Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در مراسم بزرگداشت روز قلم گفت: جامعه ای به رشد و بالندگی می رسد که از صاحبان قلم و اندیشه توانمند و حقیقت گو برخوردار باشد.

به گزارش ایسنا- حسین مسگرانی در این مراسم که به منظور تجلیل از فعالان عرصه قلم و اندیشه در تالار اشراق مجتمع فرهنگی هنری زاهدان برگزار شد، با استناد به فرمایشات پیامبر گرامی اسلام (ص) اظهار داشت: صاحبان قلم و اندیشه در جامعه بشری بویژه از دیدگاه اسلام از جایگاه رفیع و ارزشمندی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: ارزش قلم از خون شهید بالاتر است بگونه ای که پیامبر رحمت و معرفت حضرت ختمی مرتبت (ص) فرمودند مداد علما از خون شهیدان برتر است.

مسگرانی ادامه داد: نویسنده و خبرنگار باید حقایق را بخوبی منتقل کنند و از اینکه برخی از بیان حقیقت می رنجند و آن را بر نمی تابند نباید نگران و از حدود اخلاق قلم خارج شوند.

وی تصریح کرد: مسوولیت و رسالت صاحبان قلم بسیار خطیر و مهم است و نباید هیچگاه تحت تاثیر تعارفات بی مورد قرار گیرند زیرا تعارفاتی که باعث پوشیده شدن حق و حقایق می شود جایز نیست.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم به تشریح سیر تحولات فرهنگی و هویتی از زمان مشروطه تاکنون در سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: با شروع انقلاب مشروطه از موضع معرفتی سنتی خارج و به موضع معرفتی جدید وارد شدیم.

قاسم سیاسر اظهار داشت: در واقع با این تحول روندی شروع شد که به خروج ما از موضع معرفتی سنتی و ورود به موضع معرفتی جدید منجر شد، در اقلیم وجودی سنتی دو وجود یا مولفه «هویت و معنا» قرار دارد، وقتی در موضع معرفتی سنتی قرار داشتیم هویت و معنا به صورت از پیش آماده شده در اختیار ما بود و چیزی به نام بحران هویت و بحران معنا وجود نداشت.

وی افزود: ما یک سری منابع معنا بخش سنتی مثل دین، اسطوره، عرفان و فرهنگ داریم که اینها اعتبار داشته و هم معنا و هم هویت تولید می کردند و در این زمینه مشکلی وجود نداشت، وقتی وارد اقلیم معرفتی جدید شدیم به دلیل اینکه این اقلیم جدید متافیزیک کاملا متفاوتی با سنت داشت بنیان های فرهنگی و فکری تجدد کاملا با بنیان های سنت متفاوت شد.

نویسنده و پژوهشگر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان با تاخیر ۲۰ تا ۳۰ ساله به روند تجدد پیوست، ادامه داد: اگر زمانی منابع معنا بخش سنتی معنا و هویت تولید می کردبا  ورود تجدد اعتبارشان را از دادند، فرهنگ است که می تواند معنا و هویت تولید کند به همین دلیل از دهه ۴۰ به بعد به سراغ کارهای فرهنگی رفتیم تا به دغدغه های خود پاسخ دهیم.

وی اضافه کرد: وقتی پایه های نهاد آموزش و پرورش گذاشته شد و آموزش برمبنای تعلیمات نوین شکل گرفت از شهریور ۱۲۹۹ مدرسه احمدیه سیستان راه اندازی شد و فعالیت آن ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۴۰ یعنی ۴۰ سال طول کشید تا در درون آموزش و پرورش جدید افرادی تربیت شوند که دارای فاعلیت شده و بتوانند هویت و معنا تولید و ایجاد کنند در حالیکه سنت فاقد فاعلیت وعاملیت مثل فرهنگ بود.

سیاسر اظهار داشت: رادیو در سال ۱۳۳۸ در سیستان و بلوچستان راه اندازی شد و کمک بزرگی به موسیقی سنتی سیستانی و بلوچ کرد و شعر گویشی و زبانی نیز در خدمت بازتعریف هویت و معنا قرار گرفت که باید تقویت شود.

وی تصریح کرد: در این استان باید از تاریخ نگاری فاصله گرفته و به تاریخ پژوهی روی آورد زیرا حوزه تاریخ پژوهی این امکان را به ما می دهد که از تاریخ و فرهنگ خودمان درک انسانی پیدا کنیم.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان بیان کرد: از سال ۱۳۰۰ به بعد اتفاق ناگواری در این استان افتاد که در طول این مدت فرهنگ به سمت قومیت حرکت کرد و این حرکتی نامناسب و نگران کننده بود زیرا فرهنگ ها گشوده هستند و با سایر فرهنگ ها داد و ستد فرهنگی دارند و می توانند عناصری را از سایر فرهنگ ها گرفته و عناصری را نیز به آنها بدهند اما قومیت یک موضوع بسته  است و برای درگیری و نزاع ساخته شده ،در حالیکه فرهنگ برای زندگی کردن، مدارا و برخورد مسالمت آمیز ساخته شده است.

وی تصریح کرد: تنها چیزی که می تواند شکاف های قومی، مذهبی و اجتماعی را از بین ببرد فرهنگ است، اگر قرار است پیشرفت و توسعه در سیستان و بلوچستان شکل بگیرد باید فرهیختگان این امکان را داشته باشند که در فضایی باز و سالم به کار فرهنگی بپردازند. در واقع عامل و موتور محرکه این استان فرهنگ است به همین سبب فرهنگ از اقتصاد مهمتر و بالاتر است.

سیاسر ادامه داد: جای تاسف است که در این استان به فرهنگ توجه نشده بطوریکه در سند جامع استان فرهنگ جایگاهی ندارد و اعتبارات فرهنگی نیز ناچیز است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان هویت و معنا صاحبان قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۶۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت یکی از کارکنان یگان تکاوری سیستان و بلوچستان

شهادت یکی از کارکنان یگان تکاوری استان سیستان و بلوچستان اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام میگردد..

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • امت اسلامی پایه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است
  • پویش داستان نویسی بیداری اسلامی در شمال سیستان و بلوچستان
  • پویش داستان نویسی بیداری اسلامی در در شمال سیستان و بلوچستان
  • ️کشف ۱۴ تن برنج احتکار شده در زاهدان
  • سفر به فرهنگ و آئین‌های سنتی مردمان لر
  • اقامتگاه‌های بوم‌گردی محلی برای ارائه فرهنگ اصیل میزبانی به گردشگران
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • توزیع ۷۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان در پویش هلال رحمت
  • دیدار مدیرکل صدا و سیمای سیستان و بلوچستان با مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • شهادت یکی از کارکنان یگان تکاوری سیستان و بلوچستان