Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سیدمحمد مرندی، کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به مذاکرات دوروزه رفع تحریم در دوحه قطر خاطرنشان کرد: بعد از آغاز گفت‌وگوهای وین، برخلاف تبلیغات منفی دشمنان ایران و برخی ساده‌لوحان داخل، جمهوری اسلامی با جدیت موضوع گفت‌وگوهای احیای برجام را پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ایران به دلیل تجربیات بدی که از اجرای برجام از سال ۲۰۱۵ داشت در مذاکرات وین به‌صورت قاطع، سه موضوع راستی‌آزمایی‌ها، تضمین‌ها و رفع تحریم‌ها را مورد توجه جدی قرار داد. در همان زمان متاسفانه برخی از روی سادگی و تحت تأثیر رسانه‌های دول غربی و متحدان آنها مدام القا می‌کردند که نمایندگان ایرانی در وین نسبت به هنر مذاکره بی‌اطلاع هستند و در جریان مذاکره، زیاده‌خواهی می‌کنند و ادامه این روند ممکن است باعث ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت شود اما این اظهارات نشان داد که این عده اساسا هیچ اطلاعی نسبت به محتوای گفت‌وگوها در اتاق مذاکره نداشتند.

امتیازات ایران در مذاکرات احیای برجام

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با بیان این‌که روند مذاکرات به‌طورکلی به نفع ایران بود تصریح کرد: مرور اتفاقات سه ماه مذاکره نشان داد که جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف راستی‌آزمایی، تضمین‌ها و رفع تحریم‌ها امتیازات زیادی گرفت و حتی کار تا جایی پیش رفت که برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی از روی نارضایتی استعفا کردند و مسأله در کنگره و سنا حساسیت‌برانگیز شد.

مرندی با اشاره به تعلل آمریکا در ساعات پایانی آخرین دور مذاکرات وین گفت: در آخرین لحظات گفت‌وگو، رفتار آمریکایی‌ها نشان داد که آنها از اراده کافی برای حل نهایی چند مسأله مهم برخوردار نیستند و به نظر می‌رسید که فشارهای داخلی روی بایدن تأثیر گذاشت و مانع از آن شد که وی در مورد مسائل باقیمانده در برجام تصمیم نهایی را بگیرد. این در حالی بود که برای ایران موضوع تضمین‌ها و رفع تحریم‌ها بسیار اهمیت داشت و اگر این موضوعات حل نشود بازهم اجرای برجام ناکام می‌ماند.

تکرار روند بی‌فایده ضرب‌الاجل‌ها

وی با اشاره به اعلام چندباره ضرب‌الاجل آمریکا و غرب در هفته‌های آخر مذاکرات وین خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی سعی در بزرگنمایی ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده داشتند اما سیر وقایع و رخدادها نشان داد که ما بارها از زمان تعیین‌شده عبور کردیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد و غربی‌ها نتوانستند کاری را پیش ببرند.

مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین ادامه داد: رویه جمهوری اسلامی نشان داد که کاملا دست غربی‌ها را خوانده و بدون اعتنا به ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده مسیر منطقی خود را ادامه داد.

مرندی تاکید کرد: در طول سه ماهی که از آخرین دور مذاکرات وین گذشته، روند مکاتبات و گفت‌وگوها ادامه پیدا کرد و ایران همچنان بر این نکته مصر بود که تا خواسته‌هایمان تأمین نشود امکان رسیدن به توافق برای اجرای کامل برجام وجود ندارد چون ایران می‌دانست اگر از مطالبات خود کوتاه بیاید تاریخ دوباره تکرار خواهد شد.

 نیاز غرب و آمریکا به توافق

وی با اشاره به مکاتبات جاری و همچنین سفر برخی از مقامات اروپایی به ایران و گفت‌وگو با مقامات کشورمان درباره نحوه از سرگیری مذاکرات تاکید کرد: غربی‌ها در زمان مذاکرات با مقامات ایرانی به این نکته اذعان کردند به‌خاطر بحرانی که به‌واسطه جنگ اوکراین رخ‌داده، آنها نیازمند رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی هستند. در مقابل هم ایران اعلام کرد از ادامه مذاکره استقبال می‌کند اما گفت‌وگوهایی که در نهایت باعث رسیدن ایران به حقوق و منافع باشد و مردم بر اساس آنچه در برجام هم مورد تصریح قرارگرفته به منفعت اقتصادی برسند.

وی با بیان این‌که در شرایط کنونی و به‌واسطه برخی تحولات مثل استمرار بحران اوکراین، اروپا و غرب برای تأمین انرژی با مشکلاتی جدی مواجه هستند، گفت: هر قدر به زمستان نزدیک می‌شویم شرایط برای غرب بحرانی‌تر می‌شود و بنابراین نیازمند این هستند که هر چه سریع‌تر موضوع مذاکرات به نتیجه برسد.

مذاکرات غیرمستقیم در دوحه

مرندی خاطرنشان کرد: همه مشکلات در جریان گفت‌وگوهای وین حل‌شده و تنها موضوعات باقیمانده مسائلی است که بین ایران و آمریکا وجود دارد و البته در این دور مذاکرات غیرمستقیم و مثل همان رویه مذاکرات وین است.

این تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل با بیان این‌که هنوز نتیجه معلوم نیست، خاطرنشان کرد: ایران از همان ابتدا تکلیف خود را با محورهای گفت‌وگو مشخص کرده و تا زمانی که به اطمینان لازم برای رسیدن به انتفاع اقتصادی ناشی از رفع تحریم‌ها نرسد، طبعا زیر بار توافق نخواهد رفت و این آمریکا و دولت بایدن است که باید موضع خود را نسبت به دادن تضمین‌های کافی مشخص کند، چون اگر تضامین لازم داده نشود طبعا بسیاری از افراد حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیستند. بنابراین حق طبیعی ایران این است که به‌صورت منطقی از خواسته‌های خود در جریان مذاکرات برجام دفاع کند.

وی دلیل برگزاری مذاکرات دوحه را حل مسائل باقیمانده در حوزه تضمین‌ها و رفع تحریم‌ها خواند و گفت: باید منتظر بود و دید بعد از این دور از گفت‌و گوها، آمریکایی‌ها چه رفتاری را در پیش خواهند گرفت و آیا این بار عزم خود را برای رسیدن به یک توافق خوب نشان خواهند داد یا این‌که بار دیگر تعلل در تصمیم‌گیری از سوی آمریکا پابرجا خواهد بود.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مذاکرات قطر تضمین ها و رفع تحریم ها جمهوری اسلامی مذاکرات وین ضرب الاجل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۱۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تأمین اعتبار بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی صبح چهارشنبه در دیدار معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت با وی خواستار تأمین اعتبار مورد نیاز برای تسریع در ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی تبریز و تجهیز بیمارستان سرطانی از سوی این وزارتخانه شد.

رحمتی در این دیدار با اشاره به تحولات چشمگیر انجام‌گرفته در عرصه بهداشت و درمان گفت: انقلابی که در حوزه بهداشت و درمان پس از انقلاب اسلامی به وجود آمده است، باید در جامعه به درستی تبیین شود.

وی با تقدیر از فعالان نظام سلامت، خواستار توجه به تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت معوقات کادر بهداشت و درمان شد و افزود: مشکل عمومی در حوزه بهداشت و درمان بحث معوقات نیروهای پرستاری و کادر بهداشت و درمان است که انتظار می‌رود با تأمین منابع مربوطه شاهد رفع این مشکل باشیم.

وی همچنین خواستار تخصیص اعتبار مورد نیاز برای ادامه ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی شد و اضافه کرد: آذربایجان شرقی در حوزه بهداشت و درمان به مردم شمال غرب کشورمان خدمات ارائه می‌کند و خوشبختانه با ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی مشکلی در زمینه تخت‌های بیمارستانی در شهر تبریز نخواهیم داشت، اما سرعت کار در این پروژه پایین است و باید بتوانیم ضمن سرعت بخشی نسبت به تکمیل این پروژه اقدام کنیم.

تأمین تجهیزات بیمارستان جامع سرطان دیگر مطالبه استاندار از معاون وزیر بهداشت بود.

وی گفت: پیشرفت فیزیکی ساخت این بیمارستان قابل توجه است و در خصوص تأمین تجهیزات مورد نیاز نیازمند حمایت جدی وزارت بهداشت هستیم.

رحمتی، ساخت بیمارستان در شهر جدید سهند را دیگر مطالبه عمومی دانست و افزود: باتوجه به جمعیت شهر جدید سهند ساخت بیمارستان در این شهر مطالبه عمومی است وزارت بهداشت در این عرصه ورود جدی داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی ساخت بیمارستان در شهر مرند را نیز یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه سرانه بستری در شهرستان مرند پایین‌تر از متوسط کشور است، ساخت بیمارستان در این شهر باید به طور جدی پیگیری شود.

کد خبر 6080855

دیگر خبرها

  • استان سمنان تشنه است/ ضرورت اهتمام مسوولان در رفع مشکلات مردم
  • تأمین اعتبارات لازم برای مقابله با خسارتهای سیلاب
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه در مرحله حساسی است
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • ضرورت تأمین اعتبار بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل
  • دکتر مرندی: خانواده‌ام هیچ وقت به زندگی در خارج فکر نمی‌کنند
  • منابع مصری: حماس نرمش نشان می‌دهد، اما اسرائیل وقت‌کشی می‌کند