Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از وزش باد شدید همراه با گردوخاک از دوشنبه (۱۳ تیر) در خوزستان و اصفهان تا سه‌شنبه (۱۴ تیر) در خوزستان، ایلام و اصفهان خبر داد.

بر اثر این مخاطرات خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردو خاک و صنعت کشاورزی، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد به‌ویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری نسبت به افزایش سرعت باد و در برخی مناطق وقوع رگبار و رعد و برق به همراه افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۲ تا ۳ متر از دوشنبه تا چهارشنبه (۱۳ تا ۱۵ تیر) خبر داد.

این مخاطرات در دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان و تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی احتمال غرق شدن شناگران، آسیب رسیدن به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی لازم است ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زردرنگ از خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید خبر داد. این وضعیت جوی دوشنبه (۱۳ تیر) در بوشهر، نیمه جنوبی ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، یزد، قم، تهران، البرز، فارس، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و شرق کرمان، سه‌شنبه (۱۴ تیر) در یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، مرکزی، بوشهر، فارس، تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری، سمنان و شرق کرمان و چهارشنبه (۱۵ تیر) در اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، سمنان، نیمه جنوبی ایلام، قم، چهارمحال و بختیاری و شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان رضوی مورد انتظار است.

در چنین شرایطی احتمال کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال اختلال در ناوگان حمل نقل وجود دارد.

سازمان هواشناسی خودداری از قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیب پذیر در مواقع بروز گردو خاک، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را جهت جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین از رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر همراه با وقوع رگبار باران و در مناطق مستعد تگرگ با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی خبر داد.

این مخاطرات دوشنبه (۱۳ تیر) در ارتفاعات و دامنه در گیلان و مازندران، سه‌شنبه (۱۴تیر) در ارتفاعات مازندران و غرب گیلان و چهارشنبه (۱۵ تیر) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات و دامنه در هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه‌های فصلی، احتمال وقوع صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا به‌طور موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده مورد انتظار است بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

کد خبر 688210 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي گرد و خاک گرد و غبار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب و هوا ایران سازمان هواشناسي گرد و خاک گرد و غبار سازمان هواشناسی پیش بینی می شود هشدار نارنجی وزش باد شدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۵۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران، ‌ وزش باد شدید و رعدوبرق تا سه شنبه | برای ۷ استان هشدار صادر شد

به گزارش همشهری آنلاین بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، برخی مناطق یزد، ‌کرمان و ارتفاعات شمال شرق هرمزگان بارش باران، ‌رعدوبرق، وزش باد شدید، کاهش دما و در مناطق مستعد گردوخاک روی می‌دهد.

فردا در شمال فارس، ‌ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات شمال شرق خوزستان، مناطق شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل، یکشنبه در شمال غرب، سواحل دریای خزر، برخی مناطق کرمان، ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی بارش پراکنده باران روی می‌دهد.

روز دوشنبه در جنوب اصفهان، نیمه شمالی فارس، کرمان، نیمه شرقی سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، شرقی و خراسان شمالی رگبار باران و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

سه‌شنبه آینده علاوه بر مناطق ذکر شده در استان‌های اصفهان، لرستان، ‌ کرمانشاه، جنوب همدان، جنوب مرکزی و شمال خراسان رضوی بارش باران و وزش باد روی می‌دهد. طی دو روز آینده خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی جدید از سمت شمال‌غرب، تداوم فعالیت سامانه قدیم در نیمه‌شرقی و در نواحی مستعد ناپایداری‌های همرفتی

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

نوع مخاطره: بارش باران، در ارتفاعات و نواحی سردسیر برف، در نقاط گرمسیر با رعدوبرق، وزش بادشدید، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ، در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها همراه با مه

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰: شرق اصفهان، یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال و محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰: شرق سمنان، کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، باغی و زراعی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی، نهال و محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای تا ۳۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در سواحل تا ۱.۷ متر و دور از ساحل بیش از ۱.۷ متر

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰: مناطق ساحلی و دور از ساحل جنوب استان بوشهر و استان هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌ سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

کد خبر 841102 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران باران

دیگر خبرها

  • بارش باران، وزش باد شدید و رعدوبرق تا سه شنبه/ برای ۷ استان هشدار صادر شد
  • بارش باران، ‌ وزش باد شدید و رعدوبرق تا سه شنبه | برای ۷ استان هشدار صادر شد
  • هشدار هواشناسی برای ۷ استان
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۱/۱۰؛هشدار هواشناسی برای ۷ استان
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۱/۰۹؛ باران، برف و وزش باد در ۵ روز آینده / هشدار برای ۱۰ استان
  • صدور سه هشدار هواشناسی برای شهرهای مختلف کشور
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۱/۰۹؛هشدار هواشناسی برای ۱۰ استان
  • این استان‌ها در سه روز آینده بارانی هستند
  • این استان‌ها در سه روز آینده بارانی هستند/ هشدار هواشناسی به مسافران
  • هشدار سطح زرد هواشناسی برای بارندگی در گیلان/ دمای هوا ۶ تا ۱۲ درجه کاهش پیدا می‌کند