Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، به نظر می رسد وزارت ورزش که اخیرا صلابت و قدرت همیشگی اش را در میان فدراسیون ها از دست داده و به واسطه برخی اتفاقات زیر سایه سنگین آنها قرار گرفته برای آنکه حرفش را حداقل در برخی امور به کرسی بنشاند متوسل به سخت گیری های اداری شده تا اینگونه نشان دهد که کلاهش آنقدرها بدون پشم نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این را می توان از اقدام بی سابقه ای که توسط وزارت ورزش در رابطه با پروسه اداری و قانونی مربوط به بودجه فدراسیون ها و کنار گذاشتن نام دو فدراسیون از این پروسه متوجه شد؛ دو فدراسیونی که اخیرا با حواشی تقریبا خودساخته خود را رو در روی وزارت ورزش قرار دادند و حالا کل خانواده آنها چوب این کار را می خورند و بابت آن تنبیه می شوند.

موضوع مربوط به انعقاد تفاهم نامه مالی میان وزارت ورزش با فدراسیون ها می شود؛ روندی که چندسالی است مبنای تخصیص بودجه از طرف این وزارتخانه شده است اما امسال تقریبا اهرمی برای اعمال قدرت هم به حساب می آید.

بعد از گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال جاری، وزارت ورزش از دو سه هفته گذشته نشست مشترک با مسئولان فدراسیون ها به منظور بررسی برنامه های سال جاری آنها را آغاز کرده است، خروجی این نشست ها تفاهم نامه مالی است که میان طرفین امضا می شود و به عنوان ملاک عمل برای واریز بودجه از طرف وزارت و هزینه کرد آن توسط فدراسیون ها درنظر گرفته می شود.

سرپیچی از دستور یقه سوارکاری را گرفت

طی این مدت مسئولان خیلی از فدراسیون ها نشست و تفاهم نامه مالی با وزارت ورزش برای سال جاری را به سرانجام رساندند، برخی از آنها در نوبت روزهای بعد هستند. فدراسیونی مانند سوارکاری اما شامل هیچ یک از این دو دسته نیست چرا که در کل نام این فدراسیون از فهرست مورد نظر وزارت ورزش کنار گذاشته شده است.

طبیعی است که اولین مسئله ای که در این زمینه به ذهن خطور می کند مربوط به مجمع فدراسیون سوارکاری می شود و انتخاباتی که بدون اذن وزارت ورزش و در غیاب نماینده این وزارتخانه برگزار شد. وزارت ورزش یک روز پیش از زمان مقرر برای برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری رای به لغو آن داد با این حال مجمع در همان روز ۲۱ خردادماه برگزار شد.

البته که با وجود گذشت بیش از دو هفته از انتخابات سوارکاری هنوز حکم ریاست مسعود خلیلی که منتخب مجمع بود، صادر نشده اما ظاهرا وزارت ورزش به اعمال قدرت و اثبات بزرگی خود در این حد راضی نشده چون برنامه ای هم برای انعقاد تفاهم مالی با این فدراسیون ندارد و این یعنی حذف بودجه این فدراسیون در سال جاری مگر اینکه در ادامه راه اتفاقات دیگری رقم بخورد.

مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری هم این موضوع را تایید می کند. وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت که تا به امروز دعوت نامه ای مبنی بر حضور در وزارت ورزش و امضای تفاهم نامه مالی دریافت نکرده است.

ووشو هم بی نصیب نماند

فدراسیون ووشو هم در رابطه با تفاهم نامه مالی سال ۱۴۰۱ و انعقاد آن حال و روزی شبیه فدراسیون سوارکاری دارد چون مسئولان این فدراسیون نه در نشست هایی که تا به امروز برگزار شده شرکت داشته اند و نه جایی در نشست های احتمالیِ باقی مانده دارند.

اخیرا در رابطه با فضای مجازی و فعالیت یک پیچ اتفاقاتی رقم خورده که پای رئیس فدراسیون ووشو را هم وسط کشیده است. به نظر می رسد همین حواشی باعث شده تا وزارت ورزش در مورد فدراسیون ووشو موضع غیظ و غضب اینچنینی بگیرد وگرنه چرا باید فدراسیونی که سهم قابل توجهی در مدال آوری ایران در بازی های آسیایی دارد اینچنین در فهرست «بد»های ورزش قرار بگیرد و محروم از تفاهم نامه ای شود که مبنای دریافت سهمش از میلیاردها بودجه ورزش در سال جاری است؟

تسویه حساب با دو فدراسیون؟

سوارکاری و ووشو در حالی از انعقاد تفاهم نامه مالی محروم هستند که اردیبهشت ماه همچون دیگر فدراسیون ها سهم ناچیزی از بودجه سال جاری خود را از وزارت ورزش دریافت کردند. یعنی زمانی که این دو رشته درگیر حواشی فوق نشده بودند و اتفاقا همین موضوع هم مهر تاییدی است بر اینکه مدیران وزارت ورزش دقیقا به خاطر اتفاقات اخیر، اینگونه و با این روش دست به اعمال قدرت زده اند. به هر حال وقتی جایگاه وزارت ورزش به حدی رسیده که هر روز، شان و منزلتش تقلیل می رود و فدراسیون ها هم از آن حرف شنوی ندارند، مسائل مالی بهترین اهرم می شود برای خودی نشاندن اما به چه قیمت؟

طبیعی است که زمان تزریق بودجه به اندازه میزان آن برای مسئولان فدراسیون ها حیاتی است. اینکه آنها در ۶ ماه نخست سال بتوانند به بخش قابل توجهی از بودجه خود دسترسی داشته باشند اهمیت دارد چرا که در تقویم فدراسیون ها، حجم بالایی از فعالیت های داخلی و بین المللی برای این بازه زمانی پیش بینی شده است. با این حال حواشی اخیر پیرامون روسای سوارکاری و ووشو محل تسویه حساب برای مدیران وزارت ورزش شده است تا در این مقطع حیاتی و تعیین کننده آنها را در تنگای مالی قرار دهند.

