌باکس، استودیو باکس و کافه کُر از دیگر فضاهای پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب است که در زمینه تئاتر و موسیقی فعالیت می‌کند.

تخفیف به مناسبت سالگرد افتتاح باغ کتاب

محسن جلالی فراهانی مدیرعامل باغ کتاب تهران می‌گوید در زمان راه‌اندازی این مجموعه، مقرر شد مکانی برای فراغت و استراحت خانواده‌های تهرانی و البته مسافران شهرهای دیگر باشد. «با این تفاوت جدی که نمی‌خواهیم یک شهربازی روبسته بسازیم و قرار است در پس‌زمینه همه فعالیت‌های تفریحی، میزانی از آموزش هم وجود داشته باشد. الان در باغ کتاب بازی‌های زیادی وجود دارد، ولی بازی خنثایی در بین آنها نیست. به همین دلیل به شعار معروف باغ کتاب رسیدیم که می‌گوید «کشف کن، تجربه کن، یاد بگیر». قرار است حین همه بازی‌ها، بچه‌ها چیزهای تازه‌ای یاد بگیرند.»

جلالی فراهانی همچنین درباره تخفیف‌های این مجموعه می‌گوید: «در روز یکشنبه ۱۲ تیرماه همزمان با سالروز افتتاح باغ کتاب، تخفیف‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف مجموعه در نظر گرفته‌ایم و باشگاه رباتیک، باغ علم نوجوان، ماشین حمل کودک و باغ علم کودک ۵۰ درصد، اتاق فرار ۳۰ درصد، خانه کودک، سرزمین فکربازیا و روبوکیدز ۲۵ درصد، کافه علم و باشگاه زیست‌شناسی ۲۰ درصد و فروشگاه کتاب بزرگ‌سال و فروشگاه کتاب کودک و نوجوان ۱۵ درصد تخفیف خواهند داشت.»

چهره‌های فرهنگی چه نظری درباره باغ کتاب دارند؟

محمدرضا شفیعی کدکنی نویسنده و شاعر کشور یکی از چهره‌هایی بود که از باغ کتاب بازدید کرد و در حاشیه این بازدید، این مجموعه را مکانی بین‌المللی دانست که باید در مقیاس‌های متناسب در شهرهای دیگر ایران هم راه‌اندازی شود. «حتی در شهر تهران هم وجود شعبات مختلف با چنین رویکردی می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند. تا به حال هیچ جای دنیا چنین نمونه‌ای که تا این اندازه به بحث علم و کتاب پرداخته باشد، ندیده‌ام. موسیقی فاخر و نقاشی هنرمندان دو گزینه‌ای هستند که در باغ کتاب نباید از آنها غافل بود و باید برنامه‌های ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته شود.»

مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر شناخته‌شده کودک و نوجوان نیز تجمیع فروشگاه کتاب را راهی برای کاهش هزینه‌های خرید مردم عنوان کرد. «باغ کتاب برای اولین بار در کشورمان با امکان حضور ناشران کوچک و بزرگ، به مخاطب امکان انتخاب داده است. کتاب‌فروشی‌های سطح شهر به دلیل جای کم، امکان عرضه کتاب‌های کمی را دارند. به همین دلیل کتاب‌های ناشران مشهور را عرضه می‌کنند. تا کنون ناشران کوچک و تازه تأسیس کمتر امکان ارائه کتاب‌هایشان را پیدا می‌کردند، اما باغ کتاب یک موقعیت برابر برای ناشران مختلف ایجاد کرده است. هیچ جای شهر نمی‌توانید چنین ویترینی برای کتاب‌های کودک و نوجوان پیدا کنید و جامعه امروز ما این ویترین را نیاز دارد.»

کد خبر 5529667 فاطمه ترکاشوند

منبع: مهر

کلیدواژه: اراضی عباس آباد خانه کودک محمدرضا شفیعی کدکنی مصطفی رحماندوست باغ کتاب پردیس سینمایی باغ کتاب کونیکو یامامورا کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب بازی های رایانه ای بنیاد ملی بازی های رایانه ای سبا بابایی حوزه هنری دفاع مقدس تازه های نشر محمد مهدی اسماعیلی انتشارات سوره مهر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادبیات دفاع مقدس کودکان و نوجوانان تئاتر و موسیقی باشگاه رباتیک فروشگاه کتاب باغ علم کودک برای کودکان زیست شناسی باغ کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۵۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر شبکه کودک در این آیین گفت: امسال تئاتر تعاملی زنده را به نمایش گذاشتیم که در نوع خود بی نظیر است و واکنش‌ها در شبکه شاد بارگذاری می‌شد و در دستور کار قرار می‌گرفت.

محمدصادق باطنی افزود: نسل جدید با بحران هویت مواجه است؛ اگر کسی به نسل ما پاسخی نمی‌داد جویای پاسخ نبودیم، امروز، اما پاسخ سوالات خود را در فضای دیگری تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مساله دختران باید در برنامه‌های تلویزیونی برنامه‌ریزی شود، عنوان کرد: برای ورود به هویت کودکان باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد که نشانه‌های ورود به هویت کودکان تشکیل گروه‌های هواداران است و خاطره‌گذاری در اذهان نیز از دیگر نشانه‌ها است، چراکه کودکان در هر سنی با یک برنامه تلویزیونی خاطره‌سازی کرده‌اند.

مدیر شبکه کودک افزود: برنامه سر سفره خدا خاطره چند نسل از روزه اولی‌ها است و این برنامه تلویزیونی به بخشی از آیین دین‌داری کودکان تبدیل شده که جای تقدیر دارد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در حاشیه تقدیر از عوامل برنامه "سر سفره خدا" گفت:در تلاشیم عرصه حقیقی و عرصه مجازی و رسانه را به یکدیگر گره بزنیم که ماحصل این امر و رفت‌وآمد‌ها منجر به تولید چنین برنامه‌ای شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال در راستای تعاملات و دغدغه‌هایمان باغ رسانه کودک و نوجوان را نیز افتتاح کنیم.

در پایان این جلسه از تمامی عوامل این برنامه تلویزیونی با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • بالگرد اورژانس قم به کمک کودک پنج ساله رفت
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان