Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@11:33:34 GMT

افشای اسناد محرمانه جنگ نیابتی پنتاگون در سوریه

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۵۶۲۵

افشای اسناد محرمانه جنگ نیابتی پنتاگون در سوریه

یک وبگاه آمریکایی با انتشار اسناد و در گزارشی اختصاصی برنامه های محرمانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای آغاز جنگ نیابتی در شماری از کشورهای آسیای غربی از جمله سوریه را افشا کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وبگاه آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی به برنامه محرمانه پنتاگون تحت عنوان «A۱۲۷» که در زمینه جنگ‌های نیابتی در آسیای غربی و کشورهای سوریه ،مصر، لبنان و یمن اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این گزارش اعلام شده است گروهی محدود از نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا در جنگ‌های نیابتی در مناطق مختلف خاورمیانه و شمال آفریقا مشغول به فعالیت هستند، که البته فعالیت‌های آنها نسبت به گذشته با شدت کمتر و دایره عملیاتی وسیع‌تر دنبال می‌شود.

بنابر گزارش اینترسپت، نیروهای یگان کماندویی آمریکا، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ در چارچوب برنامه A۱۲۷ تعداد ۲۳ عملیات مختلف را در کشورهای مختلف به اجرا گذاشته‌اند.

بر این اساس، در برنامه محرمانه A۱۲۷ به طور ویژه از گروه‌های نظامی بیگانه در کشورهای هدف حمایت آموزشی، مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌شود اما بر خلاف دیگر برنامه‌های کمک‌های خارجی پنتاگون، در این برنامه نیروهای خارجی به طور مستقیم در راستای تحقق اهداف آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

«جوزف ووتل»، ژنرال بازنشسته که پیشتر فرماندهی نیروهای عملیات ویژه و فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه را بر عهده داشت، استفاده از برنامه «A۱۲۷» در سوریه، مصر، لبنان و یمن را به عنوان بخشی از آنچه او تلاش‌های ضد تروریسم خواند، نام برد.

وی فاش کرد که برنامه A۱۲۷ در لبنان با نام رمز «لیون هانتر»، در سوریه و یمن با «یوکن هانتر» و در مصر با اسم رمز «انیگما هانتر» معروف بود.

یکی دیگر از مقام های پیشین دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، استفاده از یک نسخه از این برنامه را در عراق و تونس و همچنین افغانستان، کامرون و دیگر کشورها تایید کرد./ایرنا

این وبگاه آمریکایی افزود که اسناد و مصاحبه های مختلف با شخصیت ها، جزیی ترین تصاویر و مدارک را از برنامه های جنگ نیابتی واشنگتن و عملیات هایی که در پوشش مبارزه با تروریسم توسط نیروهای نیابتی خارجی در سراسر جهان انجام می شود، نشان می دهد، انجام این عملیات حتی برای اکثر اعضای کمیته های کنگره و مردم آمریکا ناشناخته است.

واشنگتن از طریق برنامه A۱۲۷ به آموزش، تأمین مالی، تسلیح و  دادن اطلاعات به نیروهای نیابتی خارجی می پردازد. اما برخلاف دیگر برنامه های پشتیبانی خارجی که با شعار تقویت نیروهای بومی کشورها انجام می شود، نیروهای نیابتی به مأموریت های ویژه برای دستیابی به اهداف کاملاً آمریکایی اعزام می شوند.

یکی از اسناد نشان می دهد که هزینه این برنامه و عملیات آن در دوره ۲۰۱۷ - ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۱۰ میلیون دلار بوده است. اگرچه این مبلغ بخش کوچکی از بودجه هزینه های دفاعی برای مدت مشابه را تشکیل می دهد، اما نشان دهنده افزایش قابل توجه در بودجه اختصاص داده شده نسبت به سال ۲۰۰۵ و زمانی است که این برنامه با نام دیگری فعالیت می کرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: جنگ نیابتی پنتاگون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۵۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند

خبرگزاری رویترز دوشنبه شب گزارش داد که نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند.

به گزارش مشرق، رویترز به نقل از منابع امنیتی عراق و مقامات دولت آمریکا گزارش داد که نیروهای ایالات متحده در عراق و سوریه در ۲۴ ساعت گذشته هدف دو حمله قرار گرفتند.

رویترز به جزییات بیشتر این خبر هیچ اشاره ای نکرده است.

پایگاه نظامی عین الاسد در غرب عراق که محل استقرار شماری از نظامیان اشغالگر آمریکایی در این کشور است، نیز عصر دوشنبه هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

یک مقام آمریکایی در این باره به خبرگزاری «رویترز» گفته بود که پایگاه مذکور مورد حمله پهپادی قرار گرفته است.

این حمله تنها ساعاتی پس از آن صورت گرفت که گردان های حزب‌الله عراق اعلام کرد نیروهای مسلح آن‌ها، حملات علیه نیروهای آمریکایی را از سر خواهند گرفت.

این گروه مقاومت عراقی تصریح کرد: به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج نظامیان آمریکایی (از عراق) در سفر (اخیر) «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به واشنگتن، حملات را از سر می گیریم.

دو روز پیش سازمان «الحشدالشعبی» عراق از حمله به پایگاه نظامی «کالسو» واقع در استان «الانبار» خبر داده بود.

«علا الناشی» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تاکید کرد: همزمان با حضور هیات عراقی به ریاست محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در واشنگتن، آمریکا حمله‌ای متجاوزانه علیه پایگاه‌های وابسته به نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی در استان بابل انجام می‌دهد.

السودانی نخست وزیر عراق به تازگی به واشنگتن سفر و درمورد زمان پایان ماموریت نظامیان آمریکایی در این کشور گفت‌وگو کرد.

الناشی تاکید کرد: تجاوز آمریکا وقاحت و بی مسوولیتی علیه نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی عراق به شمار می‌رود.

وی از دولت عراق خواست که به منظور حفظ کرامت عراقی‌ها، علیه مسوولان آمریکایی در شورای امنیت شکایت کند.

دیگر خبرها

  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • افشای جزئیاتی از طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  • افشای ۸۵ای کردن طرح دیگر در مجلس انقلابی | تندروها دنبال بررسی محرمانه چه چیزی بودند؟
  • پول‌پاشی برای مثلث نیابتی
  • روز ۱۹۹ طوفان‌الاقصی| حمله به پایگاه‌های آمریکا در سوریه
  • پول‌پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • شکست پروژه ژاندارم نیابتی
  • گزارش‌ های واقعی پنتاگون درباره چیزایی که فقط در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌ایم