Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-مراسم شکرگزاری همزمان با شروع برداشت محصول در روستای کویج از توابع شهرستان هریس با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید از روستای کویچ شهرستان هریس برای انتقال آب به مزارع و باغات با بیان اینکه توفیق حضور در مراسم معنوی و مذهبی زیارتگاه پیرداغی روستای مذکور را پیدا کردیم گفت: مراسم شکرگزاری همزمان با شروع برداشت محصول در روستای کویج از توابع شهرستان هریس در تیر ماه هرسال برگزار می شود و مردم بصورت گسترده از روستای کویچ و روستاهای اطراف و شهرهای تبریز و هریس و سایر شهرستانها در این مراسم شرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مردم در این مراسم بعد از زیارت آرامگاه امامزاده سیدمحمد تعزیه خوانی می کنند و سپس چوپان برتر روستا را براساس معیارهایی انتخاب می‌کنند و مسابقه اسب سواری هم برگزار می شود و در انتها دعای دسته جمعی برای طلب برکات بیشتر و شکرگزاری بابت محصولات تولیدی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت:  در مراسم امسال از ثبت ملی مراسم زیارتی و معنوی پیرداغی در روستای کویج از توابع شهرستان هریس رونمایی شد.

گفتنی است با آغاز فصل گرما مردمان روستای کیویچ و روستاهای اطراف آن در نزدیکی شهرستان ورزقان، مراسم آئینی زیارتی را در دهه اول فصل تابستان بر بالای کوهی که "پیرداغی" می نامندش برگزار می کنند. آنها یک روز قبل از روز تعیین شده توسط بزرگان روستا، برای زیارت  به همراه تمامی اعضای خانواده خود در دامنه کوه چادر می زنند و شب را در آنجا سپری می کنند. پس از طلوع آفتاب، زن، مرد، پیر و جوان و خردسال به سمت قله کوه در ارتفاع 2000 متری حرکت می کنند. آنها پس از طی مسیر دشوار، دور تا دور مزار پیر در اتاق کوچک آن جمع شده فاتحه خوانده و شمع روشن می کنند. عده ای نیز با پخش شیرینی نذر خود را ادا می کنند. چوپانان روستا برای سلامتی و پربرکت بودن گوسفندان خود، گله را دور مزار پیر می گردانند. مردم پس از زیارت به چادرهای خود بازگشته و گوسفندی را قربانی می کنند. به عقیده آنها این مراسم همه اهالی روستا و حتی روستائیانی که به شهرها مهاجرت کرده اند را در این دو روز دورهم جمع کرده و همدیگر را می بینند. روستای کیویچ در 60 کیلومتری شمال تبریز در مسیر ورزقان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی توابع شهرستان شهرستان هریس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۲۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه دو روستای بم مسدود شد

صادق دادالله پور معاون عمرانی فرماندار بم گفت : با ورود سامانه بارشی به شرق استان شهرستان بم راه دو روستا در اثر ریزش کوه مسدود شد  .
 

وی افزود: راه دو روستا کوهستانی  کشیت و  آمیس شهرستان بم در اثر بارش باران و ریزش کوه مسدود شد. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • امسال ۹۳ هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود
  • توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • راه دو روستای بم مسدود شد
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران