Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-20@03:20:48 GMT

تجهیز ۱۲ آزمایشگاه تشخیص آبله میمونی

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۱۹۱۹

تجهیز ۱۲ آزمایشگاه تشخیص آبله میمونی

رییس انستیتوپاستور ایران از تجهیز ۱۲ مرکز آزمایشگاهی در کشور جهت تشخیص آبله میمونی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رحیم سروری در همایش علمی آبله میمونی، با بیان اینکه در حال حاضر شبکه بین‌المللی انستیتو پاستور شامل ۳۳ عضو است که همکاری خوبی در حوزه‌های تحقیقاتی و بهداشتی با یکدیگر دارند، گفت: بعد از جنگ اول جهانی و مباحثی که در کشور ما می‌گذرد، به جنگ دوم جهانی می‌رسیم، در ۱۲۹۸ مقارن با ۱۹۲۰ انستیتو پاستور ایران افتتاح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انستیتو پاستور ایران به عنوان موسسه تحقیقاتی، تولیدی، آموزشی و خدماتی با هدف تامین بهداشت، سلامت جامعه و کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر فعالیت می‌کند و افتخار این را داشته که در طول یکصد سال اخیر خدمات مفیدی را ارائه کند.

سروری ادامه داد: در ۵۰ سال اول بخش‌های متنوعی در انستیتو پاستور شکل گرفته است؛ اعم از مایه‌کوبی، واکسیناسیون، اپیدمیولوژی، بخش‌های تشخیصی ویروس‌ها، باکتری‌ها و... و..

وی با اشاره اقدامات انجام شده در تاریخ فعالیت انستیتو پاستور در کشور، افزود: اولین اقداماتی که در حوزه پیشگیری از بیماری در انستیتو پاستور اتفاق افتاد، مایه‌کوبی آبله بود. در بحث هاری در ۱۳۰۱ بخش ضدهاری در انستیتو پاستور شکل می‌گیرد. در زمینه عامل سل اقدامات وسیعی رخ می‌دهد. در زمینه بیماری‌هایی مانند حصبه که در آن زمان شیوع بالایی داشته، اقدامات خوبی انجام می‌شود. همچنین ۵ اپیدمی مربوط به وبا را انستیتو پاستور مدیریت کرده و واکسن شکل گرفته و استفاده می‌شود. این اقدامات ماندگار انستیتو پاستور است. در عین حال طاعون در کردستان شیوع می‌یابد که در این زمینه اقدام می‌شود و همچنان هم این مناطق به صورت مستمر رصد می‌شوند. در زمینه بیماری تب راجعه هم از جمله مواردی است که انستیتو پاستور اقدام کرده و همچنان هم تب‌های راجعه آندمیک را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه بعد‌ها در انستیتو پاستور اقدامات خوبی در زمینه آبله اعم از آبله انسانی، گاوی و مرغان برای تشخیص افتراقی انجام شد، گفت: بعد‌ها با تولید و واکسیناسیونی که در آبله انجام شد، از اقدامات خوب انستیتو پاستور ایران است. به نوعی می‌توان گفت یکی از متولیان ریشه‌کنی آبله در منطقه خاورمیانه شرقی ایران است. در آن زمان واکسن‌های آبله تولیدی انستیتو پاستور ایران در عراق، افغانستان و مصر استفاده شد. حتی برای فرانسه هم ارسال شد. رقمی حدود ۲۵۰ میلیون کودک از ۲۲ کشور واکسن‌های آبله تولید شده از سوی انستیتو پاستور را استفاده کرده‌اند. در بحث جذامیان هم آن زمان با کمک برخی کشور‌ها در مشهد و تبریز و ... مجذومین استقرار یافتند. موضوع پالایش آب شرب تهران هم از مشکلاتی بود که وجود داشت و بسیار مهم بود. بعد‌ها قناتش را با توصیه‌های دانشمندان انستیتو پاستور پالایش کرده و آنالیز انجام دادند تا زمانیکه لوله‌کشی اتفاق افتاد.

