Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد اقتصاد با اشاره به لزوم راه‌اندازی سامانهٔ مودیان در نظام مالیاتی کشور گفت: تا وقتی روندهای مالیاتی کشور هوشمند نشوند نمی‌توانیم منتظر اتفاقات مثبت در این حوزه باشیم و سود عدم راه‌اندازی این نوع سامانه‌ها به جیب کسانی که فرار مالیاتی دارند خواهد رفت.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره ضرورت اصلاح نظام مالیاتی کشور اظهار کرد: از چند دهه پیش که من وارد رشته اقتصاد شدم، بحث اصلاح نظام مالیاتی کشور مطرح بود که یکی از ارکان اصلی این موضوع شناسایی مودیان مالیاتی بوده که هنوز هم این مشکل در نظام مالیاتی کشور مرتفع نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: البته در مرحله ی بعدی بحث شناسایی درآمدها و مسائل دیگر نیز مطرح می شود. همین که این موضوع طی سالیان گذشته مطرح بوده، در لیست شعارهای وزاری اقتصادی، معاونین مالیاتی و دیگران قرار داشته و در برنامه های توسعه و بودجه دیده شده اما حل نشده ، نشان می دهد که تا کنون عزم جدی ای برای حل و فصل این مشکلات به کار بسته نشده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: ذی‌نفعان سیستم موجود مانع از اجرای قوانین مربوط به سامانه مند شدن نظام مالیات گیری در کشور می‌شوند. سامانه مند شدن نظام مالیاتی کشور به این معناست که دست بشر در این موضوع دخیل نخواهد بود و مراحل مالیات گیری از جمله اظهارنامه و تنظیم صورت‌حساب و مسائل دیگر به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی توضیح داد: این روند هوشمندسازی به معنای شفاف‌سازی نظام اقتصادی و مالی کشور است. مسلم است که ذی‌نفعان در اجرای چنین قوانینی مانع‌تراشی می‌کنند و افراد مرتبط با آنها ممکن است در قوای مختلف بر سر راه اجرای این قوانین سنگ‌اندازی کنند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم بگوییم که قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانهٔ مودیان چیز بدی است و مزایایی ندارد. این سامانه به شفاف شدن امور و در نتیجه بهبود ساختار مالیاتی کشور منجر می‌شود. اما موضوع مهم این است که عزم لازم برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه ی مودیان وجود داشته باشد. ما تا کنون کارهای تحقیقاتی زیادی در حوزه ی اصلاح ساختار مالیاتی کشور انجام داده ایم، اما وقتی به مرحله ی اجرا می رسیم به مشکل بر می خورد.

وی تاکید کرد: هر کسی که بخواهد قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه ی مودیان را اجرا کند، مورد غضب قرار می گیرد. زیرا افرادی هستند که از شرایط موجود نفع می برند و شفاف شدن امور به سودشان نیست. آنها علاقه ای به اجرای قوانین مربوط به اصلاح نظام مالیاتی کشور ندارند. احتمالاً مانع تراشی ها بر سر راه اجرای قانون مورد بحث در خصوص سامانه ی مودیان وجود خواهد داشت و باید ببینیم که چقدر در عمل این سامانه پیش خواهد رفت.

آلبرت بغزیان، گفت: هر نوع سامانه مند شدن نظام مالیاتی کشور به تصمیم‌گیران در زمینهٔ کشف فساد و جرائم کمک می‌کند. درآمدهایی که بر اثر شفاف‌سازی‌ها در نظام مالی و اقتصادی کشور حاصل می‌شود، می‌تواند در بخش خدمات‌رسانی بهتر به عموم مردم مورداستفاده قرار بگیرد

وی ادامه داد: راه‌اندازی سامانهٔ مودیان در نظام مالیاتی کشور یک امر ضروری است و در مورد لزوم اجرای قانون مرتبط با آن هیچ شکی وجود ندارد. تا وقتی روندهای مالیاتی کشور سامانه‌مند نشوند نمی‌توانیم منتظر اتفاقات مثبت در این حوزه باشیم.

بغزیان اظهار کرد: از آمار و اطلاعاتی که از طریق سامانهٔ مودیان به دست می‌آید، می‌توان در راستای تصمیم‌سازی‌های درست بهره برد. در واقع سامانهٔ مودیان به‌مثابهٔ استفاده از تکنولوژی در سامانهٔ مالیاتی کشور است. به‌طوری‌که کمترین دخل و تصرف انسان را در روندهای مالیاتی داریم که این موضوع از برخوردهای سلیقه‌ای جلوگیری می‌کند.

به گفتهٔ این اقتصاددان، وصل شدن پایانه‌های فروشگاهی به سیستم مالیاتی کشور امری بدیهی است که به کاهش هزینه‌ها در جمع‌آوری اطلاعات در سازمان مالیاتی کشور و شناسایی مودیان کمک می‌کند. این اقدام به افزایش عدالت در مالیات ستانی نیز منجر می‌شود.



به گزارش راه دانا، از نظر کارشناسان اقتصادی، نظام مالیات ستانی در ایران مبتلا به مشکلات ساختاری و اساسی است که باید رفع شود. آنان باتوجه‌به این که مالیات یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها است و تأثیر  اساسی بر افزایش رفاه عمومی دارد، لزوم چاره‌اندیشی در این زمینه را مطرح می‌کنند.

البته در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در کشور صورت‌گرفته تا مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته، نظام مالیاتی فعلی به سمت اصلاح و عدالت پیش برود تا از طریق سامانه‌های متصل مالیاتی امکان ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور فراهم شود و از طرف دیگر با افزایش کارآمدی نظام مالیاتی به افزایش درآمدهای مالیاتی دست‌یابیم و در نهایت کسری بودجه را به حداقل برسانیم.

به نظر می‌رسد قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانهٔ مودیان که در راستای حل‌وفصل مشکلات نظام مالیاتی کشور در مجلس یازدهم به تصویب رسیده است، می‌تواند به این شفاف‌سازی کمک کند و به نظر کارشناسان، راه‌اندازی سامانهٔ مودیان اولین گام مهم و مؤثر در راستای اصلاح ساختار نظام مالیات گیری کشور است.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه نظام مالیاتی کشور راه اندازی سامانه نظام مالیات سامانه مند ی مودیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۰۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصول بیش از ۱۱۰ همت از محل فرار مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: عزم راسخ سازمان امور مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی و وصول معوقات و مطالبات دولتی از ابر بدهکاران موجب شد در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل وصول شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید محمدهادی سبحانیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: عزم راسخ سازمان امور مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی و وصول معوقات و مطالبات دولتی از ابر بدهکاران موجب شد در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل وصول شود.

وی افزود: ۴۵ هزار میلیارد تومان جهت پرداخت مستمری کمیته امداد و بهزیستی و کالابرگ الکترونیکی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شد.

کد خبر 739337

دیگر خبرها

  • نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد شد
  • مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد
  • نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
  • امیر منصور آریا به تور مالیات افتاد | ۶۵ هزار متر زمین در تهران به تملک دولت درآمد
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • راه‌اندازی ۳۶۰ سامانه جدید نظارت و ثبت تخلف سرعت در شیراز
  • راه اندازی ۳۶۰ سامانه جدید نظارت و ثبت تخلف سرعت در شیراز
  • ۳۶۰ سامانه جدید نظارت و ثبت تخلف سرعت در شیراز راه اندازی می‌شود
  • تسریع در روند اجرای پروژه‌های مسکونی با مشارکت مردمی امکان پذیر می‌شود
  • وصول بیش از ۱۱۰ همت از محل فرار مالیاتی