Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@19:37:25 GMT

میوه‌های داخلی گران‌تر از میوه‌ وارداتی

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۶۳۳۰

در حالی که فصل اوج عرضه میوه رسیده،‌ اما قیمت‌ میوه در اوج قرار دارد، سه دلیل عمده برای گرانی قیمت میوه مطرح است، برخی میوه‌های داخلی از وارداتی هم گران‌تر شده است. ناطقان: بازار میوه فروشی‌ها این روزها با رسیدن به گرمای تابستان داغ تر شده و قیمت‌های میوه بالاست، اگرچه تصور می‌شود که هر چه به فصل برداشت میوه ها می رسیم قیمت‌ها کاهشی باشد ،اما چنین نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقریبا فصل نوبرانه‌ها به پایان رسیده و زمان اوج عرضه میوه به بازار است، اما خبری از کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود. میوه‌ها کیلویی ۸۰ هزار تومان و ۵۰ هزا تومان و میانگین ۳۵ هزار تومان دیده می‌شود که با درآمد طبقه متوسط و به پایین جامعه همخوانی ندارد.

حتی میوه‌های صادراتی که بعضا چند قاره طی می شود تا به بازار ایران برسد نیز به گرد قیمت‌های داخلی نمی‌رسد، گزارشی که در زیر می‌خوانید از جنوبی ترین نقطه تهران تهیه شده که قیمت ها نسبتا پایین تر است، اما هر چه به شمال شهر می‌رویم میوه‌ها لاکچری تر و قیمت ها فضایی تر می‌شود.

این خبرها در حالی است که بر اساس آمارهای فائو ایران در تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در ۶۸ محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را دارد، در تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را داراست.

سرانه تولید میوه در دنیا ۸۰ کیلوگرم است و این رقم در کشور ما به ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد. همچنین در سال‌های مختلف ایران رتبه هشتم تا دهم دنیا را در تولید میوه در اختیار دارد.

پس اگر مشکل تولید در کشور وجود ندارد، دلیل این همه رشد قیمت ها در بازار چیست؟ آیا نظام بازاررسانی و توزیع ایراد دارد؟ هزینه‌های تولید در کشور بالاست و برای کشاورز نمی‌صرفد که به قیمت پایین بفروشد و یا اینکه نظارتی بر بازار نیست و هر کسی هر قیمتی که دوست داشته باشد می‌فروشد؟

گزارش میدانی خبرنگار فارس از بازارهای میوه منطقه ۱۹ تهران حاکی است که قیمت‌های نسبت به هفته‌های اخیر رشد زیادی داشته، در حالی که هر چه به اوج عرضه میوه در تابستان نزدیک می شویم، باید این قیمت ها کاهش یابد، مثلا هندوانه نسبت به دو هفته گذشته دو برابر شده ، قیمت سایر میوه‌های تابستانه هم حدود ۱۰ هزار تومان در هر کیلو رشد قیمت را نشان می‌دهد. قیمت گیلاس ۸۰ هزار تومان است، اما موز وارداتی که بعضا پس از طی چندین قاره به کشور می‌رسد کیلویی ۳۵ هزارتومان به فروش می‌رود.

قیمت صیفی جات هم رشد عجیبی داشته سیب زمینی کیلویی ۱۷ هزار تومان، گوجه فرنگی کیلویی ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این میان جلوه میوه‌ای مانند آناناس وارداتی هم عجیب است که دانه ای ۸۵ هزار تومان می‌فروشند و هنوز روشن نشده که دلیل واردات میوه‌های خارجی با این هم تنوع میوه‌ای که در کشور داریم به خاطر چیست؟ انبه هم کیلویی ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که عمدتا وارداتی از پاکستان است.

میوه‌های داخلی گران‌تر از میوه‌های وارداتی شدند

قیمت سایر اقلام میوه در منطقه ۱۹ تهران به این شرح است:


قیمت میوه در بازار منطقه ۱۹ تهران
میوه وصیفی(کیلوگرم) قیمت(تومان)
گیلاس ۸۰ هزار
هلو ۳۳ هزار
سیب ۴۵ هزار
شلیل ۳۷ هزار
موز ۳۵ هزار
انبه ۷۵هزار
زردآلو ۵۰ هزار
آلبالو ۴۰ هزار
آلو زرد ۳۸ هزار
آلو قرمز ۳۸ هزار
هندوانه ۱۰ هزار
آناناس(دانه ای) ۸۵ هزار
لیمو ترش ۳۵ هزار
خربزه ۲۲ هزار
طالبی ۱۵ هزار
انگور ۳۳ هزار
بادمجان ۱۰ هزار
سیب زمنیی ۱۷ هزار
کدو ۱۲ هزار
هویج ۱۰ هزار
فلفل تند ۳۵ هزار
پیاز ۱۰ هزار
کرفس ۷۵۰۰
کلم ۸۵۰۰
کاهو ۱۰ هزار




افسار بازار میوه رها و نظارت تعطیل است

یک فروشنده میوه در باره اینکه چرا قیمت‌ها اینقدر بالا است می‌گوید: نرخ خرید ها هم بالاست همه چیز گران شده است و معلوم است که میوه را هم باید گران بفروشیم، وی از نشان دادن فاکتور خرید اجتناب می‌کند.

بر اساس قانون مصوب اصناف، میوه فروشی ها مجازند تنها ۳۰ درصد به قیمتی که از میادین مرکزی می‌خرند اضافه کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش‌های بیش از ۱۰۰ درصد هم وجود دارد در حالی که بعضا فاصله خرید تا فروش به دو کیلومتر هم نمی‌رسد.

آنها گرانی اجاره مغازه‌ها را دلیل گرانفروشی شان مطرح می‌کنند که نسبت به سال گذشته به گفته آنها ۱۰۰ درصد رشد کرده است و به همین دلیل هر چه از پایین به بالای شهر می‌رویم قیمت‌ها هم گرانتر می‌شود.

بررسی‌های فارس نشان می‌دهد که نظارتی بر صحت فاکتور ها و یا رعایت سقف ۳۰ درصدی وجود ندارد.

میوه‌های داخلی گران‌تر از میوه‌های وارداتی شدند

نقش دلالی و واسطه گری در رشد قیمت ها

دلالی و واسطه گری اگرچه در نگاه اول درست و به معنی دلالت و راهنمایی است و زمانی شکل گرفته بود که مشکلات رساندن تولید به بازار را برطرف کنند، اما این روزها خودشان به مشکل تبدیل شده‌اند از مفهوم اصلی خود دور شده و بلای جان تولیدکننده و مصرف کننده شده است.

دلالان از ابتدای زنجیره یعنی تولید، با خرید کردن به قیمت پایین از تولید کننده و فروش به قیمت بالا در بازار کار را آغاز می‌کنند، این دلالان بعضی موقع چند دست می‌شود تا به بازار برسد.

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است که در خود میدان مرکزی میوه و تره بار در جنوب تهران که محل عرضه میوه تولید کنندگان از استان‌های مختلف است دلالان زیادی وجود دارد که از شب تا صبح چندین بار میوه را بین خودشان دست به دست می‌کنند.

این دست به دست شدن‌ها در مورد میوه‌های خارجی مانند موز، انبه و آناناس بیشتر است و همین‌ها عاملی برای رشد قیمت می‌شود. تازه پس از اینکه مغازه دار میوه را از اینها می خرد آنها نیز افزایش خارج از مصوب اعمال می‌کنند و همین‌ها باعث می‌شود که قیمت‌های فضایی را در بازار شاهد باشیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی میوه ها از سر مزرعه تا بازار ۳۰۰ درصد رشد قیمت دارد و از میدان مرکزی میوه تا مغازه ۱۰۰ افزایش می‌یابد.

تورم انتظاری مهمترین عامل رشد قیمت میوه

پس از اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها که برای ۴ کالا اعمال شد اما در عمل سایر محصولات هم افزایش قیمت داشتند. استدلالی که از سوی فروشندگان مطرح می‌شد، این بود که این ۴ کالا در تولید برخی کالاهای دیگر هم نقش دارند و قیمت تمام شده آنها را افزایش می‌دهند که تاحدودی درست بود.

اما بخش عمده ای از این افزایش قیمت به این دلیل بود که تورم انتظاری در جامعه ایجاد شد و هر صنفی انتظار داشت کالاهای آنها هم باید گران شود و در سایه عدم نظارت و یا سخت بودن نظارت این افزایش قیمت‌ها را دامن زدند که میوه هم جزو اینها بود و گرنه هیچ اتفاقی در صنف میوه قبل و بعد از اجرای اصلاح یارانه ها رخ نداده است. منبع: خبر انلاین برچسب ها: میوه‌های داخلی ، گران تر ، میوه های وارداتی ، قیمت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: میوه های داخلی گران تر میوه های وارداتی قیمت میوه های داخلی نشان می دهد هزار تومان قیمت میوه عرضه میوه رشد قیمت ۱۰ هزار میوه ها گران تر قیمت ها ۳۵ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۶۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد

محمدرضا صدیق پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار برای اسفندماه ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که بدلیل مازاد تولید، هرکیلو مرغ مازاد با نرخ ۵۸ هزارتومان توسط پشتیبانی امور دام خریداری شده است تا در صورت نیاز به بازار عرضه شود.

او قیمت هرقطعه جوجه یکروزه را ۱۵ تا ۱۶ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید به طور متوسط هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ ۲۰ هزارتومان باید عرضه شود تا تولیدکنندگان جوجه دچار چالش نشوند.

صدیق پور ادامه داد: بنابر جوجه ریزی های ماه های اخیر حدود ۳۰۰ هزارتن مزغ تولید می شود، درحالیکه نیاز ماهانه کشور۲۶۰ تا ۲۷۰ هزارتن است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با بیان اینکه در ایام عادی سال روزانه ۸ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است، افزود: بنابر رویکرد وزارت جهاد بخشی از مرغ های تولیدی صادر می شود تا ثبات در بازار ایجاد شود

به گفته او، با توجه به جوجه ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه، حداقل ۱۰ درصد تولید برای ذخایر استراتژیک باید از سطح بازار جمع آوری شود تا تولیدکنندگان دچار چالش نشوند.

صدیق پور درباره آینده بازار مرغ گفت: با افزایش حجم تولید مازاد بر نیاز کشور پیش بینی می شود که هیچ گونه التهابی تا پایان ایام نوروز و ماه رمضان نداشته باشیم‌.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی در کشور
  • توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد
  • میوه با قیمت مناسب در کهگیلویه توزیع می شود
  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • فضای بازار در قم برای گران فروشان باید ناامن شود
  • پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲
  • قیمت خودروهای داخلی امروز، سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات