Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@02:35:51 GMT

5 درصد جمعیت کشور درگیر اعتیاد هستند

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۵۱۷۶

5 درصد جمعیت کشور درگیر اعتیاد هستند

ایسنا/کرمانشاه سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه پنج درصد جمعیت کشور درگیر اعتیاد هستند، گفت: اولویت امسال ما پیشگیری است تا بتوانیم از سلامت 95 درصد جمعیت کشور در برابر معضل اعتیاد حراست کنیم.

دکتر فرهاد اقطار، امروز (13 تیر) در حاشیه نشست هم اندیشی معاونین پیشگیری و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر منطقه غرب و جنوب غرب کشور( خوزستان، لرستان، همدان، ایلام، کردستان و کرمانشاه) به میزبانی کرمانشاه، در جمع خبرنگاران از معضل اعتیاد به عنوان بلایی خانمانسوز یاد کرد و افزود: در حال حاضر پنج درصد جمعیت کشور با این معضل درگیر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این آمارها نشان می‌دهد 95 درصد جمعیت کشور از این لحاظ سالم هستند و بسیار ضروری است که بتوانیم از سلامت آنها محافظت کرده و پیشگیری مناسبی را در برابر اعتیاد برای آنها ایجاد کنیم.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه روند درمان و ترک اعتیاد و بازگرداندن فرد معتاد به جامعه کار بسیار دشواری است، گفت: بهترین راهکار این است که اجازه ندهیم جوانی در دام اعتیاد گرفتار شود که بخواهیم او را ترک داده و به جامعه برگردانیم.

اقطار تصریح کرد: در همین راستا سیاست امسال سازمان بهزیستی به سمت پیشگیری است و اولویت این است که از افتادن جوانان و نوجوانان در دام اعتیاد پیشگیری کرده و جلوی کاهش سن اعتیاد را بگیریم.

وی افزود: بر همین اساس بودجه ریزی سازمان بهزیستی هم با اولویت پیشگیری خواهد بود و برنامه ها نیز امسال بر همین اساس تنظیم شده است.

این مسئول با اشاره به فعالیت خط ملی اعتیاد با شماره 09628 گفت: در نظر داریم خدمات رسانی این خط را به صورت پیامکی، اینترنتی و اپلیکیشن گسترش دهیم.

اقطار افزود: همچنین برنامه داریم تا در فضای مجازی فعالیت های بیشتری در بحث پیشگیری انجام دهیم که در همین راستا محتواسازی در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

دکتر فرحناز محمدی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه هم در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این اولین نشست مشترک معاونین پیشگیری سازمان بهزیستی و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های منطقه غرب و جنوب غرب کشور است گفت: این نشست با هدف نقد و بررسی برنامه های پیشگیرانه اعتیاد است که طی سالهای گذشته به اجرا درآمده است.

وی افزود: همچنین در این نشست گزینش و اجرای طرح های موفق در زمینه پیشگیری از اعتیاد  و بازنگری و بومی سازی برخی برنامه های پیشگیری در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه اعتیاد بهزيستي پیشگیری و درمان اعتیاد درصد جمعیت کشور سازمان بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۵۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکایت ویلچرهایی که اهدا می‌شوند و مسئولانی که پاسخگو نیستند | پای ما لنگ است و منزل بس دراز

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: لیلا (همسرش) هم کنارش بود و مدام حرف می‌زد از روز عروسی‌شان که هنوز سالی از آن نگذشته، از سفر ماه‌عسلشان که به مقصد همین مازندران بود. لیلا، گاه به دستُ محمد فنجان چای با عطر دارچین می‌داد و گاه برایش میوه‌های دلخواه پوست می‌کَند تا خواب به چشم او راه نیابد. راه هم نیافت اما فقط خواب نیست که علت می‌شود برای معلولِ تصادفات جاده‌ای. لحظه‌ای غفلت (مکالمه با تلفن همراه) هم حادثه‌ساز است. ماشین تازه خریداری شده با سرنشینانِ سرخوش و جوان خود به قعر دره‌ای سنگلاخ که واژگون می‌شود، محمد عرق‌ریزان از کابوس بیدار می‌شود. از آن نیمه‌شبِ سیاه تا به امروز، لیلا روی ویلچر نشسته و اوج تراژدیِ داستانشان هم این است که برادر کوچک لیلا پیش از این به سبب اختلالات ژنتیک و مادرزاد، دچار ناتوانی و معلولیت جسمی حرکتی بوده و او نیز به چرخِ ویلچر حرکت می‌کند.

لنگیدن کمیتِ ویلچرنشینان

به همین سادگی می‌توان از یک زندگی عادی پرت شد به یک زندگی که نوعی از معلولیت همه ابعاد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، سالانه بیش از ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر در پی وقوع تصادفات به جمعیت معلولان کشور افزوده می‌شوند و این میان بیش از ۳۰ درصد از مجموع آمار معلولان کشور که از طیف وسیعی از انواع معلولیت رنج می‌برند به معلولان جسمی حرکتی اختصاص دارد. معلولانی که ویلچر یکی از نیازمندی‌های نخستین‌شان است و بدون آن، کمیت‌شان لنگ‌تر از لنگ می‌ماند.

آمارهای نگران‌کننده در حاشیه طرحی خداپسندانه

از این روست که اجرای طرح اهدای ویلچر هم از سوی سازمان بهزیستی و هم از سوی انجمن‌های خیریه و مردم‌نهادی که خیران و نیکوکاران بسیار در آنها نذرِ ثواب‌های کمتر یاد شده دارند، قوت گرفت. قوتی که تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، افزایش نگران کننده آمار معلولان جسمی حرکتی و نیز تخصیص بودجه‌های نصفه و نیمه این حوزه، مزید علتش بود. اهدای ویلچرهایی که در حال حاضر با قیمت پایه حدود ۲تا ۳ میلیون تومان (ویلچرهای ارتوپدی) در بازار عرضه می‌شوند و برخی از برندها و مدل‌هایشان تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان (ویلچرهای برقی مبله) هم قیمت‌گذاری شده‌اند. به این هزینه که اغلب برای بسیاری از خانواده‌ها سنگین و دشوار است، هزینه تعمیر و سرویس ویلچرها را هم علاوه کنید که آن نیز با میانگین ۲۰۰ هزار تومان تا بیش از چند ۱۰ میلیون تومان انجام می‌شود. با توجه به این میزان و نوسان این نرخ‌ها و سایر هزینه‌های مادی و معنوی زیست معلولان جسمی حرکتی، باید از اجرای طرح اهدای ویلچر، ابراز خرسندی کرد. برای اطلاع از کمیت و کیفیت اجرای طرح اهدای ویلچر از سوی سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی اصلی آن که انتظار می‌رود در این حوزه بسیار موثر و الگوساز عمل کند، سراغشان رفتیم. نامه‌نگاری و مکاتبات اداری برای دریافت پاسخ چند سوال مختصر با همین موضوع یعنی طرح اهدای ویلچر را از تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ آغاز کردیم و تا روز پیش از انتشار این گزارش، همچنان پیگیر بودیم که متاسفانه هیچ پاسخی از مسئولان مربوطه در سازمان بهزیستی دریافت نکردیم. این در حالی‌ست که انتظار می‌رود مدیران در معاونت‌های متعدد سازمانی که چشم امید بسیاری از معلولان برای حمایت و توانمندسازی به آنهاست، پاسخگو و همراه باشند. پاسخگو به جمعیتی که اغلب خود را در وضعیت «پای ما لنگ است و منزل بس دراز/ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» می‌یابند.

کد خبر 844936 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سازمان بهزیستی معلول و معلولیت

دیگر خبرها

  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • بهزیستی دیلم بر اشتغال افراد درمان‌شده از اعتیاد نظارت داشته باشد
  • هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد
  • مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود
  • تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به ۱۲۷ مرکز می‌رسد
  • هدف گذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پیشگیری باشد
  • ۷ استان درگیر سیل و آبگرفتگی شدند | هشدار قرمز بارش شدید برای ۵ استان
  • حکایت ویلچرهایی که اهدا می‌شوند و مسئولانی که پاسخگو نیستند | پای ما لنگ است و منزل بس دراز
  • مردم تشنه نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند