Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیابان‌زایی فرآیندی است که طی آن زمین‌های حاصلخیز به بیابان تبدیل می‌شوند و این فرآیند معمولاً نتیجه خشکسالی، جنگل‌زدایی یا کشاورزی نامناسب است. هنگامی که بیابان‌زایی رخ می‌دهد، بهره‌وری بیولوژیکی از بین می‌رود. روند روزافزون تخریب منابع طبیعی در بسیاری از نقاط جهان، تهدیدی جدی برای بشریت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیابان‌زایی به‌عنوان یکی از مظاهر این تخریب، کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته را تحت تأثیر قرار داده است. در اجلاس ریو زمین در سال ۱۹۹۲، بیابان‌زایی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های توسعه پایدار شناخته شد.

معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری کمیته علم و فناوری کارگروه مقابله با بیابان‌زایی نشست علمی به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی را برگزار کرد.

مهدی عالی‌پور، بیابان‌زایی (تخریب سرزمین) و خشک‌سالی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهانی قرن بیست و یکم نام برد وگفت: بیابان‌زایی به همراه آلودگی‌های زیست‌محیطی، رشد بی‌رویه جمعیت، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، عدم امنیت غذایی، تغییرات اقلیمی، کمبود منابع آب شیرین، جهان گرمایی، فقر و بیماری‌های ناشناخته تهدید‌هایی برای جهان عصر حاضر ما هستند.

او بیابان‌زایی را این‌گونه تعریف کرد: بیابان‌زایی، تخریب سرزمین در مناطق خشک، نیمه‌خشک و خشک نیمه مرطوب ناشی از عوامل محیطی و فعالیت‌های انسانی UNCCD است.


عالی‌پور بابیان اینکه ۰.۸ درصد استان جنگل و ۳۰ درصد آن را بیابان تشکیل داده است، می‌گوید: ۸.۷ درصد کشور جنگل و ۲۰.۰۸ درصد بیابان است. درحالی‌که در دنیا ۳۳ درصد را جنگل و ۱۰.۲ درصد را بیابان شامل می‌شود.

اوبه وسعت مناطق بیابانی از جنبه سرانه جمعیت اشاره کردو گفت: در جهان ۰.۲ هکتار به ازای هر نفر، در ایران ۰.۵ هکتار به ازای هر نفر و در استان اصفهان ۰.۶۶ هکتار به ازای هر نفر است.

مساحت مناطق تحت فرسایش بادی در استان را ۲ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۴۵۶ هکتار و معادل ۲۶ درصد مساحت استان است و میزان افزایش مساحت مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ رقم ۹۴۴ هزار و ۸۱۹ هکتار است.

به گفته عالی پور در استان اصفهان ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی شناسایی شده است که مجموع خسارات واردشده ناشی از این کانون‌های بحران به منابع زیستی و اقتصادی یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۴۵۰ میلیون ریال است.

مساحت کانون‌های بحران فرسایش بادی در استان یک‌میلیون و ۵۰۵ هزار و ۹۷۸ هکتار معادل ۱۴ درصد مساحت استان است و میزان افزایش مساحت کانون‌های بحران فرسایش بادی در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ رقم ۴۱۳ هزار و ۴۰۳ هکتار است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به اقدامات انجام‌شده برای مقابله با بیابان‌زایی اشاره کرد و گفت: مطالعه یک‌میلیون و پنج هزار و ۱۳۰ هکتار از کانون‌های بحران فرسایش بادی مقدمه شناسایی نوع عملیات اجرایی برای کنترل فرسایش بادی، جنگل‌های دست کاشت بیابانی به مساحت ۳۰۹۸۴۰ هکتار، کنترل فرسایش بادی، حفاظت از مناطق مسکونی، خطوط مواصلاتی، تأسیسات و اراضی کشاورزی ازجمله اقدامات انجام‌شده است.

او می‌گوید: در این راستا تدوین برنامه جامع مطالعاتی- عملیاتی مدیریت کانون‌های گردوغبار ایران مرکزی، استفاده از واتر باکس پلی‌اتیلن، استفاده از واتر باکس زیست‌تخریب‌پذیر با همکاری شرکت هلندی، کود دهی به پروژه نهال‌کاری، استفاده از نانو رس به‌عنوان مالچ، اجرای تلفیقی پروژه بذرکاری و مدیریت رواناب در مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در محدوده مشترک مرتع و بیابان، اجرای تعهدات احیایی توسط معدن داران، استفاده از پساب، مشارکت با بسیج سازندگی و احاله مدیریت جنگل‌های دست کاشت در قالب طرح ماده ۳ به‌منظور توسعه صنعت اکو توریسم ازجمله اقدامات انجام‌شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری بیابان زایی فرسایش بادی بحران فرسایش بادی کانون های بحران فرسایش بادی استان اصفهان بیابان زایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۰۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است

مجید طائف اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان با حمایت و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مجریت سازمان جهاد کشاورزی با هدف توسعه کمی و کیفی کشت دیم در استان در حال اجراست.

وی بیان کرد: مدت زمان اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها پنج سال بوده که در کشور سال چهارم و در استان سال سوم در حال اجراست.

طائف با بیان اینکه سطح برنامه کشوری طرح جهش تولید پنج میلیون و ۲۴۰ هزار هکتار است، سهم استان را ۷ درصد و اضافه کرد: تعهد کشت استان در این طرح ۳۷۰ هزار هکتار است.

وی یادآور شد: از میزان ۵۶.۷ درصد گندم و ۲۰ درصد جو بوده و تاکنون ۳۱۲ هزار هکتار از اراضی استان به میزان ۸۴ درصد کشت شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در لرستان بیان کرد: سطح گسترش طرح جهش تولید در ۱۲ شهرستان و ۲۱۷۲ روستای لرستان است.

طائف ادامه داد: بیشترین تعهد کشت مربوط به شهرستان‌های کوهدشت و نورآباد به ترتیب با ۱۸.۹ درصد و ۱۸.۴ درصد بوده و همچنین کمترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های چگنی با ۴.۱ درصد و دورود با ۴ درصد است.

وی تصریح کرد: تعهد این طرح جهت تامین ادوات کشاورزی میزان ۶۶۷ میلیارد ریال به تعداد ۵۵۰ دستگاه ادوات بوده که مرحله اول آن به میزان ۱۳۹ میلیارد ریال تخصیص و ۹۳ دستگاه جذب شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • حواشی دربی اصفهان در روزی که سپاهان از بحران فاصله گرفت +فیلم
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان
  • ۱۷۰ تیم امدادی در اصفهان در حالت آماده باش هستند
  • لزوم استفاده بهینه از ظرفیت سالن اجلاس در اصفهان
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است
  • چرا قطب جنوب در واقع یک «بیابان» خطرناک است؟
  • اجرای طرح ملی مسکن در ۱۸۰۰ هکتار از اراضی استان اصفهان
  • اجرای طرح نهضت ملی مسکن در نزدیک به ۲ هزار هکتار زمین