Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@16:00:18 GMT

رقم صادرات و واردات استان کرمان یکی است

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۴۴۰۸

رقم صادرات و واردات استان کرمان یکی است

ایسنا/کرمان طبق اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در سال گذشته 2 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و به همین میزان واردات داشته که عمدتا تجهیزان ماشین آلات و کالاهای واسطه ای هستند و مقرر شد این لیست واردات استان احصا و در اختیار دانشگاه ها، R&D و شرکت های دانش بنیاد قرار گیرد.

جعفر رودری ظهر امروز 13 تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان یک سازمان تخصصی و فرابخشی ایفای نقش می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او سند آمایش سرزمین را مهمترین سند بلند مدت استان دانست و بیان کرد: در این سند جهت گیری ها و راهبردهای استان در بخش های مختلف مشخص شده است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم که نظام نامه و دستورالعمل های آن مشخص و در حال ابلاغ به استان هاست.

او راهبری نظام توسعه و برنامه ریزی استان را یکی از شوراهای های استان برشمرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته در این شورا پرداخت و در ادامه اظهار کرد: بازنگری و تطبیق سند آمایش استان ها با سند آمایش سرزمین ملی در سال گذشته انجام شد و اکنون یک سند قابل اتکا و لازم الاجرا است.

رودری با بیان این مطلب که جهت گیری های بخشی و طرح های اقتصادی استان مشخص است، تصریح کرد: مناطق در خطر زلزله و فرونشست و ... همه مشخص و به دستگاه اعلام شده تا در اجرای پروژه ها این موارد مدنظر قرار دهند و همچنین نیازهای آتی استان از جمله؛ آب، برق، گاز و ... تعیین تکلیف شده اند.

طبق اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان 100 درصد 4 درصد رشد اقتصادی استان که در سال گذشته هدف گذاری شده بود، محقق شده است.

او نرخ رشد مشارکت اقتصادی در سال گذشته 40.3 درصد که نسبت به سال 1399 حدود هفت دهم واحد افزایش یافته است و 17 هزار نفر که عمده آنها بانوان جویای کار با بهبود شرایط وارد بازار کار شدند.

رودری با اشاره به اینکه کرمان در بین 31 استان کشور پنجمین استان به لحاظ خالص شغل ایجاد شده بوده است، بیان کرد: بعد از دو سال رشد منفی اقتصاد از سال ۹۸ به علت کرونا که نزدیک به 25 هزار فرصت شغلی در یک سال از دست دادیم و در سال گذشته بعد از دو دوره رشد منفی، 22 هزار خالص فرصت شغلی مثبت رسیدیم.

او افزود: در تحقق برنامه های رشد اقتصادی ۵۷۳ پروژه اقتصاد مقاومتی با ۳۶ هزار میلیارد تومان و ۸۳۵ میلیون دلار ارزی بزنامه ریزی شد که ۳۰ درصد کل سرمایه گذاری استان در بر می گرفت.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان براساس نظارت بر اشتغال ایجاد شده، پایداری طرح های بزرگ بیشتر بوده اما درصد بیمه شدگان سهم قابل توجهی نداشته است.

5 هزار و 170 میلیارد تومان مازاد درآمد وصول شده سال گذشته استان کرمان است که کرمان بعد از تهران در این خصوص قرار دارد این مطلب بخش دیگری از سخنان رودری بود.

او با بیان این مطلب که در سال گذشته هزار میلیارد تومان اعتبار را بین ۳۲ دستگاه توزیع شده است، تصریح کرد: 4 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی نیز در سال 1400 توزیع شد و تا ابتدای سال جاری 1738 میلیارد تومان آن تخصیص داده شد که حدود 44 درصد اعتبارات این بخش را در بر گرفته است.

رودری از اسناد خزانه سخن به میان آورد و گفت: 54 درصد اعتبارات اسناد خزانه استان جذب شده و 46 در صد باقیمانده قبل از پایان شهریورماه جذب می شود و اعتبارات اسناد خزانه استان مشکلی نداریم. ادارات حمل و نقل و راهداری شمال و جنوب استان و حوزه آب بیشترین اعتبارات را جذب کردند و

او توجه ویژه به مناطق محروم رویکرد مهم دولت در سال گذشته اعلام کرد و افزود: رفع مشکل آبرسانی ۷۲ روستا، تکمیل سالن ها مصلی ها، امور حمایتی و معیشتی و راههای روستایی، برق و انرژی در این راستا پیگری شد.

رودری تدوین کتابچه ظرفیت های قانون بودجه برای تقویت جایگاه استان به لحاظ اخذ ردیف های ملی و تهیه و تنظیم الگوی اعتبارات وتهیه سند بودجه را از جمله اقدامات صورت گرفته در سال گذشته برشمرد.

او نظارت بر پروژه های عمرانی را یکی از وظایف این سازمان دانست و بیان کرد: در سال گذشته از حدود 530 پروژه بازدید کردیم و گزارش نظارت فنی آنها به سازمان های مربوطه ارسال شد. همچنین 507 پروژه نیز توسط فرمانداری های استان مورد بازدید قرار گرفتند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در سال گذشته 320 گواهی صلاحیت پیکانکاران و مشاوران صادر شد که نسبت به سال 1399 حدود 30 درصد افزایش داشته است و سال گذشته استان کرمان 15 پرونده تشخیص مشاوران پایه دو از سراسر کشور به استان کرمان ارسال شده است. گفتنی است فقط سه استان تشخیص مشاوران پایه دو صادر می کنند.

او ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی استان از دیگر وظایف این سازمان برشمرد و عنوان کرد: 68 درصد هدف گذاری در راستای حرکت استقرار دولت الکترونیکی محقق شده است. شرکت های توزیع برق، سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت بهترین عملکرد در زمینه میز خدمت داشته اند.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی سال گذشته رتبه دوم در بین 31 استان کشور در زمینه شاخص های اختصاصی کسب کرده است این نیز بخش دیگری از سخنان رودری بود.

به گفته او رشد اقتصادی سال جاری استان کرمان 7.7 درصدی در نظر گرفته شده و الگوی تامین منابع آن نیز تعریف شده که حدود 14 درصد آن را باید دولت تامین کند.

رودری با ابراز تاسف از اینکه استان کرمان در استفاده از ظرفیت صندوق توسعه استان کرمان ضعیف عمل کرده است، در ادامه میزان فرار سرمایه از استان را بیش از 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

او اظهار کرد: در سال جاری 213 پروژه از دستگاه های اجرایی استان با اعتباری حدود 25 هزار میلیارد تومان که تقریبا 10 هزار فرصت شغلی ایجاد می کنند، دریافت کرده ایم همچنین معین های اقتصادی 168 پروژه را تعریف کرده اند.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صادرات استان کرمان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان هزار میلیارد تومان استان کرمان سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۴۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲

محمدصادق مهرجو گفت: تحریم‌های آمریکا در مقطع زمانی کنونی خیلی جدی دنبال نخواهد شد و صادرات نفت خام ما را خیلی با چالش مواجه نمی‌کند. روند تولید نفت خام در سال جدید افزایشی خواهد بود و متعاقب آن، صادرات ما هم در سطح فعلی حفظ خواهد شد

محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: به طور متوسط ایران در سال ۱۴۰۲، روزانه ۳.۲ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است که از این میزان، روزانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه به سمت پالایشگاه‌های داخلی ارسال و مابقی برای صادرات در دسترس بوده است. یعنی ما به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام برای صادرات داشتیم. عمده صادرات ما نیز به پالایشگاه‌های چین و هند انجام می‌شد.

 

وی ادامه داد: در این بین، راه‌های صادرات نفت خام به بازار‌های آسیا مجددا احیا شد و نیاز کشور‌های بزرگ و واردکننده نفت خام مانند چین و هند را تامین کرد؛ به خصوص کشور چین که به دلیل چشم‌انداز مثبت اقتصادی، بعد از پاندمی کرونا قصد افزایش واردات نفت خام و افزایش ظرفیت‌های پالایشی را دارد.

 

مهرجو درخصوص نیاز وارداتی کشور چین توضیح داد: اگر تولید روزانه نفت خام چین را به طور متوسط ۴.۲ میلیون بشکه و ظرفیت پالایشی این کشور را ۱۹.۵ میلیون بشکه در نظر بگیریم، چین روزانه نیاز به واردات ۱۵ میلیون بشکه نفت خام دارد که با توجه به تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه صادرات نفت خام روسیه و تخفیف‌هایی که این کشور مجبور است برای فروش نفت خام خود بدهد، بخش عمده‌ای از واردات نفت خام چین را به خودش اختصاص می‌دهد.

