Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@16:33:02 GMT

کشف یک گورستان اشکانی در اهواز

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۷۶۳۶

کشف یک گورستان اشکانی در اهواز

ایسنا/خوزستان معاون میراث‌فرهنگی خوزستان از کشف یک گورستان تاریخی مریوط به دوره اشکانی حین عملیات حفاری در اهواز خبر داد.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، احمدرضا حسینی‌بروجنی بعدازظهر سه‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: ساعاتی پیش کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در عملیات اجرایی این شرکت در یکی از مناطق اهواز و حین حفاری بیل مکانیکی برای احداث جاده دسترسی به چاه نفت، به یک گورستان تاریخی برخوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: به محض کشف این گورستان، بلافاصله مراتب به اطلاع اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان اعلام شد و کارشناسان میراث‌فرهنگی استان در محل حاضر شدند و بررسی‌های کارشناسی در این خصوص آغاز شد.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان افزود: عملیات حفاری بلافاصله متوقف شده است و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان و حراست شرکت ملی‌حفاری در این محل مستقر و حفاظت از این محوطه را برعهده دارند و هماهنگی لازم بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی و شرکت ملی حفاری ایران درحال انجام است.

او گفت: در کارشناسی اولیه، بررسی‌ها نشان می‌دهند، در این گورستان تاریخی فعلاً سه تدفین خمره‌ای وجود دارد که در اسرع وقت نسبت به تثبیت و نجات‌بخشی آن توسط کارشناسان مجرب اقدام خواهد شد.

حسینی‌بروجنی خاطرنشان کرد: در این گورستان تاریخی گورخمره‌هایی سفالی و نخودی رنگ با اندود قیر شبیه به تدفین‌های اواخر اشکانی و اوایل ساسانی کشف شده است و در آینده نزدیک با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی نسبت به کاوش گسترده در این محوطه اقدام می‌شود و اقدامات لازم برای ثبت‌ملی آن صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی خوزستان گورستان تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در مراسم رونمایی ازقدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز گفت: پتانسیل‌های میراث فرهنگی در استان فارس بسیار بالاست و کمتر استانی از این پتاسیل برخوردار است. 

مصطفی ده پهلوان به بازدیدش از بافت تاریخی شیراز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حفاظت و مرمت و اجرای پروژه‌های گردشگری در بافت تاریخی شیراز همکاری‌های خوبی را با میراث فرهنگی داشتند که جای تقدیر دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس هم در این مراسم حضوربخش خصوصی و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی شیراز را نقطه عطفی برای توسعه گردشگری و حفاظت از آثار دانست.

محمد ثابت اقلیدی به ثبت ملی بافت مرکزی تاریخی شیراز و تاثیر آن بر حفظ آثار در این منطقه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بافت میانه تاریخی شیراز هم دارای آثارارزشمند و متعددی است که در نوع خود بی‌نظیر است از این‌رو جا دارد این منطقه نیز در فهرست ملی جای گیرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه محدودیت وسعت ملک در بافت تاریخی برای تبدیل به تاسیسات گردشگری برداشته شده است، افزود: یکی از رسالت‌ها و وظایف ما در حوزه میراث فرهنگی تسهیلگری با بهترین شرایط و ساده‌ترین شکل ممکن است تا مالکین بتوانند خانه‌های تاریخی خود را مرمت و به تاسیسات گردشگری و فرهنگی تبدیل کنند.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه درحال حاضر تبدیل خانه‌های تاریخی به اقامتگاه‌های سنتی در بافت تاریخی شهر شیراز مرسوم شده است که تغییر کاربری دارای ضوابط خاصی است، گفت: یکی از ضوابط میراث فرهنگی برای تاسیس اقامتگاه‌های سنتی حداقل متراژ ۱۵۰متر تعیین شده است که اخیرا با مذاکره و مکاتباتی که با وزارتخانه انجام شده است و اهمیت و ارزشمندی بافت تاریخی برای کمک به سرمایه‌گذاران و مالکین خانه‌ها محدودیت وسعت برای پروژه‌های مذکور برداشته شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بیان کرد: بی‌شک این اقدام تاثیر بسزایی در روند توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • مجموعه عظیم و تاریخی ریسباف در مسیر احیا
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • ظرفیت های ویژه کرمانشاه در بحث گردشگری بافت تاریخی و خوراک