رئیس انستیتو پاستور ایران، با بیان اینکه یک مرکز تولیدی در کرج داریم که ظرفیت‌های تولیدی مفیدی دارد، گفت: همچنین یک مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی خوبی در آنجا ایجاد شده که ناوگان و ظرفیت بسیار خوبی در سطح کشور است. در زمینه تولید واکسن پاستوکووک پلاس هم دیدیم که دانشمندان ما توانستند با همکاری دانشمندان کوبایی واکسن خوبی را تولید کنند.

سروری گفت: در اضطراری که امکان دادن واکسن به ایران از طریق کووکس نبود، لزوما باید انتقال تکنولوژی ساخت واکسن کرونا به کشور انجام می‌شد که به خوبی انجام شد و نقش خوبی در کشور ایفا شد. در زمینه واکسن پنوموکوک و روتاویروس هم که در دست راه‌اندازی است و آن را از طریق مجلس و وزارت بهداشت پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست فعلی انستیتو پاستور ایران، تحقیقات کاربردی در زمینه تشخیص و ارائه روش‌های کنترل بیماری‌ها است، گفت: انستیتو پاستور ایران مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در حوزه هاری است. همچنین آزمایشگاه مرجع کشوری هستیم. آزمایشگاه همکار مرجع در هپاتیت، ایدز، سل و آنفلوآنزا هستیم و در تشخیص بیماری‌ها و تعقیب مستمر بیماری‌های نوپدید و بازپدید نیز انستیتو پاستور نقش ایفا می‌کند. در عین حال شبکه آزمایشگاهی کووید۱۹ نیز از سوی انستیتو پاستور راه‌اندازی شد که بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه در طول دوره وانفسای کووید متصل شدند.

وی با بیان اینکه در دوم خرداد ماه ۱۴۰۱، آزمایش تشخیص مولکولی آبله میمونی در انستیتو پاستور ایران راه‌اندازی شد، گفت: باتوجه به لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور جهت تشخیص به‌هنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را طراحی کرد و تیم پاسخ سریع انستیتو پاستور برای آمادگی جهت پاسخ به اپیدمی‌های احتمالی شکل گرفت. در حال حاضر ۱۲ مرکز به عنوان مراکز اصلی در نقاط مختلف کشور برای تشخیص آبله میمونی تجهیزات شدند.

وی گفت: از ابتدای خرداد ماه سال جاری بررسی نمونه‌های مشکوک آبله میمونی در آزمایشگاه پاسخ سریع انستیتو پاستور در حال انجام‌است. تا امروز در ۸۱ نمونه تست غربالگری آبله میمونی انجام شده است. ۳۷ نمونه غربالگری هم در مراکز دیگر اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر جزو تکالیف اصلی ماست که همچنان آن را دنبال می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آزمایشگاه تشخیص آبله میمونی پیشگیری بیماری های واگیر انستیتو پاستور ایران انستیتو پاستور آبله میمونی بیماری ها انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید

بیماری آبله مرغان، ماحصل ویروسی به نام واریسلا-زوستر است که از سرعت انتشار بالایی برخوردار است و در کودکان زیر ۱۰ سال شایع‌تر است، اما به طور کل این ویروس در هر سنی ممکن است افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش خبرآنلاین، با آغاز فصل بهار، ما میزبان ویروس‌های فصلی متنوعی خواهیم بود؛ که یکی از این ویروس‌ها «واریسلا-زوستر» یا همان آبله مرغان است که از ابتدای فروردین سر و کله این ویروس پیدا می‌شود و معمولاً تا اواسط تابستان ادامه می‌یابد. علت شیوع حداکثری این بیماری در اوایل سال این است که در این برهه زمانی، رطوبت هوا بسیار زیاد است و شرایط مساعدی را برای گسترش و انتشار ویروس ایجاد می‌کند.

علائم بیماری

آبله مرغان باعث ایجاد بثورات پوستی، لکه‌های قرمز و خارش‌دار می‌شود که به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند و برای مدتی بیمار را اذیت می‌کنند. مرحله آخر این بیماری، خشک شدن مایع درون تاول و پوسته‌پوسته شدن بثورات و در نهایت بهبودی آنهاست. لکه‌ها معمولاً به صورت خوشه‌ای و در نواحی پشت گوش، روی صورت، روی پوست سر، روی سینه و شکم، روی بازو‌ها و پا‌ها ظاهر می‌شوند. در برخی موارد ممکن است لکه‌ها در دیگر نقاط بدن از جمله: داخل گوش و دهان، روی کف دست، کف پا و ... نیز ایجاد شوند.

در صورت ابتلا به ویروس، قبل از ظاهر شدن بثورات ممکن است علائم خفیفی شبیه آنفلوانزا داشته باشید، از جمله: احساس بیماری، تب بالا (۳۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر)، بدن درد، سردرد، بی‌حالی، بی‌اشت‌هایی و ....

کودکان بیشتر در معرض خطر ابتلا به آبله مرغان هستند

کودکان بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند و اگر با فرد آلوده در تماس باشند، به سرعت بیمار خواهند شد و حدود دو هفته بعد اولین علائم را نشان خواهند داد. از آنجایی که آبله مرغان بسیار مسری است، کودکی که به آن مبتلا است باید در خانه بماند و استراحت کند تا زمانی که بثورات از بین بروند و تمام تاول‌ها خشک شوند. این روند معمولاً یک الی دو هفته به طول می‌انجامد. تا زمانی که تمام لکه‌ها از بین نرفته، از فرستادن کودکان به مدرسه یا مهد کودک پرهیز کنید، چرا که حضور در اجتماعاتی مانند کلاس درس باعث انتشار حداکثری ویروس می‌شود.

در صورت یکبار ابتلا به آبله مرغان، در برابر ابتلای مجدد مصون خواهیم ماند؟

پس از ابتلا به آبله مرغان، معمولاً آنتی بادی‌هایی در برابر این عفونت در بدن تولید می‌شود و فرد را از ابتلای مجدد به این بیماری مصون نگه می‌دارد. اما ویروسی که باعث آبله مرغان می‌شود (واریسلا-زوستر) در بافت‌های عصبی بدن غیرفعال می‌ماند و می‌تواند بعداً در قالب یک بیماری دیگر به نام «زونا» ظاهر شود. کودکانی که در برابر آبله مرغان واکسینه می‌شوند، در سنین بالاتر احتمال ابتلا به زونا در آن‌ها بسیار کمتر است.

آبله مرغان چگونه درمان می‌شود؟

آبله مرغان یک «بیماری ویروسی» محسوب می‌شود، بنابراین آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند آن را درمان کنند. اما اگر باکتری زخم‌ها را آلوده کند، پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. این وضعیت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که بچه‌ها تاول‌ها را خراش دهند و موجب ترکیدن آن شوند.

درمان بخصوصی برای آبله مرغان وجود ندارد، اما می‌توانید دارو‌هایی را از داروخانه خود دریافت کنید که سایر علائم بیماری را کنترل می‌کنند؛ مانند: استامینوفن برای کاهش تب، لوسیون کالامین و ژل خنک‌کننده برای کاهش و تسکین خارش.

در بیشتر کودکان، تاول‌ها پوسته پوسته می‌شوند و به طور طبیعی در عرض یک تا دو هفته می‌ریزند، بنابراین جای نگرانی نیست. تنها نکته قابل توجه این است که کودکان از دستکاری بثورات بپرهیزند تا از به جای ماندن اسکار (جای زخم) جلوگیری شود.

دیگر خبرها

  • تجهیز آزمایشگاه درمانگاه محمدیه به دستگاه آنالیز خودکار بیوشیمی+ فیلم
  • تجهیز آزمایشگاه درمانگاه محمدیه به دستگاه آنالیز خودکار بیوشیمی
  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • سی ام فروردین، روز آزمایشگاه
  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • انجام ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تست آزمایشگاهی در کردستان
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • امروزه تشخیص طبی پیش شرط خدمات درمانی است