Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه گفت: در صورتی که ماموران مالیاتی در محاسبه، تشخیص و تعیین مالیات مودیان تخلفی داشته باشند و یا اینکه وجهی مازاد بر مقرره قانونی از آنها بخواهند، مودیان می توانند از آنها شکایت کنند.

روح الله وکیلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بحث داغ مالیات و اظهارنامه های مالیاتی در این فصل از سال، اظهار کرد: اعمال حاکمیت دولت بر مردم از طریق کارگزارانی صورت می گیرد که به آنها کارمندان دولت گفته می شود، لذا اقدامات این نیروها باید در چارچوب قانون باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از جمله حقوق متقابل دولت و مردم برابر هم، حق دریافت مالیات برای دولت و تکلیف پرداخت آن از سوی مردم است که مهمترین منبع تامین بودجه و درآمد دولت محسوب می شود، بنابراین اجرای آن باید تابع قواعد خاص خود باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه به تخلف برخی از ماموران مالیاتی و نارضایتی مودیان از آنها اشاره کرد و گفت: سوالی که پیش می اید این است که هرگاه ماموری قانون گریز از حدود انجام وظیفه خود خارج شود و برای خود پیش فرضی تعیین کند و براساس همان پیش فرض و حدس و گمان و با هر انگیزه ای حتی برای خدمت به دولت به اموال مردم تعدی داشته باشد، مودیان باید چکار کنند؟

وی ادامه داد: قانونگذار در ماده 600 قانون مجازات اسلامی در این رابطه ورود کرده و در این ماده پیش بینی شده چنانچه ماموران مالیاتی در روند محاسبه، تشخیص و تعیین مالیات مودیان تخلفی داشته باشند و یا اینکه وجهی مازاد بر مقرره قانونی از آنها بگیرند، به معنای تعرض و تجاوز به حقوق مراجعین و افرادی است که می خواهند مالیات پرداخت کنند و می توانند شکایت خود را به دوایر مالیاتی اعلام و اعتراض خود را در مهلتی که برای آنها تعیین شده، ثبت کنند. 

وکیلی متذکرشد: وصول هرگونه وجهی خارج از مقرارت از سوی ماموران مالیاتی با تحقق ارکان سه گانه بزه جرم محسوب شده و مرتکب آن قابل تعقیب است. 

وی ادامه داد: به موجب قانون مالیات مستقیم، قانونگذار به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه ارتباط ناسالم، شرایطی را فراهم کرده تا برگ تشخیص مالیات در اختیار مودیان قرار گیرد و خوداظهاری داشته باشند و اطلاعات صحیح و کلیه درآمدهای خود را در آن قید کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: بنابراین با مراجعه به متن این ماده به طور کلی هر مامور رسمی، غیررسمی و حتی مامور شهرداری که برای تشخیص، تعیین و محاسبه و حتی وصول وجه به نقع دولت اقدام می کند، چنانچه مازاد برآن که به عنوان مالیات یا سایر موارد که باید قانونا پرداخت شود، وصول کند، چنین کارمندی قابلیت تعقیب کیفری نیز خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری استان این آمادگی را  دارد در صورتی که مودیان چنین تخلفاتی را از ماموران مالیات مشاهده کردند به شکل مستند و مستدل به کانون مراجعه و تحت پوشش کمیسیون معاضدت قرار گیرند و برعلیه مامور مالیاتی شکایت کنند، عنوان کرد: درصورت اثبات دعای تخلف، علاوه بر جبران خسارت و استرداد وجه ماخوذه برخلاف قانون، این مامور متخلف به مجازات مقرر قانونی نیز محکوم خواهد شد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه ماليات مؤدیان مالیاتی كانون وكلا کانون وکلای دادگستری ماموران مالیاتی ماموران مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۱۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد نوری دستیار و مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی در حوزه هوشمندسازی نظام مالیاتی در نشست مسئولان مالیاتی با نخبگان افزود: سال‌های گذشته یکی از آرزو‌های پیشکسوتان حوزه مالیات فراهم شدن ساختاری برای محاسبه  پیش فرض مالیات مودی بود که با تحقق این آرزو، برای نخستین بار از فروردین اظهارنامه‌های پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ بصورت سیستمی محاسبه می‌شود.

نوری با اشاره به اینکه در حوزه هوشمندسازی قوانین و نرخ‌های متفاوتی در حوزه مالیات وجود دارد و برای تسهیل این موضوع، سامانه مودیان را با نرخ‌های متعدد پوشش دادیم، گفت: برای تسهیل و عادلانه شدن محاسبات در سامانه مودیان برای کالا‌ها و خدمات، شناسه عمومی و تخصصی قرار دادیم.

وی همچنین به سه پایه اصلی مالیات یعنی درآمد، مصرف و ثروت اشاره کرد و افزود: در مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (مالیات بر شرکت‌ها) عقب ماندگی خاصی در مقایسه با سایر کشور‌های پیشرفته نداریم، اما در بحث مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی عقب ماندگی وجود دارد که برای جبران آن، توسعه ظرفیت محاسبه مالیات  با تکیه بر داده‌هاست.

دستیار و مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت : طبق «قانون تسهیل تکالیف مودیان» تمام هزینه‌های مربوط به صدور صورتحساب الکترونیک را دولت متقبل شده و لازم نیست مودی هزینه ای بپردازد  و چنانچه مودی بخواهد خدمات تکمیلی یا مشاوره‌ای از شرکت‌های معتمد در یافت کند، باید هزینه‌ پرداخت کند.

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان
  • وصول ۹۸۴ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض در سال گذشته
  • کیفیت و پایداری درآمد‌های مالیاتی و حفظ رضایت مردم، اولویت نظام مالیاتی است
  • کیفیت و پایداری درآمدهای مالیاتی و حفظ رضایت مردم، اولویت نظام مالیاتی است
  • شناسایی ۲.۷ میلیون پرونده جدید مالیاتی در کشور
  • پرداخت ۵۰ درصد از مالیات از یک درصد مودیان
  • پایداری درآمدهای مالیاتی و رضایت مردم اولویت نظام مالیاتی است
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت
  • مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان تمدید شد