Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مهندس پژوهشگر از دانشگاه MIT از طریق پروژه‌ای که 14 سال مشغول کار روی آن بوده، می‌خواهد عمیق‌ترین حفره را در داخل زمین ایجاد و با استفاده از انرژی زمین گرمایی، توان مصرفی لازم برای میلیون‌ها سال را فراهم کند. او در این مسیر می‌خواهد با تغییر کاربری نیروگاه‌های قدیمی یا از کار افتاده، با بهینه‌ترین روش دست به پیاده‌سازی این پروژه بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«پل واسکوف»، محقق مرکز همجوشی و علوم پلاسمای دانشگاه MIT قصد دارد از طریق شرکت Quaise Energy به انرژی موجود در زیر پای همه موجودات کره زمین دست پیدا کند. این شرکت قصد دارد سنگ‌های زمین را آن‌قدر بشکافد تا عمیق‌ترین حفره تاریخ را بسازد و به انرژی تجدیدپذیر زمین گرمایی که آلودگی کربنی ندارد، دست پیدا کند.

اگرچه واسکوف هنوز همه چالش‌های مهندسی این تکنیک را برطرف نکرده، ولی موسسان Quaise Energy اعلام کرده‌اند که برداشت آزمایشی انرژی از درون زمین از سال 2026 آغاز خواهد شد. سیستم حفاری Quaise از دستگاهی به نام «ژیروترون» استفاده می‌کند که منتشرکننده ریزموج است و از دهه‌ها پیش در کارهای تحقیقاتی و تولیدی استفاده می‌شده است.

انرژی زمین گرمایی به کمک ما می‌آید؟

واسکوف می‌گوید دستیابی به این هدف با حل مشکل انتقال پرتوهای تمیز و استفاده از تراکم انرژی بالا به سرعت امکان‌پذیر است. البته دستگاه‌های ژیروترون تاکنون به صورت 24/7 استفاده نشده‌اند، اما می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای مهندسی کرد که برای مدت‌های طولانی قابل استفاده باشند. این محقق MIT امیدوار است که ظرف پنج یا شش سال آینده بتواند بر مشکلات مهندسی در این تکنیک غلبه کند.

شرکت‌های تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذیر تاکنون علاقه زیادی به منابع انرژی زمین گرمایی نداشته‌اند، چون دسترسی به این منابع بسیار دشوار است. شرکت‌ها برای استخراج این انرژی باید حداقل به عمق 120 متری زیر زمین بروند. ولی با افزایش عمق حفره، دستگاه‌های حفاری در برخورد با لایه‌های سخت‌تر و داغ‌تر از کار می‌افتند.

واسکوف برای آزمایش ایده خود تاکنون بارها دستگاه ژیروترون را روی سنگ‌های مختلف در آزمایشگاه امتحان کرده است. او حالا امیدوار است که با یک دستگاه بزرگ‌تر بتواند تا پایان سال جاری میلادی حفره‌ای 10 برابر حفره‌های آزمایشی خود ایجاد کند. این تیم سپس سال آینده عمق این حفره را دوباره 10 برابر خواهد کرد. شرکت Quaise امیدوار است که بتواند اواخر سال آینده میلادی آزمایش‌های جهان واقعی را آغاز کند.

این شرکت قصد دارد تا سال 2026 چاه‌های زمین گرمایی با حداکثر حرارت 500 درجه سلسیوس داشته باشد و بتواند از نیروگاه‌های زغال‌سنگ و گاز طبیعی برای تبدیل این انرژی استفاده کند.

محققان باور دارند که حفاری با این روش تا عمق 20 کیلومتری زمین ممکن است و می‌توان از این تکنیک در بیش از 90 درصد نقاط کره زمین استفاده کرد. اگر این روش موفق باشد، پیاده‌سازی گسترده آن ظاهرا قرار است انرژی میلیون‌ها سال ما را تامین کند.

منبع: دیجیاتو

تماشاخانه ببینید| تصاویری خیره‌کننده از حمله میلیون‌ها ملخ/ روزی 40 هزار تن غذا می‌خورند ببینید | ریزش کوه بر روی ده‌ها کامیون در ترکیه فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زمین گرمایی انرژی زمین میلیون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۰۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یافته‌ تازه محققان: تنها ۲ شب کم‌خوابی می‌تواند باعث شود احساس پیری کنید

روانشناسان در سوئد با انجام یک آزمایش دریافتند خواب ناکافی ۴ ساعته تنها برای دو شب می‌تواند سبب شود که افراد به طور متوسط خود را چهار سال پیرتر حس کنند.

عکس این حالت زمانی مشاهده شد که به افراد شرکت‌کننده در آزمایش اجازه داده دادند تا ۹ ساعت در رختخواب بمانند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه گفتند که پس از استراحت کافی، به طور متوسط خود را سه ماه جوانتر از سن واقعی‌شان احساس می‌کنند.

دکتر لئونی بالتر، روان‌شناسی عصبی در موسسه کارولینسکا در استکهلم و نویسنده این مطالعه، در این باره می‌گوید: «خواب تأثیر عمده‌ای بر میزان احساس پیری در شما دارد و این تنها به الگوهای خواب طولانی‌مدت شما مربوط نمی‌شود. حتی زمانی که شما فقط دو شب کمتر می‌خوابید، تأثیر واقعی بر احساس شما دارد.»

به گزارش یورونیوز، دکتر بالتر با اشاره به تبعات چنین احساسی گفت فراتر از احساس ناتوانی بیشتر، تصور سال‌ها مسن‌تر بودن ممکن است باعث شود فرد به غذا خوردن ناسالم، کاهش تحرک بدنی و عدم تمایل به معاشرت و مشارکت در تجربیات جدید رو بیاورد. اقداماتی که بر سلامتی‌اش تأثیر منفی خواهند داشت.

در آزمایش اول که بر روی ۴۲۹ فرد ۱۸ تا ۷۰ ساله انجام شد، شرکت‌کنندگان به سؤالاتی در مورد اینکه خود را در چه سنی احساس می‌کنند پاسخ دادند.

دانشمندان دریافتند به ازای هر روز کم‌خوابی، داوطلبان به طور متوسط خود را سه ماه بزرگتر احساس می‌کردند. در مقابل آنهایی که در ماه قبل هیچ شب بدی را گزارش نکرده بودند، به طور متوسط خود را تقریباً شش سال جوانتر از سن واقعی‌شان احساس می‌کردند.

با این حال، مشخص نبود که آیا خواب بد باعث می‌شود افراد احساس پیری کنند یا برعکس؟

به همین خاطر محققان آزمایش دومی را ترتیب دادند و در آن از ۱۸۶ داوطلب ۱۸ تا ۴۶ ساله سوال کردند که بعد از دو شب خواب فراوان (که در آنها ۹ ساعت در رختخواب می‌ماندند) و دو شب خواب ناکافی (که در آنها تنها ۴ ساعت می‌خوابیدند) خود را در چه سن و سالی حس می‌کنند.

پس از دو شب خواب محدود، شرکت‌کنندگان به طور متوسط خود را ۴.۴۴ سال بزرگتر از زمانی که خواب کافی داشتند احساس می‌کردند.

دکتر بالتر می‌گوید: «اگر می‌خواهید احساس جوانی کنید، مهمترین چیز این است که از خواب خود محافظت کنید.»

دکتر ایولیانا هارتسکو، مدرس ارشد روانشناسی در دانشگاه لافبورو، با بیان اینکه خواب ناکافی بر سبک زندگی و سلامت طولانی‌مدت تأثیر می‌گذارد گفت: «خواب یکی از رفتارهای قابل تغییر است که تأثیر فوری و قابل توجهی بر سلامتی دارد.»

وی اضافه کرد: «در واقع مدتی طول می‌کشد تا تاثیرات رژیم غذایی نامناسب و تحرک بدنی کم را متوجه شوید، اما تأثیر یک شب با خواب ناکافی فوری است و بر تمام رفتارهای سبک زندگی ۲۴ ساعته ما تأثیر می‌گذارد.»

پیشتر یک مطالعه جداگانه ۱۰ ساله که بر روی بیش از ۴ هزار فرد اروپایی انجام گرفته نشان داده بود کسانی که به طور مداوم دو تا سه بار در هفته ورزش می‌کنند، به طور قابل‌توجهی کمتر از افراد بی‌تحرک از بی‌خوابی رنج می‌برند و بهتر می‌توانند هرشب بین ۶ تا ۹ ساعت بخوابند.

نتایج مطالعات محققان در نشریه علمی «Proceedings of the Royal Society B» منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یافته‌ تازه محققان: تنها ۲ شب کم‌خوابی می‌تواند باعث شود احساس پیری کنید
  • زمین و منظومه شمسی کی و چگونه نابود خواهند شد؟
  • محققان آلمانی: سد کالپوش عامل زلزله روستای حسین آباد
  • تامین هزینه‌های ساخت پارکینگ در منطقه ۶ تهران
  • فیلم فاجعه در اهواز؛ حفره بزرگ پس از باران | نحوه مسدود کردن وسط خیابان را ببینید!
  • احداث سد بختیاری در مرحله تامین مالی قرار داد
  • اولین حیوان تاریخ؛ قدیمی‌ترین جانور روی زمین را ببینید!
  • حفره بزرگ در‌ زمین اهواز پس‌ از باران (فیلم)
  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟
  • شرکت‌های فناوری جعل عمیق ساخته شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند