Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@12:38:46 GMT

ویروس HIV فرایند پیری بدن را تسریع می کند

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۸۷۹۰

ویروس HIV فرایند پیری بدن را تسریع می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از آی ساینس، یافته‌ها نشان می‌دهد که عفونت HIV ممکن است به سرعت طول عمر یک فرد را در مقایسه با یک فرد غیر آلوده نزدیک به پنج سال کاهش دهد.

«الیزابت کراب برین»، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «تحقیق ما نشان می‌دهد که حتی در ماه‌ها و سال‌های اولیه زندگی با HIV، ویروس از قبل روند پیری سریع در سطح DNA را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر بر اهمیت حیاتی تشخیص زودهنگام HIV و آگاهی از مشکلات مرتبط با افزایش سن و همچنین ارزش پیشگیری از عفونت HIV در وهله اول تاکید می‌کند.»

تحقیقات قبلی نشان داده است که درمان‌های HIV و ضد رتروویروسی که برای کنترل عفونت استفاده می‌شوند، با شروع زودهنگام مشکلات مرتبط با افزایش سن که معمولاً با پیری مرتبط هستند، مانند بیماری‌های قلبی و کلیوی، ضعف، و مشکلات شناختی مرتبط هستند.

تیم تحقیقاتی نمونه خون ذخیره شده ۱۰۲ مرد را که شش ماه یا کمتر قبل از آلوده شدن به HIV و مجدداً دو تا سه سال پس از عفونت جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. آنها این موارد را با نمونه‌های مشابه از ۱۰۲ مرد غیر آلوده همسن که در یک دوره زمانی مشابه گرفته شده بودند، مقایسه کردند.

محققان بر چگونگی تأثیر HIV بر متیلاسیون DNA اپی ژنتیکی تمرکز کردند، فرایندی که سلول‌ها استفاده می‌کنند تا ژن‌ها را در جریان تغییرات فیزیولوژیکی طبیعی روشن یا خاموش کنند. این تیم اقدامات اپی ژنتیکی پیری را مورد بررسی قرار داد.

افراد آلوده به HIV در اندازه گیری اپی ژنتیک تسریع روند پیری را از ۱.۹ تا ۴.۸ سال نشان دادند.

کد خبر 5530675

منبع: مهر

کلیدواژه: ایدز اچ آی وی پیری ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا سازمان نظام پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون کرونا واکسیناسیون پیوند عضو شیوع کرونا آبله میمون ورزش بهرام عین اللهی بیماری وبا دانشگاه علوم پزشکی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۸۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، این مطالعه، داده‌های MRI بیش از ۹۰۰۰ نفر در بریتانیا را بررسی کرد و به ارتباط بین آرتروز زانو و تسریع پیری مغز پی برد.

با توجه به اینکه کمی کمتر از نیمی از جمعیت جهان درد مزمن اسکلتی عضلانی را تجربه می‌کنند، این مطالعه دریچه‌ای برای محققان فراهم می‌کند که چگونه التهاب و عملکرد شناختی به هم مرتبط هستند. نقش درد مزمن اسکلتی عضلانی در تسریع زوال شناختی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما بسیاری از افراد مسن که آن را تجربه می‌کنند در معرض خطر بیشتر زوال عقل هستند.

محققان یک مدل مقایسه‌ای با استفاده از داده‌های MRI ساختاری ایجاد کردند که به آنها امکان می‌داد تفاوت‌های بین سن مغز و سن تقویمی را بررسی کنند.

آنها دریافتند که افراد مبتلا به آرتروز زانو نسبت به افراد بدون آن پیری مغز بسیار سریع‌تری داشتند.

به گفته محققان، التهاب و درد مزمن می‌تواند الگوهای پردازش مغز را مختل و تغییر دهد.

التهاب مزمن مانند استئوآرتریت زانو یا درد مزمن اسکلتی عضلانی با تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی همراه است که باعث ایجاد چیزی به نام نوروپلاستیسیته می‌شود که در وضعیت ساختاری و عملکردی مغز تغییر ایجاد می‌کند. درد مزمن به دلیل تغییرات در پردازش درد و اختلال در عملکردهای شناختی، از جمله در مورد قشر جلوی مغز، باعث تغییرات قابل توجهی در ساختار و عملکرد مغز می‌شود.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که ژن SLC۳۹A۸ که در سلول‌های میکروگلیال و آستروسیت ها بیان می‌شود، دلیل ارتباط بین آرتروز زانو و زوال شناختی است. SLC۳۹A۸ پروتئین ZIP۸ را رمزگذاری می‌کند که فلزات ضروری مانند آهن، منگنز و روی و فلز عصبی غیر ضروری کادمیوم را انتقال می‌دهد.

به گفته محققان، مطالعه سایر اختلالات درد التهابی مزمن و دیدن اینکه آیا آنها به نتیجه مشابهی می رسند مفید است.

کد خبر 6079334

دیگر خبرها

  • تولید کود و سم کم‌ضرر از پسماند نخلستان‌ها
  • سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ۱۶هزار نوآموز در چهارمحال و بختیاری
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند!
  • ایران اسلامی امروز شاهد افول و پیری جریان استکباری است
  • اگر زیر دنده چپ شما درد می‌کند، بخوانید
  • اخذ ۶۶ کد برای مراکز جامع سنجش نوآموزان خراسان رضوی
  • افزایش ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر
  • عفونت های تنفسی و موارد بستری در بوشهر افزایش یافت
  • ارتباط سبک زندگی با پیری شبکه مغز