Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، کمیته ششم ژانویه مجلس نمایندگان آمریکا که مسئول تحقیقات درباره حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 هستند اعلام کرد که ممکن است علیه رئیس جمهور سابق این کشور «ارجاع جنایی» کند. 

«لیز چنی» نماینده ایالت آیوا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ترامپ باید به خاطر نقشش در این حمله تحت پیگرد قانونی قرار گیرد یا خیر، به شبکه ای بی سی نیوز گفت: «در نهایت، وزارت دادگستری تصمیم خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فکر می کنم ممکن است ما به عنوان یک کمیته در این مورد نظر داشته باشیم.»

وی تاکید کرد، این کمیته می‌تواند با احضار شاهدان بیشتر، اقدامات ترامپ را مجرمانه معرفی کند. 

وی ادامه داد، «از این زاویه نگاه کنید که مردی در قامت رئیس جمهور به اوباشی که می‌داند مسلح هستند دستور حمله به ساختمانی را می‌دهد که معاونش در آنجاست و جان او و بقیه نمایندگان در خطر است و آنها را تحریک هم می‌کند؛ بسیار دلهره آور است و فکر میکنم ما برای مردم آمریکا تا جایی که یافته هایی پیدا کنیم پیش میرویم.»

چنی در پاسخ به این سوال که آیا «ارجاع جنایی» از سوی کمیته امکان پذیر است، گفت بله. این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که «کسیدی هاچینسون»، دستیار سابق کاخ سفید برای ادای شهادت در کنگره حاضر شده بود. 

هاچینسون در جلسه کنگره اعلام کرد که ترامپ به خوبی می‌دانست که در روز حمله به کنگره در تاریخ ۶ ژانویه، هوادارانش به شدت مسلح هستند. او آنقدر برای پیوستن به هوادارانش در ساختمان کنگره مصمم بود که پس از آن‌که راننده وی حاضر به انتقالش به آن‌جا نشد، با خشم به سمت رئیس تیم امنیتی خود حمله برد.

چنی پیش از این نیز گفته بود، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یک تهدید داخلی است که واشنگتن پیشتر نظیر آن را ندیده است. 

چنی که دختر «دیک چنی»، معاون اسبق رئیس‌جمهور آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «جورج دبلیو بوش» است به همکارانش در حزب جمهوری‌خواه گفته وفاداری همزمان به ترامپ و قانون اساسی آمریکا امر ناممکن است.

وی در ادامه مصاحبه با ای بی سی نیوز در پاسخ به این سوال که آیا نگران عواقب تعقیب کیفری یک رئیس جمهور سابق نیست، نیز گفت: بیشتر از این نگران هستم که اگر عوامل این اتفاق پاسخگو نباشند چه اتفاقی خواهد افتاد و مردم چه فکری خواهند کرد.

دونالد ترامپ حوادث روز ششم ژانویه را یک جنبش اجتماعی خوانده است. او از قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی خودش را ناشی از تقلب انتخاباتی خوانده و با همین پیش‌فرض بعد از اعلام نتایج، پیروزی رقیب دموکراتش را نپذیرفت و علاوه بر طرح ادعای تقلب در انتخابات به روش‌های مختلف حقوقی و دادگاهی سعی کرد نتیجه را به چالش بکشد و به نفع خود تغییر دهد.

اوج این روند ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که کنگره در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود. ترامپ از هوادارانش خواسته بود با تجمع مقابل کنگره، از تایید نتیجه ممانعت کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کردند و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: حمله به کنگره انتخابات 2020 رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۹۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محاکمه ترامپ در دادگاه نیویورک آغاز شد

دونالد ترامپ، اولین رئیس جمهور سابق در تاریخ آمریکا خواهد بود که به اتهامات جنایی محاکمه می‌شود. با انتخاب هیات منصفه امروز دوشنبه ترامپ در پرونده‌ای در نیویورک به دلیل پولی که قبل از انتخابات ۲۰۱۶ به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی پرداخت کرده بود، محاکمه خواهد شد.

براساس گزارش خبرگزاری آلمان، شایان ذکر است که ترامپ که چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا بود و قرار است در نوامبر آینده برای رقابت مجدد با جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا نامزد شود، به ۳۴ فقره جعل سوابق تجاری متهم شده است.

این بازیگر فیلم های غیراخلاقی گفت که به او پول داده شده تا در مورد رابطه‌ای که با ترامپ در سال ۲۰۰۶ داشته ساکت بماند. او اعتراف کرد که ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ به او پول داده است تا از اتهامات نادرست و باج خواهی او جلوگیری کند.

وکلای ترامپ چندین تلاش ناموفق برای به تعویق انداختن محاکمه داشتند، تاکتیکی که آنها در سه پرونده جنایی دیگر رئیس جمهور سابق نیز استفاده کردند. با این وجود ترامپ که در تمامی اتهامات علیه خود اعتراف کرده بی گناه است، در صورت مجرم شناخته شدن با حداکثر چهار سال زندان مواجه خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • این بار «ترامپ خواب‌آلود»، سوژه شد
  • «مشکل واقعی» ترامپ با قاضی پرونده خود در منهتن
  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ ای جنایی
  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی
  • ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی؛ سایه این محاکمه بر سرنوشت سیاسی او
  • ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی
  • درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی بررسی می‌شود
  • محاکمه ترامپ در دادگاه نیویورک آغاز شد
  • واکنش ترامپ به حملات ایران علیه اسرائیل