Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-19@16:10:17 GMT

خردورزی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۹۳۶۹

خردورزی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

یک عضو اندیشکده امور اجتماعی و عدالت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در یادداشتی به موضوع "خردورزی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" پرداخت.

به گزارش ایران اکونومیست، متن یادداشت سیدمحمد میرسندسی عضو اندیشکده امور اجتماعی و عدالت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به شرح زیر است:

«هر تمدن، توسعه و پیشرفتی در پس خود سطح معتنابهی از معرفت و علم دارد که به پشتوانه آن توانسته است سر برآرد و شکوه و بزرگی خود را به نمایش گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتی، رابطه مستقیمی بین تمدن، توسعه با رشد نهادهای علمی وجود دارد و سودای تمدن و پیشرفت بدون نهاد علم قدرتمند، به منزله نماد مهم خردورزی، سرابی بیش نیست و نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

آنجایی که از نهاد علم تنها صورت (فرم) بماند و این نهاد کارکردهای اصلی خود را از دست بدهد یا نداشته باشد، انحطاط خردورزی و زوال تمدنی آغاز می‌شود و یا اصولاً پیشرفتی رخ نمی‌دهد. وضعیت جاری خردورزی با تکیه بر نهاد اصلی آن، یعنی نهاد علم چندان موافق مسیر پیش‌بینی شده در سند الگو نیست و همسو شدن تدابیر پیش‌بینی شده با وضعیت جاری نهاد علم مستلزم بازنگری جدی در دیدگاه‌های حاکمیت نسبت به علم، نسبت به مدرک‌گرایی است. جعل مدارک علمی، صورت‌گرایی علمی، جایگاه اندیشمندان، و برخی چالش‌های جدی دیگر حاکم بر فضای علمی کشور است که نقش مهمی در پایین آوردن سطح خردورزی در جامعه معاصر ایران دارند.

در گذشته‌ نهادهای معرفتی علم روز  بدون هر گزینش و محدودیتی عرضه می‌شده و هر کس با هر مرام و مسلکی به درون نهاد علم راه داشته است، که نمونه آن را در دوره شکوفایی تمدن اسلامی در آزادی و رواج مناظره‌های امامان شیعه (امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) با خداناباوران و ...) یا امکان راهیابی ایرانیان و مردمان دیگر مناطق تحت سلطه اسلام در حوزه‌های مختلف علمی می‌توان ملاحظه کرد. افزون بر آن علم به یک شاخه و رشته خاصی محدود نیست و تمام علوم در رشته‌های مختلف (پزشکی، الهیات، علوم انسانی و مهندسی و ...) امکان پیدایش و گسترش دارند.

از سوی دیگر، تاریخچه تمدن اسلامی نشان می‌دهد علم مالکیت‌بردار نیست؛ همچنانکه ‌زمان رونق علمی تمدن اسلامی مصادف با رکود علم در غرب (قرون وسطی) است و در آن زمان جریان علم حتی از غرب به سمت حوزه تمدن اسلامی شکل می‌گیرد و دانشمندان زیادی از سراسر جهان آن روز سرازیر مراکز علمی حوزه تمدن اسلامی شدند. اما، پس از آنکه تمدن اسلامی با سکون و انسداد معرفتی- سیاسی مواجه می‌شود، جریان علم پس از لختی سر از غرب در می‌آورد و به بیداری علمی در غرب و رنسانس کمک می‌کند و علوم برآمده در تمدن اسلام در مراکز علمی غرب تا مدت‌ها مورد تدریس و بهره‌برداری قرار گرفت.

شکاف بین وضع موجود و وضع ایده‌آل آشکار است و اینکه چگونه در مسیر دگرگونی مطلوب وضعیت نهادهای علمی- معرفتی به عنوان کانون خردورزی جامعه قرار گیریم نکته‌ای بسیار مهم و قابل تامل است.

 این نشانه‌ها بیانگر آن است که با تکیه بر این وضعیت و ارزشمند نبودن علم و پایین بودن جایگاه علم در حل مسائل جامعه، نمی‌توان انتظار داشت که با این وضعیت مسیر پیشرفت را برای جامعه ایرانی هموار کند.

در نهایت بایستی به این نکته اشاره کرد که کم‌مایگی خردورزی تاریخی در ایران معاصر نه تنها از سوی نهادهای اندیشه‌ورز به عنوان یک مسئله دیده نمی‌شود، بلکه روندهای جاری در این نهاد به تشدید کم‌مایگی می‌انجامد و این چالش جدی بر سر راه توسعه جامعه ایران و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواهد بود. در این راستا، برترشدن نهاد علم و خردورزی در افق پیشرفت سند الگو، مستلزم رفع چالش اساسی کم مایگی خردورزی از سوی نهادهای اندیشه ورز و اندیشه ای است که سند الگو می تواند گامی اساسی در تحول نظام علمی و تفکر در کشور تلقی شود.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، مرکز الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تمدن اسلامی نهاد علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۹۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در بزرگترین نمایشگاه پزشکی آسیا

با حمایت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی (مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری) معاونت علمی، پاویون شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان در بزرگترین رویداد نمایشگاهی حوزه سلامت جنوب شرق آسیا در مالزی برپا شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با حمایت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی (مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری) معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، پاویون شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان در بزرگترین رویداد نمایشگاهی حوزه سلامت جنوب شرق آسیا در مالزی برپا شد.

سید مجتبی قدمگاهی؛ مدیرکل دفتر توسعه کسب‌و‌کار سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی را یکی از برنامه‌های سازمان در راستای کمک به توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و اظهار کرد: حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی با سه مدل اعزام، حضور مستقل و برپایی پاویون است و نمایشگاه حوزه سلامت جنوب شرق آسیا به صورت برپایی پاویون ملی ایران حمایت و برگزار می‌شود.

نمایشگاه تجهیزات پزشکی کشور در پارک فناوری پردیس افتتاح شد + تصاویر

وی بیست و چهارمین دوره نمایشگاه پزشکی و دارویی جنوب شرق آسیا را مهمترین رویداد نمایشگاهی حوزه سلامت در جنوب شرق آسیا و کشورهای “آسه آن” (مالزی، سنگاپور، اندونزی، تایلند، فیلیپین و برونئی) دانست و خاطرنشان کرد: نمایشگاه مذکور از 29 تا 31 فروردین ماه جاری (17 تا 19 آوریل 2024) در مرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین المللی کوالالامپور مالزی برگزار شد.

قدمگاهی افزود: این رویداد فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان با کیفیت ایرانی در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی و محصولات و فرآورده‌های دارویی فراهم می‌آورد تا در بازار مهم جنوب شرق آسیا حضور یافته و از مزایای تجاری آن بهره‌مند شوند.

به گفته وی، تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی‎، صنایع دارویی و فرآورده‌های دارویی انسانی و مکمل‌ها‎، بیمارستان‌سازی و تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی و ساخت اتاق تمیز، فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و تجهیزات زیبایی و تجهیزات توانبخشی و فیزیوتراپی از جمله محورهای فعالیت این نمایشگاه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط با عملیات«وعده صادق» تحریم کرد
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط عملیات «وعده صادق» تحریم کرد
  • آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد
  • آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را در حمایت از اسرائیل تحریم کرد
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • ادعای مربی ایرانی افغانستان: در آسیا قدرتنمایی می‌کنیم
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در بزرگترین نمایشگاه پزشکی آسیا
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • سومین همایش «روایت پیشرفت» در خرم‌آباد برگزار شد
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی