Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دوله القانون»، در نشست شب گذشته (یکشنبه، ۳ ژوئیه) با اعضای فراکسیون این ائتلاف به بررسی جدیدترین تحولات سیاسی کشور پرداخت.

به نوشته وبگاه «شفق نیوز» در این نشست بر اهمیت تسریع روند تشکیل دولت جدید، «دولتی قدرتمند که بتواند به مردم خدمات ارائه کند و به مطالبات آنها، پاسخ دهد»، تاکید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی نوری المالکی، وی در این نشست بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها میان نیروهای کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) و همپیمانانشان و سایر گروه‌های سیاسی به منظور تسریع روند تشکیل دولت جدید و نیز تکمیل سایر مراحل قانونی مربوط به دو پست ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه در چارچوب هماهنگی کمیته‌هایی برای انجام مذاکرات با نیروهای فعال در جریان سیاسی تشکیل شده، ابراز امیدواری کرد که این کمیته‌ها به نتایجی برسند که منجر به نشانه‌هایی در تشکیل دولت جدید پس از پایان تعطیلات عید قربان شود.

پیشتر، یک منبع آگاه در چارچوب هماهنگی از تشکیل سه کمیته مشخص برای تکمیل اقدامات لازم برای تشکیل دولت و تسریع اعلام آن خبر داده بود.

وی در گفت‌وگو با شفق‌نیوز گفته بود که نشست‌های منظم نیروهای چارچوب هماهنگی، منجر به تعیین سه کمیته مذاکراتی مهم از جمله کمیته نگارش برنامه‌های دولت شد که شامل ده نفر از رهبران ردیف دوم است که در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و حقوقی تخصص دارند.

به گفته این منبع آگاه، کمیته دوم مذاکره شامل برخی از رهبرانی است که در مذاکرات خود با احزاب و نیروهای فعال در روند سیاسی به نمایندگی از چارچوب حضور داشتند. کمیته سوم نیز مسئول مدیریت پرونده تشکیل دولت یا تصمیم‌گیری سیاسی است که شامل سران نیروهای سیاسی وابسته به چارچوب هماهنگی است.

«غضنفر البطیخ» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز هفته پیش، ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات چارچوب هماهنگی  با سایر فراکسیون‌های سیاسی در خصوص تشکیل دولت آتی، گفت که این مذاکرات ادامه دارد و گشایش در امر تشکیل دولت جدید، پس از عید قربان صورت خواهد گرفت.

وی  تصریح کرد: فضای حاکم بر مذاکرات تشکیل دولت میان چارچوب هماهنگی و سایر فراکسیون‌های سیاسی مثبت است و اختلافاتی وجود ندارد. توافق اولیه بر امر تسریع تشکیل دولت صورت گرفته است و انتخاب رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و اعضای کابینه و سپس برنامه دولت همگی در یک سبد قرار دارند».

این نماینده عراقی تاکید کرد که انتخاب رئیس‌جمهور و توافق بر سر آن میان احزاب کُرد، کلید دولت آتی است و این دولت، دولت خدمات از همه نظر و به ویژه اقتصادی است. 

نیروهای چارچوب هماهنگی، در حال حاضر پس از استعفای نمایندگان جریان صدر با کسب ۴۰ کرسی پارلمانی جدید، اکنون بزرگترین فراکسیون پارلمانی را در اختیار دارند و دست بازی در بستن پرونده تشکیل دولت و تقسیم پست‌های وزارتی در میان احزاب و گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات دارند.

در چنین فضایی، بسیاری از شخصیت‌های سیاسی در خصوص هویت نخست‌وزیر آتی می‌گویند که وی به احتمال قوی یک شخصیت مستقل و مورد توافق کلیه فراکسیون‌های سیاسی خواهد بود و فراکسیون چارچوب هماهنگی در انتخاب نخست‌وزیر تکروی نخواهد کرد.