 

وی افزود: البته تخفیف‌های ایران با توجه کیفیت بالاتر نفت خام صادراتی ما نسبت به نفت خام روسیه، به مراتب کمتر است. از طرفی ما رقیب دیگری، چون عراق داریم که مانع تحریمی برای فروش نفت خام خود ندارد و البته تخفیفی هم بابت فروش، پرداخت نمی‌کند. از آنجا که نوع نگاه چینی‌ها و هندی‌ها به بازار واردات نفت خام صرفا استفاده از موقعیت کنونی برای تامین بیشتر و ارزان‌تر نفت خام پالایشگاه است، لذا چشم‌پوشی از این موقعیت که به سبب تحریم فروش نفت خام ایران و روسیه، فراهم کرده بسیار سخت است. به همین علت به نظر می‌رسد میزان سودی که پالایشگاه‌های نفت خام چین و هند ناشی از واردات نفت خام تخفیف‌دار ایران و روسیه (مخصوصا تخفیف‌های روسیه) دریافت می‌کند، باعث می‌شود که بتوانند ریسک‌های وارداتی را تحمل کنند و از این سود قابل توجه، صرف نظر نکنند.

 

این کارشناس انرژی عنوان کرد: بر اساس خبر‌هایی که وجود دارد، حتی پالایشگاه‌های نفت خام اروپایی که قبل از تحریم‌های روسیه و سقف قیمتی اعمال شده، مقصد اصلی صادرات نفت خام این کشور بوده‌اند همچنان نتوانستند از واردات نفت خام این کشور علی رغم تحریم‌های اعمال شده اتحادیه اروپا، چشم پوشی کنند و همچنان از طریق واسطه‌های خودشان واردات نفت خام تخفیف دار روسیه را ادامه می‌دهند. این سود آنقدر زیاد است که توجه شرکت‌های نفتی اروپایی را به خودش جلب کرده و این شرکت‌ها از طریق شرکت‌های کوچک واسطه‌ای، در زمینه واردات و معامله‌های محموله‌های نفت خام فعال هستند.

 

مهرجو با اشاره به اینکه امسال در آمریکا انتخابات برگزار خواهد شد و برای حزب دموکرات و رئیس جمهور فعلی آمریکا عدم افزایش قیمت‌های فرآورده‌های نفتی در بازار آمریکا، یکی از هدف‌های اصلی است، گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند علی رغم اعلام رسمی تحریم‌ها، در عمل سختگیری زیادی را برای تجارت کشور‌های تحت تحریم (حداقل تا موعد انتخابات) نداشته باشند تا کمبود عرضه در بازار نفت خام به خصوص باعث تلاطم قیمتی در بازار آمریکا نشود.

 

وی ادامه داد: از مجموع این صحبت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تحریم‌های آمریکا در مقطع زمانی کنونی (حداقل تا زمان انتخابات آمریکا) خیلی جدی دنبال نخواهد شد و صادرات نفت خام ما را خیلی با چالش مواجه نمی‌کند. روند تولید نفت خام در سال جدید افزایشی خواهد بود و متعاقب آن، صادرات ما هم در سطح فعلی حفظ خواهد شد و اگر چالشی از ناحیه تحریم برای صادرات ما بوجود بیاید قابل توجه نخواهد بود.

 

این کارشناس انرژی درمورد نگاه چین به کشور‌های تامین کننده نفت خام گفت: نحوه برخورد چین با توجه به سابقه و نوع نگاه اقتصادی که دارد، تغییر به‌خصوصی نخواهد کرد؛ چون نگاه چین به کشور‌های تامین کننده نفت خام، یک نگاه مقطعی نیست و تمایل دارد که روابط خود را با تمامی صادر کنندگان حفظ کند و البته در سبد انرژی خود، انواع نفت خام وارداتی با مشخصات مختلف داشته باشد.

 

مهرجو در پایان اضافه کرد: چین رابطه خوبی با عمده صادرکنندگان نفت خام در آسیا از جمله عربستان و عراق و کویت دارد و بعد از تحریم‌ها هم در قالب قرارداد ۲۵ ساله ایران، رابطه خوب و پایداری با ما برقرار کرده است. قطعا حفظ این رابطه هم به نفع آنهاست و هم قابل چشم پوشی نیست. با توجه به تخفیف‌هایی که ما برای نفت خام خود درنظر داریم، سود بیشتری هم از واردات نفت خام ما نسبت به واردات از عربستان و عراق خواهد برد؛ لذا با توجه به احتمال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، فکر می‌کنم که تنها خریداران ما در شرکت‌های چینی میزان چانه زنی شان را بیشتر خواهند کرد به بهانه اعمال تحریم‌های احتمالی، ولی صرف نظر کردن و یا کاهش نفت خام از ایران، بسیار بعید به نظر می‌رسد، چون هر دو طرف (هم ایران و هم چین) از این شراکت سود خواهند برد.

دیگر خبرها

  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
  • واردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها مجاز است
  • تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات
  • ضوابط تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