Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@01:31:32 GMT

برنامه مرکز پژوهش‌های مجلس برای تولید و عرضه مسکن

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۰۰۹۴

برنامه مرکز پژوهش‌های مجلس برای تولید و عرضه مسکن

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک نگاهداری در همایش الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن با اشاره به مشکلات مسکن و اقدامات پژوهشگران این مرکز در راستای بهبود بخشی به وضعیت کنونی، گفت: تأثیر حوزه مسکن بر رشد و توسعه اقتصادی کشور غیرقابل انکار است.

وی افزود: صنعت تولید مسکن علاوه بر تأثیرات ژرف اجتماعی و فرهنگی به لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است، چرا که مانند موتور رشد و توسعه اقتصاد کشور عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: بخش مسکن با ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال‌آفرینی در بخش ساختمان و بخش‌های وابسته از طریق تأثیر بر مخارج مصرفی، سرمایه‌گذاری و تغییرات در تولید ناخالص داخلی، نوسانات اقتصادی را به شدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، بنابراین تأثیرات ناشی از آن نیز محدود به بخش مسکن نیست.

نگاهداری بیان کرد: در کشور ما با توجه به ابعاد نیاز به مسکن در دوره‌های مختلف، قوانین و سیاست‌های متعددی وضع شده است، اما مقطعی بودن سیاست‌ها و نبود برنامه مشخص و دورنمای بلند برای چگونگی رفع مشکل مسکن، نبود اطلاعات و آمار شفاف و دقیق، نحوه اجرای سیاست‌ها و میزان کارایی آنها و موانع احتمالی که بر سر اجرای آنها وجود دارد مانند کمبود مالی، فقدان دانش لازم و همچنین سیستم نهادی ناقص و کج کارکرد، موجب شده است تا رویکردهای حقوقی و برنامه‌ای مصوبات همواره از خلأهای متعددی برخوردار باشند.

وی، سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواند و تاکید کرد: این در حالی است که میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد است و در دامنه نوسانات حدوداً ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی مطالعات بخش مسکن در ۶ برنامه توسعه قبلی، یادآور شد: در بررسی بخش مسکن در ۶ برنامه قبلی توسعه کشور، مهمترین مسئله‌ای را که می‌توان در عدم توفیق مؤثر در بخش مسکن جمع بندی کرد، مسئله عدم وجود یک بسته جامع با ابعاد مختلف برای رفع نیازهای مختلف آحاد جامعه ایرانی با نگاه به حل مشکلات حوزه مسکن مانند بد مسکنی، بی مسکنی و نظایر آن است.

نگاهداری افزود: برخوردهای موضعی و محدود برای حل مسئله مسکن بدون استفاده از ابزارهای حاکمیتی، حقوقی و قانونی سبب گردیده مسئله مسکن، به شکل پایدار و مزمن از مسائل اصلی حوزه شهری و اجتماعی کشور باقی بماند.

وی تاکید کرد: قانون جهش تولید مسکن نیز در پی راهکاری عملیاتی برای برون رفت بخش مسکن از وضعیت کنونی و تبعات آن بوده اما این قانون نیز صرفاً تمرکز خود را بر بخشی محدود از ابعاد گسترده مسکن که شامل سرمایه‌گذاری تولید و عرضه مسکن است محدود می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص فعالیت‌ها و اثر گذاری این مرکز برای بهبود وضعیت فعلی مسکن، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف ذاتی خود ضمن همکاری در تدوین قانون جهش تولید مسکن، با پایش مستمر طرح‌های گذشته و وضعیت فعلی بازار مسکن همواره ضمن حفظ جایگاه مشورتی خود و با ارائه جایگزین‌های مختلف با نگاهی چند بعدی شامل اجاره به شرط تملیک، ساخت تدریجی، پیش خرید، مالکیت مشترک، مسکن استیجاری در قالب سازمانی نهادی و اجاره داری حرفه‌ای مالکیت سهام مشترک و تشویق به ارائه طیف وسیعی از واحدها با مساحت‌ها و ویژگی‌های مختلف از طرف سازندگان جهت ساماندهی به شرایط فعلی اقدام کرده است.

