Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@20:33:22 GMT

این موارد مهریه زنان را نصف می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۷۸۵۶

مهریه، یکی از پر حاشیه‌ترین مباحث مربوط به انواع ازدواج اعم از ازدواج موقت و ازدواج دائم و طلاق است که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم. متاسفانه بسیاری از درگیری‌ها و پرونده‌های دادگاه‌های خانواده هم مربوط به مهریه است. ناطقان: مهریه، یکی از پر حاشیه‌ترین مباحث مربوط به انواع ازدواج اعم از ازدواج موقت و ازدواج دائم و طلاق است که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه بسیاری از درگیری‌ها و پرونده‌های دادگاه‌های خانواده هم مربوط به مهریه است.

طلاق قبل از رابطه زناشویی
مالکیت زن بر مهریه از زمان نزدیکی وی با مرد کامل می‌شود. طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی، اگر مردی همسر خود را قبل از نزدیکی و رابطه زناشویی طلاق دهد، نصف مهریه به زن تعلق خواهد گرفت. نکته مهم آن است که اگر مردی کل مهریه را پرداخت کرده باشد در این شرایط می‌تواند نصف آن را پس بگیرد.

بذل تمام مدت در عقد موقت
طبق این ماده در نکاح موقت زمانی که مرد قبل از رابطه زناشویی تمام مدت نکاح را ببخشد، فقط نصف مهریه را باید به زوجه بپردازد. بر اساس این ماده، در صورتی که مرد در عقد موقت یا صیغه قبل از وقوع رابطه زناشویی تمام مدت صیغه را به زن ببخشد یا بذل مدت کند، باید نصف مهریه را به زن بدهد.

فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد
بر اساس ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی، هرگاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود، زن حق مهریه ندارد. مگر درصورتی‌که علت فسخ، ناتوانی جنسی مرد (عنن) باشد. دراین‌صورت، با وجود فسخ نکاح، زن می‌تواند نصف مهریه را دریافت کند.بر این اساس، اگر زن قبل از رابطه زناشویی از ناتوانی جنسی مرد آگاه شود، می‌تواند اقدام به فسخ نکاح کند و در این شرایط حق دریافت نصف مهریه را خواهد داشت. برچسب ها: مهریه ، زنان ، نصف

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مهریه زنان نصف رابطه زناشویی نصف مهریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۷۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه گفت: آنتروتوکسمی یا قلوه نرمی بیماری است که بیشتر در فصل پاییز و بهار و مواقعی که جیره دام در حال تغییر است بروز می‌کند و این بیماری که غالبا در بین دام‌هایی نظیر گوسفند و بز شیوع پیدا می‌کند و در شرایط حاد می‌تواند باعث تلفات در دام شود.

دکتر سید ابوالحسن سیدین افزود: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و همچنین علایم این بیماری ارتباط مستقیمی با سن گوسفندان دارد که در موارد فوق حاد با مرگ ناگهانی دام و در موارد با شدت کمتر، علائم شامل اسهال، زمین‌گیری، تب و لرز، بی اشتهایی، بی قراری، گیجی، نفس نفس زدن، تشنج و ترشح زیاد بزاق و در نهایت مرگ دام است.

وی، با بیان اینکه واکسن پیشگیری از این بیماری با هزینه آزاد و توسط بخش غیر دولتی در مراکز مایه کوبی دامپزشکی عرضه می‌شود،گفت: بهترین راه برای  مبتلا نشدن دام به این بیماری، پیشگیری است و از دامداران منطقه درخواست می‌شود تا نسبت به تهیه و تزریق واکسن تا قبل ازجابجایی و یا ابتلا گله‌ها به بیماری اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم
  • ارتقای امنیت بواسطه طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی
  • موارد مصرف مالیات باید برای مردم تبیین شود
  • لاپوشانی جنایات نظامیان صهیونیست از سوی بلینکن
  • مجلس هیچ مصوبه ای برای اخذ مالیات از مهریه نداشته است
  • موارد عجیبی که گارانتی خودرو را باطل می‌ کنند
  • موارد عجیبی که گارانتی خودرو را باطل می‌ کنند؛ از روکش صندلی تا کف پوش!
  • ایمان و رابطه آن با عمل صالح
  • سهم ۴۱ درصدی عابران پیاده در تصادفات منجر به فوت
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)