«رفیق الصالحی» نماینده ائتلاف الفتح می‌گوید که در انتخاب نخست‌وزیر، همه فراکسیون‌های سیاسی مشارکت خواهند داشت و دولت توافق ملی با مشارکت کلیه نیروهای سیاسی تشکیل می‌شود و چارچوب هماهنگی تلاش می کند که رضایت همه طرف‌ها را در تشکیل دولت بعدی جلب کند همان‌طور که به تحقق مطالبات مردم پایبند خواهد بود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: نوری المالکی تشکیل دولت عراق عید قربان فراکسیون های سیاسی تشکیل دولت جدید چارچوب هماهنگی نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۰۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هماهنگی میدان و دیپلماسی» و «دقت بالا در اجرا» از جلوه‌های افتخارآمیز عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح کشورمان بود

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر امروز یکشنبه در جلسه هیئت دولت، ضمن تجلیل از عملیات مقتدرانه، تاریخی و پیروزمندانه نیروهای مسلح کشورمان در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، «هماهنگی میدان و دیپلماسی»، «هماهنگی بین بخش‌های صف و ستاد» و همچنین «دقت بسیار بالا در اجرای عملیات» را از جلوه‌های کم‌نظیر و افتخارآمیز این عملیات برشمرد و تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدا، مجاهدت و جانفشانی نیروهای مسلح و هدایت‌های داهیانه و پیامبرگونه رهبری معظم انقلاب، جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت و عظمت قرار دارد و با این اقدام غرورانگیز، علاوه بر عملی شدن وعده تنبیه دشمن متجاوز، قلوب تأثر یافته مردم جهان، امت اسلامی و مردم مظلوم فلسطین از جنایات این رژیم متجاوز نیز آرام گرفت.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه دشمن پس از ناامیدی از ضربه زدن به امنیت مردم و همچنین ضربه خوردن از نیروهای مسلح کشورمان به دنبال ایجاد اخلال در اقتصاد و معیشت مردم خواهد بود، هوشیاری، تلاش مضاعف و هماهنگی بین بخش‌های اداری و اجرایی کشور را برای خنثی‌سازی چنین توطئه‌هایی خواستار شد و بر اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع اقدامات اقتصادی دولت به منظور حفظ ثبات بازار و اطمینان‌بخشی به فعالان اقتصادی تأکید کرد.

 رئیسی ضمن یادآوری نقش و وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به تحقق شعار سال و مشارکت‌دهی مردم در جهش تولید، تأکید کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظفند با گفتمان‌سازی، مشارکت مردم در امر تولید، توانمندسازی بخش خصوصی، تعاونی‌ها و نهادهای مردمی و همچنین رفع موانع نقش‌آفرینی مردم در تولید و اقتصاد کشور شعار امسال را تحقق ببخشند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه هیئت دولت با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران که حضور حماسی و بی‌نظیر مردم در راهپیمایی روز قدس را مسئولیت‌آور عنوان کرده بودند، تصریح کرد: دولت و خدمتگزاران نظام، خود را موظف می‌دانند که با تمام وجود، مجدانه، مجاهدانه و زمان‌شناسانه نسبت به پیگیری و رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست عراق؛ سناریوی بعدی چیست؟
  • «هماهنگی میدان و دیپلماسی» جلوه‌ افتخارآمیز عملیات نیروهای مسلح کشورمان بود
  • «هماهنگی میدان و دیپلماسی» و «دقت بالا در اجرا» از جلوه‌های افتخارآمیز عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح کشورمان بود
  • هماهنگی میدان و دیپلماسی جلوه‌ افتخارآمیز عملیات سپاه بود
  • ضرورت تلاش مضاعف برای جلوگیری از اخلال‌آفرینی دشمن زخم خورده
  • رئیسی دستور جدید صادر کرد
  • «هماهنگی میدان و دیپلماسی» از جلوه‌های عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح کشورمان بود
  • دستور رئیس‌جمهور برای اتخاذ تدابیر لازم برای جنگ روانی دشمن
  • «هماهنگی میدان و دیپلماسی» و «دقت بالا در اجرا» از جلوه‌های افتخارآمیز عملیات نیروهای مسلح بود
  • سفر السودانی به آمریکا زیر ذره بین گروه‌های مقاومت عراق