نگاهداری افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس با درک نیازهای مختلف در بازار مسکن با توجه به درآمدها و توانایی اقتصادی اقشار مختلف جامعه، پیشنهاد برنامه‌ای جامع را در راستای سرمایه‌گذاری، تولید و عرضه مسکن دارد تا ضمن تأمین مسکن برای طبقات متوسط جامعه و گروه‌های کم درآمد، زمینه‌های خروج سرمایه از کشور و عدم پاسخگویی به نیازهای موجود رفع شود.

وی با اشاره به نقش دولت در بهبود وضعیت حاکم بر مسکن، بیان کرد: امید است دولت با در نظر گرفتن کلیه راهکارهای پیشنهادی و مشاوره کارشناسان، امکان دسترسی همه آحاد جامعه و به خصوص اقشار با درآمد متوسط و کم را به مسکن فراهم آورد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان ابرازی امیدواری کرد: مجموعه گفتگوها و مباحث کارشناسی که در نشست امروز برگزار خواهد شد، گامی در راستای رفع مشکل تأمین مسکن بتواند نقش ایفا کند.

گفتنی است، همایش یک روزه الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن توسط دفتر زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و با حضور کارشناسان این مرکز و جمعی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای مرتبط و همچنین بخش خصوصی برگزار شد.

کد خبر 5530972 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: بابک نگاهداری وزارت راه و شهرسازی مرکز پژوهشهای مجلس حسین امیرعبداللهیان علی بهادری جهرمی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده امریکا هیئت دولت وزارت امور خارجه ایران حسین امیر عبداللهیان هرمزگان دولت سیزدهم سیدابراهیم رئیسی رئیس مرکز پژوهش های مجلس بخش مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ارتقای امنیت سرمایه گذاری

  به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما به نقل از خانه ملت، اصغر سلیمی با اشاره به شعار سال؛ با عنوان «جهش تولید، مشارکت مردمی»، گفت: اینکه مسئله جهش تولید برای چندمین بار در قالب شعار سال مطرح می‌شود، نشان از اهمیت آن در اقتصاد کشور دارد. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همواره بی توجهی به تولید، اقتصاد کشور را دچار امراض مختلفی کرده است، ادامه داد: حرکت تولید نیاز به یک برنامه و سازوکار مشخص دارد از سویی دیگر و به اعتقاد بنده همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها باید ظرفیت‌های موجود خود را برای جهش تولید آنهم با مشارکت مردمی به کار گیرند. وی با بیان اینکه باید موانع مشارکت مردم در رونق و جهش تولید برداشته و بستر برای حضورمردم در کانون‌های اقتصادی فراهم شود، تاکید کرد: همچنین قوانین خوبی در زمینه مشارکت مردم در اقتصاد وجود دارد که لازم است دولت این موارد را در راستای تحقق شعار سال مدنظر قرار دهد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع مردمی سازی اقتصادی به خوبی در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: اجرای درست و دقیق برنامه هفتم توسعه می‌تواند راهبردی مناسبی برای مشارکت مردم در اقتصاد و جهش تولید باشد. وی با بیان اینکه باید در راستای جهش تولید حمایت درستی از بخش خصوصی صورت گیرد، ادامه داد: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که سرمایه گذار بتواند اصل و سود خود را بازگرداند. سلیمی با بیان اینکه ما باید به سمت یک اقتصاد مردمی حرکت کنیم، گفت: ما باید در موضوعات اقتصادی مردم را دخالت دهیم. به واقع دولت می‌تواند بسیاری از امور را به مردم واگذار کرده و شرایط را برای حضور مردم در اقتصاد فراهم کند که این خود نیاز به یک نگاه وسیع تری به مسائل دارد.

دیگر خبرها

  • دولت برای رشد اشتغال‌زایی و کاهش تورم اقتصاد را به مردم بسپارد
  • اصل ۴۴ قانون اساسی دقیق اجرا شود/استفاده از بخش تعاونی برای جهش تولید ضروری است
  • ۱۰ توصیه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برای جهش تولید
  • چرا دردی دوا نمی‌شود؟
  • نظرات برخی نمایندگان مجلس درباره شعار سال ۱۴۰۳
  • نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 
  • مشارکت مردم در مقوله تولید، رمز عبور از چالش‌های اقتصادی است
  • ضرورت ارتقای امنیت سرمایه گذاری
  • وظیفه مجلس برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» چیست؟
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن به دنبال رکود اقتصادی در ایران است