Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه برخلاف دولت‌های گذشته ۴۰ درصد درامد نفت به صندوق توسعه ملی واریز می شود گفت: برای افزایش تولید نفت سرمایه گذاری هفت میلیارد دلاری انجام می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج،   سید محمد حسینی در مراسم بزرگداشت مفاخر اهل  قلم استان البرز که عصر امروز در سالن اجتماعات سیروس صابر اداره کل ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: رسالتی بر دوش یکایک نویسندگان است که فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی  را گسترش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زبان تاجیکستان  فارسی است و رسم الخط آنها متفاوت است،  اما به  ایران علاقه زیادی دارند گفت: در دوره گذشته ایران و تاجیکستان  در حال قطع رابطه بودند .مراکز فرهنگی ما در این کشور یکی بعد از دیگری رو به تعطیلی می رفت، خوشبختانه نخستین سفر رئیس جمهور به تاجیکستان بود و با این اقدام سیاست همسایگی به دلیل اشتراکات متعدد رو به بهبود رفت.

رئیسی: بخش نفت و پتروشیمی برای جذب سرمایه‌گذاری و رونق تولید مهم هستند بلومبرگ: ایران روزانه 700 هزار بشکه نفت به چین فروخت 11 نکته درباره طرح توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان/ گام بزرگ دولت سیزدهم در توسعه میادین مشترک نفتی

حسینی با اشاره به اینکه تلاش کردیم مقبره شهدای هند  به دلیل اشتراکات فرهنگی بازسازی شود، ادامه داد:  در آنزمان سیاست دولت هند به گونه ای بود که این مجال فراهم نشد، زبان فارسی قرن‌ها در هند زبان رسمی بود و مکاتبات اداری به زبان فارسی انجام شد  و بعد از استعمار انگلیسی‌ها نخستین اقدام   از بین بردن زبان فارسی بود.

وی با بیان اینکه در  شرق آفریقا هم زبان فارسی ریشه دارد ، ادامه داد: علائم و آثار زبان فارسی در این قسمت از آفریقا وجود داشت، اما تلاش شد که زبان فارسی از بین برود و ارتباطات از هم گسسته شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه زبان و فرهنگ فارسی باید با اقتدار احیا شود ، ادامه داد: کشورهایی مانند افغانستان ، تاجیکستان و آذربایجان به احیای اشتراکات فرهنگی با ایران علاقه مند هستند. 

وی با بیان اینکه فرهنگ می‌تواند رابطه بین ملت‌ها را تعمیق ببخشد، ادامه داد: در گذشته ایران به کشور فرهنگی مطرح بوده و وجود شاعرانی مطرح بوده است و امروزه اگر سخنی برای طرح در دنیا داشته باشیم خریدار دارد.

حسینی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های ما این است که نتوانستیم اندیشمندان، متفکران و شاعران معاصر را به دنیا درست معرفی کنیم، ادامه داد: در این زمینه حتما باید تلاش بیشتری داشته باشیم و افراد  و نخبگان فرهنگی ایران  بیشتر باید معرفی شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به طرح موضوع نقد از سوی یکی از حاضران در جلسه ، تصریح کرد: نقد جایگاه رفیعی دارد و ما در آموزهای دینی نیز این موضوع را داریم و به این موضوع توصیه و تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه کسی نمی تواند ادعا کند که ما عقل کل و از نظرات دیگران بی نیاز  هستیم ، گفت: تاکید رئیس جمهور استفاده از ظرفیت نخبگانی و اساتید و چهره‌های مطرح کارشناس در حوزه‌های مختلف است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر نحوه دشمنی‌ها و تنگناها به مردم گفته شود افراد همراه می شوند ، تصریح کرد: نقد مورد استقبال دولت است و انتظار داریم که اهالی قلم رسالت خود را به درستی انجام دهند و عامل هدایت و سعادت جامعه باشند و با ظرفیت‌های خود  پاسخگوی شبهات و  ابهامات باشند.

عضو هئیت دولت با اشاره به  بازدید هیئت‌های  خارجی از ایران و برملا شدن دروغ‌ها و سیاه نمایی‌ها رسانه ای  از ایران توسط رسانه‌های خارجی،  عنوان کرد:  امپراطوری رسانه از ایران افکار منفی و خشونت منتشر می کند که مردم دنیا از ایران هراس  داشته باشند.

