Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری امام جمعه لردگان با اشاره به اینکه عشایر این منطقه از امکانات بسیاری محروم هستند، گفت: مشکلات آبرسانی و کشاورزی در مناطق عشایری بسیار آزار دهنده است و مردم عشایری از این امکانات اولیه محروم هستند که ضرورت دارد، دولت سیزدهم اقدام جدی در این زمینه انجام دهد.

حجت‌الاسلام یدالله رحمانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه این شهرستان یکی از شهرهای توسعه نیافته و محروم به شمار می‌آید، اظهار کرد: یکی از عوامل محرومیت این شهرستان وجود جمعیت عشایری است که در مناطق مختلف مستقر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت شهرستان لردگان به عشایر اختصاص دارد، افزود: این آمار و شمارش عشایر در سال براساس برخی شاخص‌ها تغییر کرد و از این عدد به ۱۸ هزار نفر رسید، در حالی که آمار جمعیتی عشایر در واقع هیچ تغییری ندارد، اما دلیل کاهش این آمار نوع شاخص تعریف شده است که این عدد را کاهش داده، از این رو طبق شاخص تعریف شده هر نفری که دارای کنترل آب، برق یا گاز باشد جزو عشایر به شمار نمی‌آید و از این آمار خارج می‌شود.

رحمانی تصریح کرد: در تعجب هستم که چگونه چنین شاخصه‌ای را برای آمارگیری انتخاب کرده‌اند و مردم را بیشتر در محرومیت قرار دادند، در حالی که عشایر طبق مرسوم همیشگی خود ییلاق و قشلاق دارند به طور طبیعی نیاز است که مدتی از سال را در یک منطقه ساکن باشند و در زمان سکونت نیاز به برخی امکانات دارند و این امکانات هم در شهرها برای آن‌ها فراهم می‌شود، بنابراین داشتن چنین امکاناتی سبب محرومیت آن‌ها از سایر مسائل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر عشایر این منطقه در محله‌های خاصی از روستاها و حاشیه جاده‌ها زندگی می‌کنند که رفت و آمد در آن مناطق بسیار سخت است، تأکید کرد: امروز عشایر برای تأمین برق خود به انرژی خورشیدی نیاز دارد که بتوانند بخش از امکانات خود را از این طریق فراهم کنند، اما با توجه به تغییر شاخص‌ها و تعریف جدید بسیاری از آن‌ها از این امکانات محروم شده‌اند و این کار عادلانه نیست و باید در این زمینه تجدید نظر شود.

امام جمعه لردگان یکی دیگر از مشکلات و کمبودهای عشایر این منطقه را کمبود آب شرب دانست و ادامه داد: در حال حاضر تنها دو تانکر آب برای آبرسانی به عشایر اختصاص یافته است که این تانکرها هم در طول هفته یکبار به آن‌ها آبرسانی می‌کند و پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست در حالی که باید حداقل چهار تانکر در این زمینه اختصاص دهند تا بخشی از این آب شرب را در اختیار داشته باشند.

وی تعمیر و بهسازی زیرساخت‌های عشایری شهرستان را بسیار مهم برشمرد و افزود: در پی بارش‌های سیل‌آسا، مناطق عشایری دچار آسیب شدید شده و نیازمند اعتبار است بنابراین تعمیر و بازسازی جاده‌های عشایری بسیار مهم است، تعداد زیادی از پل و کانال آب کشاورزی در شهرستان لردگان نیاز به عمران و آبادنی دارند.

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به اهمیت جاده ارتباطی عشایر لردگان و نقش آن در توسعه کشاورزی، دامداری و توریستی منطقه، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم مسئولان با اولویت‌بندی مطلوب پروژه‌ها و اقدامات مؤثر، بخشی از زیرساخت‌های اساسی شهرستان لردگان از جمله جاده‌های اصلی را به نحو مطلوبی ساماندهی کنند. متأسفانه تنها یک دستگاه لودر در استان برای مناطق عشایری در نظر گرفته شده است که این دستگاه هرگز پاسخگوی نیاز نیست و نمی‌تواند این تعداد جاده را بهسازی کند و مردم همچنان در رنج و مشقت قرار دارند.

وی همچنین کمبود اعتبار در اختصاص وام برای عشایر را از دیگر مشکلات این مناطق برشمرد و ادامه داد: متأسفانه مبلغ وام و سودی که در این زمینه اختصاص یافته است با وضعیت مالی و اقتصادی عشایر همخوانی نداشته و آن‌ها توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند، از سوی دیگر هم این وام‌ها به تعداد لازم برای عشایر اختصاص نیافته است و همه نمی‌توانند از این امکانات بهره بگیرند.

امام جمعه لردگان مشکلات بهداشتی، درمانی و آموزشی را از دیگر مسائل و دغدغه‌های عشایر این منطقه برشمرد و از مسئولان خواست که در این زمینه اقدام لازم را در دستور کار قرار دهند تا این قشر زحمت کش در مشقت و سختی قرار نگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها منطقه چهارمحال و بختیاری عشاير آبرساني سيار امام جمعه لردگان عشایر این منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۰۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس‌جمهور طرح تکمیل آبرسانی به گرمسار را افتتاح کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی پیش از سخنرانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جمع مردم سمنان در مسجد امام(ره) این شهر گفت: مشکلات استان سمنان از جمله کمبود آب در مناطق مختلف در شورای اداری استان با حضور رئیس‌جمهور مطرح و پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اقدام ارزشمند احیای واحدهای راکد در استان سمنان، ادامه داد: تامین آب مورد نیاز صنایع در راستای احیای واحدهای راکد در مناطق مختلف این استان در برنامه است.

وی با اشاره به حضور پرشور شهروندان در آیین استقبال از رییس جمهور بیان کرد: مردم ولایت‌مدار استان سمنان در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات با حضور پرشور خود به دشمنان تودهنی می‌زنند.

امام جمعه سمنان اظهار کرد: مردم استان هر جا که لازم باشد در پشتیانی و حمایت از نظام جمهوری اسلامی و در پاسخ به دشمنان در صحنه حضور دارند و رفع مشکلات وظیفه مسوولان در قبال این دلبستگی و پایندی است.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان تاکید کرد: مسوولان در رفع دغدغه‌ها و مشکلات مردمی اهتمام ویژه داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر
  • ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ
  • آغاز کوچ ۱۱ هزار خانوار عشایری در لرستان
  • رییس‌جمهور طرح تکمیل آبرسانی به گرمسار را افتتاح کرد
  • استان سمنان تشنه است/ ضرورت اهتمام مسوولان در رفع مشکلات مردم
  • تمامی امکانات برای رفع مشکلات مردم سیل‌زده بسیج شده است
  • تاکید استاندار خوزستان بر تامین پوشاک مورد نیاز صنایع استان از تولیدکنندگان داخلی
  • تمامی امکانات برای رفع مشکلات مردم سیل زده بسیج شده است
  • صداوسیما بازوی توانمند توسعه کیش
  • آمادگی همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با صداوسیما برای جذب سرمایه گذار