وزارت ورزش ریاست خلیلی برای دوره جدید فدراسیون سوارکاری را تایید نکرده و نسبت به مدیریت ووشو و ادامه آن هم تغییر موضع داده است و قطعا به خاطر اعمال فشار بر روی آنها اقدام به مسدود کردن راه تزریق بودجه‌شان کرده اما باید این را در نظر داشت که آسیب این مقابله فراگیرتر از رئیس و همراهانش خواهد بود به خصوص که ووشو جزو رشته های اعزامی به بازی های آسیایی است و اتفاقا در بازی های ۲۰۱۸ اندونزی با ۲ طلا و ۴ نقره به بهبود جایگاه کاروان ایران در جدول توزیع مدال ها کمک کرد. با این حال و به خاطر حواشی مربوط به یک نفر، فشار مالی روی کل خانواده ووشو وارد می شود.

از طرفی ووشو و سوارکاری جزو فدراسیون هایی هستند که در فهرست مجلس برای کمک ویژه مالی در سال جاری قرار دارند. سهم این دو فدراسیون از بودجه مصوب ۳,۱۵۰ میلیارد ریال در این زمینه به ترتیب ۵۰ و ۲۰ میلیارد تومان است اما هنوز از این محل هم بودجه ای در اختیارشان قرار نگرفته است.

به هر حال وزارت ورزش برخورد اینچنینی - تنبیه مالی- را از اختیارات خود در قبال فدراسیون می بیند به خصوص وقتی حرفش خریداری ندارد و از طرف فدراسیون ها تره ای برای آن خرد نمی کنند اما قطعا تعیین تکلیف فدراسیون ها راهی معقول تر و منطقی تر است.

کد خبر 5529368

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت ورزش و جوانان ووشو سوارکاری لایحه بودجه فوتبال تیم فوتبال استقلال تهران تیم فوتبال پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران تیم ملی فوتبال ایران فدراسیون فوتبال تکواندو حسن کامرانی فر انتخابات فدراسیون فوتبال سید جلال حسینی هندبال تیم ملی بسکتبال شهاب زاهدی فدراسیون سوارکاری تفاهم نامه مالی دو فدراسیون فدراسیون ها وزارت ورزش سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضاییان به مدیرعاملی باشگاه فولاد خوزستان رسید!

به گزارش ورزش سه، در دوم دی ماه سال ۱۴۰۲ بود که بهرام رضاییان به عنوان سرپرست مدیرعاملی باشگاه فولاد خوزستان در این تیم شروع به کار کرد. او در مدت شروع به کارش و حضور به عنوان جانشین حمید شعبانی، در سمت سرپرستی فعالیت داشت که البته در این جایگاه تصمیمات مهمی برای فولادی‌ها گرفت که در راس آن برکناری ایگناسیو مارتینز و انتخاب عبدالله ویسی به عنوان سرمربی فولاد بود. 

رضاییان که به عنوان عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نیز فعالیت می‌کند، در گفتگویی که امروز با خبرنگاران داشت خبر از آغاز فعالیتش به عنوان مدیرعامل این باشگاه داد و گفت: جایگاه من در هیات رییسه فدراسیون فوتبال یک جایگاه حقوقی است و من به عنوان مدیرعامل باشگاه انتخاب شدم. مواردی که دوستان در فضای رسانه ذکر کردند اصلا شامل ما نمی‌شود و بعضی از دوستان در هیات فوتبال یا جاهای دیگر، با فدراسیون قرارداد مالی دارند و آقای تاج به درستی به این موضوع اشاره کردند که افراد نباید با سمت‌های متعدد از فدراسیون فوتبال پول بگیرند. 

وی افزود: این موضوع شامل هیات رییسه فدراسیون فوتبال نمی‌شود و الان که من خدمت شما هستم هیچ قرارداد مالی با فدراسیون فوتبال ندارم. هر کسی یک روز سرپرست است و یک روز هم مدیرعامل که این چالش هم برای ما حل شده و من به عنوان مدیرعامل این باشگاه مشغول فعالیت هستم.

دیگر خبرها

  • وعده جدید: ورزشگاه آزادی متحول می‌شود
  • زارعی: دغدغه ما برای مالکیت استقلال و پرسپولیس برطرف شد
  • مکاتبه فدراسیون فوتبال با AFC و حل مشکل مالکیت سرخابی‌ها
  • عضو ایرانی هیات رئیسه جهانی در کمیته نظارت بر مسابقات ووشو
  • مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است
  • دبیرکل فدراسیون کبدی مشخص شد
  • برگزاری نشست هیئت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو با حضور علی‌نژاد
  • رضاییان رسما مدیرعامل فولاد خوزستان شد
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • رضاییان به مدیرعاملی باشگاه فولاد خوزستان رسید!