وی با بیان اینکه سردار حاج قاسم سلیمانی از کشورهای مختلف شعرا و اهالی فرهنگ و هنر   را به ایران می آورد، تصریح کرد: برخلاف دید ما از ایشان در بعد نظامی‌گری و جنگ،  یک دیدگاه فرهنگی عمیقی داشت و به این موضوع بسیار علاقه مند بود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه اگر ما را تحریم می کنند و دیگر کشورها را بر علیه ایران ترغیب می کنند به خاطر سیاه نمایی از ایران و مردم ایران است ، گفت: باید تلاش کرد که نقاط قوت بیان شود و ضعف‌ها هم در کنار نقاط قوت مطرح شود.

حسینی با بیان اینکه ارائه اخبار نا امید کننده سبب ایجاد یاس در جامعه می‌شود، ادامه داد: در یک سال گذشته ارتباط ایران با کشورهای همسایه بسیار بهتر شده و روابط دوجانبه  تقویت شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمانی درآمدهای کشور صرف هزینه‌های جاری می شد و کارهای عمرانی و زیربنایی متوقف شده بود ، تصریح کرد: در حوزه نفت 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حال انجام است تا تولید نفت ایران افزایش یابد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور سال‌های سال منفی بوده است ، گفت:درآمدهای حاصل از نفت در حال حاضر در حال سرمایه گذاری است و در حال حاضر در حال اصلاح روند هستیم و حتی اصلاح یارانه‌ها هم برای دولت ایجاد مشکل می کند.

وی با بیان اینکه شرایط در آینده حتما بهتر می شود، تصریح کرد: 1.6 میلیارد دلار طلب ایران از عراق بازپس گرفته شد و تزار تجاری ایران در بهار مثبت شد و صادرات بیش از واردات است و منفی نیست.

حسینی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد صادرات در سال گذشته افزایش داشته است، ادامه داد:صادرات ایران به برخی از کشورها 100 درصد رشد داشته است و آفریقا هم به عنوان مقصد صادراتی ایران تبدیل شده است،در این قاره صادرات در کنار صادرات محصولات خدمات فنی مهندسی هم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات ایران به تاجیکستان 4.5 برابر شده است ، گفت: این کشور در حال قطع رابطه با ایران بود و  با عضویت ایران در شانگهای مخالف بود که با ارتباط و تعامل با این کشور مشکل را حل کرد.

حسینی با بیان اینکه امسال 40 درصد درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز می شود: ادامه داد: هرساله با اجازه از رهبری به جای 40 درصد 20 درصد به حساب صندوق واریز می شد که این نشان از انضباط مالی است.

وی با بیان اینکه بدهی خارجی ایران کمتر شده است و رشد نقدینگی در کشور منفی شده است و دولت همه توان خود را برای ایجاد شرایط بهتر برای مردم به کار گرفته است، ادامه داد: اجرای رتبه بندی معلمان برای دولت 38 هزار میلیارد تومان هزینه داشته است و دولت سیزدهم در حال اجرای این موضوع است.

انتهای  پیام/ن

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاون پارلمانی رئیس جمهور رئیس جمهور سرمایه گذاری زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۷۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که وجود درآمدهای نفتی برخلاف تلقی‌های رایج نه تنها اثر تورمی ندارد، بلکه باعث کاهش قدرت تورم‌زایی نقدینگی نیز می‌شود. مطالعه‌ای که در پژوهشکده پولی و بانکی انجام شده است، نشان می‌دهد که افزایش درآمدهای نفتی و افزایش نسبت واردات به GDP می‌تواند اثرگذاری رشد نقدینگی بر تورم را کاهش دهد.

به گزارش دنیای اقتصاد، این نتایج برخلاف دیدگاه‌های متداول است که ذات داشتن درآمدهای نفتی را باعث افزایش تورم عنوان می‌کنند. طبق بررسی‌های این پژوهش مهم‌ترین عامل ایجادکننده تورم در کشور رشد نقدینگی است، اما مساله مهمی که در این پژوهش به آن پاسخ داده شده، این است که چه عاملی باعث اختلاف ایجادشده مابین نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم در ایران است؟ اختلاف مابین نرخ رشد نقدینگی و تورم در میان ۱۴کشور نفتی مورد بررسی طبق داده‌های مربوط به ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ حدود ۷درصد ارزیابی می‌شود.

طبق بررسی‌ها این اختلاف در کشورهای نفتی در سال‌هایی که درآمد نفتی بیشتر است، بیشتر می‌شود و برای مثال در ایران دهه۱۳۵۰ یا ۱۳۸۰ به بیش از ۱۰درصد می‌رسد. نکته جالب در این پژوهش این است که مکانیزم اثرگذاری افزایش نسبت واردات بر GDP به سمت تقاضای پول در کنار عرضه پول توجه دارد. بنابراین نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که وجود درآمدهای نفتی، فی‌نفسه عاملی برای وجود تورم نیست، بلکه به نظر می‌رسد که عدم توازن میان منابع و هزینه‌های دولت در قالب کسری بودجه که دلیل رشد طولانی‌مدت نقدینگی است، عاملی برای ایجاد تورم مزمن در کشورها است.

یک مطالعه پژوهشی با استفاده از داده‌های ۱۴ کشور نفتی در بازه ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ اثر رشد نقدینگی بر تورم در کشور‌های نفتی و مکانیسم‌های این اثرگذاری را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس نتایج این مطالعه، اثر رشد نقدینگی بر تورم در کشور‌های نفتی هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت مثبت و معنی‌دار بوده است. افزایش نسبت واردات چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت می‌تواند اثر رشد نقدینگی بر تورم را کاهش دهد. همچنین رشد درآمد‌های نفتی نیز در بلندمدت اثر تورمی رشد نقدینگی را کاهش می‌دهد. در حقیقت مکانیسم اثرگذاری درآمد‌های نفتی در تضعیف قدرت تورم‌زایی رشد نقدینگی با مکانیسم اثرگذاری رشد واردات بر کاهش قدرت تورم‌زایی رشد نقدینگی مرتبط است.

افزایش عرضه کالا‌های وارداتی (ناشی از رشد درآمد‌های نفتی) با افزایش تقاضا برای پول داخلی بخشی از قدرت تورم‌زایی نقدینگی را خنثی می‌کند. این موضوع برخلاف یافته‌های دیدگاهی است که افزایش درآمد‌های نفتی را یکی از عوامل ایجاد تورم و بروز بیماری هلندی می‌داند. این مطالعه با عنوان «اثر واردات بر رابطه رشد نقدینگی و تورم آن در کشور‌های نفتی» توسط سجاد ابراهیمی، استادیار پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، انجام شده است.

مساله بیماری هلندی

در علم اقتصاد، بیماری هلندی رابطه عِلّی ظاهری بین افزایش توسعه یک بخش خاص اقتصادی همچون نفت و کاهش در سایر بخش‌ها همچون بخش تولید است. این اصطلاح در سال ۱۹۷۷ توسط نشریه اکونومیست برای توصیف تضعیف بخش تولید در هلند پس از کشف میدان بزرگ گاز طبیعی گرونینگن در سال ۱۹۵۹ ابداع شد. مکانیسم فرضی این است که هنگامی که صادرات در یک بخش به‌شدت افزایش می‌یابد، درآمد‌های ارزی افزایش می‌یابد و واحد پولی این اقتصاد در مقایسه با ارز‌های خارجی (که در نرخ مبادله آشکار می‌شود) تقویت می‌شود. این امر باعث می‌شود سایر صادرات کشور برای خرید سایر کشور‌ها گران‌تر شود، در‌حالی‌که واردات ارزان‌تر می‌شود و شدت می‌یابد. این موضوع باعث آسیب دیدن بنیه تولید کشور می‌شود.

تضعیف بنیه تولیدی کشور و کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان، منجر به هجوم نقدینگی به سوی بازار‌های سوداگرانه مربوط به بخش‌های غیر‌قابل‌مبادله در اقتصاد می‌شود. با بروز این وضعیت، اگرچه تقویت واحد پولی کشور منجر به ورود ارزان کالا‌های وارداتی شده است، اما رشد شدید قیمتی بخش‌های غیرقابل‌مبادله اقتصاد منجر به تقویت تورم می‌شود.

بیماری هلندی همچنین یکی از فرضیه‌هایی است که می‌تواند علت ناکام ماندن کمک‌های خارجی به کشور‌های توسعه‌نیافته در بهبود وضعیت این کشور‌ها را توضیح دهد. با‌این‌حال به‌رغم پژوهش‌های انجام‌شده در رابطه با بیماری هلندی، این پژوهش به نتیجه‌ای متفاوت رسیده است. طبق این پژوهش، «رشد در بخش حقیقی و تغییرات در نرخ بهره مهم‌ترین عواملی هستند که در ادبیات به عنوان مولفه‌های تاثیرگذار بر تقاضای پول در نظر گرفته می‌شوند و می‌توانند بخشی از متغیر بودن رابطه رشد نقدینگی و تورم را توضیح دهند. اما شواهد تجربی نشان می‌دهد تغییرات این عوامل نمی‌تواند تمام تغییرات در رابطه نقدینگی و تورم را توضیح دهد.»

درحقیقت نگارنده این پژوهش در اینجا قصد دارد ادعایی مشهور را در مورد رابطه نقدینگی و تورم در کشور‌های نفتی را زیر سوال ببرد. او می‌نویسد: «در اقتصاد ایران در ابتدای دهه ۱۳۵۰ و ابتدای دهه ۱۳۸۰به‌رغم رشد قابل‌توجه نقدینگی در کشور، تورم متناسب با این رشد نقدینگی افزایش پیدا نکرده است و تغییرات نرخ رشد و نرخ بهره نیز به حدی نبوده که این تفاوت نرخ رشد نقدینگی و تورم را توضیح دهد. نگاهی به آمار در ایران و سایر کشور‌های نفتی نشان می‌دهد دورانی که رشد نقدینگی تورم‌زایی پایینی داشته است دورانی بوده که کشور از درآمد‌های نفتی سرشار برخوردار بوده که این درآمد‌ها به رشد واردات کالا و خدمات به کشور منجر شده است.»

چگونه رشد درآمد‌های نفتی مانع از تورم می‌شود؟

طبق این پژوهش، افزایش درآمد‌های نفتی منجر به افزایش واردات به کشور شده و افزایش واردات نیز منجر به افزایش تقاضای پول در داخل می‌شود. این پول صرف خرید کالا‌های وارداتی می‌شود و به‌نوعی از تورم‌زایی نقدینگی در کشور کاسته می‌شود. این مطالعه به بررسی داده‌های ۱۲ کشور عضو اوپک پرداخته است که شامل الجزایر، ایران، عراق، عربستان سعودی، امارات، کویت، قطر، نیجریه، گابن، جمهوری کنگو، آنگولا و گینه استوایی می‌شود. علاوه بر این ۱۲ کشور، دو کشور بحرین و عمان در حوزه خلیج فارس نیز در این مطالعه بررسی شده‌اند.

داده‌های بررسی‌شده در این پژوهش مربوط به دوره زمانی مورد استفاده از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ بوده است. بررسی‌های آماری این پژهش نشانگر این موضوع است که «به طور متوسط در پنج دهه ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ رشد نقدینگی در این کشور‌ها حدود ۷واحد درصد بیشتر از تورم بوده است. این تفاوت در اقتصاد ایران محسوس‌تر است. به عبارت دیگر بخشی از رشد نقدینگی در این کشور‌ها تبدیل به تورم نشده است. بدیهی است که این بخش از رشد نقدینگی که به تورم منتج نشده است با مولفه‌های اثر‌گذار بر تقاضای پول قابل‌تفسیر است.»

بررسی تاریخی و توصیه سیاستی

بررسی‌های پژوهش انجام‌شده در مورد ایران نشان می‌دهد «در دو دوره زمانی ابتدای دهه ۱۳۵۰ و ابتدای دهه ۱۳۸۰اختلاف بین رشد نقدینگی و تورم بیش از ۱۰درصد نیز بوده است. این دوره‌ها مصادف با وفور درآمد‌های نفتی و افزایش واردات در کشور بوده است.» بررسی نسبت واردات به GDP یافته‌های جدیدی را در مقابل ما قرار می‌دهد. طبق این پژوهش «روند هماهنگ و هم‌راستای اختلاف نقدینگی و تورم با نسبت واردات نشان‌دهنده این است که همبستگی قوی بین نسبت واردات و قدرت تورم‌زایی نقدینگی وجود دارد و در دوره‌هایی که به دلیل وفور نفتی، واردات سهم بزرگ‌تری از اقتصاد ایران را فراگرفته قدرت تورم‌زایی نقدینگی نیز کمتر شده است.»

نکته مهم در رابطه با این مقاله این است که پژوهشگر به‌رغم نتایج مهم این پژوهش در رابطه با نقش واردات در تضعیف تورم‌زایی نقدینگی، توصیه‌ای به افزایش واردات نمی‌کند، زیرا «گسترش واردات برای کنترل اثر تورمی رشد نقدینگی می‌تواند به بخش تولیدی آسیب جدی وارد کند و از این جهت نمی‌تواند سیاست مفیدی برای بخش مولد اقتصاد باشد.»

دیگر خبرها

  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد
  • راحت می‌گویند از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • حسینی: اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند شنبه‌ها تعطیل باشد، جای تعجب دارد + فیلم
  • حسینی: در حال آماده شدن برای تعامل بیشتر با مجلس آینده هستیم
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • بهادری جهرمی: بخشی از حقابه ایران از هیرمند دریافت شده/ پیگیری برای دریافت کامل حقابه ایران ادامه دارد
  • درآمد میلیارد دلاری مغولستان از گردشگری