Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@01:54:30 GMT

اقتصاد برق مشکل اساسی این صنعت در کشور است

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۸۱۲۱

اقتصاد برق مشکل اساسی این صنعت در کشور است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: مشکل اساسی و ریشه‌ای صنعت برق کشور که حل آن از عهده خود صنعت برق هم برنمی‌آید، آن اقتصاد برق است. در حال حاضر مشابه همه بخش‌های دیگر در صنعت برق هم یارانه پنهان وجود دارد و خدمات این صنعت به نرخ واقعی عرضه نمی‌شود.

حسین محمودی عصر امروز، ۱۴ تیر ماه، در حاشیه مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق، قدرت و الکترونیک در نمایشگاه بین‌المللی مشهد در جمع خبرنگاران درباره اثرات برگزاری این نمایشگاه بر توسعه صنعت برق اظهار کرد: امروز صنعت برق یکی از نیازهای اساسی هر کشوری است و هر گونه رشد و توسعه در ممالک مختلف منوط به توسعه صنعت برق آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع بدون صنعت برق زندگی غیرممکن است.  

وی افزود: برای اینکه بتوانیم صنعت برق را به روز و توانمند کنیم، برگزاری این نمایشگاه‌ها لازم بوده و می‌تواند توانمندی‌ها و توانایی‌های موجود در کشور را به مسئولان شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع معرفی کند تا آن‌ها با استفاده از این توانمندی‌های خدمات لازم را به نحو احسن به مردم ارائه دهند. امروز در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق، قدرت و الکترونیک شاهد فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید محصولات و تجهیزات جانبی بودیم و این دستاوردها را مدیون نخبگان، دانشگاهیان و پیمانکاران کشور هستیم که توانسته‌اند طی سال‌های گذشته به آن دست یابند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان تصریح کرد: بنابراین برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند نقطه‌ عطفی باشد تا توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های پیمانکار و شرکت‌های تولیدی به مجموعه‌های نیازمند این خدمات مانند شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع به خوبی عرضه شود و این مساله موجب جلوگیری از وابستگی به واردات از خارج و همچنین ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم می‌شود.

برگزاری این نمایشگاه‌ها برای عبور از تحریم‌ها بسیار موثر است‌

محمودی درباره اثرات برگزاری این نمایشگاه‌ها برای عبور از تحریم‌ها نیز گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها برای عبور از تحریم‌ها بسیار موثر است. من اعتقاد دارم اگر مسئولان صنعت برق در بخش‌های بهره‌برداری و توسعه این توانمندی‌ها را مشاهده کنند، برای آن‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. شاید اغلب این افراد با این توانمندی‌ها آشنا نبوده یا به آن اعتقادی ندارند. بنابراین نمایشگاه‌ها باید با هدف برگزار شود. این مساله منجر به اعتماد بیشتر به تولیدکنندگان و استفاده از محصولات آن‌ها در شبکه برق خواهد شد. اگر نمایشگاه‌ها را به این سمت ببریم که مشکلات حوزه توزیع و تولید برق را شناسایی و حل آن به شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند داخلی سپرده شود و راه حل نیز از طرف آن‌ها ارائه شود، بنابراین مورد استقبال قرار گرفته و نهایتا این موضوع باعث می‌شود به میزان زیادی از محدودیت‌های تحریم‌ها خلاص شویم.

وی درباره وجود زیرساخت‌های کشور برای تولید برق از منابع تجدیدپذیر و فعالیت بخش خصوصی در این زمینه افزود: پرداخت یارانه پنهان موجب شده درآمد صنعت برق کم شود و برای مصرف‌کننده توجیه استفاده از انرژی‌های دیگر ایجاد نمی‌شود.

نرخ خرید تضمینی بسیار خوبی برای برق حاصل انرژی‌های تجدیدپذیر مشخص شده است

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان بیان کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل راندمان گرانتر از انرژی‌های برق‌آبی و حرارتی بوده و هزینه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر بالاتر است. به همین دلیل مصرف‌کننده به دلیل ارزان بودن برق شبکه چندان تمایلی به استفاده از این انرژی ندارد. حل این مساله ۲ راهکار دارد. اول اینکه اقتصاد برق اصلاح شود که این موضوع به سیاست‌های دولت مربوط است اما راهکار دوم این است که باید دولت از تولید این نوع انرژی‌های جدید حمایت کند که هم‌اکنون در دنیا انجام شده است. برای مثال دولت باید از صنایع آلاینده عوارض دریافت کند که این عوارض در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مصرف شود. در دنیا اکثرا به این سمت حرکت کرده‌اند. در حال حاضر دولت سیزدهم مصوبه‌ای از شورای اقتصاد دریافت و بر اساس آن نرخ خرید تضمینی بسیار خوبی برای برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر مشخص کرده‌اند. این مساله موجب افزایش رغبت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد شد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی نمایشگاه صنعت برق انرژی های تجدیدپذیر برگزاری این نمایشگاه ها انرژی های تجدیدپذیر برق منطقه ای توانمندی ها صنعت برق تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۸۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می‌شود

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت توانیر گفت: به صورت میانگین ۵۰ درصد برق کشور در بخش تولید واحد‌های صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود. در سال ۱۴۰۰ با ناترازی شدیدی مواجه بودیم، اما طی دو سال گذشته با مجموع اقدامات انجام شده این ناترازی با درایت و برنامه ریزی‌های دقیق به حداقل رسید.

وی با بیان این که برای گذر از اوج بار تابستان امسال ١٨٠ اقدام تامین انرژی در کشور تعریف شده، اظهار امیدواری کرد سال جاری نیز سال مطلوبی برای صنعت برق کشور باشد.

به گفته مدیرعامل توانیر، در این زمینه ظرفیت‌های مناسبی در حوزه صنعت برق ایجاد شده که ساخت نیروگاه‌های حرارتی جدید و راه اندازی نیروگاه‌های تجدید پذیر و احداث شبکه‌های توزیع و انتقال برق از جمله آنها است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران
  • اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»
  • راه اندازی نخستین هنرستان جوار صنعت در شهرستان البرز
  • راه اندازی هنرستان‌های جوار صنعت سرعت می‌گیرد
  •  استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • آغاز ثبت‌نام اولیه بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ
  • ثبت‌نام اولیه بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ آغاز شد
  • ۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود
  • نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می‌شود