مهمانی عشق در نقاشی ایران
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۱۵۱۳
ایسنا/اصفهان «تفاوت کیفیت آموزش و امکانات گذشته و حال غیرقابل انکار است، نسل جدید اهلدل نیست، ذوق هنری بسیار محدودشده و از عشق و عرفان خبری نیست و بیانگیزگی هنرجویان و تساهل در امر پرورش آنان باعث ضعف هنرستان هنرهای زیبا شده است.» این صحبتهای «مهرداد صدری» هنرمند ناشنوای نقاشی ایرانی است.
او از ضعف هنرستانی سخنی میگوید که روزگاری مهد تربیت و پرورش بزرگان بسیار در رشتههای مختلف هنریِ اصفهان بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تکلف، نوآوری و الهام از آثار استادان عیسی بهادری و جواد رستم شیرازی و درآمیخته شدن با نگارگری، تشعیر و تذهیب به سبک اصفهان، ویژگی آثار نگارگری استاد مهرداد صدری است که این هنرمند ناشنوا را به یکی از شناختهشدهترین نگارگان معاصران تبدیل کرده است، اگرچه او واژه نقاشی ایرانی را مناسبتر میداند و به این هنر میهنی عشقی وافر دارد. آنچه میخوانید گفتوگوی اختصاصی ایسنا با مهرداد صدری شهرضایی، هنرمندپیشکسوت نقاشی ایرانی است.
چند خواهر و برادر هستید؟
یک برادر به نام فرهاد، یک خواهر بنام عاطفه دارم.
فعالیت هنری ندارند؟
خیر اما برادر گاهی کاریکاتور کار میکند البته بهصورت آماتور.
قبل از شما فرد دیگری در خانوادهتان به هنر واردشده بود؟
خیر اما فقط مرحوم پدرم فرهنگی بود و به هنر علاقه داشتند و عضو جامعه فرهنگیان اصفهان بودند، البته همگان میدانند که اهالی منطقه اصفهان هنرمند و هنردوست هستند.
موضوع ناشنوایی چطور، یعنی سایر اعضای خانواده شما هم ناشنوا هستند؟
ناشنوایی تنها در من اتفاق افتاد، به علت قصور پزشکی در دوران بارداری.
در چه تاریخی و کدام محله اصفهان متولد شدید؟
هفدهم دیماه، سال ۱۳۴۲ در محله فتحآباد اصفهان
نام پدر و مادرتان چه شغلی داشتند؟
پدرم دارای لیسانس حقوق از دانشگاه تهران و سابقه دبیری و معاونت دبیرستانهای اصفهان ازجمله هاتف و سعدی را داشت و در پستهای اداری آموزشوپرورش مانند راهنمای تعلیماتی و دادگاه آن اداره سالها مشغول خدمت بودند. مادرم خانهدار است.
و نامشان؟
پدرم مسعود صدری شهرضایی و مادرم زهره مقاره زاده اصفهانی و خانهدار
شما کدام واژه را برای این هنر مناسب میدانید؟ مینیاتور، نگارگری یا نقاشی ایرانی؟
مینیاتور واژهای انگلیسی و اصطلاحاً غلط است و برای نقاشی کاربرد ندارد اما نگارگری و نقاشی ایرانی هردو یکی هستند منتهای نقاشی ایرانی زیباتر و مناسبتر است.
چه شد که به نقاشی ایرانی روی آوردید؟
شادروان استاد جواد رستم شیرازی استعداد نقاشی را در من کشف کرد و با تشویق پدرم و استاد رستم شیرازی به نگارگری و سایر رشتههای هنری روی آوردم که بعدها به علت اصالت این هنر بیشتر علاقهمند شدم و تفاوتی را احساس میکنم.
و پدرتان هم این استعداد را شما دیده بودند؟
احتمالاً پدر به نقاشی ایرانی علاقه داشتند و استعدادی در من دیده و استاد رستم شیرازی که بهترین بودند در این هنر را انتخاب کردند.
آشنایی پدرتان با استاد رستم شیرازی چطور ایجادشده بود؟
آشنایی پدرم که از رجال فرهنگی اصفهان بود و استاد رستم شیرازی از هنرمندان معروف اصفهان، سبب شد که برای من که در کودکی به سر میبردم راهکاری معرفی کنند که به منزل ما تشریف آوردند.
یعنی اولین استادتان مرحوم رستم شیرازی بود؟
بله
و اولین دیدار شما با استاد شیرازی در منزلتان اتفاق افتاد؟
بله در منزل ما اتفاق افتاد.
گفتید که در نقاشی ایرانی تفاوتی را احساس میکنید، چرا؟
منظورم، عشق و علاقه وافرم است که به این هنر یعنی نقاشی ایرانی دارم. میهنی، وطنی، ایرانی است.
این تفاوت نسبت به چه رشتههای است؟
رشتههای مختلف غیر از نقاشی ایرانی مانند نقاشی کلاسیک، مدرن، قاجار و یا کارتون، گرافیک ...
دوران ابتدایی تا دبیرستان را در کجا تحصیل کردید؟
دوران ابتدایی را در دبستان ناشنوایان گلبیدی واقع در ابتدای خیابان طیب، دوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی حاتم بیک واقع در خیابان فلسطین، اول تا سوم را در دبیرستان صارمیه و چهارم را در دبیرستان سعدی گذراندم.
چه موقع به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان رفتید؟
دوران ابتدایی را بهغیراز کلاس پنجم در مدرسه گلبیدی به پایان رساندم و در آن زمان دوران چون پنجم نداشت، موجب نگرانی مرحوم پدرم شد و همین نگرانی باعث شد که به مرحوم استاد رستم شیرازی سپرده شوم و با تشویق ایشان بهصورت مستمع آزاد به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان وارد شدم و به فراگیری هنر نگارگری پرداختم.
چه سالی به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان وارد شدید؟
سال ۱۳۵۳ وارد هنرستان شدم و بهصورت مستمع آزاد به هنرستان میرفتم.
چند سال در هنرستان بودید؟
سال ۵۳ وارد هنرستان هنرهای زیبا شدم و سال ۵۷ از هنرستان خارج شدم
در مدت حضورتان در هنرستان از چه اساتیدی بهرهمند شدید؟
یک سال از استاد جواد رستم شیرازی بهره بردم و سه سال با استاد اکبر مصری پور سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷.
بعد از آن هم نزد استاد رستم شیرازی کار کردید؟
اول در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به مدت یک سال و سپس دو سال در کارگاه خود استاد زیر نظر ایشان کار کردم.
کارگاه استاد رستم شیرازی در کجا بود؟
در جوار منزل ایشان، پل شیری، خیابان صائب
در کجا از محضر استاد اکبر مصری پور بهره بردید؟
هنرستان هنرهای زیبا اصفهان
آن زمان استاد رستم شیرازی بازنشسته شده بودند؟
بله
با توجه به زمان حضورتان در هنرستان، استاد عیسی بهادری آن زمان حضور نداشتند. درسته؟
خیر ایشان نبودند، من سال ۱۳۵۳ وارد هنرستان شدم درحالیکه استاد عیسی بهادری در سال ۱۳۴۵ از هنرستان رفتند.
اما قطعاً درباره استاد بهادری بسیار شنیدهاید. او را چگونه استادی میدانید؟
استاد به علت ژرفاندیشی، دقت تأثیر، مطالعات و الهام گرفتن از هنرهای ایرانی به موضوعات انسان و طبیعت و عشق ورزیدن و سادهسازی آن و پرهیز از خشونت و بیرحمی میپرداختند و به علت تنوع در سبک نقاشی منحصربهفرد است، ضمن اینکه استاد عیسی بهادری ازلحاظ اخلاقی، سختگیر و خلاق بودند و به انضباط اداری پایبندی نشان میدادند.
ویژگی استاد رستم شیرازی در تدریس چه بود؟
روش تدریس ایشان نگارگری عملی بود یعنی بر طراحی و آشنایی کامل با ظرافت و ترکیب تأکید داشتند. در آغاز طراحی با مداد از روی نمونههایی مانند پرندگان، آناتومی دستوپا و حالات و زوایای البسه کار میکردند تا زمانی که کار طرح به حد قابلقبول برسد و بعد از آن به فراگیری قلمگیری با مداد و سپس قلمگیری با قلممو (سیاهقلم) میپرداختند، بعدازاینکه کار قلمگیری که موردنظر استاد قرار گرفت، فراگیری رنگآمیزی و روش آن بهاضافه آشنایی با مواد و رنگها را شروع میکردند.
به لحاظ اخلاقی چه خصوصیتی داشتند؟
تا آنجائی که من دیدم، استاد رشتم شیرازی آدم بسیار متعصب، مقتدر و صبور بودند.
هنر را بهصورت دانشگاهی ادامه دادید؟
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران در رشته نقاشی عمومی هنر را ادامه دادم.
شاگردان دیگرِ استاد رستم شیرازی که همزمان با شما در حال آموختن بودند چه کسانی بودند؟
آن زمان استاد به تعلیم هنرجویان رسمی هنرستان هنرهای زیبا مشغول بودند.
یعنی بهجز شما کسی برای آموزش به منزل یا کارگاهشان نمیآمد؟
در زمان کودکی، اطلاع نداشتم که غیر از من به منزل استاد رستم شیرازی میآمدند یا نه اما در کارگاه ایشان، استاد ابوعطا، استاد مصری پور و استاد بهرام طاهری بودند
آیا ورود شما به هنر، مشوقی بود برای اینکه در سالهای بعد سایر خانواده شما نیز به هنر بپردازند؟
کمابیش جمعی از فامیل متوجه هنر شدند.
چند فرزند دارید؟ در هنر فعالیتی دارند؟
دو فرزند دارم یک دختر و یک پسرم که دخترم دانشجوی سال آخر رشته فرش است.
سبک شما با سایر اساتید این هنر چه تفاوتی دارد؟ آیا خلاقیت ویژهای را در آثار خود وارد کردید؟
تکلف در سبک من ویژگی آثارم است البته نوآوری و ایجاد سبک خاص با الهام از استادان عیسی بهادری و رستم شیرازی نیز مکمل شیوه و سبک شخصی من است که با نگارگری، تشعیر و تذهیب به سبک اصفهان درآمیخته و شده همراه شده است.
به برخی از شاگردانتان اشارهکنید؟
مریم باقری، عفت آقا باباییان، ماندانا اسدی، اسدزاده، فرهاد نرهای، پوریا رستمی و سایر عزیزان.
الآن در کجا تدریس میکنید؟
با توجه به بحران کرونا، بیش از سه سال است از تدریس دور هستم.
پیش از آن کجا تدریس داشتید؟
دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، دانشگاه پیام نور اصفهان، علمی و کاربردی نقشجهان، هنرستان هنرهای زیبای دختران، هنرستان هنرهای تجسمی شهرضا، میراث فرهنگی و صنایعدستی، آموزشگاههای آزاد، ...
چه نمایشگاههایی در چه شهرها و کشورها برگزار کردهاید؟
بیشتر فعالیتهایم در دهه هفتاد بوده که در نمایشگاههای گروهی و انفرادی زیادی شرکت داشتهام که ازجمله میتوانم به این موارد اشاره کنم: اولین نمایشگاه دوسالانه نگارگری ایرانی اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران، اولین نمایشگاه آثار برگزیده صنایعدستی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در فرهنگسرای بهمن تهران، پنجمین نمایشگاه فعالیتهای هنری معلولین کشور در باغ نور اصفهان، سومین نمایشگاه سراسری و بزرگ صنایعدستی کشور در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی آذربایجان، نمایشگاهی در افتتاح موزه هنرهای معاصر اصفهان، دومین نمایشگاه دوسالانه نگارگری ایرانی اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران، چهارمین نمایشگاه بزرگ صنایعدستی کشور در همدان، نمایشگاه انفرادی نگارگری در خانه هنرمندان اصفهان، نخستین نمایشگاه اندیشههای اسلامی در آیینه هنر در فرهنگسرای بهمن تهران، سومین نمایشگاه دوسالانه نگارگری ایرانی اسلامی موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه انفرادی نگارگری در دانشگاه بینالمللی کیش، چهارمین نمایشگاه دوسالانه نگارگری ایرانی اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه آثار هنری و محصولات فرهنگی ناشنوایان کشور بزرگداشت جبار باغچهبان در فرهنگسرای نیاوران تهران، نمایشگاه انفرادی نگارگری در عمارت چهلستون اصفهان، نمایشگاه به مناسبت بزرگداشت استاد بهزاد در فرهنگسرای هنر تهران، نمایشگاه انفرادی نگارگری جلوه سکوت در گالری سایه اصفهان، نمایشگاه هر هفته فرهنگی اصفهان در مرکز ارسیکا استانبول ترکیه، نمایشگاه به مناسبت برگزاری المپیاد فیزیک هان در دانشگاه صنعتی اصفهان، نمایشگاه آثار جمعی نگارگری اصفهان در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان، نمایشگاه ملی صنایعدستی و هدایای جمهوری اسلامی ایران در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی آذربایجان، نمایشگاه سراسری صنایعدستی اصفهان در محل نمایشگاه پل شهرستان، نمایشگاه هنری هفته فرهنگی اصفهان در رباط مراکش، نمایشگاه انفرادی نگارگری در نگارخانه کوثر اصفهان، نمایشگاه انفرادی نگارگری در پاریس فرانسه، نمایشگاه ویژه ایام دهه کرامت جشنواره رضوی در بانکوک تایلند، نمایشگاه انفرادی نگارگری در گالری آرته اصفهان و نمایشگاه گروهی نگارگری در گالری نقش قلم اصفهان.
و حضور در جشنوارهها چطور؟
در دومین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی امام رضا (ع) در شیراز، اولین جشنواره هنرهای تجسمی و صنایعدستی در آینه ایثار و شهادت در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان، دومین جشنواره ملی جلوههای رضوی در هنرهای سنتی در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان و سومین جشنواره ملی جلوههای رضوی در هنرهای سنتی در نگارستان امام اصفهان شرکت داشتم.
درجه یک هنری دارید؟
سال ۱۳۷۸ درجه یک هنری را دریافت کردم، قبل از آن هم سال ۱۳۸۲ بهعنوان هنرمند نمونه کشور در رشته نگارگری شناخته شدم.
لطفاً به برخی از آثار شاخص خودتان اشارهکنید؟
میتوانم به بعضی آثارم مانند سخن عشق، خلوص، کرشمه دیو اشاره کنم.
هنر از دیدگاه شما چه تعریفی دارد؟
هنر آینه عشق و اشتیاقی است که خداوند بر باطن ما تابانده، نگارگری حرکتی معنوی در عالم است، نگارگری، همان زیباشناسی و ظهور معنی است.
آیا ناشنوا بودن برای پرداختن به هنر، یک محدودیت است؟
ظاهراً اینگونه است ولی ازلحاظ دیگر نقطه قوت است چراکه هنر به زبان بیزبانی با مخاطب سخن میگوید.
وضعیت هنر در زمان حاضر را چگونه میبینید؟
سیستم غلط مدیریت در سازمانها، عدم آشنایی با هنر اصیل ایرانی و برداشت غلط از هنر نگارگری و نبودن سیاستها و حمایتها از عواملی است که هنرمندان و هنردوستان را با مشکلات مادی و معنوی بسیاری روبرو کرده است. بر همگان واضح و مبرهن است به هنر اهمیت لازم داده نمیشود و مسئولین به کارایی و جایگاه هنر واقف نیستند.
برای پرداختن به هنر، عشق یکی از ملزومات است. چرا؟
عشق، ایمان و تلاش و پشتکاری بیوقفه، کشف رموز و درک حقیقتهای زیبا و متعالی جهان هستی را باعث میشود، درواقع به کار مستمر با عشق بهعنوان عوامل موفقیت اعتقاد دارم.
هنرستان هنرهای زیبا چه تغییری به لحاظ کیفیت آموزش نسبت به گذشته داشته است؟
تفاوت کیفیت آموزش و امکانات گذشته و حال غیرقابل انکار است، متأسفانه نسل جدید نسل اهلدل نیست، ذوق هنری بسیار محدودشده و بیشتر به قسمتهای دیگر کشیده شده و اساساً خبری از عشق و عرفان نیست، بیانگیزگی هنرجویان و تساهل در امر پرورش آنان باعث ضعف هنرستان شده است.
چه انتظاری از مسئولین دارید؟
تا زمانی که هنر نتواند به نیازهای واقعی جامعه پاسخ مناسبی دهد نمیتوان انتظاری از مسئولین داشت، متأسفانه حمایت آنها از هنر در حد حرف بوده و همدلی با مخلصان و نیروهای جوان برای نیل به آرمانهای آیندگان بسیار ضعیف است.
به گزارش ایسنا، نقاشی ایرانی با حضور استادانی مانند مهرداد صدری در جهان شهره است، اما هنرستانی که روزگاری نهچندان دور بزرگان بسیاری از آن برخاستهاند، آیا دوباره شکوه خود را بازخواهد یافت و مانند عیسی بهادریها، جواد رستم شیرازیها و مهرداد صدریها را خواهد ساخت؟! شدنی است میدانم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نقاشي هنرستان هنرهای زیبای اصفهان موزه هنرهای معاصر تهران هنرستان هنرهای زیبا نقاشی ایرانی عیسی بهادری مهرداد صدری صنایع دستی آن زمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زمینههای مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه
تولیدکنندگان ایرانی حاضر در نمایشگاه کالای کودک روسیه با اشاره به استقبال خوب شرکتها و بازدیدکنندگان نمایشگاه از اسباب بازیهای ایرانی بر وجود زمینهها و ظرفیتهای مناسب برای حضور جدی ایران در بازار اسباب بازی روسیه در صورت پیگیری مذاکرات و ارتباطات برقرار شده طی نمایشگاه تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، نمایشگاه اسباب بازی روسیه KIDS RUSSIA در دوره اخیر میزبان 35 واحد صنایع خلاق ایرانی حوزه اسباب بازی، آموزش و تعلیم و تربیت بود که در قالب کنسرسیوم اسباب بازی، پاویون ایران را در این نمایشگاه تشکیل میدادند.
علی قاسمی، مدیرعامل یکی از شرکتهای حاضر در نمایشگاه در خصوص تجربه حضور در این نمایشگاه گفت : با تنوعی بیش از 300 محصول از حیوانات سخت و نرم، هند پاپت، تخم دایناسور و مزرعه در نمایشگاه اخیر مسکو شرکت کردیم. در این رویداد بستری فراهم شد تا تولیدکنندگان این صنعت تعامل مستقیمی با مخاطبان خود داشته باشند و خوشبختانه محصولات با توجه به لحاظ کیفیت، ظرافت و رنگ آمیزی خاص مورد توجه بازدیدکنندگان در نمایشگاه قرار گرفتند.
به گفته وی، حضور در این نمایشگاه نقاط قوت فراوانی از جمله تبادل اطلاعات و تجربیات بین شرکت های تولیدی از کشورهای مختلف،آشنایی با فرهنگ و سلایق بازار هدف - عمدتا کودکان و نوجوانان - شد.
وی ادامه داد: حضور در این رویداد زمینه ساز طراحی و تولید محصولات جدید و متنوع تر در این شرکت بوده و در این راستا به زودی محصولات جدیدی از جمله عروسک نوزاد،اسکوتر و لگو مگنت را راهی بازار میکنیم و امیدواریم تولیدات با کیفیت و متنوع ایرانی بتواند به تمام کشورها ارسال و عرضه شوند و موجبات رشد فرهنگی و اقتصادی کشور شوند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، احسان منشی، مدیر عامل یکی از شرکتهای دانش بنیان حاضر در این رویداد نیزگفت: 35 تولید کننده ایرانی فعال درحوزه بازی های رومیزی، حرکتی ، فکری و آموزشی و ... در این نمایشگاه حضور داشتند و این شرکت نیز با محصولات جنبشی حرکتی خود از قبیل موتور تعادلی، اسکوتر و گلف و ... از غرفه داران بخش نمایشگاه ایران بود.
وی با بیان اینکه تعاملات خوبی بین روسیه و ایران در حوزه اسباب بازی مشاهده می شد تصریح کرد: نمایشگاه با استقبال فراوانی از طرف فروشندگان، پخش کنندگان و حتی مصرف کنندگان روسی مواجه شد. بیشتر علاقه مندی روسها به سمت بازی های رومیزی و اسباب بازی های سایز کوچک بود.
وی ادامه داد: در بازار روسیه مشابه برخی از محصولات ایرانی با قیمت هایی بالا که بعضا تولید چین و روسیه بود مشاهده می شد.با توجه به رابطه خوب بین دو کشور روسیه و چین، محصولات چینی در بازار اسباب بازی روسیه جایگاه ویژه ای داشته و میتوان امیدوار بود با ارائه قیمت های رقابتی با کالاهای چینی بتوانیم بازارخوبی از اسباب بازی های ایرانی در بازار روسیه ایجاد کنیم.
منشی تصریح کرد: با توجه به اینکه بعد از نمایشگاه پیگیری های مستمر منجر به دریافت نتیجه می شود، امیدواریم که این پیگیری ها شرایط همکاری خوبی را بین ایران و روسیه رقم زند.
انتهای پیام